On-line chat s leteckým expertem Václavem Vaškem

Plukovník Václav Vašek
velikost textu:
vydáno 26.3.2015 10:55
Okolností úterní nehody letounu Airbus A320 v jihofrancouzských Alpách jsou stále nejasné, dostupné informace však mohou už leccos naznačovat. Nalezly se už obě černé skříňky, jejich obsah se analyzuje. Možné důvody tragédie naznačí v on-line chatu se čtenáři iDNES.cz Václav Vašek z Úřadu pro civilní letectví.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. března 2015 do 11:15

OTÁZKA: Proč myslíte že se zamlčují okolnosti okolo doprovodu stíhačkou(stíhačkami)? Kdy, proč a odkud vzlétla, musela odstartovat velice brzo, když se dokázala připojit k letounu a doprovázet ho. Proč není nikde alespoň předběžná zpráva co viděl a dělal její pilot(nebo snad piloti, ani to není jasné kolik jich bylo)? Josef Petrásek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Dobrá otázka, na kterou neumím odpovědět 26.3.2015 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by byl aktivní autopilot nic by se nestalo, je to tak? Děkuji Vladimír Havránek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: O tom, zda byl či nebyl A/P aktivní, nevíme. Pokud ano a pokud by do něj pilot nezadal změnu letových parametrů, A/P by udržoval letovou hladinu, tak jako tomu bylo při havárii B-737 Helios z Kypru do Athen, kdy samo letadlo doletělo nad cílovou destinaci a pak se zřítilo bez paliva 26.3.2015 11:41
OTÁZKA: Dobrý den, může vůbec černá skříňka přežít přímý náraz do hory, protisvahu, v plné rychlosti? Zpravidla u leteckých nehod se snaží pilot alespoň nějak sednout, zde to zřejmě nenastalo. Děkuji. Kučera Pavel Kučera
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Asi záleží, na jak tvrdý podklad záznamník narazí. I mně bylo ještě včera záhadou, proč nevyužili při nouzi Marseille. Dnes už asi "víme", že vše asi bylo jinak 26.3.2015 11:44
OTÁZKA: Dobrý den. Může pilot vyslat nouzový signál i když neni v kokpitu letadla? Děkuji Libor Koutny
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ne 26.3.2015 11:44
OTÁZKA: Dobrý den, ve zprávách bylo řečeno, že nějakou dobu byl let ještě během pádu pilotován (nebo to alespoň tak vypadalo). Dle svědků nehody ale údajně nebyly slyšet motory. Je možné tak velké letadlo pilotovat bez motorů ? Případně - mohl se o "pilotování" pokoušet autopilot ? Václav Kulhánek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Bez motorů letoun pilotovatelný je. 26.3.2015 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, je možné, že byli oba piloti mimo kokpit a nemohli se dostat dovnitř? Děkuji Richard Richard Průžek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Možné je všechno, jak říká pan Murphy, ale v tomto řemesle je tato eventualita nepravděpodobná. 26.3.2015 11:47
OTÁZKA: Pokud by se někdo chtěl dostat do kabiny pomocí emergency procedure (unlock po 30 sekundách od zadání kódu), ale přitom člověk v kabině by stále držel páčku v pozici LOCK, co dostane přednost? Děkuji Petr Doupal

