Na zdražení jízdenek i kvalitu městské dopravy odpovídal Dopravní podnik

vydáno 6.4.2009 11:00
Od 1. dubna výrazně podražilo cestování brněnskou hromadnou dopravou. Například za desetiminutové svezení zaplatí zákazník místo 10 korun nově 14 korun. Tedy téměř o polovinu více. Zda bylo tak razantní zdražení nutné, či zda se tím zlepší kvalita dopravy se čtenáři mohli ptát mluvčí Dopravního podniku města Brna Hany Pohanové a vedoucího tarifního odboru Víta Prýgla on-line.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. dubna 2009 do 11:20

OTÁZKA: Dobrý den, tomu 40% navýšení jízdenek nerozumím. Takový rozdíl je dle mne už amorální. Vzhledem k tomu, že vládne Brnu ČSSD, tak je to určitě myšleno v prospěch občanů. Jistě to nemá za cíl zvýšit počet aut už dnes v přeplněném městě? Uvádíte, že to jde na platy zaměstnanců. Jedná se tedy pouze o řadové zaměstnance (a jejich navýšení platů alespoň o 20%)? Nebo především pro managment a jejich odměny? Která energie zdražila o 40%, kterou uvádíte, jako druhý důvod? Myslíte tím třeba naftu? A Vaše citace je již jen bombónek na závěr "Rovnítko mezi zdražení a kvalitu dávat nelze", protože to již jen celkově podtrhuje tu absurditu. Předem děkuji za reakci Honza
ODPOVĚĎ: Prýgl:Dobrý den, většina cestujících používá různé formy předplatních jízdenek, u kterých došlo ke změně cen od 1. 12. 2008. Navýšení cen předplatních jízdenek bylo mnohem nižší. Je na každém cestujícím, aby si zvolil jízdné dle svých potřeb. Pohanová: Dobrý den, rovnítko mezi tyto dva pojmy opravdu dávat nelze. Jak je ale uvedeno v článku, rozhodně se snažíme kvalitu neustále zvyšovat, posilujeme spoje, nasazujeme nová nízkopodlažní vozidla, která nám umožňují ve stále větší míře garantovat nízkopodlažní spoje dnes již prakticky na všech linkách a pod. Je zde třeba zmínit také noční a náhradní dopravu, řídící informační systém, který se stará o co největší přesnost spojů- Určitě by se na toto téma dalo diskutovat hodně dlouho, ale to by vyčerpalo čas i na ostatní dotazy. 6.4.2009 11:05
OTÁZKA: Chtel by se zeptat proc nejsou jednorazove jizdenky i na 30 minut, ale pouze na 15 a pak az 60 min. Proc mam platit 22 korun za hodinovou jizdenku, kdyz napr. cesta z Lisne do centra trva okolo 25 minut, zbylou pomernou cast jizdenky pak muzu vyhodit. Tomus
ODPOVĚĎ: Prýgl: Dobrý den. Je nutné sladit sortiment jízdenek v celém IDS. Jízdenka s časovou platností 15 min. v Brně má v regionu časovou platnost 45 minut a toto odpovídá nákladům na dopravní obslužnost ve městě Brně a v regionu. Doporučoval bych Vám zvážit nákup předplatní jízdenky. 6.4.2009 11:08
OTÁZKA: Proc jezdi autobus c. 58 do Lisne v polednich hodinach (9-13 h.) ve 20. minutovych intervalech ? Tyto vozy diky tomu byvaji casto prilis plne, zdrovna dnes jsem takto jel smerem do mesta a pani s kocarkem mela velky problem se dostat do vozu (nizkopodlazniho) a nasledne jeste doslo ke konfliktu s cestujicim, ktery pak nemohl vysoupit. Kazdeho koho znam na to nadava. Myslim ze 15. minutovy interval by byl mnohem rozumnejsi. Tomus
ODPOVĚĎ: Pohanová:Dobrý den.Ve 20 min. intervalu jezdí v dopoledních hodinách všechny ostatní autobusové linky v Líšni/45, 56, 78/i v jiných obdobných částech města. V Líšni jsme dělali dopravní průzkum, který ukázal na průměrné vytížení vozidel od 9.00 do 13.00 hodin 35 cestujících. Autobus má více než dvojnásobnou kapacitu a tudíž v této chvíli o změně neuvažujeme. V průběhu dvou měsíců ale na základě Vašeho upozornění provedeme opakovaný průzkum. 6.4.2009 11:14
OTÁZKA: Dobrý den paní Pohanová, nezklamal letos dopravní podnik při své vysvětlovací roli? Většina lidí vůbec netuší, že máte v plánu nakoupit v nejbližších letech stovku nových tramvají, že se plánuje rozšíření kolejí na Lesnou, že monitorovací systém vozidel patří ke světové špičce a dokáže určit polohu všech vozidel na několik metrů a zpoždění na sekundu přesně. Neudělali jste tady chybu? Možná, kdyby lidé znali Vaše náklady, nedivili se, proč se musí zdražit. Obzvlášť když miulé zdražení bylo nutné kvůli vládou zvýšené nižší sazbě DPH. Děkuji reader
