Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor s šéfem pražské záchranky Zdeňkem Schwarzem

Zdeněk Schwarz
velikost textu:
vydáno 26.10.2007 11:00
Začátkem prosince oslaví Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy 150. výročí. O minulosti, ale hlavně o budoucnosti bude se čtenáři iDNES.cz hovořit její ředitel Zdeněk Schwarz. V čele záchranky stojí posledních devět let.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. října 2007 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, díky za to, jak Vaši podřízení slouží. K dotazu - jaké jsou Vaše nejbližší plány v čele záchranářů? Aleš
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Nejbližší plán je zajistit provoz na konci roku, který bývá z našeho pohledu nejhorším obdobím v roce. A završením oslav Silvestra - zvládnout případné problémy s tím spojené. 26.10.2007 11:08
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli. Předem bych chtěl poděkovat za ZS takovou jaká je, člověk si její důležitost a funkčnost uvědomí až když jí potřebuje (což jsem naštěstí nemusel). nemám ani tak otázku, jen jsem chtěl poděkovat :-) Honza
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Děkuji, je to od Vás milé. Mějte se fajn. 26.10.2007 11:09
OTÁZKA: Dobry den, budou lekari vubec nekdy ze zachranky verejni cinitele? a tim lepe chraneni? pavel
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Na to se musíte zeptat jinde. Ale já osobně nejsem zastánce tohoto opatření - změny. Ono to nic mimořádného nepřinese. A pokud to bylo myšleno vzhledem k napadání a agresivitě okolí, tak podívejte na kolegy z IZS, kteří i přes tuto "výhodu" jsou napadáni a "mláceni" ještě více. 26.10.2007 11:10
OTÁZKA: Dobrý den, znáte den bez stresu? A jaké to je zachránit život? Díky, pěkný den puntík
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Ano, znám. Ale už tyto dny téměř neodlišuji od těch běžných... Zachránit lidský život je krásný pocit, který drží každého zaměstnance ZZS u této profese i přes veškeré problémy, které toto prostředí a tato práce má. Také přeji krásný den i víkend. 26.10.2007 11:12
OTÁZKA: Správný člověk na správném místě Jirka
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: To se krásně čte, děkuji. 26.10.2007 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, už jste nasadili do ostré akce zachranářský kamion? V jakém případě? Pěkný den! Bobeš
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Ano, několikrát, naštěstí nemusel být rozvinut a použit. Jednalo se o nehodu autobusu u Zdib a tísně na letišti, naposledy tento týden. A také poslední cvičení tamtéž. 26.10.2007 11:13
OTÁZKA: Rád bych se zeptal, jak to vlastně dopadlo s tehdejší "vzpourou" některých zaměstnanců vaší záchranky. Konflikt je zřejmě zažehnán, dál jim velíte. Byla to jen epizoda zrovna trochu naštvaných lidí, nebo je na záchrance klid před další bouří? Jaká je tam vůbec atmosféra? Díky a přeju úspěch, jsem váš fanda. Zdravím!
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: V každé organizaci a téměř na všech ZZS je podobná situace. Občas se nějaká skupinka lidí rozhodne sesadit vedení nebo snaží prosadit své zájmy. Nyní je relativní klid, možná před bouří... :-) Bývalý předseda odborů i jeho zástupce už u nás nepracují stejně jako většina bývalých rebelů. A s některými hlůavními aktéry mám dnes přátelský vztah a normálně s nimi komunikuji. 26.10.2007 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, jaká je v současné době personální situace na ZZSHMP z hlediska počtu lékařů? Fungují ještě tzv. převozy nebo jste tohle pro záchranku tak trochu zbytečné pole zcela přepustili soukromým dopravcům? Děkuji za odpověď. Petr
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Máme o cca 30 zaměstnanců méně, což způsobilo zrušení DNR. Naopak došlo k naplnění počtu zaměstnanců na úrovni zdravotnických záchranářů a řidičů RZP a RLP, takže nepřijímáme a máme vytvořen seznam čekatelů - zájemců o práci u nás. Naopak lékařů máme stále nedostatek a cca 5-8 jich potřebujeme trvale. Dále od příštího roku máme provozovat část LSPP, na kterou budeme muset zaměstnat lékaře (praktické lékaře a pediatry) i řidiče a operátorky, takže ty sháníme a přijímáme též. 26.10.2007 11:17
OTÁZKA: Můžete odmítnout výjezd k agresivním pacientům, pokud hrozí, že by mohla být posádka ohrožena? Bimbo