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, v hlavě si teď promítám jeden díl Leteckých katastrof z cyklu tuším National Geographic. Hlavní pilot tam tehdá odešel z kabiny, ten druhý tu kabinu mezitím zamknul a pak to letadlo řízeně poslal střemhlav rovnou k zemi. Co si o tomto scénáři myslíte vy? Pavel Skotnica
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Už k němu došlo ve skutečnosti. Takže je proveditelný. Pak musí nutně následovat otázka...Proč? Stran předvčerejší nehody takto spekulovat nemíním 26.3.2015 11:50
OTÁZKA: Co si myslíte o možnosti otravy posádky únikem co, co2 nebo spalin motorů? Dana Tenzler
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Na řešení dýmu v kokpitu i v kabině jsou posádky periodicky přezkušovány. Jedná se o velmi vážnou zavadu, při níž je hlavní co nejrychleji snížit výšku letu a identifikovat zdroj 26.3.2015 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, v jaké podobě (nebo formátu) se ukládají data do černých skříněk. Zaráží mě, že analýza těch dat trvá tak dlouho. Děkuji za odpověd a přeji pěkný den. Jan Novák
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: FDR se skládá ze dvou hlavních částí...uložení záznamových prvků jednotlivých dat a pak uložení paměťových médií. Záměrně nejsou neoddělitelně spojeny, aby se zachovala aspoň jedna. Analýza zjištěných skutečností o letecké havárii není jen vyhodnocení dvou záznamových zařízení, ale i prozkoumání dostupných trosek letounu. Mnohokrát v minulosti došlo k přehodnocení závěrů na základě zdánlivé maličkosti. Není to pečení housek, které mohou ztvrdnout a vyhodí se. Omlouvám se za poslední větu. Také přeji pěkný den. 26.3.2015 11:59
OTÁZKA: Dobry den, ako je mozne, ze este stale sa nevie, kto vlastne sedel v tom lietadle? ved predsa zoznam cestujucich je uplne zakladna vec a ak co i len jeden chyba, tak sa vyklada batozina a podobne. Na aviationherald sa opat rozputala diskusia o tom, ci nie su airbusy az prilis pretechnizovane, piloti casto hovoria, ze maju radsej boeing. co si o tom myslite? dakujem Cab Vol
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Létal jsem oba typy a nesouhlasím s názorem, že jeden je výrazně lepší, než druhý. Takový názor vyslovují piloti, kteří ten druhý typ nelétali. Je to škoda. Stran evidence cestujících jsou pravidla naprosto jasná. Je vidět, že se vyznáte. 26.3.2015 12:02
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat,jako bývalého stíhacího pilota,jaké jsou opravdu možnosti pilota provázející stíhačky,aby viděl nějaké bližší podrobnosti v kokpitu dopravního letounu.Určitě není jednoduché se přiblížit tak nablízko,aby mohl sledovat vnitřek letounu. Díky za odpověď a přeji vám mnoho hezkých chvil za berany nebo kniplem. Jiří Matoušek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: V minulosti jsem létal v těsné skupině s Mig-29 s TU-154 po Evropě a vím, že není neproveditelný manévr, kdy lze vizuálně zjistit, zda je v kokpitu provozuschopná posádka či nikoli. Přeju prima čas 26.3.2015 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, na různých pochybných webech jsou uváděny (dez?)informace ohledně možnosti "dálkového ovládání AIRBUSu" (a s tím spojené úvahy o navedení/"sestřelení" ze země). Prosím, existuje nějaký takový systém v AIRBUSu umožňující dálkové ovládání, nebo je to jen výmysl? Děkuji. Jiří Kolínek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Že existují Drony, víme dnes všichni. Zda jsou některá dopravní letadla takto upravena, to opravdu nevím. 26.3.2015 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, uvádíte, že letadlo je letové posádce předáváno pozemním personálem a dveře jsou otevřené. A co, když se třeba nedopatřením zabouchnou i tomu pozemnímu personálu? To nejdou otevřít nedestruktivním způsobem ? Děkuji za odpověď. Pavel Vizi
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Jdou 26.3.2015 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, pane Vašku, dělají se u pilotů nějaké pravidelné psychologické testy nebo pohovory, s cílem eliminovat případné možné následky, tak jako je to (nebo by ělo být) například u držitelů střelných zbraní? Děkuji, pěkný den, Burian Petr Burian
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: U dopravních pilotů se provádějí většinou vstupní psycho pohovory při změně zaměstnavatele, případně při periodických lékařských prohlídkách. Nebo při jakémkoli podezření 26.3.2015 12:08

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.