Ptejte se ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga

velikost textu:
vydáno 12.1.2001 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. ledna 2001 do 13:30

OTÁZKA: Není nespravedlivé mohutný investiční rozvoj pražského letiště nechávat výlučně na bedrech jeho provozovatele, který je státním podnikem. Nejsou při této politice šizeni zaměstnanci této organizace, kteří by v jiném případě měli možnost a možná i právo vyšších výdělků. Je podle vašeho názoru tento způsob rozdělování příjmů organizace ze své hospodářské činnosti srovnatelný s možná nejbohatší organizací Vašeho resortu - Řízením letového provozu, s.p. Petr
ODPOVĚĎ: Investiční rozvoj pražského letiště je věcí ČSL proto, že i výnosy z provozu letiště inkasuje ČSL. Zaměstnanci o nic nepřichází, protože mezi investiční aktivitou a výší mezd není žádná přímá souvislost. Investice jsou hrazeny ze zisku, kdežto mzdy z nákladů. S řízením letového provozu je ČSL těžko srovnatelná. 12.1.2001 13:24
OTÁZKA: Proč nezrušíte rychlostní limit na dálnicích? Stejně ho nikdo nedodržuje! Kadel
ODPOVĚĎ: Pouze někteří nezodpovědní řidiči ho nedodržují. O ponechání limitu rozhodla svým hlasování Poslanecká sněmovna a dle mého názoru správně. S výší rychlosti roste riziko nehody i rozsahu jejích následků. 12.1.2001 13:25
OTÁZKA: Vy rikate, ze Ceske Radiokomunikace zakon neporusili, ale vzdyt jejich mluvci sama uvedla, ze vysilani cenzuruji. To je v rozporu s nasi ustavou. Myslim si, ze by mela byt tato firma take potrestana. Jaky trest ji hrozi ve spravnim rizeni? Tomas Hribal
ODPOVĚĎ: Vysílání ČT nikdo necenzuroval. V každé televizi a v každém sdělovacím prostředku někdo za obsah zpráv odpovídá a určuje, kdo je bude připravovat. Pro České radiokomunikace byl a vždy bude tímto člověkem generální řediel ČT nebo jím určený statutární zástupce. 12.1.2001 13:27
OTÁZKA: Pane ministre, monopol Telecomu fakticky preziva nadale (v rozporu s Vasim tvrzenim) protoze normalni spotrebitel telefonnich sluzeb se jeste rok a pul (ze zakona) nebude mit sanci k jinemu operatorovi dostat. Mam tedy Vasi odpovedi, ze zadny monopol neexistuje rozumet tak, ze zustava status quo a jeste nejmene rok a pul pres jineho "pevneho" operatora proste volat nebudu ?? Ales Horak
ODPOVĚĎ: Je možné, že nebudete, protože Telekom bude Vámi požadované služby zavádět postupně a nevím, kdy se dostane právě na místo Vašeho bydliště. Ani v jiných zemích EU nebyla demonopolizace spojena s celoplošným zavedením služeb "call by call" a "preselection", případně s některými dalšími. Je to investičně velmi náročná záležitost. 12.1.2001 13:30
OTÁZKA: Kdo by podle vás byl nejlepší ředitel České televize? Bez vytáček, prosím! Jerry
ODPOVĚĎ: Nevím, to není můj problém. 12.1.2001 13:30
OTÁZKA: Měl by stát přispívat rodinám s více dětmi než třemi na koupi velkého auta, jak navrhoval poslanec Tomáš Kvapil? Martina z Kladna
ODPOVĚĎ: Určitě ne. Právě tak jako stát nepřispívá na koupi dražšího a bezpečnějšího auta. Připomínám, že automobil není jediný způsob dopravy. Ve vlaku nebo v autobuse, na který stát přispívá žádnou dětskou sedačku nepotřebujete. 12.1.2001 13:32
OTÁZKA: Co si myslite o jednani Ceskeho Telecomu, ktery docela uspesne prodluzuje a znemoznuju dohodu s ostatnimi operatory, konkretne o vysi propajovacich poplatku? lidumil
ODPOVĚĎ: Je to zcela normální podnikatelský postup. Zákon takovou situaci předvídá a tam, kde nedojde k dohodě, rozhodne regulátor, tedy ČTÚ. 12.1.2001 13:33
OTÁZKA: Ještě jsem se chtěla zeptat k té autoškole. Podle čeho se mám učit vyhlášku, už někdo vydal nové znění dopravních předpisů? Plíca
ODPOVĚĎ: Pokud vím, tak nevydal. 12.1.2001 13:33
OTÁZKA: Hodlate nekdy privatizovat zeleznici ? Porad se zdrazuje, kvalita sluzeb se nemeni a ztrata drah je obrovska. Neni divu, kdyz vidim, kolik nadrazaku se jen tak flinka...Uvazujete taky o zruseni rezijnich jizdenek minimalne pro rodinne prislusniky ? Kdyz jezdim vlakem, tak mi pripada, ze rezijku ma kazdy druhy. Katka
