Ptejte se expertů z Úřadu civilního letectví

Trosky kyperského letadla
velikost textu:
vydáno 16.8.2005 12:00
Nedělní havárie kyperského letadla, při které zemřelo 121 lidí, je největší leteckou katastrofou v historii Kypru i Řecka. Příčina nehody stále není jasná, událost je opředena mnoha otazníky.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. srpna 2005 do 12:15

OTÁZKA: Autopilot dopravního letadla umí údajně autonomně letět i přistát. Konfigurovat jej však musí pilot v letadle. V čem spočívá technický problém, aby autopilot mohl být nakonfigurován ze země a v krizových situacích, kdy není dlouhodobý kontakt s ledadlem jej bezpečně navést na nejbližší letiště. Pilot se přeci stejnak z 90% spoléhá na měřící přístroje, jejichž údaje by snad bylo též možné přenášet na zem. Roman
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Autopilot nemá spojení se stanovištěm řízení letového provozu a nedá se dálkově ovládat. 16.8.2005 13:19
OTÁZKA: dobrý den, k umrznutím pasažérů došlo vlivem vyrovnání vnitřní a venkovní teploty ? jaká je doby po kterou trup letadla zamezí poklesu teploty pod hranici přežití ? tom
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Záleží na okolnostech, tato doba může být poměrně velmi krátká. 16.8.2005 13:20
OTÁZKA: Pokud si posadka sama postezovala na problem s klimatizaci kratce po vzletu, nemela nahodou prerusit let a vratit se zpet na letiste, popripade pokracovat na zalozni ve vysce, ktera umozni preziti? Kazdemu pilotovi airlineru musi byt jasne, jake jsou podminky nahore kolem FL330, kde snad meli letet a ze to tam se spatne fungujici klimatizaci proste nepujde. Garminek
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Není nám známo na jaký problém si posádka stěžovala a nemůžeme tedy její postup objektivně posoudit. 16.8.2005 13:21
OTÁZKA: Dobry den. Jak funguje alarm, resp. cidlo kabinoveho tlaku v pripade, ze kompresor nebo prepousteci ventily nefunguji dobre pri vzestupu? (z tisku: 10 min. po startu hlasi pilot problemy, vzestup do let. hladiny trva cca 20 min.). Muze byt napr. alarm vyrazen ve chvili, kdy cca 10 min. po startu jde kapitan kontrolovat mezi cestujici klimatizaci (treba 12000 stop, dychat se jeste da), FO si neuvedomi nebezpeci hypoxie, nenasadi si preventivne masku a pri pokracujicim vzestupu nepozna hypoxii drive, nezli ztrati kriticke mysleni?). Masky pozdeji spadnou pasarerum automaticky... Strucneji: reakci letadla + kazdeho pilota na dekompresi v hladine 35000 zname. Co se deje, pokud tlak v letadle neklesa, jenom se nezvysujeb (zavada na kompresoru) pri vzestupu? Da se vypnout - vyradit alarm v pilotni kabine v ramci laborovani s neznamou zavadou? mira
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Čidlo velkosti kabinového tlaku je nastaveno přibližně na výšku 10000 Ft, v případě, že tlaková výška uvnitř kabiny dosáhne této hodnoty ozve se akustický signál. Při stoupání letadla tlak v kabině mírně klesá, ale nestoupá. 16.8.2005 13:24
OTÁZKA: Dobrý den, co se musí stát v kabině pilota při poruše klimatizace aby nestačil zahájit sestup,kolik minut potřebuje na sestup do života příznivé hadiny. Ema
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: 7 minut, posádky jsou cvičeny na sestup do 4 minut. Záleží na typu poruchy, výšce letu a typu letadla. 16.8.2005 13:25
OTÁZKA: Jak se letadlo dostalo z 10000m do výšky, kde se mohlo srazit s horou. Po vyčerpání paliva by se asi zřítilo, ale zprávy hovořily, že narazilo vodorovně. Budou provedeny kontroly našich B-737, které vlastní ČSA? Milan2
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Vše je předmětem šetření. Kontroly letadel zapsaných v leteckém rejstříku ČR jsou pravidelně prováděny. 16.8.2005 13:26
