DOPRAVNÍ PSYCHOLOŽKA HOSTEM iDNES.cz

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová
velikost textu:
vydáno 8.6.2007 10:30
Tragická bilance víkendových nehod má svoji logiku, říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Lidé si jízdu opravdu užívají, euforie volných dní ale na silnicích působí kontraproduktivně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. června 2007 do 10:52

OTÁZKA: Dobrý den, Co si myslíte o zvyšování rychlostního limitu na dálnicích ? Já osobně bych byl pro tak za rok , automobily už hodně technologicky pokročily, i s 8 let starým vozidlem je možné poměrně bezpečne možno jet 200 km/h . Samozřejme bych to nějak podmínil technickým stavem vozidla . David
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Já osobně nejsem fanda zvyšování rychlostního limitu na dálnicích, lituji. Mám k tomu několik důvodů - technické parametry vozidla je jen jedna stránka věci, ale uplatnit je můžete bezpečně jen na uzavřeném závodním okruhu. V běžném provozu se vám do cesty budou plést pomalejší vozidla i pomalejší řidiči, kteří by si takovou rychlostí netroufli jet. prokázáno je také, že nejrychlejší způsob dopravy je doprava plynulá, mám to osobně zažité ze zahraničních dálnic - všichni jedou stejně rychle a jedou. jakmile by mezi nimi začal kličkovat závodník, plynulost se naruší a riziko kolize dramaticky stoupne. Asi jsem vás moc nepotěšila. 8.6.2007 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, mému muži je, stejně jako většině lidí v jeho věku, 52 let. Chtěla jsem se zeptat, zda nejste pro zakázání kouření v autech. Příjde mi to stejně nebezpečné, jako telefonování. Popel spadne do klína, člověk drží v ruce cigaretu... Milada Nachtmanová-Rachmaninov
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Z technického hlediska to jistě problém je, manipulace s čímkoliv, co musí řidič držet kromě volantu, může být nebezpečná, mimochodem i pojídání svačiny nebo popíjení minerálky za jízdy. někteří řidiči však tvrdí, že jim kouření pomáhá udržet pozornost při delší monotónní jízdě. Doporučovala bych dohodu. určitě jsem proti, aby pokuřovala osádka, když je řidič nekuřák, a prospěšnější je si na cigaretku zastavit na bezpečném místě a při té příležitosti se i prozáhnout. 8.6.2007 11:58
OTÁZKA: Dobrý den. Uvedu modelový případ. Jedu po okrsce (spěchám) a dojedu kolonu, "plazící se" rychlostí 60km/h. Po chvíli neudržím nervy a kolonu předjedu - možná trochu nebezpečně z pohledu couralů, nicméně já jsem v pohodě. Pohledem zjistím, že za volantem sedí starší lidé. Kdo si myslíte, že ohrozil bezpečnost víc? Já, který jsem (přiznávám, úmyslně) namáčkl vedoucího důchodce na krajnici, nebo lidé, kteří na rovné přehledné cestě zdržují ostatní? doktor_bota
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Vás bych nejdřív velmi poprosila o více tolerance ke starším řidičům, oni byli na silnicích dávno před vámi a přesto vás mezi sebe přijali. To že často jezdí příliš opatrně a "zdržují" může být výrazem jejich zodpovědnosti, protože se už na rychlejší jízdu necítí. Určitě vám to nedělají schválně nebo pro své pobavení. Také zvažte, že pro vás nevinné natlačení na krajnici může dotyčného tak vystresovat, že provede nějaký nepředvídatelný manévr a v konečném důsledku ohrozí i vás. Buďte v pohodě i z toho, že chvilku pojede pomaleji a předjíždějte skutečně bezpečně, i pro sebe. 8.6.2007 12:05
OTÁZKA: Přeji dobrý den. Jak se podle Vašeho názoru na dopravní nehodovosti podílejí nevhodná dopravně technická řešení na silniční síti v porovnání s lidským faktorem? Dají se v tomto ohledu vysledovat nějaké teritoriální rozdíly v rámci ČR? Bob
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Podobný dotaz - na dopravní značení - tu už byl. jen doplním, technické řešení silnice skutečně může být nebezpečné, proto se prosazuje zmíněný bezpečnostní audit alespoň nových staveb. Z hlediska lidského činitele - tedy uživatele silniční stavby - je důležité, aby technické řešení a následná organizace dopravy (např. vodorovné značení jízdních směrů) nevytvářely na řidiče past, byly jednoznačné, minimalizovaly možnost selhání řidiče (špatné pochopení značení, nezabránění vjetí do protisměru, psychologická přednoat na křižovatce). Podrobnější rozbor v rámci území ČR nemám, zkuste se potat u našich odborníků v CDV v Brně. 8.6.2007 12:10
