Mluvčí drážní inspekce hostem on-line rozhovoru iDNES.cz

vydáno 30.8.2007 11:00
Vyšetřování Drážní inspekce vůbec poprvé označilo za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti České dráhy. Vloni o Vánocích srazil rychlík v Brandýse nad Labem ženu, která přecházela mezi nástupišti. O tomto i dalších případech bude ve čtvrtek od 11 hodin hovořit v on-line rozhovoru iDNES.cz mluvčí inspektorů Zdeněk Neusar.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. srpna 2007 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, pane Neusare. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Samozřejmě, asi jako každý, a to nejen mladý člověk. Rozkvetlé květiny a voňavý les miluju a něhu samozřejmě také. 30.8.2007 11:02
OTÁZKA: Kdo všechno vlastně vyšetřuje nehody na dráze? louží závěry Drážní inspekce i policii? Bibmbo
ODPOVĚĎ: U nehod se sejde vždy policie a provozovatel dráhy. Ve vybraných případech pak nehody šetří také Drážní inspekce, která je nezávislá na všech provozovatelích a dopravcích. Ovšem i ty nehody, k nimž přímo nevyjíždíme, tzv. dozorujeme, tzn. že dohlížíme nad správností postupu šetření provozovatelů. 30.8.2007 11:04
OTÁZKA: Karel Proč se zrušily závory na přejezdech? Bylo to další upozornění, kromě světel, popřípadě zvukové signalizace...Děkuji. anonym
ODPOVĚĎ: My se samozřejmě snažíme o to, aby se počet závor naopak snižoval. V každém případě u některých přejezdů k rušení závor skutečně dochází. Podle našeho názoru to není vždy šťastné řešení, protože na přejezdech se světly bez závor zaznamenáváme nejvíce nehod. Pokud znáte nějaký přejezd, kde by měly být závor (a to i tam, kde předtím nebyly), určitě kontaktujte SŽDC, příp. i příslušný magistrát, který by jejich zřízení zřejmě spolufinancoval. Tato oblast je bohužel mimo naše kompetenci. 30.8.2007 11:07
OTÁZKA: Dobry den, jak se vas divaji radovi zeleznicari? Nemaji vas za fizly? (omlouvam se za expr. vyraz) a23
ODPOVĚĎ: Kontrolu samozřejmě nemá rád nikdo - a faktem je, že Drážní inspekce skutečně vystupuje v roli hlídacího psa na drahách. Jinak to ale bohužel nejde - porušování pravidel a předpisů patří k našim národním specifikům. V každém případě s námi ale nepřijde do křížku žádný z železničářů, kteří si plní své povinnosti. A těch je většina. 30.8.2007 11:08
OTÁZKA: Dráhy se vždy brání u nehod na přejezdu,, že zařízení fungovalo správně a jde o chybu řidiče. Jak se to stoprocentně pozná? Karel
ODPOVĚĎ: U každého přejezdu s výstražným zařízením děláme ověřovací pokus, jestli bylo zařízení v čibnnosti. vedle toho u přejezdů s výstražnými kříži meříme také dostatečné rozhledové poměry (jestli řidič na přejezd dostatečně viděl). A bohužel musím říct, že třeba v loňském roce jsme na přejezdech z 290 případů nezaznamenali ani jeden, kdy by zavinění nebylo na straně řidiče. 30.8.2007 11:10
OTÁZKA: Dobry den, nakolik je obtizne neco vysetrit? Modra armada, jak znamo, drzi spolu. Petr
ODPOVĚĎ: O modré armádě samozřejmě taky něco vím, sám jsem tam více než 10 let pracoval jako výpravčí. Obtížné to samozřejmě je, ale fakta hovoří jasně. Máme-li v ruce rozbor rychloměrného proužku z lokomotivy nebo záznam z telefonu, argumenty proti se hledají jen stěží. 30.8.2007 11:13
OTÁZKA: U přejezdu mezi Jindřichovým Hradcem a Kardašovou Řečicí opravují most a dopravu řídí semafor. Navíc tam ale svítá drážní signalizace. Co mám poslechnout - zelenou na semaforu nebo červené blikající světlo před přejezdem? Lukáš
ODPOVĚĎ: Rozhodně se řiďte drážní signalizací, ta má vždy přednost. 30.8.2007 11:13
OTÁZKA: Dobrý den,proč se ve zprávě o MU,zveřejněné na Internetu neobjevil článek 133 SPPO?(133. Bezprostředně po výstupu z vlaku musí cestující v zájmu vlastní bezpečnosti opustit nástupní/výstupní prostor v kolejišti (neplatí u ostrovních nástupišť se samostatnou přístupovou cestou). POdle mých zkušeností za 40 let služby si mnozí cestující neuvědomují rozdíl mez železnicí a pouťovou atrakcí.Vina není na straně ČD. Strojvedoucí v.v.
