OTÁZKA:
Vážený pane Okamuro, neuvažujete o tom, že byste jako Asociace CK iniciovali jednání s cestovkami, aby začali uvádět v reklamách, prospektech a všech dokumentech vždy plné ceny zájezdů a prodávaných služeb? Myslím, že by takové jednání bylo férové, protože když si jdete koupit do obchodu mléko, tak nemáte cenu jedné krabice rozepsanou na regále cena mléka: 8,60 CZK a pak u kasy dopsané příplatky: za naftu pro dopravce 2.30 CZK, amortizace dojícího stroje 1.20 CZK, příplatek za krmivo 2,63 CZK a pokud možno ještě s dovětkem uvedené ceny jsou bez DPH. A poté bych Vás chtěl poprosit o vysvětlení, proč mě naprostá většina cestovních kanceláří nutí uzavřít cestovní připojištění, když o tuto službu nemám zájem, protože si pojištění platím vždy u své oblíbené pojišťovny a tak jej vlastně platím dvakrát (plus mám cestovní pojištění u své platební karty) a neříkejte mi, že to vyplývá ze zkušeností s nepojištěnými klienty.
Přeji hezký den
zvědavec
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, ohledně cen zájezdů hovoří český zákon 159/1999 Sb. jasně: CK musí uvádět všechny ceny, které souvisíé s koupí zájezdu. Ano, čtete správně, v zákoně je napsáno "ceny" nikoliv "cenu". Nikde v zákoně není ani jediná věta, musí být uváděna souhrnná cena zájezdu. Záleží tedy na každém, jakou formou cenu zájezdu uvede, jsme přeci v tržním prostředí. Jen dodávám, že tento náš zákon je harmonizovaný s legislativou EU, tedy v EU je situace zcela stejná. Uvádění rozdělených cen zájezdu tedy není protiprávní. Protiprávní by bylo, kdyby CK neuváděla všechny ceny, které souvisí s koupí zájezdu. Pakliže je však uvádí, byť rozděleně, je to správně, ať se nám to líbí nebo ne. Rozumím tomu, že klientovi může více vyhovovat souhrnná cena, ale jsme v právním státě, takže až to bude ukládat zákon, tak to tak bude. Co se týče cestovního připojištění, je to totéž, záleží jen na vás, jestli, si takový produkt u CK koupíte, stejně tak má CK právo nabízet jakýkoliv zájezd v rámci zákona. Fakt, že rozdělená cena zájezdu je legální potvrdil ve svém rozsudku dokonce i po odvolání letos 17.4.2007 i Magistrát Hl.m.Prahy, kdy zrušil a s okamžitou platností zastavil řízení proti CK Exim tours. A proč jsou vlasntě ceny zájezdů rozdělené ? Všimněte si prosím, čeho se příplatky týkají. Téměř vždy se týkají letenky. A v tom je právě kámen úrazu, že letecké společnosti nemusí dávat klientům, tedy i CK , souhrnnou cenu letenky a stále to rozdělují. Naše Asociace vždy prosazovala souhrnnou cenu zájezdů a již na tom 3 roky pracujeme. A Výsledky naší práce již jsou vidět. Letos za naší spolupráce již prošlo Evropským parlamentem nové nařízení EU, které všem leteckým přepravcům přikazuje, aby dávali všem klientům, tedy i CK, souhrnnou cenu letenek. Toto Nařízení začne platit cca od léta 2008, nejpozději od ledna 2009. Pak již tedy nebude nic bránit tomu, aby konečně CK mohli dávat souhrnnou cenu zájezdů a to je i naším přáním. Mimochodem , rozdělená cena produktů je běžná i v jiných oblastem, podívejte se na dealery aut, někdo prodává auto s klimatizací, nekdo z el. okýnkama, jinde si za to připlácíte, jinde to máte už v základu, jinde to máte včetně pojištění. A také je to tak v pořádku a záleží jen na rozhodnutí klienta. Hezký den, Tomio Okamura
27.7.2007 14:46