Ministryně školství Kateřina Valachová

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. září 2015 do 15:15

OTÁZKA: Vážená paní ministryně, naši nejstarší dceru učíme doma, stejně to plánujeme i s jejími mladšími sestrami. Povinný rok předškolní docházky nám tak jenom komplikuje život. Chápu, že chcete, aby byly děti na školu připravené, ale plošné zavádění nějakých příkazů podle mého nemá smysl. Mnoho rodičů dbá na přípravu svých dětí, stejně jako na jejich socializaci. Pokud navíc mluvíte o pozitivních zkušenostech z ostatních zemí, neměla byste zapomínat, že ty také zároveň nabízejí mnohem širší možnosti vzdělávání (např. uzákoněné domácí vzdělávání i na druhém stupni). Zajímalo by mě proto, jakou možnost budeme jako rodiče mít, pokud nebudeme mít zájem o posílání dětí do školky. Přezkoušení v pedagogicko-psychologické poradně? Tina
OTÁZKA: Dobrý den, paní ministryně. Ráda bych se zeptala, zda se bude v dohledné řešit problematika návaznosti výuky druhého cizího jazyka na středních školách. Na ZŠ jsou zavedeny povinně dva CJ, ale na SŠ (SOŠ) není druhý CJ povinný. Přijde mi to jako nesystémové opatření, kdy se sice s pompou zavedl 2.CJ na ZŠ, ale NIKDO neřeší, jak bude jeho výuka pokračovat na dalším stupni vzdělávání. Mám pocit, že by bylo bývalo lepší zavést povinně výuku dvou CJspíše na SŠ, kde během 4 let studia jsou žáci schopni se dostat na úroveň A2/B1 (podle toho, jakou hodinovou dotací je jazyk vyučován) Tímto by se i zamezilo dalšímu "problému", kterým je moment, kdy žák má na ZŠ jako druhý cizí jazyk např. ruštinu, ale na SŠ se vyučuje němčina. Učitelé se tak potýkají, pokud tedy vůbec druhý cizí jazyk na SŠ vyučují, s nehomogenními skupinami, kdy část je v jazyce pokročilá, část je úplnými začátečníky. Je to velká škoda, protože jazyková vybavenost našich žáků není taková, jaká by mohla být.Děkuji za odpověď. Pavla Jiříčková
OTÁZKA: Dobrý den, mohl bych se zeptat, zda-li by se nemohl na státních školkách a školách sjednotit přístup personálu k dětem a rodičům, když jsou placeny z jedněch peněz. Narážím třeba na to, že jedna státní školka v mém okolí pořádá pro děti různé výlety, má velmi dobře promyšlené vzdělávací programy, poskytuje rodičům informace jak může (ústně i informacemi na webových stránkách), naproti tomu jiná státní školka o pár metrů dál výlety téměř neprovádí, vzdělávací program ukáže jen na vyžádání, informace téměř nulové, webové stránky bez aktualizací s desingem devadesátých let a při prvním školním dnu se ani paní učitelky nepředstaví? To by mě opravdu zajímalo, čim je toto způsobeno. Jestli by to nešlo narovnat na jednotnou vlnu. Děkuji za odpověď. Rodič
OTÁZKA: Dobrý den! Mám na Vás několik otázek. 1) V jaké platové třídě by měli být zařazeni mistři odborného výcviku, když vytvářejí ŠVP? V 10. platové třídě nebo v 11. platové třídě? 2) Proč nemohou být mistři odborného výcviku s VŠ vzděláním zařazeni alespoň do 11. platové třídy, když si doplní vzdělání. Všude se mluví, jak se mají učitelé vzdělávat. Když se vzdělávají mistři odborného výcviku, proč není jejich snaha také oceněna možným postupem do další platové třídy? Kohoutek