ODPOVĚĎ: Tento článek není pro šetření nehody (myslíte-li konkrétně třeba Brandýs) určující. Podstatné je, že byla porušena vyhláška č. 173/1995 Sb., a to tím, že ve stanici bez podchodů nebyl zajištěn bezpečný přístup cestující k vlaku. Navíc tam byly další faktory, které k MU přispěly: při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupiště I a v jeho blízkosti z blízkosti DK vidět (jak potvrdil i náš ověřovací pokus) a není tam dostatečně osvětlení... a určitou roli v tomto konkrétním případě sehrál i časový pres výpravčích. 30.8.2007 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz ohledně bezpečnosti cestujících přímo ve stanicích. Je jisté, že za svou bezpečnosti si do značné míry může každý cestující sám. Počet nádražích, které jsou bez podchodů je značný a stovky cestujících denně přecházejí koleje, protože jim nic jiného nezbývá. Je ale také mnoho těch, kteří je překonávají při příjezdu či průjezdu vlaků. Myslíte si, že je dostačující, když automat ohlásí, aby cestující nevstupovali do kolejiště před zastavením vlaku, krátce na vylezl výpravčí a jen pozoroval, jak již desítky lidí překonávají koleje a neřekl ani slovo? Tady je evidentní lhostejnost všechn "nádražáků", kdy je pro ně dostatečným alibi, že pusili hlášení. Nemyslíte, že by takové chování cestujícíh mělo být razantně trestáno pokutou? Ono už jen to, že výpravčí na takového cestujícího "zařve" je mnohem účinnější (je to pro cestujícího ostudné), než nějaké billboardy za miliony. Nemyslíte, že by za toto měli být cestující pokutováni? Jenomže, jak donutit nádražáky, kteří ignorují i to, když někdo kouří na nádraží 2m od nich(ačkoliv by měl zakročit). tonyq
ODPOVĚĎ: Hlášení automatu samozřejmě dostatečníé není, a to vím z vlastní zkušenosti výpravčíh. Lidi, kteří vstupují do kolejí, a je jim lhostejno, že vlak ještě ani není vyhlášen ani že jdou mimo podchod, je bohužel velké množství. Výpravčí ani další zaměstnanci stanice by k tomu dlouhodobému "trendu" neměli být lhostejní. Co se pokyty týče, tam je to bohužel obtížné, protože její udělení je jen v kompetenci policie (až do výše 10 tisíc korun za to, že vstupují do prostoru dráhy, kam je vstup zakázán). A jak zaměstnance drah přesvědčit k větší "pracovní kázni"? - Jsem přesvědčen, že většina zaměstnanců ČD lhostejná není... a ty ostatní zřejmě přesvědčí až podobné neštěstí, jak to v Brandýse. A to už bude bohužel pozdě. 30.8.2007 11:23
OTÁZKA: Zdravim vas! Zajima me, jak dopadlo vysetrovani vykolejeni nakladniho vlaku v Decine, kdy se z vagonu sesypaly desitky novych skodovek... pamatujete se na to? Tony Dolly
ODPOVĚĎ: Na tento případ si samozřejmě velmi dobře vzpomínám. Příčinou nehody byla technická závada na výhybce (prasklý jazyk). 30.8.2007 11:24
OTÁZKA: Má drážní inspekce zpracovaný přehled nejnebezpečnějších přejezdů? Které to například jsou? A dělá se s nimi něco? Marek
