Odborník na bezpečnost Marian Brzybohatý

velikost textu:
vydáno 8.1.2015 15:50
Lze podniknout opatření, která sníží riziko útoku na „měkké“ cíle typu redakce francouzského listu Charlie Hebdo? Je možné předvídat, kde se další útok může chystat: Jak se taková bezpečnostní opatření provádějí a kolik to stojí? Na vaše otázky k středečnímu teroristickému útoku islamistů na francouzské karikaturisty odpovídá odborník na bezpečnost a terorismus Marian Brzybohatý z Policejní akademie.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. ledna 2015 do 16:10

OTÁZKA: Dá se říci, že jsou teroristé ve své podstatě zbabělci, protože útočí skoro vždycky na neozbrojené civilisty? Proč si nevybírají cíle, které se dokáží bránit? Princezna Zelda
Marian Brzybohatý: Terororismus je asymetrická a nekonvenční metoda použití násilí. Teroristé nemohou prosadit své cíle prostřednictvím standardních politických nebo ekonomických prostředků. Proto se snaží prosadit prostřednictvím strachu a psychologického působení, které vede ke změně chování velkých sociálních skupin a k narušení společenských vztahů. Nezúčastněné osoby jsou z tohoto hlediska vhodným cílem. 8.1.2015 17:04
OTÁZKA: Dobrý den, situace není o islámu. Je to o mladé 2. a 3. generaci původních imigrantů, kteří jsou bezproblémoví. Jejich děti a vnuci však inklinují k extremismu. Jaké je podle Vás řešení když to nelze vyřešit paušálně? A co si myslíte o možnosti jít si takříkajíc zaválčit a pak se vrátit téměř beztrestně zpět do evropy. Viz například 3 roky v německu nedávno pro navrátivšího se teroristu. Lukáš Hába
Marian Brzybohatý: Tak trochu s Vámi nesouhlasím. Je to o islámu i o druhé a třetí generaci, která je deprivovaná a radikalizuje se. Islám je v rámci tohoto procesu zneužíván jako ideologie a může vést k politickému terorismu. Pokud jde o návrátilce, kteří bojovali v teroristických organizacích, bezesporu představují vysoké bezpečnostní riziko. Myslím si, že tyto aktivity je třeba ošetřit prostřednictvím kvalitní legislativy i bezpečnostními opatřeními. 8.1.2015 17:14
OTÁZKA: Usnadňuje provedení podobných útoků i neozbrojenost civilního obyvatelstva? Neměla by se v tomto Evropa poučit od Izraele? Tomáš Zeman
Marian Brzybohatý: Izrael má velmi specifické podmínky a je prakticky od doby svého vzniku ve válce. Tomuto stavu odpovídají i metody a prostředky, které pro zajištění bezpečnosti používá. Izrael je v oblasti zajišťování bezpečnosti na špičkové úrovni. Nemyslím si však, že aplikace bezpečnostního systému Izraele do našich podmínek je vhodná. Už jenom z ekonomických důvodů. 8.1.2015 17:21
OTÁZKA: Dobrý den, pane docente. Stručný dotaz - domníváte se, že lze omezit účinnost podobných útoků redukcí počtu ozbrojených civilistů, nebo naopak posílením jejich řad vhodnou podporou a dostupností získání licence? Samozřejmě mi jde o legálně držené zbraně - těch nelegálních, jak patrně dobře víte, se tyto věci téměř netýkají. Gabriel Horten
Marian Brzybohatý: Ne, to si nemyslím. 8.1.2015 17:22
OTÁZKA: Pane Brzybohatý, myslíte si, že má v rámci ČR a přípravy na možná ohrožení státu smysl ,,znovuobnovení Svazarmu, resp.rozvoj armádního POKOS (Příprava Občanů K Obraně Státu)? Michal V.
Marian Brzybohatý: Domnívám se, že existence organizace zaměřené na přípravu občanů k obraně státu by byla bezesporu přínosná. 8.1.2015 17:24
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že skutečně existuje reálné a funkční opatření proti lidem takovéhoto typu? Když i samotný pan Muhamed Abbas(šéf Muslimské unie ČR) si vykládá citát z Bible: "Ty. když jsi bez viny, hoď kamenem", jako odůvodnění pro trest kamenováním... Nepoukazuje to na fakt, že naše kultury prostě nejsou schopné soužití? Zbyněk Valeš