OTÁZKA: Dle slov ministryně má MŠMT řadu programů pro nadané děti. Mohu mluvit z osobní zkušenosti, tyto programy aktivně hledáme. Syn prošel jako předškolák diagnostikou v ped-psych poradně, v šesti letech měl matematické znalosti na úrovní třináctiletých, všeobecné znalosti také, jazkové schopnosti 10–12 let, později jsem s ním navštívil i Mensu, kde se dostal v testu mimo hodnocení (tedy teoreticky více než IQ 150, ale u dětí to nelze takto hodnotit). Bohužel sociálně to už taková sláva není, je to mimoň,ve třídě nevydrží v klidu (protože se mimo jiné nudí). Zkusili jsem několik programů pro nadané děti,obešli jsme spoustu škol, které se pyšní podporou nadaných, ale nikde jsme neuspěli, protože to není klidné a hodné dítě, které nebude vyrušovat. Nakonec je v malé škole (zcela nepřekvapivě soukromé), kde jsou učitelé ochotni se mu individuálně věnovat. Péče, jakou MŠMT věnuje nadaným dětem je mizivá,pro první stupeň nic státního a funkčního neexistuje. Paní ministryně odbyla tazatele frází. Walter Diviš
OTÁZKA: Dobrý den, mám syna s celiakií, musí dodržovat bezlepkovou dietu. Díky novému zákonu (vyhlášce?) mu ve škole přestali vařit jeho dietní jídlo a tudíž je bez oběda. Vím, že se školy k tomuto problému staví různě. Hodně jich však dietu nevaří. Pro děti (i pro malé, školkové) a jejich rodiče je to veliký problém. Co s tím? Právo na stravování ve škole přece mají všechny děti. Věra
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak vy osobně vnímáte způsob vyučování memorováním - ať už na základní škole, tak na škole vysoké? Velkou část učiva je nutné se naučit zpaměti, byť se jedná o v praxi nepotřebný materiál. Chápu, že je to otázka způsobu vyučování každého jednotlivého kantora, ale z mého pohledu je mnohem účelnější, a ve výsledku i zábavnější, naučit studenty informace vyhledávat, než se je učit nazpaměť... Děkuji a přeji hezký den! Petr Dušek
OTÁZKA: Dobrý den, učitelé všeobecně ztrácejí autoritu. Dle mého skromného názoru je to: 1) samotnými rodiči, kteří mají pocit, že to jejich dítko má vždy a ve všem pravdu, nikdy nelže a především chyba je na straně učitele 2) v naprosté neodbornosti vystudovaných učitelů, ze svého okolí znám spoustu lidí, kteří když už se nikam nedostali, tak šli na "učitele", protože tuhle školu udělá i ten největší (každý ať si doplní dle svého uvážení) S arogantními rodiči nic nenaděláte, ale co uděláte pro to, aby učitelský titul a učitelská profese nebyla jen zašívárnou a jistotou "snadného" výdělku, ale jednalo se opět o povolání, kde učitel je odborníkem ve své profesi? Tedy aby učitel byl opět někdo, kdo znalosti má a umí je ostatním předat. Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Radek Sýkora Radek Sýkora
OTÁZKA: Vážená paní ministryně, některé Vaše názory a chystané kroky mi jsou sympatické, jiné nikoli. Ve svém dotazu se zaměřím na jeden případ z té druhé množiny: na povinný poslední rok MŠ. Chápu, že chcete pomoci dětem ze sociálně znevýhodněných rodin, ale příčí se mi, aby tato povinnost dopadla na všechny rodiny. Předesílám, že ačkoli já i manžel pracujeme doma, dítě jsme do školky dali (od 4 let), protože jsme to považovali za přínosné (kontakt s dětmi, zábava...). Znám ale nemálo velmi vzdělaných rodičů, kteří se dětem chtějí věnovat raději sami, bez pomoci předškolních zařízení. Nelíbí se mi, aby jim tato možnost byla odebrána. Ano, oni asi tvoří ještě menší menšinu než ti sociálně znevýhodnění, ale proč mají doplácet na to, že jiní neumějí/nemohou dát svým dětem vhodné sociální návyky? A ještě upřesnění: dítě jsme dali do MŠ kvůli kontaktu s jinými dětmi. Co se týče poznání jako takového, jsme přesvědčeni, že jsme dítě pro školu vybavili mnohem více, než dokáže kterákoli školka. Helena Čížková
OTÁZKA: Dobrý den, jakým způsobem budete chránit naše děti a řešit šikanu ze strany nepříspůsobivých žáků? Jaromír Slabý
OTÁZKA: Dobrý den,myslíte si že 30 žáků v jedné třídě základní školy je možné něco naučit? petrmraz