ODPOVĚĎ: Přejezdy pravidelně vytipováváme - postupně se snažíme zmapovat všechny přejezdy v ČR, kterých je téměř 9 tisíc. Už dříve jsme udělali seznam cca 353 tzv. krátkých přejezdů, kde je vzdálenost od křižovatky kratší než nejdelšjí silniční vozidlo (může se stát, že auto při dávání přednosti na hlavní silnici zůstane stát na přejezdu). Tato data jsme dali příslušným magistrátům, z nichž to některé řeší a jiné nechávají ležet ladem. Bohužel nemáme páky na to, aby byly změněny. Rozhodně ale neexistuje seznam žádných "nebezpečných přejezdů". Domníváme se, že žádný přejezd není nebezpečný, pokud řidiči dodržují všechny pravidla: zejména respektují výstražná světla a u každého přejezdu se přesvědčí, že ho můžou bezpečně přejet (v případě, že mají pochybnosti raději i zastaví). Každopádně existuje řada "rizikových" přejezdů - z hlavy si teď vybavuji např. přejezd v Nesovicích na jižní Moravě nebo přejezd u Ponětovic tamtéž, kde se před časem střetl vlak s francouzským autobusem. 30.8.2007 11:30
OTÁZKA: Je možné, že při dešti nefunguje signalizace na přejezdech a může se stát nehoda? Kdo je v takovém případě odpovědný? (například zkrat vedení signalizace apod.) Martin
ODPOVĚĎ: Porucha přejezdu se segnalizací samozřejmě možná je. V takovém případě se ovšem porucha vždy projeví u výpravčího, který má nad přejezdem kontrolu. Rozezvučí se mu zvonek a varuje ho, že přejezd je v poruše. Výpravčí za těchto okolností každý vlak informuje tzv. rozkazem k opatrné jízdě, že je přejezd v poruše a vlaky pak přes takový přejezd jezdí rychlostí 10 km/h a dávají zvukové znamení "pozor" (opakovaný dlouhý zvuk lokomotivní houkačky) do té doby, než je přejezd opraven a vše je příslušně zdokumentováno. 30.8.2007 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na tři věci. 1) kdo zodpovídá za prostory kolem přejzdů? Velmi často vídám křovím zarostlé okraje trati právě u přejezdů, kde je třeba rozhled. 2) dle jakého klíče se volí zabezpečovací zařízení na přejezd. Setkal jsem se se závorami na polní cestě a absecní jakékoli signalizace na frekventované silnici II. třídy, 3) kdo zodpovídá za opravy silničního svršku na železničním přejezdu. Vzpomínáte na Básníky a železniční přejezd v Bezdíkově, či jak se to jmenovalo. :-) Petr
ODPOVĚĎ: Za prostory kolem přejezdu jednoznačně odpovídá provozovatel dráhy, stejně jako za opravy silničního svršku, kterým jsou ČD, a. s.; při určování zabezpečení přejezdu hraji hlavní roli frekvence na přejezdu. Na většině silnic I. a II. tříd je tedy alespoň svetelná signalizace. Jak ale říkáte, nejsou vyloučeny ani závory na polní cestě - tam ale častokrát bývají i mechanické, obsluhované ze stanice. Bezdíkov si pamatuju. :) 30.8.2007 11:39
OTÁZKA: Jak přijalo ČD verdikt inspekce o tom, že zavinily smrt ženy? Pavel
ODPOVĚĎ: ČD samozřejmě s tím, že nedostatečně zabezpečily přístup cestující k vlaku, nesouhlasí: podle jejich názoru jsou bez zavinění. Pokud Drážní úřad rozhodne, že k jejich pochybení došlo, hrozí jim pokuta až 10 milionů korun. 30.8.2007 11:41
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal jak je to opravdu s casovym harmonogramem one osudne udalosti v Brandyse. Jestli opravdu osobni vlak byl jiz ze stanice pryc nebo nikoli. Zdali opravdu doslo k pochybeni vypravciho ze zeleznicni stanici Brandys.Dekuji Skerycek
ODPOVĚĎ: Osobní vlak byl vypraven v 19:14:26 a EC 278 bylo postaveno 19:14:41 - osobní vlak v tu dobu ještě úplně neopustil nástupiště. Jestli ale pochybyl výpravčí, to takto přímo nemohu říct - říkám jen tolik, že nebyly dodrženy podmínky pro bezpečný přístup cestující k (od) vlaku - byl porušen dopravní řád drah; rozhodujícími faktory bylo, že výpravčí na nástupiště podle ověřovacího pokusu od dopravní kanceláře nemusel vidět, navíc tam je podle našeho názoru nedostatečné osvětlení.. a výpravčí byl v časovém presu. 30.8.2007 11:45