Ministryně školství Kateřina Valachová

Ministryně školství Kateřina Valachová
velikost textu:
vydáno 3.9.2015 14:58
Necelý čtvrt rok ve funkci má za sebou ministryně školství Kateřina Valachová. Jaké má další plány a co si myslí o českém školství. Ptejte se jí ve čtvrtek od 15:00.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. září 2015 do 15:15

OTÁZKA: Dobrý den, mohl bych se zeptat, zda-li by se nemohl na státních školkách a školách sjednotit přístup personálu k dětem a rodičům, když jsou placeny z jedněch peněz. Narážím třeba na to, že jedna státní školka v mém okolí pořádá pro děti různé výlety, má velmi dobře promyšlené vzdělávací programy, poskytuje rodičům informace jak může (ústně i informacemi na webových stránkách), naproti tomu jiná státní školka o pár metrů dál výlety téměř neprovádí, vzdělávací program ukáže jen na vyžádání, informace téměř nulové, webové stránky bez aktualizací s desingem devadesátých let a při prvním školním dnu se ani paní učitelky nepředstaví? To by mě opravdu zajímalo, čim je toto způsobeno. Jestli by to nešlo narovnat na jednotnou vlnu. Děkuji za odpověď. Rodič
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Pěkné odpoledne, děkuji za otázku. Většinu školek a škol v Česku zřizují obce a kraje, které také odpovídají za jejich fungování. Odlišná kvalita poskytování volnočasových aktivit, dalších služeb nebo informací o školách samozřejmě souvisí s aktivitou jednotlivých ředitelů, ale i s finančními možnostmi. Chystám proto reformu financování, která školkám a školám zajistí dostatek finančních prostředků na kvalitní výuku a usnadní jim i zlepšování dalších aktivit. 3.9.2015 16:11
OTÁZKA: Dobrý den, jak by měla optimálně fungovat třída s integrovanými žáky, kteří by vzhledem k zanedbané předškolní výchově ze strany rodičů byli hodně pozadu a byly s nimi i kázeňské problémy. Poměr řekněme 2:1. A jaké by v takové třídě měli nadprůměrní žáci šance uplatnit své schopnosti ? Jana
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, je jasné, že společné vzdělávání dětí s různými potřebami vyžaduje větší míru pozornosti a podpory v rámci výuky. Tomu by měl odpovídat celkový počet žáků ve třídě. Děti, ať mimořádně nadané, nebo naopak sociálně znevýhodněné, by měly být zastoupeny ve třídě v "jednotkách". Cílem společného vzdělávání je umět podpořit každé dítě v rozvoji talentu. Současně je jasné, že poskytovaná individuální podpora nesmí znamenat snížení kvality vzdělávání dětí ve třídě. Na ministerstvu, ale i v Národním ústavu pro vzdělávání poctivě pracujeme na metodické podpoře pro učitele a školy, abychom byli připraveni na 1. září 2016. 3.9.2015 16:11
OTÁZKA: Dobrý den, není ponižující, když vysokoškolsky vzdělaný učitel má hrubou mzdu 25.000,-Kč těsně před odchodem do starobního důchodu ? Jarda Karel
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, naprosto souhlasím s tím, že platové podmínky učitelů jsou nedostatečné, ukazují to i srovnání s ostatními evropskými zeměmi. V příštím roce dojde ke zvýšení platů učitelů o 3 %, mou prioritou je to, aby reálné zvyšování platů pokračovalo systematicky i v dalších letech. Přispěje k tomu i reforma financování regionálního školství, která školám zajistí prostředky na takový počet učitelů, který potřebují ke kvalitní výuce. 3.9.2015 16:14
OTÁZKA: Dobrý den, hovoří se o povinném jednom roce školky pro všechny děti, včetně státem hrazených obědů. Prosím o konkrétní odpověď jakým způsobem si to představujete realizovat, když míst ve školkách je dlouhodobě nedostatek, rovněž finanční situace je dlouhodobě špatná, takže asi jediná možnost realizace je omezit místa pro mladší děti. Děkuji. Martin