OTÁZKA: Dobrý den, paní ministryně, chci se zeptat na Váš názor na výuku jazyků. Dneska všichni "šílí" , jak by děti měly umět ne jeden, ale minimálně 2 jazyky a chtějí je učit hned od školky. Jsem trošku zastáncem toho, aby se děti na základní škole učily jeden jazyk (3. třída začátek ano), ale v 7. třídě buď pokračovat (a mít tu možnost) např. konverzací, zaměřenou výukou apod. a 2. jazyk pro nadané např. na gymnáziu. Přijde mi nesmyslné, aby děti, které prostě od Boha talent na jazyky nedostaly (nebo prostě všeobecné nadání na studium), se musely trápit s 2 jazyky, když mají a budou mít problém s jedním. Myslím, že pokud za život člověk zvládne jeden cizí jazyk, je to super a nechápu, proč se v současné době snažíme být lepší než všichni ostatní. Ve Francii nebo VB, USA lidé také nejsou žádní lingvisti na druhou.... Děkuji za odpověď a ať se Vám na ministerstvu daří. Barbora Rašíková Barbora Rašíková
OTÁZKA: Proč chcete zavádět desetiletou povinnou školní docházku? Svět jde opačným směrem! Ve světě se zaměřují na zkrácení pro schopné a nadané a na dřívější výuku v učebních oborech (třeba i delší než dvouletou či tříletou včetně mistrovských zkoušek). Zároveň vstup do základní školy je otevřen pro nadané již od pěti let, namísto našich odkladů na sedm či osm let. Proč u nás vysokoškoláci končí kolem 25 let, zatímco jinde ve 22 letech. Pro jejich konkurenceschopnost vůči jejich kolegům odjinud je to veliký handikep. Vysokoškolské studium by mělo být kratší, intenzivnější a praktičtěji zaměřené! J. Rajdlová
OTÁZKA: Vážená paní ministrině, je opravdu nutností zavedení poviného posledního ročníku v mateřské škole? Považuji tento krok za úřední berličku pro populistcká prohlášení v péči o blaho dětí prý prospěšná pro úzkou skupinu naší společnosti. Možná by stálo za zamyšlení se nad cílenějšími opatřeními, které efektivně dovedou děti požadované skupiny na práh základní školy dostatečně sociálně vybavené. Monika Č.
OTÁZKA: Dobrý den, není ponižující, když vysokoškolsky vzdělaný učitel má hrubou mzdu 25.000,-Kč těsně před odchodem do starobního důchodu ? Jarda Karel
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že jsou platy učitelů odpovídající? Alena N
OTÁZKA: Děkuji za odpověď na předchozí otázku :) Napadá mě mnoho dalších otázek, ale asi nejvíce mě zajímá kvalita vzdělávání. Stále se v ČR využívá zastaralý vzdělávací systém. Proč se nepřiblížíme více západu, a nepodporujeme studenty v tom, v čem vynikají? Na místo toho, aby měli povinně maturitu z předem vybraných předmětů. Proč nepodporovat studenta v tom v čem vyniká, ať se zdokonaluje, a je v tom nejlepší? (hele Petře ta biologie ti jde opravdu skvěle, ale je třeba aby sis ještě zlepšil účetnictví) - vždyť ani sportovec, který vyniká v běhu nezačne házet oštěpem. Karel Hrdlička
OTÁZKA: Dobrý den, proč se již na základní škole neučí finanční gramotnost? Předešlo by se tak mnoho problémům a bylo by to prospěšné jak pro stát tak pro samotné lidi. Pavel
OTÁZKA: Co je pro vás "kvalitní" škola? Instituce co učí memorování a nebo ta, co dokáže připravit pro soudobí svět? Mirek Papež
OTÁZKA: Vážená paní ministrině, šla byste v dnešních podmínkách našeho školství učit (např. na ZŠ, SŠ)?. Těmi podmínkami mám na mysli především podprůměrné ohodnocení kvalifikovaných pracovníků a situaci, kdy žák (student) může téměř cokoli, ale kantor téměř nic. Hrozba formálních postihů jako jsou důtky a snížené známky z chování, které byly strašákem předchozích generací, je současným dětem a mladým k smíchu a absolutně nic si z dvojky z chování nedělají. Ano, pravděpodobně se shodneme na tom, že ten hlavní problém bude v rodinách, ale jak chcete řešit situaci, kdy tento problém narostl do dnešních rozměrů a učitelé nemají absolutně žádné nástroje si ve třídě zjednat pořádek? Víte např. o tom, že kantor nesmí žáka za jeho prohřešek v chování postavit do kouta (mohlo by to pravděpodobně narušit jeho přirozený psychický vývoj) - souhlasíte s tímto? Děkuji za odpověď. Vítek