OTÁZKA: Pred rokem jsem komunikoval s clovekem, ktery o sobe tvrdil ze je pilot dopravniho letadla. V te dobe zrovana prasklo na vladnim letadle celni sklo. Ptal jsme se ho, zda je to velmi nebezpecne. Rikal ze ani ne, ze se to da zvladnout i bez skla, coz se mi ve svetle dnesnich udalosti jevi jako nesmysl.Je to tedy pravda nebo nesmysl? Asi bude zalezet i na vysce letu a zda maji piloti u sebe salu a bryle :-). P.
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Záleží na okolnostech a typu letadla. Teoreticky to možné je. 16.8.2005 13:27
OTÁZKA: Jak časově náročná je reakce pilota na takovou situaci? Existuje nějaké logické vysvětlení pro to proč piloti nestihli reagovat? Nebylo by dobré mít pro takový případ snadno dostupné tlačítko pro automatický nouzový sestup do nižší letové hladiny, které by se dalo snadno zmáčknout během těch asi 15 sekund než posádka upadne do bezvědomí pokud selže dodávka kyslíku? Symetric
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Řádově několik vteřin. Vše je zatím stále předmětem šetření. Postup pro zahájení nouzového klesání obsahuje několik úkonů a nelze je provést jedním tlačítkem. (ovladačem) 16.8.2005 13:29
OTÁZKA: Dobrý den, 1) který agregát je v B737-300 zodpovědný za "výrobu" udržování vyššího tlaku v kabině(APU)? 2) Je cargo prostor přetlakový stejně jako kabina? Mohly by špatně uzavřené dveře nebo špatně uchycený náklad způsobit dekompresi při porušení trupu i v místě nákl. prostoru? Díky, zdraví honza Honza
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Ad1)Kompresory motorů a celý systém přetlakování. Ad2)Ano cargo prostor je přetlakovaný. Za jistých okolností by špatně uzavřené dveře mohly způsobit dekompresi. 16.8.2005 13:31
OTÁZKA: Dobry den, jestlize se podivam na vsechny zpravy kolem, tak me zacina pouze napadat, s jakymi technickymi problemy smi jeste letadlo vubec do vzduchu? Zda se mi toho na jeden let trochu moc. Kdo je odpovědný za technický stav letadla a rozhoduje o jeho možném použití pro další let po přistání na letišti? Díky. Vita
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Závady, se kterými je povolen vzlet, jsou přesně stanoveny předpisem. Odpovědný je provozovatel letadla. 16.8.2005 13:32
OTÁZKA: Dobry den, je jasne ze vsetko su to dohady ... mna by ale zaujimalo, za aky cas by dokazala 737ka pilotom (v takejto situacii)vyklesat z povedzme 29500ft na bezpecnych cca 10000ft ? dakujem DROBEC
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Několik minut - asi 4 minuty. 16.8.2005 13:33
OTÁZKA: Dobrý den, 1) v případě mechanického poškození trupu ve velké výšce, například v případě střelby uvnitř kabiny, a následného úniku tlaku z kabiny, hrozí další poškození trupu vlivem rychle unikajícího plynu, nebo je trup letadla konstruován aby tuto zátěž vydržel? 2) když pomineme vliv teploty vnějšího prostředí, kam klesne teplota uvnitř trupu při rychlém vyrovnání tlaku v 10 - 11 tisících metrech? Díky Michal
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Ad1) Trup je konstruován jako "bezpečný při poruše" Ad2) Teplota se vyrovná s teplotou okolního vzduchu. 16.8.2005 13:34
OTÁZKA: Shrňme to: podle vás AP neumí zahájit pokles, sestup musí provést pilot; stíhačky však doprovázely letadlo v nízké letové výšce, nikoli ve výšce 10 km - tak vysoko snad ani nemohou. Piloti letadla však sestup provést nemohli, protože byli v té době v bezvědomí, či spíše dvě a půl hodiny mrtví a na kost zmrzlí. Vysvětlíte tento rozpor? Jarda
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: AP sám od sebe neumí zahájit klesání, pokud tak není předem naprogramnován. 16.8.2005 13:36
OTÁZKA: Proc nezvladli piloti kriz.situaci.Jak casto ji trenuji??? Mr.Corrado
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Proč nezvldli situaci - nevíme. Piloti pravidelně trenují kriz. situace - každých 6 měsíců. 16.8.2005 13:37

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.