On-line rozhovor s radním Prahy pro dopravu Radovanem Šteinerem

vydáno 16.11.2009 13:30
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner mohl slavit pátek třináctého jako úspěšný den. Krizovému štábu magistrátu se po několikadenním maratonu podařilo přesvědčit odboráře z Dopravního podniku, aby nezastavovali provoz MHD. Opravdu je hrozba na dlouho zažehnána?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. listopadu 2009 do 13:45

OTÁZKA: Chtěla bych se spíše zeptat, zda by nebylo možné udělat změnu s parkovišti P+R. Jezdím tam denně a je nepříjemné denně platit 10,- Kč. Uvítala bych předplatné, třeba jako součást Open Card. Kytickaa
ODPOVĚĎ: Na některých parkovištích P+R taková možnost existuje, do budoucna chceme takový systém rozšiřovat. Jistě ale se mnou budete souhlasit, že městem dotovaná cena 10,- Kč je extrémně výhodná a motivuje lidi používat MHD zejména pro cesty do centra Prahy. 16.11.2009 14:41
OTÁZKA: Dobrý den. Nesouvisí náhodou ty 2mld. Kč neproplacené od ROPIDU dopravnímu podniku s primátorovými megalomanskými akcemi typu OPENCARD a Praha olympijská? Proč vydržujete naprosto zbytečnou organizaci ROPID, která byla vytvořena uměle pro pseudokonkurenci a obsluhují ji bývalí aparatčící DPP a Bémova manželka v dozorčí radě? Tomáš
ODPOVĚĎ: Organizace ROPID rozhodně není zbytečná - její ekvivalenty existují prakticky ve všech českých krajích a v obdobných municipalitách v zahraničí (Vídeň je dobrým příkladem). Nesmíte zapomínat, že veřejnou dopravu v Praze nezajišťuje jen Dopravní podnik HMP, ale také České dráhy a řada autobusových dopravců. Koordinační činnost je nezbytná, těžko ji může vykonávat dominantní dopravce (DP). ROPID je příspěvkovou organizací města a žádnou dozorčí radu nemá. 16.11.2009 14:45
OTÁZKA: Někde jsem četl krásnou specifikaci cíle odborů: "Odbory chtějí, aby stále více lidí dělalo stále méně práce, za stále více peněz". Dle mého je to nejvýstižnější definice odborů, co jsem kdy četl. Co si o tom myslíte? Jitka Vidičanová
ODPOVĚĎ: :-)) Jako pravicový komunální politik s Vámi mohu v obecné rovině souhlasit, nicméně pro férovost je nutné říci, že ve veřejné dopravě v Praze práce neubývá, ba naopak (nové trasy metra, nové tramvajové trati, nové železniční linky atd.) a počet zaměstnanců Dopravního podniku již několik let poměrně výrazně klesá, přičemž růst mezd v zásadě kopíruje celopražský vývoj. 16.11.2009 14:49
OTÁZKA: Pane radní, město už v úterý nabídlo DPP zálohu 900 milionů, proč se jednání táhla až do pátku večer? Nesvědčí to spíše o obstrukcích ze strany odborářů? Milena Voborná
ODPOVĚĎ: Ze strany některých odborářů určitě (viz mé předchozí odpovědi), ale nejspíše je na místě zkonstatovat s Williamem Shakespearem: Konec dobrý, všechno dobré. 16.11.2009 14:51
OTÁZKA: Dobrý den, pane Šteinere, zajímalo by mne, zda má hlavní město v rámci krizového plánu zjištěno, kolik řidičů s řidičským oprávněním D jsou schopny poskytnout složky IZS a armáda a zda se pro podobný případ vydírání ze strany odborářských bossů neuvažuje o zřízení jakýchsi "dobrovolnických" řidičských (případně strojvůdcovských) skupin. Máte pro podobný případ smluvně zajištěnu výpomoc výkony jiných přepravců a školíte pro tento účel jejich řidiče, aby byli seznámeni s trasami linek? Myslím, že podobná aktivita by hlavnímu městu výrazně vylepšila vyjednávací potenciál s odborářskou lůzou. Lucius
ODPOVĚĎ: Krizové plány pro takové plány opravdu nemohou být veřejné, ale mohu říci, že obdobné záležitosti jsou jejich součástí. Stávka ale nikdy není dobrým řešením - ani pro město, ani pro zaměstnance. 16.11.2009 14:54
OTÁZKA: Vážený pane radní, děkuji Vám za to, že jste úspěšně vedl jednání s odbory DDP a nedopustil, aby si vzali za rukojemí obyvatele a návštěvníky Prahy. Važím si Vaší práce a držím Vám palce. Lucie
ODPOVĚĎ: Moc děkuji! Nebyla to samozřejmě jen moje práce, ale celého krizového štábu pražské dopravy. Určitě i kolegové budou rádi, že jejich úsilí oceňujete. 16.11.2009 14:56
OTÁZKA: Městskou hromadnou dopravu v Praze používám k přepravě každý den, v tisku čtu, že město dává DP velké sumy peněz, ale za sebe říkám, že stále nesleduji příliš pozitivních změn. Pozitivních myslím např. vybavení a vozový park. Jak je to možné? Děkuji Soňa Volfová
ODPOVĚĎ: Musím říci, že s Vámi nesouhlasím - během 10 let jsme kompletně obnovili vozový park metra (nedávno jsme na lince B ukončili provoz posledního sovětského vlaku), v ulicích Prahy jezdí 60 nových nízkopodlažních tramvají a rozjíždí se i dodávka nových autobusů. O nových trasách kolejové dopravy jsem již psal v jedné z předchozích odpovědí. Opravdu není mnoho milionových měst na světě, které by mohly ukázat takové výsledky v rozvoji a zlepšování kvality MHD jako má Praha. 16.11.2009 15:01