ODPOVĚĎ: Pohanová: Dobrý den, myslím, že vysvětlujeme dostatečně. Ostatně, informace jak o nových vozidlech, nak o Vám zmiňovaném řídícím informačním systému jsou jak na webových stránkách, tak bývají zveřejňovány v časopise Šalina a pochopitelně také průběžně v médiích. Co se týče nových vozidel, dalších informací se dočkáte v nejbližších hodinách, protože v noci z dneška na zítřek do Brna dorazí první z letošní dodávky nových tramvají. Velmi oblíbené jsou také dny otevřných dveří. I letos jich několik chystáme, takže informací jistě i nadále bude dostatek. 6.4.2009 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak je ošetřena situace, kdy si označím jízdenku na 10 minut a pak se musím 2 minuty dívat, jak se vyměňují řidiči (=3 Kč). A jak situace, kdy mi označovač na jízdence udělá "chybu" (třeba špatné datum, samé nuly, atd.). Dá mi řidič novou? Petr
ODPOVĚĎ: Prýgl:Dobrý den, časová platnost jízdenky nepřestupní a i jízdenky přestupní v případě, že nebylo využito přestupu, se řídí údajem uvedeným v jízdním řádu. Jestliže cestující jede ze zastávky A do zastávky B a v jízdním řádu je uvedena platnost do 10 minut, tak mu v každém případě postačuje jízdenka s časovou platností 10 minut. V případě provozního zpoždění vozidla tuto skutečnost revizor při kontrole zohlední. Pokud se na jízdenku vytiskne chybný údaj a cestující toto oznámí řidiči, řidič jízdenku opraví tak, aby byla platná. 6.4.2009 11:21
OTÁZKA: Letmo si vzpomínám, kterak jakási zahraniční firma řešila jízdní řády v Brně, aby na sebe spoje lépe navazovaly, aby jezdily ekonomicky a tak podobně... Mám však za to, že od té doby jsou všechny vozy DPMB v Brně v dopravních špičkách nechutně přeplněné... Přitoém lidé, kteří Vám nejvíce platí a nejvíce hromadné dopravy využívají, tedy ti, co spěchají do práce, tím trpí nejvíc.... Co s tím? Ryzling
ODPOVĚĎ: Pohanová: Dobrý den, o řešení jízdních řádů zahraniční firmou nic nevíme, asi nemáte úplně správné informace. Nicméně, co se týče nárustu osob ve veřejné dopravě, je to jasně dané zvyšujícím se počtem obyvatel i lidí, kteří sem přijíždějí za prací a za studiem a tím, že je hromadná doprava prostě pro obyvatele města výhodnější než individuální. Na zvyšující se poptávku se snažíme ve spolupráci se Statutárním městem Brněm reagovat úpravami jízdních řádů a posilováním spojů tam, kde je to potřeba. K tomu nám pomáhají již v předchozích odpovědích zmiňované dopravní průzkumy. 6.4.2009 11:26
OTÁZKA: Bude po Brně jezdit metro? - nebo něco, co by tomu odpovidalo? Prazan
ODPOVĚĎ: Pohanová: Dobrý den, myslím, že to není na pořadu dne :-). V každém případě, nosnou trakcí dopravy v Brně jsou tramvaje. I v dopravních špičkách ve značné míře bez výhrad dodržují předepsaný jízdní řád například díky segregovaným tratím. 6.4.2009 11:28
OTÁZKA: Nepremysli dopravni podnik o tom, ze by po brne v sopuvislosti se vstupem komety do extraligy jezdila kometacka tramvaj... kdyz uz za hokjem stoji i primator? navic - kdyz jede salina od ronda, cestujici vracejici se z hokeje tam hravaji hru: Povstan, ty kdo jsi KOmetak.... Kometak
ODPOVĚĎ: Pohanová: Dobrý den, přímo "komeťáckou" tramvaj nemáme. Nicméně i na tramvaji lze Kometu najít. Po Brně totiž jezdí tramvaj, upozorňující na dárcovství krve a právě tam je hokejový klub také uveden. 6.4.2009 11:32
OTÁZKA: Před 3 lety se v Brně zkoušelo pět různých autobusů na CNG. Výsledky testů nebyly nikde zveřejněny a stále se nakupují jen 20 let koncepčně zastaralé naftové Irisbusy. Již příští rok přitom měla být plynofikovaná celá medlánecká vozovna. A s nákupem novývh vozidel také souvisí otázka proč se při jejich nákupu (13T, Citelis, 25Tr) nebere jako významný faktor pohodlí cestujících (myslím tím běžných cestujících, nejen s ohledem na ZTP a kočárky) - jak se např. do vozu Citelis má vejít cca 40+120 stojících, když už při 20 stojících se nedá ve voze pohnout ? h8
ODPOVĚĎ: Pohanová:Dobrý den, o testu autobusů na CNG jsme podrobně informovali prostřednictvím našeho časopisu i médií, prezentovali jsem je i na odborných konferencích. O plynofikaci medlánecké vozovny zatím rozhodnuto není, asi nemáte zcela přesné informace. Co se týče nákupu nových autobusů, nakupujeme moderní vozy splňující EURO 4, které už se po ekologické stránce vyrovnají plynovým autobusům. A k poslední části Vaší otázky: Při 20 stojících cestujících rozhodně není autobus naplněný tak, aby se v něm nedalo pohnout. Stojíme za tím, že nová vozidla rozhodně splňují veškeré požadavky na moderní přepravu. 6.4.2009 11:42
OTÁZKA: Strana Zelených jako jediná na radnici se postavila proti zdražování jízdného. Tak se chci zeptat, zda jí za to půjdete nějak po krku? PhD.
