O tramvajích s mluvčím Drážní inspekce Zdeňkem Neusarem

Zdeněk Neusar
velikost textu:
vydáno 14.4.2008 8:30
Páteční střet tramvají na jednokolejné trati v Ostravě vyvolal řadu otázek. Jak je možné, že v době všudypřítomné bezpečnostní elektroniky se tady spoléhalo jen na lidskou svědomitost? Existují v ČR i další místa, kde je jízda tramvají o život?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. dubna 2008 do 8:56

OTÁZKA: V pátek se stala velmi vážná nehoda a podle některých informací se zaznamenávali informace o dopravě na tomto úseku do jakéhosi sešitu a provoz byl řízen podle velmi starého systému. Necítíte spoluzodpovědnost případně nemá spoluzodpovědnost také DPO a není teď jednodušší vše hodit na 24 letého řidiče???? eMYL
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Každý zaměstnanec na drahách musí vykonat všechny potřebné zkoušky - a ví, jak se v každé situaci má chovat. Za své jednání je pak plně zodpovědný. Nic víc se k tomu nedá dodat. Práce v provozu je velmi zodpovědná a člověk musí být neustále ve střehu. 14.4.2008 9:44
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych otázku k tématu, které nedávno proběhlo médii. A to o přednosti chodců před tramvajemi. Přijde mi nelogické, aby tramvaj, která váží několik tun musela brzdit před každým, kdo jí "skočí" do cesty. Argumentace, že se zvýší bezepečnost je podle mého zcela irelevantní. I tramvaje musí jezdit dle jř, jak by se pak dodržoval? Už vidím třeba v Praze, na Václavském náměstí, jak tramvaj brzdí, jako "o život" před davem turistů, kteří si fotí, co vidí. Co se týká nehody v Ostravě, je jasné, že šlo o chybu lidského faktoru. Řidič se měl přes vysílačku dotázat dispečera. Ale vcelku mě zaráží, že řidiče tramvaje může dělat prakticky "každý" se základním vzděláním. vv
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Drážní inspekce souhlasí s Vaším názorem. Tramvaj skutečně brzdí dlouhou dobu. Paradoxně by se tímto krokem mohla bezpečnost spíše zhoršit, zejména pokud by se chodci chovali stejně jako u změny přednosti na přechodu před auty - kdy spousta lidí měla tendenci vstupovat do vozovky těsně před automobily. A to se ani nebavím o zpoždění, které by konkrétně třeba v Praze zákonitě muselo nastat. Názory na tuto problematiku se různí, názor Drážní inspekce je ale jednoznačně ponechat přednost tramvaji. 14.4.2008 9:47
OTÁZKA: Chtela jsem se zeptat, jestli za patecni tragedii neni taky to, ze dopravni podnik v Ostrave ma malo ridicu, tudiz vsude visi vyvesky s nabory a tedy je u podniku spoustu mladych nezkusenych ridicu (viz vek ridice, ktery nehodu pravdepodobne zpusobil)....a jestli na tomto useku, kde za pezpecnost uodpovida de facto jen ten ridic, jestli tedy na tomto useku nemaji jezdit spis ridici zkuseni...?Je mi toho mladika-ridice-opravdu moc lito, mam u DPO kamarada ve stejnem veku, nastoupil tam nedavno a myslim ze i on se ted za "volantem" trmavaje neciti moc jiste...Myslim si ze tady DPo selhal na vice frontach a opakuju, ze ten ridic je jen obeti spatneho systemu...Jak to vidite vy? Kristina
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Okolnosti v Dopravní podniku neznám, takže na ni nemohu odpovědět. Zákon nicméně stanoví, kolik hodin musí každý řidič zkušebně odjet a jaké zkoušky má vykonat, po této stránce je vše ošetřeno. Rozhodně by ale neměli provozovatelé tuto situaci podceňovat. Podobná situace existuje také na železnici, kde je na některých místek nedostatek výpravčích... a ti stávající jsou dlouhodobě přetěžováni. 14.4.2008 9:51
OTÁZKA: Dobrý den, v denících se objevilo, že řidič jel nepřiměřenou rychlostí. Je 61,4 km/hod skutečně překročení rychlosti? 1,4 km/hod je podle mého názoru chyba tachometru??? Co si o tom myslíte? Pe
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Poslední údaj je 61,9, tzn. překročení o necelé 2 km/h. Jde o mírné překročení rychlostí, které ale nemělo vliv na samotnou příčinu nehody, spíše na její následky, které mohly být při menší nárazové rychlosti nižší. K chybě tachografu zřejmě nedošlo, šetření ale ještě nicméně není uzavřeno. 14.4.2008 9:54
OTÁZKA: Všichni se ptají jen na tramvaje, byť je tento případ už jasný (co víc lze napsat?). Co ostatní dráhy? Když si vezmu třeba železnici, bylo toho v poslední době hodně - srážka vlaků na Šumavě, vykolejené Pendolino, srážka v Čerčanech. Taky mě "pobavila" nehoda, kdy ČD pustily vlak na trať, která se opravaovala a byly tam uvolněné koleje. Máte někdy na DI vůbec čas na něco jiného než řešení nehod vzniklých z blbosti či nepozornosti provozních zaměstnanců? Jen tramvaje?