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Vždy, když hrozí našim zaměstnancům jakékoliv nebezpečí ohrožení jejich zdraví a života, tak nejen nemusí, ale nemůžou zasáhnout a pomoci. Agresivita a napadání není naším aktuálním problémem, protože původní počty napadení klesly o 70%! Naši zaměstnanci prošli a procházejí školením v sebeobranném chování a jsou nastaveny bezpečnostní kritéria, jak se chovat a postupovat v takových situacích - zejména prevebnce a spolupráce s ostatními složkami - MP a P ČR, dále máme v sanitách a na dálkových ovladačích bezpečnostní tlačítka - alarm, který spouští záchranný řetězec - přivolá P ČR nebo MP, vše elektronicky podpořeno GPS a mapovými podklady... 26.10.2007 11:21
OTÁZKA: Dobry den.jaka ted panuje pohoda v zs praha?pocitujete osobni utoky na vasi osobu?dekuji. Mirek
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: U nás je pohoda a pracovní ruch. Osobní ataky pociťuji trvale od prvního dne nástupu do funkce, respektive ještě před tím než jsem nastoupil, takže jsem si už zvykl a snažím se bránit a na všechny reagovat. Naposledy tento týden v posledním čísle časopisu Rescue se do nás navážejí... 26.10.2007 11:22
OTÁZKA: Neustále někdo vymýšlí, za co bude platit pacient u lékaře. Nehrozí také nějaké poplatky za pomoc záchranky? Karel
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Nikoliv, ZZS je a i nadále zatím bude bezplatná, respektive hrazena ze zdravotního pojištění, takže kdo nemá nebo neprokáže pojištění, musí péči uhradit. 26.10.2007 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, nechci položit otázku, ale spíše jenom poděkovat za skvěle odváděnou práci. Určitě byjste si zasloužili více ať už by to mělo být lepší ohodnocení, materiální vybavení, ale hlavně lepší uznání ze strany lidí... Břetislav
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Děkuji, také si to občas myslím... :-) 26.10.2007 11:23
OTÁZKA: Proč není možné zaměstnat ženy, které vystudovaly obor záchranář. Není to diskriminace? Vždyť i ve zdravotnických zařízeních se setkávají se stejnými jevy jako při výkonu práce u vás. Poláčková
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Protože to je stanoveno zákoníkem práce a dalšími předpisy - u nás záchranář musí nosit nejen přístroje, kufry a batohy s léky a materiálem, ale také pomůcky a pacienty s nosítky nebo sedačkou, takže žena díky stanoveným limitům tuto náročnou práci nemůže vykonávat. Nejedná se proto o diskriminaci. Dokonce i naši záchranáři jsou jaksi na hraně možného, když uvažujeme o tom, že průměrný Čech nebo Pražák váží cca 90-110kg, k tomu nunto přičíst váhu trabnsportního prostředku a jsme nad limitem 50kg /osobu nesoucí těžké břemeno... 26.10.2007 11:26
OTÁZKA: S jakými auty začínala pražská záchranka? Máte ještě některé, nebo je někde v muzeu? Jaké je teď zhruba stáří vozového parku a jste s ním spokojeni? Novotný
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Začínala s nosítky nesoucími v rukou... poté koňská spřežení, úpak vozy s parním motorem až po dnešní auta (Tudor, Š 1200-1203, IFA, Mercedesy, Fordy, VW i jiné). Dnes máme převážně velkokapacitní vozy pro práci v terénu s nástavbou skříňového typu, které jsou dnes ve světě v městské aglomeraci standardním prvkem. Jsem spokojen, protože jsme na vysoké úrovni, ale jistě bychom si dovedli představit situaci ještě lepší. Vše je o penězích, kterých je málo... 26.10.2007 11:28
OTÁZKA: Proti minulosti se změnilo používání vrtulníků, původně se použivaly, aby lékař byl na místě co nejdříve, dnes většinou si je přivolává až pozemní záchranka pro transport. Proč k této změně došlo? Lanic
Zdeněk Schwarz ODPOVĚĎ: Provoz LZZS je nákladný a v Praze díky nedostatku heliportů (nemá jej ani největší nemocnice FNM) s přímou návazností na příjmové oddělení - centrální nebo urgentní příjem, kterých je v Praze opět minimum (pouze FNM a ÚVN, omezeně i FNKV). Také přísné předpisy pro přistávání přímo v terénu a nedostatek vhodných ploch pro přistání. Možná i nedostatečná příprava a školení složek IZS ve spolupráci s LZZS - povinnost zajistit prostor a bezpečnost pro přistání... Občas se nám daří přistávat na okruhu Prahy nebo dálnicích, ale vždy to je riziko. Obtížnosti, které jsem uvedl, způsobují, že pacient musí být několikrát překládán ze sanitky do vrtulníku, z vrtule do sanity a naopak, takže výsledný čas zásahu se prodlužuje a bývá delší než zásah i transport pozemní složkou... 26.10.2007 11:32

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.