ODPOVĚĎ: Pohanová: Dobrý den, DPMB, a.s. tady rozhodně není od toho, aby šel někomu po krku. DPMB, a.s. má úkol zajistit kvalitní, bezpečnou, rychlou a spolehlivou hromadnou dopravu ve městě Brně. A to také činíme. 6.4.2009 11:43
OTÁZKA: Zdražujete záměrně jízdenky výrazně více než předplatní kupony proto, abyste donutili cestující kupovat šalinkarty? taktik
ODPOVĚĎ: Prýgl: Dobrý den, změna cen jednorázových jízdenek oproti změně cen předplatních jízdenk, ke které došlo již v prosinci 2008, je relativně vyšší, ale toto je způsobeno delší periodou změn cen jednorázových jízdenek. Samozřejmě preferujeme uživatele předplatních jízdnek, a je nutné říci, že i pro ně samotné je tato varianta mnohem výhodnější. Kromě "lepší" ceny obsahují i řadu dalších výhod, například bezplatná přeprava zavazadel, kol a psů a pro držitele roční předplatní jízdenky základní možnost tuto využívat v nepracovní dny jako jízdenku rodinnou. 6.4.2009 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, ať počítám, jak počítám, víc se mi vyplácí jezdit autem než MHD. Cesta do práce, z Veveří do středu Židenic, vychází o cca 10kč levněji pro auto. Němělo by to být spíš obráceně? V zásadě je mi to jedno, jen mě zajímá Váš názor. :-) Zdenek
ODPOVĚĎ: Prýgl: Dobrý den, nedomníváme se, že by jízda autem v porovnání s předplatní jízdenkou byla ekonomičtější. Samozřejmě nemáme od Vás přesné údaje, jaký jízdní doklad využíváte. 6.4.2009 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, budou někdy zavedeny SMS jízdenky? Byla by to ideální náhrada jízdních automatů, které nejsou všude. Bylo by možné zřídit na Zvonařce a na hlavním nádraží infocentrum pro turisty, aby věděli, jakou jízdenku si mohou koupit. Miroslav Hruška
ODPOVĚĎ: Prýgl: Dobrý den, problematiku sms jízdenek intenzivně sledujeme. Zatím nesplňuje využití této služby naše požadavky na bezpečnost, spolehlivost a efektivitu takovéhoto způsobu prodeje jízdenek. Dle našich informací je ze strany Statutárního města Brna připravopván vznik Infocenter v oblasti hlavního nádraží a středu města. Informace o sortimentu jízdenek a jejich použití jsou dostupné na www.dpmb.cz. 6.4.2009 11:53
OTÁZKA: Kolik procent vašich revizorů má maturitu? Nějak podezřele mnoho revizorů vypadá nepříliš inteligentně a navíc se někteří chovají neuctivě až násilnicky. Student
ODPOVĚĎ: Prýgl: Dobrý den, převážná většina našich revizorů má SŠ vzdělání a u nově nastupujících revizorů je maturita jedním z kvalifikačních předpokladů. Pokud máte nějakou zkušenost s nevhodným vystupováním či chováním revizora, budeme rádi, když nás o tom budete neprodleně informovat. 6.4.2009 11:56
OTÁZKA: Bylo by možné, aby na Duhová Pole a do Nových Medlánek jezdily autobusy i o víkendu? Je to neúnosné, chodit až kamsi do Řečkovic nebo do Medlánek. A musí autobusy z Řečkovic a z Medlánek končit u Semilassa? Nemohou jezdit až do centra? Duhopolák
ODPOVĚĎ: Pohanová: Současná dopravní obsluha tzv. Nových Medlánek linkou 65 je výsledkem kompromisu mezi mnohdy protichůdnými požadavky obyvatel zmíněné lokality. Momentálně o změně neuvažujeme, doporučujeme kontaktovat úřad městské části. 6.4.2009 11:57