Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl
velikost textu:
vydáno 24.10.2008 15:00
Agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel - tím se podle učitelů vyznačují žáci. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala Asociace pedagogů základního školství. Podle ní se chování žáků zhoršuje a učitelé jsou bezradní. "Možná alternativa je, že by měl ředitel školy možnost žáka vyloučit na omezené časové období," říká v on-line rozhovoru předseda asociace Jaroslav Štercl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. října 2008 do 15:24

OTÁZKA: Jako ředitel základní školy si dovolím tvrdit, že stačí jedna změna školského zákona, a to povolit vyloučení žáka ze školy za hrubé porušení kázně. Každá škola ať si pak sama rozhodne, zda chce neukázněné žáky ve škole. Někdo se třeba bude bát malého počtu žáků, jiní /třeba jako my/ si řekne, že mu stojí za to, vytvořit lepší podmínky pro slušné žáky. A mimochodem, někdo utčitě namítne, že "zlobivý" vyloučený žák třeba nebude mít kam jít. To ale není náš problém. Mohl se chovat slušně. Takže mu rodiče mohou třeba zaplatit sokromého učitele. Myslím, že by se tímto rozhodnutím výrazně zvýšila kázeň a pořádek v našich školách. Štefan
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. V tom s vámi souhlasím. Je to jedna z možných cest. Musíme si ale také uvědomit, že poskytujeme základní vzdělávání. Je ale možná alternativa taková, že by měl ředitel školy skutečně možnost žáka vyloučit na omezené časové období a rodiče by se pak museli starat a pravděpodobně by si lépe uvědomovali vzniklou skutečnost...Takové možnosti již ředitelé škol v některých evropských státech mají. 24.10.2008 15:07
OTÁZKA: Proč místo toho nesmyslu o veřejném činiteli raději neprosadíte aby bylo možno žáka i na zš bez větších problémů vyrazit? Je to rychlé a elegasntní řešení. Dělat z učitelů veřejné činitele to opravdu ne, to by totiž mohl chtít každý kdo jde po ulici s ostatními lidmi a je tak riziko napadení. Zcela evidentně je to nesmysl, navíc jsou zde další povinnosti pro veřejného činitele apod. juve
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Tak záležitostí veřejného činitele se zabývají především odbory. Co se týká toho "vyražení bez větších problémů" tak situace se má tak, že je to jeden z momentů, o kterém je nutné diskutovat a skutečně výsledek směřovat k nastavení možnosti, jak například na omezené časové období ze školy skutečně vyloučit. Další kroky by se pak přenesly i na rodiče a ti by si snad uvědomili míru své odpovědnosti. Nakonec změna školy může pomoci i vlastní proměně jednání a chování žáka. 24.10.2008 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Mohu se zeptat, jak dlouho učíte a jaké jsou vaše vlastní zkušenosti s chováním žáků na "vaší" škole? Dostal jste se někdy s nějakým svým žákem do konfliktu? Děkuji a přeji pěkný den Jana
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Učím 19 let. I já, tak jako i ostatní kolegové, mám zkušenosti s tímto chováním a s konfliktními situacemi. Mohu již osmý rok na tyto situace pohlížet i z pohledu člena vedení školy a tak se tedy podílet na jejich řešení a tak si právě velmi dobře uvědomuji vážnost takových situací např. ve vztahu ke svým kolegům a škole jako takové. 24.10.2008 15:16
OTÁZKA: Jste opravdu tak bezradný? Napiště pár příkladů, co se Vám přihodilo a nevěděl, jak to řešit. Pěkný víkend paskudilek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Nejde ani tak o moji bezradnost ale ve pozici předsedy APZŠ prezentuji výsledky ankety, do které se zapojilo více než 1000 základních škol a která byla sestavena právě na základě informací ze škol o zhoršující se situaci v chování žáků. Těch situací, které se přihodí ve škole, a kdy si učitelé nejsou moc jistí je bohužel docela dost. 24.10.2008 15:22
OTÁZKA: Hezké odpoledne. Slyšel jste o "indigových" dětech? Vladimíra
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Slyšel. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 15:23
OTÁZKA: A co s učiteli kteří jsou špatní a dovolují si ( na každé škole kterou jsem prošel se vždy jeden takový našel)? O stížnostech řediteli snad netřeba mluvit, obvykle to jsou všechno kamarádi a tak je vlastně chyba vždy na straně žáka. Dnešní stav je i chyba učitelů, že si dříve dovolovali co chtěli bez jakékoliv odpovědnosti. juve