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Šetření nehod Drážní inspekci zabere skutečně hodně času - a ty nejproblematičtější se staly právě na železnici. Případ v Čerčanech je velmi komplikovaný, obzvláště teď, kdy se hovoří o tom, že výpravčí v Čerčanech nebyl v okamžiku nehody psychicky v pořádku. Nabízí se pak spousta dalších otázek, jak podobnou věc řešit, aby se tato situace neopakovala. Nehoda proto ještě ani není uzavřena. Drážní inspekce navrhuje opakovaná psychologická vyšetření. A co se týká nehody vlaků na Šumavě u Bavorova - tam si strojvedoucí na trati se zjednodušenou dopravou spletl sobotu s nedělí, kdy nemá tzv. "ohlašovací povinnost", a vyrazil na trať proti vlaku bez souhlasu výpravčího (dirigujícího dispečera). Nyní mají povinnost se strojvedoucí ohlašovat výpravčímu vždy... a na trati se uvažuje o dobudování zabezpečovacího zařízení. 14.4.2008 10:02
OTÁZKA: Vážený pane inspektore, zdá se mi, že se kolem onoho tzv. zanedbaného zabezpečení trati dělá zbytečný humbuk. Jestliže měl příslušný řidič podle grafikonu POVINNOST počkat v dané zastávce na příjezd soupravy z protisměru a nepočkal, je to nesporné porušení pracovních povinností a ÚMYSLNÝ hazard, protože na rozdíl například od řidiče autobusu, který v nepřehledné zastávce riskuje a projíždí ji v protisměru, tak ten pouze riskuje, zda něco v protisměru pojede či nikoliv, kdežto onen inkriminovaný řidič tramvaje, pokud nebyl zcela mimo smysly, MUSEL VĚDĚT, ŽE V PROTISMĚRU POJEDE TRAMVAJ. Koneckonců se mohl dotázat, (jak by asi postupoval i v případě, kdyby mu v důsledku poruchy třeba zůstala tramvaj stát výše u Kyjovic v lese). Pokud se tam od založení trati nic nestalo, tak asi bylo doposud vše funkční. Zdraví Vás JH Josef Hykel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Vážený pane Hykle, s Vaším názorem plně souhlasím. 14.4.2008 10:03
OTÁZKA: k ČEMU JE NÁM DRÁŽNÍ INSPEKCE DBRÁ. kDYŽ NESCHVALUJE PROVOZ TRATÍ: pROŠ Č SI JÍ TEDY PLATIT Z VEŘEJNÝCH PROSTŘEDKŮ honza
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Honzo, Drážní inspekce je tady od toho, aby šetřila mimořádné události a dohlížela na to, aby šetření nehod ze strany provozovatelů bylo objektivní. Dále je naším úkolem provozovatele nutit, aby dodržovala bezpečnostní předpisy a upozorňovala na všechny nedostatky. Díky podnětům Drážní inspekce se už několikrát podařilo zabránit možným nehodám, například zlepšením situace na železničních přejezdech. Další věcí je, že v některých případech v ČR chybí patřičná právní opora, tzn. Drážní inspekci schází potřebné "páky" (viz stav, že Drážní inspekce může bezpečnostní doporučení vydat až po mimořádné události). Věříme, že většina problematických míst a nedostatků bude upravena legislativní změnou v rámci novelizace zákona o dráhách. Snažíme se dělat spoustu věcí navíc a ke své práci přistupujeme zodpovědně (viz například zmíněnou prevenci, která je hlavně záležitostí drážních správních úřadů), s cca 4 desítkami vrchních inspektorů na celou ČR a cca 750 provozovatelů ale bohužel nejsme všemocní. I proto budeme vděční za jakýkoli podnět na adresu prevence@dicr.cz - přičemž každým podnětem se budeme zabývat. 14.4.2008 10:10
OTÁZKA: Proč DI tají, jakou pokutu dostaly ČD za to, že dovolili Fittipaldimu, aby řídil Pendolino s lidmi? Nebo, můžete nám tu částku sdělit? Fittipaldi
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Drážní inspekce informaci o této pokutě, kterou ČD udělil Drážní uřad, netají - naopak by o ní ráda veřejnost informovala. Podle mých informací ale DI o této pokutě od Drážního úřadu (který ji udělil) ještě oficiálně neobdržela žádnou zprávu. 14.4.2008 10:16
OTÁZKA: Proč se DPO nepostavil za řidiče. Jejich systém řízení je katastrofální a řidič není jediný kdo se provinil. Jako zaměstnavatel dopravní podnik totálně selhal a sám má máslo na hlavě. Pepík
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, já si naopak myslím, že ostravský dopravní podnik k věci přistupuje s maximální citlivostí. Jak jsem už naznačil výše, každý zaměstnanec za své chování bohužel nese plnou zodpovědnost. Nastavené bezpečnostní podmínky provozu byly v pořádku, byť rizikovější než na trati s plným automatickým zabezpečením. 14.4.2008 10:19
OTÁZKA: Proč je najednou drážní inspekce tak chytrá, když doteď jsme o ni neslyšeli v souvislosti s tramvajemi???? Vít