OTÁZKA: Je mi 22 let. Jezdím od svých 18ti a ročně najedu okolo 20 tisíc kilometrů (a to ne pracovně, jsem ještě student). Po dálnici jedu 140, pookreskách jak to jde a v obcích povětšinou 70. Ještě jsem neměl nehodu ani jsem nebyl pokutován za rychlou jízdu. Nemyslíte si, že by bylo vhodné zvýšit rychlost v obcích zpět na 60? Sesazený Superefekt ze Sinalí
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Promiňte, ale nepotěším vás. Vůbec si to nemyslím. Musím se ale zeptat vás - nemyslíte, že by bylo na čase poděkovat vašemu andělu strážnému, že jste si doposud nezkazil život, že baz výčitek svědomí za zničený život někoho jiného můžete dobře spát, a začít se chovat dospěle? Tohle jste asi číst nechtěl, já ale nemůžu jinak, vidím to z té druhé stránky, kdy potěšení jednoho způsobí nesmírnou bolest někomu jinému. Mohu vás tedy přivítat mezi zralými a zodpovědnými řidiči? Děkuji. 8.6.2007 12:18
OTÁZKA: Pomohlo by, aby, stehně jako např. v Rakousko, byl zaveden pro začínající mladé řidiče tzv. řidičák na zkoušku? Nor
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Ano, o tom jsem už hovořila v předchozích dotazech. Je to opatření velmi účinné. 8.6.2007 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, jsem student ZSF v JČU. Píši dilomovou práci na téma "Psychosociální poradenství pro účastníky dopravních nehod". Vzhledem k tomu, že je tato problematika poměrně úzce specifická, není mnoho odborníků, kteří by se jí zabývali. Chtěl bych proto využít této příležitosti a touto cestou Vás požádat o určitou možnost spolupráce. Pokud byste souhlasila, prosim sdělte mi tel. nebo elektronikcý kontakt na Vás. Děkuji. S úctou Jan Uhříček. Jan Uhříček
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Vaši prosbu o spolupráci předám kolegovi, který spolupracuje se Sdružením obětí dopravních nehod, určitě se vám ozve. Téma je to závažné a stále ještě málo ošetřené, děkuji, že se mu věnujete. 8.6.2007 12:21
OTÁZKA: Dobry den, jste podobneho nazoru jako ja, ze povoleni 160 km/h na dalnicich by bylo vzhledem k vyzralosti ceskych ridicu a kvalite silnic jeste vetsim hazardem? Tomas
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Moc děkuji za tento názor, ano, ano ano. 8.6.2007 12:21
OTÁZKA: Myslím si, že značky přikazující rychlost 40, 30 nebo dokonce 20 jsou zbytečné. Nikdo je nedodrřuje, to by byla doprava hned pomalejší. Vadí mi ale, že si na nich policisté často namastí kapsu s radarem. Není to spíš jen kvůli nim? Dopravák
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: podobný dotaz tu byl, takovéto omezení rychlosti by mělo být skutečně důvodné, jedná se především o tzv. obytné zóny nebo pěší zóny s omezeným povoleným provozem (zásobování, přeprava invalidů, dočasná akce apod.). jinak bych tyto značky umísťovala v případě náhlé události, kdy je skutečně nutné provoz zbrzdit v zájmu bezpečnosti, pak bych nedodržení přísně trestala jako vědomé ohrožení. Někdy to bývají i dopravní značky "zapomenuté", původně tedy své oprávnění měly. 8.6.2007 12:26
OTÁZKA: Mám problém, často pracuji až do 4 do rána a v 7 hodin vstávám a pak usínám za volantem. Manželka mi zakazuje otvírat na plno okno, a tím usínám ještě více. Zrovna nedávno jsem usnul 2x, sice jen krátce a hned jsem se otřepal. Bylo to na rovném úseku, tak se nic nestalo. Štvou mě pak řidiči, kteří jezdí nepřiměřeně pomalu, tam hrozí nebezpečí, že zrovna budu mít krizi a zezadu to do nch nabořím. A to i když jsem v lepší kondici, přesto se mi to může stát. Jarda
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: No to tedy máte skutečný problém, ale otevřené okénko ani rychlá jízdy ho nevyřeší. prosím, prosím, změňte svůj životní rytmus dokud je čas. V klidu si sedněte a proberte si, co je důležité, co není důležité, na čem vám záleží, co můžete pustit za hlavu. Vaše paní nemá řidičák? Co kdyby v těch kritických dnech řídila ona? Stejně ale varuji, dlohodobý spánkový dluh je zabiják! Hodně štěstí a dobrou kondici. 8.6.2007 12:31
OTÁZKA: dobrý den paní doktorko, měl bych na Vás dotaz: Mám známého, jmenuje se Todd Bertuzzi a on má matku Češku a otce Mongola. Je to docela úspěšný podnikatel, ale má panickou hrůzu z řízení auta. Aby jí překonal, tak si dvá před jídou panáka, někdy dva a když jsem mu říkal, že by mohl přijít o ŘP, tak se jenom smál, že ho nikdy nechytí a že toho alkoholu je tak málo, že než dojedou na krev, tak bude mít 0 promile.Proto jsem se chtěl zeptat, jak i malé množství alkoholu ovlivňuje chování člověka za volantem. Děkuji vver440