OTÁZKA: Proč dělat povinný poslední ročník školky, nebylo by lepší pro ty co nebudou připraveni u zápisu(povinného pro ty co dokonce srpna dovrší 6let) udělat povinné 0 ročníky, které by je pak doučovali to co třeba? A proč nejsou přesně daná povinná penza znalostí, které má žáček znát na konci jednotlivých ročníků, aby nebyly takové rozdíly mezi jednotlivými školami a aby nebyly problematické přestupy? A jak byste chtěla zajistit, aby vzaly školky všechny tříleťáčky, když v některých oblastech na to prostě není kapacita aběhem roku určitě nebude? A jak byste chtěla zvýšit úroveň základních škol, pravidelně doučuji matematiku a musím říci, že dnešní deváťáci často umí méně, než my znali v sedmé třídě... Vendula Foukalová
OTÁZKA: Dobrý den paní ministryně, proč chcete měnit financování regionálního školství? Současný normativní systém: počet žáků x normativ dává možnost ředitelům odhadnout vývoj a zařídit řízení školy. Díky demografickému vývoji, kdy nejslabší ročníky odcházejí na SŠ, na ZŠ žáci přibývají, by při stávajícím systému ZŠ zaznamenaly přírůstek financí, na SŠ pokles. Zavedením nového systému na učitele ZŠ přijdou o peníze díky přírůstku žáků, SŠ místo poklesu (kterým si ZŠ prošly v uplynulých letech) zaznamenají zakonzervování stavu a možnost výuky poloprázdných učeben při stejných finančních nárocích. V konečném důsledku by tedy byly peníze ze ZŠ vyvedeny do SŠ.Při zavedení nového systému se ředitelé zachovají podle toho: zaměstnají nové učitele, a budou nárokovat víc peněz na jejich platy – v součtu to povede buďto k dalšímu nároku školství na státní rozpočet nebo se stávající peníze rozdělí mezi víc učitelů. Prosím Vás o důkladné zvážení této změny. Přeji Vám ve Vaší práci mnoho úspěchů :-) Petr Jakeš
OTÁZKA: Dobrý den, nepochopila jsem záměr financování škol podle počtu učitelů. Počet musí být přeci něčím omezen. Škola snad nemůže nabírat učitele do nekonečna. Děkuji za odpověď. Alena Mazancová
OTÁZKA: Zdravím, 1. otázka : jestliže chcete, aby pedagogové nebyli zaměstnáváni na dobu určitou, zařiďte prosím, aby asistent pedagoga nebyl přidělován na 1 škol. rok, ale na dobu docházky dítěte s SPU do školy. Jak to uděláte? 2. otázka: jaká bude vymahatelnost povinné docházky dětí do 3. ročníku MŠ ( předškoláci) vůči zákonným zástupcům? Děkuji za odpovědi. Mgr. Ivana Molková
OTÁZKA: Dobrý den, již nyní je zřejmé, že naše školství očekává bezbřehá a především neozkoušená integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do "běžných škol". Zajímalo by mne, zda v případě, že se zjistí, že to je nesprávná cesta, je připraven nějaký krizový scénář a zda je možné vyvodit pro realizátory tohoto experimentu trestní odpovědnost. Ono totiž jde o děti! Zatím bohužel nikdo na oprávněná stanoviska odborníků z opravdové praxe nedbá. Je třeba si uvědomit, že nabízený model má svá nepochybná rizika, mnohé děti a jejich rodiny může nenávratně poškodit. A cesty zpátky není! Pavel
OTÁZKA: Kdy ukončíte torpédování výuky na ZŠ českými amatérskými formami inkluze a) Učitelka se věnuje inkludentovi a zbytek třídy vlčí b) Ve třídě je další dospělá osoba a polohlasným rozhovorem s inkludentem ruší zbytek třídy. Děkuji Veronika
OTÁZKA: Dobrý den, co říkáte na zrušení povinné školní docházky? Nesmírně by se školství ulevilo, protože by tam nezacláněli nemotivovaní lidé, kterým by nepomohla ani celoživotní školní docházka. Souhlasím s předřečníkem, že se málo věnujeme talentovaným dětem, namísto toho někoho stále nutíme se začleňovat do hlavního proudu i přes jeho odpor. Tyto snahy přinášejí malou (nebo zcela zanedbatelnou)přidanou hodnotu. Martin