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, Víte, je o nás samozřejmě víc slyšet v souvislosti s nehodami na železnici, což je vzhledem k její velikosti pochopitelné, na tramvaje se ale v nemalé míře zaměřujeme také. Aktivně jsme se zapojili např. při nehodě tramvají na Karlově náměstí v roce 2005 Praze, ale i mnoha dalších. Ostatně můžete si projít naši výroční zprávu na www.dicr.cz (zatím je tam VZ za rok 2006 a brzy tam bude i za rok 2007, kterou dokončujeme). Médií také výrazně proběhly naše preventivní akce zaměřené na měření rychlosti tramvají, které jsme v roce 2007 provedli opakovaně. A akce byla rozhodně úspěšná: zatímco na jaře loňského roku například v Praze chyboval každý šetý řidič, na podzim už ani jediný. A zlepšení jsme zaznamenali také v Brně, Ostravě, Plzni a dalších městech. Že jste o nás dříve tolik neslyšel je zřejmě důsledkem toho, že Drážní inspekce existuje teprve od roku 2003, tedy poměrně krátkou dobu. 14.4.2008 10:27
OTÁZKA: Už Křižík měl v tramvajích záchranou brzdu tzv systém padajícího prkna , dnes se nepoužívá ale používají se elektromeägnetické brzdy ? Jaká je brzdná dráha pří použítí těchto brzd třeba z rychlosti 60.km ? Měli na to stávající řidiči v Ostravě čas ? pavel
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Už výše jsem naznašoval, že záleží také na adhezních podmínkách. V Ostravě řidiči vzhledem k tomu, že se viděli na poměrně krátkou vzdálenost cca 100 metrů (tento údaj ještě nevím přesně a jeho prověření probíhá nyní v Ostravě při dokumentaci rozhledových poměrů), neměli. 14.4.2008 10:29
OTÁZKA: Loni jste měli v létě skvělé billboardy (dokonce si ČT dala práci a po té, co vaši kampaň pochválil časopis Marketing & media, ji v reportáži sepsula). Jakou preventivní kampaň chystáte letos? (Máte-li ovšem čas při tom všem) Kampaň
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkujeme za pochvalu. Tu reportáž si samozřejmě dobře pamatujeme a považujeme ji za velmi neobjektivní. Drážní inspekce dokonce napsala stížnost Radě pro RTV - uspokojivou odpověď zatím ale bohužel neobdržela. V současné době distribuujeme náš film Řidič - postrach přejezdů, který jsme loni natočili ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky, do několika stovek autoškol (jeho základní verze jsou ke stažení také na našem webu www.dicr.cz) a připravujeme se spuštění naší kampaně "Hurá na cesty", která bude určena do všech cca 4 tisíc základních škol v České republice. Bude mít formu velké nástěnné tabule A0, 12stránkové brožura pro žáky a metodických pokynů pro učitele. Žáci 2. tříd budou mít za úkol zábavnou formou pomocí obrázků, schémat... řešit všechny problematické oblasti na drahách. Věřím, že tím dále přispějeme ke zlepšení bezpečnosti - a kromě dětí, které o všech rizicích na drahách častokrát ani nevědí, vyvoláme diskuzi také mezi rodiči, učiteli ad. Kampaň se rozběhne v květnu a ke stažení bude také na našich internetových stránkách. 14.4.2008 10:36
OTÁZKA: pane inspektore, jak si myslíte, že se tomuto střetu dalo zabránit? anonym
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Kdyby řidič respektoval všechna bezpečnostní pravidla, k nehodě by určitě nedošlo. 14.4.2008 10:37
OTÁZKA: Učinit něco blbuvzdorným je obtížné, protože blbci jsou vynalézaví. Nemyslíte si, že prosté dodržování pravidel stačí k bezpečnosti provozu? Na ostravsku bylo více podobných jednokolejných tratí. Ke kolika podobným nehodám došlo zde v minulosti? Martin
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dodržování všech bezpečnostních pravidel je dostatečné. Co se jinak týká nehod na Ostravsku v minulých letech, nemám o nich bohužel žádné informace. Drážní inspekce existuje od roku 2003 a za tu dobu k Ostravě k žádné podobné závažné nehodě nedošlo. 14.4.2008 10:40
OTÁZKA: Došlo někdy v minulosti na trati v Ostravě ke sjetí tramvají v jednokolejném úseku po nedodrženém křižování? (mám na mysli situaci bez následků, tj. že to řidiči ubrzdili) Pokud ano, jak to bylo řešeno a jeké z toho byly vyvozeny důsledky pro zabzpečení provozu? PpPp
Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Jak jsem už naznačil v minulé odpovědi, žádné informace o podobné srážce v Ostravě nemáme. 14.4.2008 10:41

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.