O tramvajích s mluvčím Drážní inspekce Zdeňkem Neusarem

Zdeněk Neusar
velikost textu:
vydáno 14.4.2008 8:30
Páteční střet tramvají na jednokolejné trati v Ostravě vyvolal řadu otázek. Jak je možné, že v době všudypřítomné bezpečnostní elektroniky se tady spoléhalo jen na lidskou svědomitost? Existují v ČR i další místa, kde je jízda tramvají o život?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. dubna 2008 do 8:56

OTÁZKA: Zdá se vám normální,že vlak z Olomouce do Bruntálu/55 km /jede hodinu a půl? I zavézt hnojem Bruntál bude problém . Dežo z Bruntálu
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tato otázka je určena spíše Českých drahám, Drážní inspekce na daném stavu bohužel nemůže nic změnit. 14.4.2008 10:42
OTÁZKA: kolik zbyvalo do konce smeny tomu ridici co to spletl.Jezdil od rana ? Karel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Zatím ještě nemáme k dispozici veškerou dokumentaci, proto nemohu odpovědět. Každopádně je ale smutnou skutečností, že uvedené křižování mělo být toho dne poslední, dále měly tramvaje jezdit už obratem. 14.4.2008 10:44
OTÁZKA: Přijde mi úsměvné, jak každý teď řeší zabezepčení ostravské tramvajové tratit, přitom u nás existuje spousta železničních tratí D3, kde je také jen a jen na strojvedoucím, zda počká na křižování, nebo prostě vyjede na trať (viz třeba 2 srážky vlaků v poslední době na trati Číčenice-Volary). Přitom vlak brzdí určitě déle než tramvaj. Nemělo by se prioritně dělat něco s tímto? Divné, divné
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Ano, máte pravdu, spousta železničních tratí, kde je provoz řízen podle předpisu D3, je závislá pouze na člověku. Do budoucna by se to mělo změnit - konkrétně na Vámi zmiňované trati už podnikají kroky ke zvýšení bezpečnosti a instalaci zabezpečovacího zařízení. Musím ale zopakovat, že ani zde provoz není možné považovat za nebezpečný, a Drážní inspekce s tímto stavem proto nemůže nic dělat (vše je plně v souladu s legislativou). Je ale nasnadě, že vybudování zabezpečovacího zařízení všechna rizika minimalizuje - a budeme jedině rádi, když ke zvýšení zabezpečení (také) pod tlakem veřejnosti postupně dojde na všech takových tratích. 14.4.2008 10:50
OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi tramvají a šalinou? chachris
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Protože pocházím z jižní Moravy, termín šalina užívám i v Praze. Ostatně pražský synovec Honzík mi tu tam přezdívá právě "strejda šalina". :) 14.4.2008 10:52
OTÁZKA: Dobry den, podle patecni nehody to vypada, ze nejbezpecnejsi misto v tramvaji neni ani vepredu za ridicem, ani na zadni plosine. Kde tedy je? chacha
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: To záleží na konkrétní situci. Když stojíte u řidiče, můžete situaci na trati pozorovat. Nejideálnější je zřejmě stát někde uprostřed vozu, držet se madel a dávat pozor. Čímž bych však nerad vzbudil dojem, že doprava v tramvaji je jakkoli nebezpečná. Stejně jako u cesty vlakem jde o jeden z nejbezpečnějších druhů dopravy, x násobně bezpečnější než autem. 14.4.2008 10:56
OTÁZKA: Dobry den, jakym zpusobem je kontrolovano dodrzovani rychlosti u ridicu tramvaji. Podle me zkusenost jezdi napr. v Praze casto na hranici samovolneho vykolejeni (jmenovite treba na trase tramvaji 22 a 23 kolem Prazskeho hradu smerem dolu k zastavce Malostranska). Kdy se zde nejaka tramvaj vykoleji, je jen otazka casu. Dekuji. Pavel Hajfler
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Hajflere, rychlost měříme pomocí radaru. A děkujeme Vám za podnět - mj. na toto místo se při budoucí kontrole tramvají určitě zaměříme. 14.4.2008 10:57