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Souhlasím s vámi, že někteří učitelé skutečně svým vystupováním mohou být právě tou příčinou vzniku konfliktu. I já s tím mám z pozice člena vedení školy zkušenosti. Je potřeba na vzniklou situaci upozornit právě vedení školy. Co s takovými učiteli, to je věc pracovně-právních vztahů a t omlouvám se, ty zde nebudu rozebírat. Pěkný den. 24.10.2008 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, změnilo se opravdu výrazně chování dětí na školách? Nebylo mi ještě ani 25 let, ale před deseti lety jsme si se psolužáky nedovolili to, co dělají děcka běžně dnes. Zdá se mi to nebo je to pravda? Lucie
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Je to výsledné tvrzení ankety, na kterou odpovědělo více než 1000 zpravidla ředitelů škol. Jsem rád, že ve vaší otázce je vlastně potvrzení názorů ředitelů škol, které v dotazníku prezentovali. Tudíž odpověď na vaši otázku: Nezdá se Vám to, je tedy pravdou, že si dnes žáci dovolí více než např. před 10 lety, které uvádíte. Pěkný den. 24.10.2008 15:31
OTÁZKA: Ze svých školních let (teď je mně 40) si pamatuji, že jsem nikdy vnitřně nerespektoval autoritu, která byla autoritou pouze z definice. Tedy opovrhoval jsem učiteli, na kterých bylo vidět, že je jejich obor nebaví, že mu nerozumějí, nebo že jsou lidsky nevyzrálí. Naopak bylo mnoho učitelů, kterých jsem si vážil pro jejich odborné a/nebo lidské kvality. Opravdu dnešní žáci jsou jiní než jsem byl tehdy já (a věřím že i moji spolužáci)? Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Co se týká respektování autority z pohledu, o kterém se zmiňujete, tedy o vnitřním respektu autority např. na základě posuzování odbornosti pedagoga a to jak svůj obor prezentuje, je záležitost, která jistě zůstává vlastní žákům a především studentům na středních školách i dnes. Z výsledku průzkumu je však patrné, že konkrétní projevy žáků se proměnily. Pěkný den. 24.10.2008 15:35
OTÁZKA: Zdravím. Myslíte, že chování děcek nějak ovlivňuje jejich předčasná vyspělost, hlavně u holek? Není zvláštní dnes vidět třináctileté kočky na podpatcích a zmalované, chovají se strašně vulgárně a lacině i k sobě navzájem. Alfabeta
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Pěkné odpoledne. Řekl bych spíše rychlejší dospívání a rychlejší fyzická vyspělost. Je všeobecně známé, že především dnešní možnosti, styl života, možnosti využívat moderní technologie, které jsou dětem všude dostupně, což je jistě v pořádku, mají ale také negativní dopady. Pak není problém potkávat mládež ve stavu, který popisujete v dotazu. 24.10.2008 15:40
OTÁZKA: Dobrý den, mám doma 12-ti letého syna, takže vím, o čem je dnešní mládež. Zároveň ve svém povolání přicházím do styku s učitelským sborem a musím konstatovat, že od dob, kdy jsem ukončil ZŠ ( je to 24 let), se ve školství moc nezměnilo. Myslím tím hlavně přístup učitelů. Co se týče respektování autority, pokud učitel nemá autoritu, mladí mu to dají jasně najevo a je pochopitelné, že ho nemůžou respektovat. Nemyslíte, že si za to z poměrně velké části mohou učitelé sami? Podle sebe vím, že ke svému synovi musím přistupovat úplně jinak než moji rodiče. Doba se hodně změnila a ještě se změní, je načase, aby se změnilo i naše školství. Děkuji za reakci Vašek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Souhlasím s vámi s tím, že je nutné, aby se situace ve školství změnila. To že svůj díl viny na situaci nese sama škola a její zaměstnanci, to je skutečnost. Je ale potřeba si uvědomit stav školství jako celku a pak skutečnost, že právě jednou částí je škola. V asociaci se velmi zabýváme tím, jak ve spolupráci s dalšími přimět odpovědné a kompetentní osoby, aby tu změnu, o které se zmiňujete v dotaze podpořili a uvědomili si, že např. bez jejich finančního zajištění a podpoření škol a jejich pracovníků se toho mnoho nezmění a nebo v nejlepším případě to bude trvat velmi dlouho, což je pak ale ve výsledku kontraproduktivní. Děkuji za dotaz a je škoda, že více rodičů k této problematice nepřistupije podobně, jako vy. Pěkné odpoledne 24.10.2008 15:48