Marian Brzybohatý: Domnívám se, že funkčí opatření je možné přijmout. Takový krok však sebou přináší omezení práv, svobod i demokratických principů. Pokud jde koexistenci monokulturní společnosti, současný vývoj spíš směřuje ke "střetu civilizací". Významnou roli v této oblasti má i demografická křivka. 8.1.2015 17:33
OTÁZKA: Chtěl bych vědět odpověď na otázku ohledně vlastní bezpečnosti a bezpečnosti kolegů. Co dělat v případě, že se ocitnete uprostřed takového nenadálého přepadení a máte několik vteřin na to, rozhodnout se co učinit. Co je v tuto chvíli nejvhodnější udělat? Utéct a nebo zaútočit třeba i holýma rukama? Děkuji. Rostislav Macek
Marian Brzybohatý: To je na Vás, jak posoudíte situaci. Nicméně, možnost útěku je tím nejlepším řešením. 8.1.2015 17:35
OTÁZKA: Dobrý den, velmi by mě zajímal váš názor na to, že jeden z pachatelů tohoto hrůzného činu byl již souzen za verbování do teroristických skupin, ale byl za toto potrestán jen 18 měsíci vězení. Přiznávám, že mně osobně to připadá úplně šílené (v pravém slova smyslu, tj. "nepříčetné") -- vždyť takové tresty se dávají, co já vím, za nepříliš velké krádeže nebo dopravní nehody s vážnými následky; přičemž vybízení k teroru je, aspoň podle mého v této věci neodborného, selského rozumu, nesrovnatelně nebezpečnější čin. Děkuji mockrát a přeju pokud možno přinejmenším snesitelný rok 2015. Helena Čížková
Marian Brzybohatý: Souhlasím s Vámi. 8.1.2015 17:37
OTÁZKA: Upozorňuje policie a BIS politiky na nebezpečí spojené s muslimy a Islámem? Jakým způsobem na tyto zprávy dle Vašich zkušeností politici reagují? Berou tato upozornění (zprávy) vážně, nebo se tyto zprávy snaží zlehčovat? Jaroslav Malý
Marian Brzybohatý: Nechci tuto oblast příliš komentovat. Myslím si však, že politická garnitura má jisté rezervy ve využívání zpravodajských informací. 8.1.2015 17:39
OTÁZKA: Nemyslíte si, že hlavním důvodem je přemnožení lidstva v tropických a subtropických částech Asie a v celé Africe? Lidé už se tam neuživí a přicházejí do Evropy, kde ješt je co jíst. Ale přinášejí si s sebou svou mentalitu a automaticky si myslí, že jsme povinni dát jim stejnou životní úroveň, jako máme my. A když ji nedostanou, protože jejich požadavky jsou nesplnitelné, tak páchají terorismus. Není podle Vás v samotném základu terorismu to přelidnění? Slavomír Beneš
Marian Brzybohatý: Souhlasím s Vámi, demografický vývoj a přistěhovalectví výrazně ovlivňuje ekonomickou a bezpečnostní situaci rozvinutých států. 8.1.2015 17:41
OTÁZKA: Domnívám se, že teroristický útok v Paříži, je jen výslednicí legislativy a liberalizace islámu v Evropě a dalších "západních" zemích různých kontinentů. Vzhledem k tom, jak se islám dnes v překroucené variantě prezentuje a učí v islámských společenstvích, navíc celosvětově prožívá obrovský populační nárůst, a to i v zemích, kam si je nejrůznější země pustily, začíná zřejmě doba, kdy podobné útoky a jiné praktiky radikálního islámu budou asi běžnou záležitostí. Bojovat s islámem opatřeními, které budou vyžadovat další nemalé výdaje na prevenci podobných situací je dle mého pouze cíl, který islamisté chtějí dosáhnout. Myslím si, že za takových 50 let, pokud se lidi do té doby nevyhubí samy, budeme mi Evropani menšinou ve vlastních zemích. Muslimský svět zřejmě nikterak nezastavíme, co si myslíte vy? Peter
Marian Brzybohatý: Bez komentáře. 8.1.2015 17:42

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.