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, na ministerstvu jsme poprvé zpracovali statistiku vývoje počtu míst v mateřských školách na území republiky až na úroveň okresů. Přiznám se, že zjištění byla překvapující i pro mě jako maminku pětiletého dítěte. Ve většině okresů máme dostatek kapacit a naopak se do MŠ dostává více a více tříletých a dvouletých. Ve spolupráci s kraji a obcemi budu nyní zaměřovat svou pozornost cíleně na okresy s nedostatečnou kapacitou, aby naše děti měly reálnou možnost předškolního vzdělávání. Konkrétní opatření na posílení většího počtu učitelek v mateřských školách a zvýšení kapacit (jen v dotčených okresech) zveřejním na podzim. 3.9.2015 16:17
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda se bude ministerstvo rovněž zabývat situací v souvislosti s pracovními smlouvami na vysokých školách?. V současné době je praxe na VŠ taková, že jsou pracovní smlouvy odborným asistentům udělovány opakovaně pouze na dobu určitou. Někde je to rok, jinde například 3. Tato situace neodpovídá občanskému zákoníku. Děkuji za odpověď. Petra. V.
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, o situaci vím. Pokusím se diskutovat možnosti řešení s reprezentací vysokých škol. 3.9.2015 16:20
OTÁZKA: Dobrý den, na výuku cizích jazyků se klade velký důraz. Proč se zatím nikdo z ministrů nepozastavil nad tím, že ve skupině může být až 24 žáků? Copak je možné, aby výuka v tomto počtu probíhala dostatečně kvalitně? Kdo z dospělých by se přihlásil do takového kurzu? Ideální je skupina kolem 12 žáků, maximálně 15, aby mohl opravdu každý dostat svůj prostor. Chápu, že je to otázka financí, stejně jako téměř vše, ale opět je to na úkor kvality... Je tedy možné s tím něco udělat? Děkuji za odpověď. Svobodová
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, máte úplnou pravdu. Od ředitelů vím, že řada z nich snižuje počet žáků na jazykovou výuku a financuje je z vlastních zdrojů samozřejmě na úkor dalších potřeb školy. Příčinou je způsob financování škol, který chci změnit. Budu se snažit, aby vyjednané prostředky navíc na tzv. výkony pro rok 2016 umožnily školám počet dětí v jazykové výuce snížit. 3.9.2015 16:23
OTÁZKA: Co je pro vás "kvalitní" škola? Instituce co učí memorování a nebo ta, co dokáže připravit pro soudobí svět? Mirek Papež
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, kvalitní škola by měla naučit děti a žáky přemýšlet o soudobém světě a umět se v něm zorientovat. Jak ale píšu v odpovědi na jeden z předchozích dotazů, není možné dobře se orientovat ve světě bez znalostí a potřebných informací, které děti budou v životě potřebovat. 3.9.2015 16:24
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, co budou muset učinit kantoři, aby se jim dostalo podobné pozornosti jako lékařům, při akci "děkujeme odcházíme"? Všichni by chtěli kvalitní školství a výuku vč. nejmodejnějších pomůcek, pedagogy napadají za 2 měsíce prázdnin a další nesmyslnosti, jako lenost, nepřipravenost,... a sami by učit "za ty peníze" nešli. Co je špatně v systému, že se na školství nesežene dostatek prostředků a učitel není prestižní povolání? Kam očekáváte, že školství jako celek za Vašeho působení, dospěje? Předem díky za odpověďi. S pozdravem Karel Ž. Karel
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, nebudu diplomatická - mluvíte mi z duše. Budu se snažit, aby lidé vzdělání vnímali stejně významně jako starost o své zdraví. Přeji si, aby se ve školství změnilo financování, udrželi jsme služebně starší učitele v jejich profesi a současně přilákali nadějné absolventy do učitelských řad. Nebude to zítra, ale ještě nekončím :-) Děkuji všem za dotazy, omlouvám se těm, kterým jsem nestihla odpovědět a těším se někdy příště. 3.9.2015 16:30

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.