OTÁZKA: Argument, že učitel nemusí mít statut veřejného činitele, protože by mu měla stačit přirozená autorita, mi připadá přitažený za vlasy. Stejně tak bych mohl argumentovat, že by ten status nemusel mít ani policista, protože dobrému policistovi musí stačit přirozená autorita. Co si o tom myslíte Vy? Jinak držím palce - věnuji se ve volném čase mimoškolnímu vzdělávání mládeže a můžu říct, že vy učitelé to máte mnohem těžší... Šroubek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Pěkné odpoledne. Děkuji za otázku. Já se až tolik nezabývám touto problematikou. Souhlasím ale s vámi. O pojmu přirozená autorita bych tady mohl dlouho psát. Ono, jak se mění společenské klima ve společnosti a také jak je vnímáno školství jako celek a školy jako jeho hlavní reprezentanti učitelům mnoho nepomáhají ve svém prosazování. Jako člen vedení dobře vidím, jak si učitelé vyhodnocují, zda jim to ve skutečnosti "stojí za to". Z toho je mi vždy velmi smutno. K tomu když přidám to, jak jsou odměňováni, opravdu nevidím situaci moc optimisticky. Snad ten zmíněný status by pomohl těm odpovědným uvědomit si, že i tato profese potřebuje větší podporu a to nejen finanční. S panem Dobšíkem jsem o návrhu odborů ještě jeho záměry nekonzultoval. Tak tolik k vašemu dotazu a přeji Vám mnoho úspěchu v pedagogické práci. 24.10.2008 15:55
OTÁZKA: A ještě jednu věc si pamatuji ze školních let. Na základce jsme měli učitele, který byl známý tím, že si občas vzal někoho na chodbu a jednu mu vrazil. Taky se mi to jednou stalo :-) Cítil jsem, že to bylo zaslouženě, i když možná v tom částečně zahrála roli jeho samolibost (udělal jsem si dětinskou srandu z jeho jména). Nicméně jsem se necítil po facce nijak ukřivděný... Souhlasíte (aspoň filosoficky) s takovýmto výchovným řešením ve škole? Teda pokud se to můžete vzhledem k vaši profesi odvážit veřejně napsat ;-) Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Já se s tímto nemohu mnoho ztotožnit. Vzniklou situaci v dnešní moderní době nemůžeme řešit tak, že budeme inklinovat k porušováním práv dítěte a základní listiny..... To by pak ve skutečnosti mohli např. policisté zlodějům zase sekat ruce podle toho, kolik toho ukradli. To není řešení. Sám jsem jako pedagog zažil případ, kdy se vzniklého "rychlého řešení" všimli rodiče zcela jiného žáka, kterého se vzniklá situace vůbec nedotkla a ti pak způsobili učiteli a škole dost problémů. Musím ale souhlasit a to nejen filosoficky ale v rovině reálné s velmi rychlým řešením takových situací ve škole tak, aby si rychle ti odpovědní, tedy rodiče uvědomili, co se stalo a měli také šanci rychle zasáhnout. A takové možnosti jsou. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:01
OTÁZKA: Mám pocit, že kdyby ve školách pracovalo více mužů, žáci by měli ze školy úplně jiný respekt,. S prominutím uječená učitelka je jim akorát pro srandu. Je opravdu tak malý zájem ze strany mužů být učitelem? Ivana
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Nevím, jestli je ze strany můžů tak malý zájem být učitelem. Na fakultě a při praxíxh se i s nějakými setkávám. Situace je ale přímo katastrofální v jejich nedostatku ve školách ve vyučovacím procesu. A to z jasných důvodů, kterým je finanční ohodnocení naší práce. Ve škole, ve které v Praze působím, je zhruba 40 pedagogických pracovníků a z toho jsem tam pouze já reprezentantem našeho pohlaví. Souhlasím s vámi, vnímání mužů - učitelů ze strany žáků je v některých rovinách jiné. Tím ale rozhodně nechci a nemohu tvrdit, že každý muž učitel je ideální a že ženy jsou na tom v tomto pohledu všeobecně špatně. 24.10.2008 16:08
OTÁZKA: Dobrý den, je problém agresivních žáků v nějaké úměře, vztahu k sociálním problémům v rodinách nebo sociální postavení nemá na míru agresivity dětí vliv? díky Kásim
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Tak sociální klima v rodině a vlastní rodinná situace a zázemí může jistě mít vliv na proměnu chování žáka ve škole ke spolužákům i k učitelům. To vyplývá i z mých postřehů ze setkávání s učiteli a s jejich názory nad problematikou zhoršujícího se chování. Nemám ale teď tady u sebe žádné ukazatele, na základě kterých bych mohl fundovaně odpovědět a posuzovat konkrétní míru úměry. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:15
OTÁZKA: Jak se právně postupuje, když učitel beze svědků drzému hajzlíkovi jednu vrací? Je v tom v českém školství a soudnictví nějaký precedens? Bere se to jako tvrzení proti tvrzení? Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Váš dotaz by měl být položený spíše právníkovi. Ze svých zkušenosti z pobytu ve škole ovšem vím, že situace zpravidla brzy vypluje na povrch a pak se zpravidla rozeběhne prověřování. Je jasné, že učitel v tomto způsobu hrubě porušil pracovní kázeň. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:18

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.