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak se pracuje ve škole s dětmi cizinců, kteří bydlí na území ČR, ale mají problémy s českým jazykem nebo ho vůbec neumí, když nastupují do školy. Plánujete v tomto nějaké změny? Michal Zatloukal
OTÁZKA: Dobrý den, našla jste po Chládkovi nějaké "kostlivce ve skříni". Pokud ano, buďte prosím konkrétní. Děkuji. Lubomír Krček
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, co budou muset učinit kantoři, aby se jim dostalo podobné pozornosti jako lékařům, při akci "děkujeme odcházíme"? Všichni by chtěli kvalitní školství a výuku vč. nejmodejnějších pomůcek, pedagogy napadají za 2 měsíce prázdnin a další nesmyslnosti, jako lenost, nepřipravenost,... a sami by učit "za ty peníze" nešli. Co je špatně v systému, že se na školství nesežene dostatek prostředků a učitel není prestižní povolání? Kam očekáváte, že školství jako celek za Vašeho působení, dospěje? Předem díky za odpověďi. S pozdravem Karel Ž. Karel
OTÁZKA: Dobrý den, na výuku cizích jazyků se klade velký důraz. Proč se zatím nikdo z ministrů nepozastavil nad tím, že ve skupině může být až 24 žáků? Copak je možné, aby výuka v tomto počtu probíhala dostatečně kvalitně? Kdo z dospělých by se přihlásil do takového kurzu? Ideální je skupina kolem 12 žáků, maximálně 15, aby mohl opravdu každý dostat svůj prostor. Chápu, že je to otázka financí, stejně jako téměř vše, ale opět je to na úkor kvality... Je tedy možné s tím něco udělat? Děkuji za odpověď. Svobodová
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda se bude ministerstvo rovněž zabývat situací v souvislosti s pracovními smlouvami na vysokých školách?. V současné době je praxe na VŠ taková, že jsou pracovní smlouvy odborným asistentům udělovány opakovaně pouze na dobu určitou. Někde je to rok, jinde například 3. Tato situace neodpovídá občanskému zákoníku. Děkuji za odpověď. Petra. V.
OTÁZKA: Paní ministryně, chtěl bych se Vás zeptat, zda a jak se bude české školství zabývat problematikou uprchlíků. Pokud bychom přijali onu kvótu, která nám byla "nadiktována" EU, znamenalo by to jistě několik desítek, možná stovek dětí. Bude pro ně ministerstvo školství připravovat nějaké speciální výukové režimy anebo si myslíte, že postačí dosavadní stav, který je zaměřen na děti cizinců? Děkuji za odpověď a přeji hodně štěstí ve funkci! Petr Ornest
OTÁZKA: Dobrý den, hovoří se o povinném jednom roce školky pro všechny děti, včetně státem hrazených obědů. Prosím o konkrétní odpověď jakým způsobem si to představujete realizovat, když míst ve školkách je dlouhodobě nedostatek, rovněž finanční situace je dlouhodobě špatná, takže asi jediná možnost realizace je omezit místa pro mladší děti. Děkuji. Martin
OTÁZKA: Hezké odpoledne, dle ČŠI ve škol. roce 2011/2012 jsou znalosti anglického jazyka žáků 8. a 9. tříd a jejich skutečná jazyková vybavenost nižší než požadavek státu daný RVP pro ZŠ, což je úroveň A2. Vy víte, kolik % českých žáků se v patnácti letech domluví s kamarádem anglicky a má úroveň A2? Pro srovnání, podle šetření Eurydice, Kea Data on Teaching Languages at School in Europe v roce 2012 je minimální počet hodin povinné výuky angličtiny v základních školách v České republice 616 a požadovaná úroveň A2. V Portugalsku je to 540 hodin a požadovaná úroveň B1, které dosáhlo v roce 2011 30% žáků, ve Švédsku je to 480 hodin a požadovaná úroveň B1, které dosáhlo v roce 2011 82% žáků. Co budete navrhovat, aby došlo do tří let ke zvýšení kvality a efektivity cizojazyčného vzdělávání a alespoň 80% patnáctiletých žáků dosáhlo úrovně A2 v angličtině? Jitka Kunčarová