ODPOVĚĎ: Provátní železniční dopravce již máme a i České dráhy se stanou v příštím roce akciovou společností, tedy soukromou firmou. Ztráta ČD je účetní záležitostí a není způsobena špatným hospodařením. Je způsobena tím, že stát v rozporu se zákonem neuhrazuje ČD v plné výši ztrátu z osobní dopravy, kterou si u nich objednává. Jízdné činí jen asi 30% skutečných nákladů. Dále také tím, že ČD účtují do nákladů přibližně 4,5 mld Kč odpisů z dopravní infrastruktury, která patří státu. Režijní výhody rušit nebudeme, jejich rozsah je stejný jako v jiných evropských zemích. Váš dojem vyplývá z toho, že držitelé těchto výhod používají vlak častěji než ostatní občané. 12.1.2001 13:39
OTÁZKA: Jaký máte názor na to, že v novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích není stanovena odpovědnost držitele vozidla za jeho provoz. Když tedy někdo profrčí okolo školy v obci stovkou a není chycen na místě, ale jenom nafilmován kamerou, je nepostižitelný. Calvera
ODPOVĚĎ: Myslím, že toto řešení je v souladu s tím, že za přestupek lze trestat pouze toho, kdo se ho skutečně dopustil, tedy řidiče. 12.1.2001 13:41
OTÁZKA: Jak to vypada s udelenim vyjimky pro D8 pres CHKO Ceske Stredohori ? Uz nabyla pravni moci nebo to zase nekdo zdrzuje ? Zdenek Valter
ODPOVĚĎ: Výjimka zatím nenabyla právní moci, protože její udělení bylo napadeno jedním občanským sdružením. Rozkladová komise Ministerstva životního prostředí nyní toto odvolání projednává. 12.1.2001 13:42
OTÁZKA: Kdy jste naposledy jel ve vlaku ? Proc je porad vsude tak neuveritelna spina ? Nase vlaky a nádraží je opravdova hrůza. Souhlasíte ? Jan
ODPOVĚĎ: Jezdím vlakem relativně často. Naposled asi před 2 týdny. Nevidím situaci tak špatně jako Vy a připomínám, že vlaky znečišťují cestující a ne železničáři. Frekvence úklidu je otázkou finančních prostředků, které mají dopravci k dispozici. V případě ČD se jedná o akutní nedostatek peněz, který vyvolal stát. 12.1.2001 13:44
OTÁZKA: Proc byly z puvodni podoby silnicniho zakona v podstate vypusteny povinne cyklisticke prilby? Podle mne by mohly na silnicich zachranit hodne zivotu a usetrit lekarum spoustu prace... Argumenty typu "predstavte si babicku jedouci na kole pres vesnici na nakup s helmou na hlave" mi nepripadaji jako argumenty - ja si ji predstavit dovedu stejne jako si s helmou na hlave dovedu predstavit sebe (a taky s ni porad jezdim). Kdyz uz se nekdo chce zbavovat duchodcu, mohly se dat povinne prilby ne do 15 ale treba do 60... MaT
ODPOVĚĎ: Zmírnění ustanovení o povinném používání přílby je výsledkem činnosti sněmovny. I já si myslím, že přísnější ustanovení by bylo lepší. 12.1.2001 13:46
OTÁZKA: Nemyslite, ze je potreba nejakym zpusobem zamezit neumernemu zasahovani ekologickych aktivistu do staveb silnic a dalnic ? Soucasna situace mi pripada neunosna. Vsechno trva neskutecne dlouho. Takhle budou centra mest zamorovat auta jeste za dvacet let, protoze ekologicti aktiviste nedovoli postavit tolik nutne obchvaty. Katka
ODPOVĚĎ: Občanská sdružení a ochránci přírody musí mít práco účastnit se přípravy staveb. V případě dopravní infrastruktury jde vždy o výrazné zásahy do přírody. Musí jít ale o skutečné ochránce přírody a ne o kverulanty, kteří se snaží zabránit jakékoli stavbě. S těmi prvními se investor vždy nějak dohodne, s těmi druhými není dohoda možná a výsledkem je situace, kterou důvěrně znají občané Plzně nebo Chlumce nad Cidlinou. 12.1.2001 13:48
OTÁZKA: Jste ženatej? Jestli ne, tak já bych vás brala. Vypadáte ďábelsky jako Lincoln! Nechte na sebe spojení, prosím. Dík. michaela
ODPOVĚĎ: Spojení na každého poslance je ve sněmovně k dispozici. Ale upozorňuji, že ženatý jsem již 30 let. 12.1.2001 13:49

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.