OTÁZKA: Dobrý den, uváděl jste, že provoz na trati neschvaluje Dr. inspekce, ale Drážní úřad. Byť je to jiná organizace - domníváte se, že dráha byla způsobilá k provozu? Dále pak jste uváděl, že pokud byste dostali podnět, že dráha je nebezpečná, tak byste se jím zabývali. Přijde mi poněkud alibistickké, že Drážní inspekce očekává tipy od občanů, které úseky jsou nebezpečné a pak se jimi zabývá. Dostáváte mnoho oznámení o nebezpečnosti drah? Pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pavle, dráha určitě k provozu způsobilá byla a je, koneckonců provoz je tam takto organizován už dlouho. Ta výzva byla všem lidem adresována především z toho důvodu, že je nás cca 40 inspektorů na celou ČR, všechny dráhy, 750 provozovatelů... a maximum času nám zabere už samo šetření mimořádných událostí. Není v našich možnostech obsáhnout okamžitě úplně všechno. Podnětů od veřejnosti dostáváme za rok desítky a všechny prověřujeme (jedním z takových podnětů byl například podnět iDNES v souvislosti s případem "Fittipaldi"). Zaručuji, že k věci přistupujeme a maximální pečlivostí a objektivitou. 14.4.2008 11:03
OTÁZKA: Proč se tramvaje při jízdě tak silně pohybují i na stranu a to nejen v zatáčkách? Je třeba se v tramvajích hodně pevně držet, ale co když starší člověk musí po nástupu do tramvaje dojít k volnému sedadlu? Několikrát jsem viděla, jak při škubnutí tramvaje do strany někdo spadnul. Např. jedna paní si narazila hlavu o sedačku. Nejde tomu nějak předejít? Děkuji za odpověď. Věra
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: K těmto výkyvům dochází u starších typů tramvají. Pokud se ale cestující dostatečně drží madel, nemělo by docházet k žádným potížím. Cestou je tedy zřejmě rekonstrukce podvozků - tramvaje s novými podvozky tyto pohyby minimalizují. Lépe by na otázku nicméně odpověděl technik. Otázka včasného zajištění místa pro starší lidi je pak spíše apelem na samotné cestující a jejich respektování základních pravidel slušnosti. 14.4.2008 11:14
OTÁZKA: Jaké brzdy používali tramvaje při kritickém brždění. Mám za to, že v Praze se mi několikrát, že řidič použil přisátí magnetu na kolej, který je umístěn vždy mezi koly na každé nápravě. Ukázalo se to jako vcelku účinné řešení, zvlášť, když mu do cesty vjelo nečekaně auto, či vstoupil na přechod nepozorný chodec. Zdálo se mi, že brždění za pomoci tohoto zařízení je velmi účinné, i když pro cestující v tramvaji možná až moc, ale v tomto ohledu jsem víceméně laik, takže bych rád znal váš názor? Pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Podle našich informací oba řidiči použili rychločinného i kolejnicového brzdění a udělali vše proto, aby tramvaje zastavili. 14.4.2008 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, cestující z Vřesiny a okolí špatné vyjetí tramvaje na trať zažili v minulosti několikrát. Řidiči i doparvní podnik o tom jistě věděli... Proč se nikdo nezabývá touto konkrétní odpovědností za podcenění technické vybavenosti trati? Dan K.
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, o tom bohužel nemáme žádné informace. V každém případě ale Drážní inspekce všechny okolnosti nehody prověří a při šetření nic neopomeneme. Závěrem bych chtěl poděkovat za všechny dotazy... a také ještě jednou poděkovat všem, kteří se na akci podíleli a ještě budou podílet, ať už se jedná o policii, záchranáře IZS, tak také nestátní organizace jako psychosociální intervenční tým, ADRA a Krizové centrum Ostrava. Všichni odvedli výtečnou práci. Všichni zasažení mohou kontaktovat ostravské krizové centrum na tel.: 596 110 882-5 nebo 732 957 193. Dotazy na Drážní inspekci prosím směřujte na adresu mluvci@dicr.cz, příp. prevence@dicr.cz. Na všechny otázky odpovíme. A na úplný závěr použiju slova, která užívám často, obzvláště co pracuji na Drážní inspekci: "Lepší je ztratit minutu v životě, než v minutě život." Věříme, že tato nehoda bude dostatečným mementem nejen pro zaměstnance na drahách, ale také pro všechny, kteří denně riskují. 14.4.2008 11:29

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.