OTÁZKA: Dobrý den, jak by měla optimálně fungovat třída s integrovanými žáky, kteří by vzhledem k zanedbané předškolní výchově ze strany rodičů byli hodně pozadu a byly s nimi i kázeňské problémy. Poměr řekněme 2:1. A jaké by v takové třídě měli nadprůměrní žáci šance uplatnit své schopnosti ? Jana
OTÁZKA: Zdravím, jakým způsobem chcete "trestat" ty rodiče nebo zák. zástupce, kteří jednoduše dítě do 3.roč. MŠ nedají a tím poruší případný zákon? Děkuji za odpověď. bohumil molek
OTÁZKA: Vážená paní ministryně, uvažujete o zrovnoprávnění dotací na žáka v tzv. veřejných a soukromých základních školách? A pokud ne, z jakého důvodu je dotace pro soukromé školy nižší, nadto se liší kraj od kraje? Tomáš Langášek
OTÁZKA: Dobrý den, většina vašich předchůdců ve funkci ministra školství příliš dlouho nevydržela. Čím myslíte, že to bylo? Jak dlouho plánujete vydržet vy? :) Děkuji za odpověď Alexandr Nevyhoštěný
OTÁZKA: Dobrý den. Zaslechla jsem někde v rádiu, že plánujete do škol zavést nějakou osvětu pro školáky ohledně imigrantů. Co je na tom pravdy? Mohu jako rodič odmítnou účast svého dítěte na případné "přednášce" o imigrantech a nebo prostě o tématu, který se mi nebude líbit, aby mému dítěti někdo vtloukal do hlavy? Alena Tesařová
OTÁZKA: Nebylo by pro větší podporu pohybu a sportu vhodné zpřístupnit v odpoledních hodinách školní hřiště veřejnosti, případně i zaměstnat nějakého hlídače a půjčovat míče a další vybavení? Je smutné, když děti nemají venku pomalu kam jít a za plotem školy jsou prázdná hřiště... Neplánujete obměnit náplň osnov tělesné výchovy? Dát víc prostoru třeba inline bruslení a podobným sportům? Pro život je asi důležitější, aby se děti rády hýbaly, než aby zvládly ausgerechnet hvězdu a výmyk... Sportovní matka
OTÁZKA: Hezký den, mnohé školy mají nedostatek asistentů pedagogů. Změní se to? Milan Jansta
OTÁZKA: Dobrý den, nedokážu pochopit, v čem pomůže sociálně slabým rodinám další rok školní docházky (záměrně neuvádím vzdělávání)? Karel Hrdlička
OTÁZKA: 1326103021 anonym
OTÁZKA: Dobrý den, paní ministryně, proč by podle vás měli žáci v budoucnu povinně maturovat z matematiky? Není rok 2022, na který maturitu plánujete, moc brzy? Jana H.
OTÁZKA: Proč se v době, kdy jsou státní základní školy přeplněné, házejí klacky pod nohy vzniku soukromých škol, které by státním mohly odlehčit? Například Contipro v Letohradě. Školník
OTÁZKA: Proč se nevěnuje větší péče nadaným dětem? To můžeme tak plýtvat talenty? Současné školství se s velkou slávou konečně začalo věnovat handicapovaným dětem a podpoře dětí, které jsou pozadu. Podpora dětí, které jsou naopak napřed, je minimální, spíš je snaha zarovnat je k tomu průměru, aby nevyčnívaly. A když už je někde třída pro nadané, tak pro nadané se sociálními dovednostmi (tj. takové, které jsou ochotné sedět v lavici a trpělivě poslouchat s celou třídou), jenže ti opravdu nadaní (zejména kluci) bývají často sociálně nezdatní, takže se dostáváme k tomu, že pro takto nadané děti není třída pro nadané vhodná. A asistent podobně jako u handicapovaných není řešením (nemluvě o tom, že to zpravidla neprojde schválením). Nebylo by naopak lepší u takových dětí jejich talent rozvíjet (snazší přístup k IVP, možnost kombinovat výuku z různých ročníků) a zaměřit se navíc cíleně i na rozvoj sociálních dovedností? Existuje vůbec nějaký plán,který by se na nadané děti zaměřil aspoň do budoucna? Walter Diviš

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.