OTÁZKA: Chování dopraváků opravdu nechápu. Co si o sobě myslí, berou obyčejné lidi jako rukojmí a stěžují si i když nemají proč. Nemusí dělat přesčasy zadarmo jako v 90% firmách, mají režijky pro celé rodiny, 6 týdnů dovolené. A ještě berou průměrně 28.000,-Kč, přestože ani mnohdy nemají maturitu. Nezávidím jim, ani v nejmenší, ale jejich chování mi vadí. V dnešní době, kdy je čím dál více lidí bez práce a nebo jim zaměstnavatelé neplatí vůbec, tak si dopraváci vymrčují podmínky. Odbory jsou věc dobrá, pokud se to však nezvrhne jako u ČD, nebo DPP. Nedovedu si představit, jak by se zachoval zaměstnavatel, kdyby mu zaměstnanci kladli takové podmínky. S největší pravděpodobností by všechny do jednoho vyhodil. Míst je málo a lidí bez práce hodně, jistě by se našli jiní. Proč tedy nezvolit tvrdší přístup? Lucie BInderová
ODPOVĚĎ: Věřte, že náš přístup není měkký. Respektuji Váš názor, ale na druhou stranu je nutné ocenit práci zaměstnanců DP, která opravdu není jednoduchá a odpovědnost zejména provozních pracovníků je obrovská, což koneckonců vidí každý kdo se pohybuje po Praze. 16.11.2009 15:05
OTÁZKA: Dobry den, jaky je prumerny mesicni plat zamestnancu DPP ? Pokud mozno po ocisteni od managementu. Dekuji a hezky den. DTT D Taxis Tramway
ODPOVĚĎ: Shodou okolností o tomtéž hovoří předchozí dotaz, v médiích se tyto údaje v posledních dnech také několikrát objevily. 16.11.2009 15:08
OTÁZKA: Dobrý den pane radní. Trochu z jiného soudku - asi před 2 lety jsme si psali ohledně děsivého stavu Hlávkova mostu v Praze. Tehdy jste mi odpověděl, že k opravě dojde po dokončení oprav mostu Libeňského. Chci se tedy zeptat, jaká je současná situace a kdy se můžeme těšit na lepší povrch Hlávkova mostu, kde si již nebudeme ničit podvozky a ráfky našich automobilů i při sebeopatrnější jízdě. Díky za odpověď předem a přeji pěkný zbytek dne. :) Petr Mistrík
ODPOVĚĎ: Dobrý den, věřím že do 2 let bude reálné najít v rozpočtu hlavního města potřebnou sumu, která je bohužel výrazně vyšší než 1 miliarda Kč. 16.11.2009 15:09
OTÁZKA: Dobrý den,zajímalo by mě kdo rozhodl o nákupu nepraktických a rachotících tramvají 14T.Děkuji. karelsantora
ODPOVĚĎ: Nesouhlasím s Vaším tvrzením - tramvaj 14T je nejen v Praze, ale i v dalších českých městech, kde je provozována, hodnocena jako úspěšný typ nízkopodlažní tramvaje. Právě nízkopodlažnost je jejím hlavním a zásadním přínosem. 16.11.2009 15:12
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, zda je stávka v pražské dopravě po páteční dohodě, opravdu zažehnána. Nemůže se stát, že si odboráři opět najdou nějaké další problémy, kvůli kterým budou chtít jít o stávky? Mě i jistě mnoha dalším pražanům, by takový nezodpovědný přístup velmi zkomplikoval život. Ivo Komárek
ODPOVĚĎ: Odborové organizace ve shodě vyhlásily ukončení stávky, dohoda byla ztvrzena i podpisy všech účastníků. Město i vedení DP jejich slovu (a podpisu) věří. 16.11.2009 15:14
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že ustoupit téměř ve všech bodech, je důkaz jakéhosi selhání vedení DP a města Prahy? Michal Lacina
ODPOVĚĎ: Rozhodně není pravdou, že město a DP ustoupily téměř ve všech bodech. Kompromisy byly samozřejmě činěny oběma stranami, nikdo nemůže říci, že by "zvítězil" ale nikdo rozhodně nekapituloval. Pro nás je hlavní shoda na nutnosti pokračování změn v Dopravním podniku, snižování nákladů a redukci počtu zaměstnanců. 16.11.2009 15:17
OTÁZKA: Dochází k propouštění pracovníků DP. Především z dělnických profesí,tedy nízkoplatových. Kdy se začne s tzv. managinkem? U těchto platiových skupin se ušetří mnohem více, a nikdo ani nepozn á, že již u podniku nejsou. Děkuji Buran
ODPOVĚĎ: Propouštění se rozhodně týká i administrativních pracovníků a představitelů managementu. 16.11.2009 15:19
OTÁZKA: Dobrý den, proč jste odborářům ustoupili? Chápu, že přes milion rukojmích má velkou váhu, ale takhle odboráři zjistili, že mají "silný argument" a mohou příště vydírat kvůli něčemu jinému. Nic jiného, než vydírání, to totiž není. pat
ODPOVĚĎ: Kdekoli na světě je pozice odborů v dopravě silná právě proto, že mají potenciál způsobit citelné problémy ve fungování města nebo státu. Až na pár radikálů jsem ale neměl v průběhu vyjednávání pocit, že by odboráři DP Praha chtěli vyloženě vydírat nebo kladli absurdní požadavky. Ochota ke kompromisu byla viditelná u převážné většiny z nich. 16.11.2009 15:22