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Nebylo by lepší, kdyby si váš přítel najal řidiče? pití na kuráž není zrovna to nejlepší řešení. nejde jen o hrozbu ztráty řidičského oprávnění, ale skutečné ohrožování ostatních účastníků provozu. Nehody pod vlivem alkoholu mají zpravidla tragické následky, a to i ty "další" pro přeživšího opilého řidiče - přerušení úspěšné kariéry, rozpad rodiny, odvrácení se kamaradů od tohoto hříšníka, doživotní tělesné postižení - nic hezkého, že? Ale správně upozorňujete na jedno nebezpečí i malé množství alkoholu - odbourání strachu, bariér, zvýšení sebevědomí a zvýšení ochoty riskovat. 8.6.2007 12:38
OTÁZKA: Jaké máte zkušenosti z českých silnic vy osobně? anonym
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Já čekám, kdy se to na našich silnicích zklidní, kdy budou řidiči k sobě slušní, budou se respektovat a přestanou svádět tu hrůzu na ty "druhé". Ale objektivně musím říct, že těch slušných je přeci jen většina, opticky ovšem vynikají ti piráti, o nich se mluví, píše, jsou na obrazovkách, i když ne zrovna v záviděníhodné situaci. 8.6.2007 12:41
OTÁZKA: dobrý den, jste také pro zavedení v zimě povinných zimních pneumatik, zákaz jízdy v technicky nevyhovujících autech - trabant,lada, wartburg, moskvič, škoda favorit, 100, 105, 120, avie do r. výr. 1990 - byla byste v tom případě pro odebírání technického průkazu na místě. Já jsem ještě pro zákaz kouření ve vozidle vůbec. Pomalý jedoucí řidič kuřák je také často viníkem nehod. Člověk se ho snaží pokud možno slušně objet a on se Vám odvděčí tím, že vyhodí čouda na silnici a těsně před Vás. Neřekla byste mu něco sprostého. Barbora
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: myslím, že po technické úrovni vozového parku se stále lepšíme a nějaké to zpřísnění by už tolik nebolelo. Teoreticky by vozidla s nevyhovujícím technickým stavem neměla na našich silnicích co dělat, od toho jsou STK. Zavedení povinného přezouvání na zimní pneumatiky tak jednoznačně nevidím vzhledem k našim klimatickým podmínkám - viz letošní zima. Toto má smysl ve státech, kde zima je skutečně zimou po delší dobu. nejsem odborník, ale už jsem zachytila příslušně odborný názor, že jízda na zimních pneumatikách v "letních" podmínkách také není to pravé a může být i nebezpečná. 8.6.2007 12:45
OTÁZKA: Čím to je, že při cestě po Evropě jsou zkušenosti z každé země jiné? Že třeba Švýcaři jsou ohleduplní a nikdo tam rychlost nepřekračuje a naopak v Itálii je na silnicích hrozný chaos, ale každý s tím počítá a přitom nikdo z nich se nechová tak agresivně jako čeští řidiči? menO.
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Pokud vím, tak speciálně Švýcary k té stoprocentní ohleduplnosti donutily nekompromisní sankce a také pojmenování porušení pravidel s následkem ublížení na zdraví či usmrcení jako trestný čin vědomého ublížení na zdraví - čili žádnou nutnou daň rozvoji motorismu. Místní zvyklosti jsou kapitola sama pro sebe - ale zase je to o dohodě, toleranci a respektu nějakých pravidel, která vnějšímu pozorovateli mohou připadát i hrůzostrašná, ale pokud je většina dodržuje, tak fungují ve prospěch bezpečnosti. 8.6.2007 12:49
OTÁZKA: Strašně mě štvou náklaďáky a traktory, který jezdí enormně pomalu a strašlivě smrdí. Kdo za nima m jezdit a jakým právem mě omezují. Když nejedu s rodinou, tak se občas neudržím a zahraju si s nimi takovou ruskou ruletu, a předjíždím je, i tam, kde to není vůbec bezpečné. Taková vozidla by měli odstranit ze silnic, protože jsou jeno příčinami nehod. Také jsem si dříve hrál, když mě předjížděl osobák a něco jelo proti, sešlápl jsem plyn až na podlahu, bylo to nebezpečně vzrušující. V posledních několika letech tohle však už nedělám, dostal jsem rozum. Zdeněk
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: otázkou je, zda ta smrdící nákladní vozidla a courající se traktory jsou v danou chvíli na silnici oprávněně. Pokud ano, nemá cenu se nad tím rozčilovat a hrát ruskou ruletu, nikoli ovšem s nimi, jak si myslíte, ale sám se sebou. Pevné nervy, život je krásný i s těmi smraďochy. 8.6.2007 12:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.