Ptejte se expertů z Úřadu civilního letectví

Trosky kyperského letadla
velikost textu:
vydáno 16.8.2005 12:00
Nedělní havárie kyperského letadla, při které zemřelo 121 lidí, je největší leteckou katastrofou v historii Kypru i Řecka. Příčina nehody stále není jasná, událost je opředena mnoha otazníky.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. srpna 2005 do 12:15

OTÁZKA: Zdravím, dovedete alespoň přibližně vysvětlit, jak je možné, že 6 lidí nebylo zmrzlých a udušených, když všichni ostatní ano? Díky Ignac
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Odolnost každého člověka je individuální. 16.8.2005 13:06
OTÁZKA: Dobry den. Rad bych se zeptal na mozne vysvetleni faktu, ze pokud letadlo melo zapnuteho autopilota, nastaveny heading, vysku, rychlost jen tak spadlo? Pokud se letadlo blizilo k Athenam od vychodu ve v udane letove hladine a piloti byli mimo vedomi uz par desitek minut, jak je mozne, ze se letadlo zriti, pokud autopilot dodrzuje vsechny prikazy zadane do systemu. Vse nasvedcuje tomu, ze letadlo bylo sestreleno, jinak si nedokazu predstavit, jak by takovymto zpusobem(ani kdyby treba piloti zahajili klesani, coz nepredpokladam, kdyz s nimi ATC ztratilo kontrolu uz kolem devate) mohlo spadnout, kdyz autopilot by udrzoval predepsanou vysku do doby, dokud by nedoslo palivo. Co si o tom myslite? Diky za odpoved. Ales
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Nemáme dostupné informace o tom jak byl autopilot naprogramován. 16.8.2005 13:07
OTÁZKA: zajimalo by me, jestli v pripade, kdy by doslo ke ztrate spojeni s piloty a letadlo by ohrozilo bezpecnost lidi na zemi, doslo k rozkazu sestrelit letadlo, aby nedoslo k jeste vetsi tragedii (napr.naraz do budovy) jibo

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nejeví se vám vzniklá situace tak, že by to letadlo mohli setřelit vojáci, třebá kvůli tomu aby nespadlo do obydleného ůzemí? Stalo se to v dějinách letectví někdy a je to vůbec možné? David.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Ví se už, kdy došlo ke ztrátě komunikace s letounem (posádkou či počítačem na palubě). Jak probíhá předání letadla mezi jednotlivými letovými koridory, tzn. kyperskými a řeckými dispečery? Vlasta
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Ztráta komunikace je předmětem šetření. Předání letadla mezi letovými službami probíhá prostřednictvím posádky letadla. 16.8.2005 13:09
OTÁZKA: Dobrý den,není možné,že stíhačky letadlo kvůli bezpečnosti, aby nespadlo do obydlené zóny, sestřelili, když věděli že jsou všichni mrtví? honza

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, pokud byl nastavený autopilot na sledování trace points a tedy na sledování příslušné trasy, tak i při dosažení finálního bodu bude letadlo kroužit nad posledním bodem a hlavně si bude držet letovou hladinu, tedy není možné aby narazilo do skal (pokud mu k tomu někdo nepomohl viz. doprovodné stíhače) Nejsem pochopitelně profesionál jen nadšenec co léta na Flight Simulátoru od MS což považuju za nejreálnější simulátor civilního letectví dostupný veřejnosti. Tedy mlžení řecké vlády ohledně pádu letadla není dle mě zcela pravdivé, můžete mé domněnky potvrdit ? Děkuji Ace2
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Není nám známo jak byl autopilot naprogramován. 16.8.2005 13:10
OTÁZKA: DOBRY DEN, CHTEL BYCH SE ZEPTAT, VIM SEICE ZE JSTE SE O TOM ZMINOVAL UZ NEKDE DOLE V TEXTU, ALE POKUD BY NEKDO ZIL, BYLA BY MOZNA ZACHRANA LIDI A TO BUD NEJAKYM ZAHADNY M ZPUSOBEM OVLADNOUT OVLADANI LETADLA NA DALKU NEBO DOSTAT ODTAM CESTIUJICI. DIK ZA ODPOVED , ASI JSEM TROC HU ULITLEJ Z USA SERIALU :-))) XXX
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Dopravní letadlo dálkově ovládat nelze a pomoc cestujícím v této situaci není prakticky možná. 16.8.2005 13:11
OTÁZKA: Dobrý den. V různých článcích se píšou různé věci, ale co ze všech vyplývá je, že trasa letadla byla víceméně "neurčitá". Až dnes se v jednom deníku hovořilo o kroužení. Jak je možné, že letadlo, které letí na AP, chvíli krouží nad nějakým ostrovem a najednou letí do vnitrozemí? Jaroslav Brabenec
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Trajektorie letu je předmětem šetření. 16.8.2005 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, v jaké časově prodlevě (cca) se náš letový provoz dozví, že se udála nějaká kolize v EVROPĚ? Děkuji Jarda
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Max 10 min. 16.8.2005 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda když je nastaven autopilot, tak proč vlastně naboural do toho pohoří? Není to letadlo vybaveno nějakými automatickými čidly,či něčím podobným, které by automaticky se vyhly všem těmto překážkám?A ještě by mě zajímalo,zda autopilot umí sám i bezpečně přitát.Děkuji za odpověd. Adam
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Není nám známo jak byl autopilot naprogramován. Automatická čidla pro sblížení se zemí existují - ale vyžadují zásah posádky. 16.8.2005 13:13
OTÁZKA: Je to celý nějaký divný. Co na to říkáte Vy jako expert? Nezdá se Vám to celý nějaký podezřelý? Přeci tam spoustu věcí a údajů nehraje.... Letadlo normálně letí do Athén cca hodinu a něco, ale letělo kolem tří hodin, spadlo za Athenama.... Jason
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Vše je předmětem šetření - nemohu spekulovat. 16.8.2005 13:15
OTÁZKA: Dobry den. Rad bych si udelal predstavu o slozitosti prevzeti pristani "laikem". (Kazdy je tak stale trochu klukem :) 1)Ma autopilot jedno hlavni tlacitko na aktivaci (on/off)mimo nastavovani parametru nebo je to slozitejsi? 2)Myslite ze pristani "laikem" odchovanym Flight Simulatorem" je neuskutecnitelne? => Klapky, plyn, podvozek, vydrz, dosed, brzdeni a reverz. Diky :) MiMuz
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Úspěšné přistání laikem je nepraděpodobné. Ad1) Je to složitější. Ad2) Nepravděpodobné, ale teoreticky uskutečnitelné. 16.8.2005 13:16
OTÁZKA: Překvapilo mě, že posádka nevyslala žádný nouzový signál.Pokud tam byla tak výjimečná situace, tak bych očekával, že "zmáčknou nějaké nouzové tlačítko" a tím na své problémy okamžitě upozorní dispečery. Co si o tom myslíte? Marek
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Pokud je posádka v tísni má možnost nastavit tísňový kód na odpovídači. Nemáme informaci o tom, zda tak učinila. 16.8.2005 13:17
OTÁZKA: Dobrý den.Je teoreticky možné, že dojde k poruše klimatizace bez rozhermetizace kabiny a ztoho důvodu k poklesu teploty uvnitř letounu na teplotu okolního prostředí JuMl
Trosky kyperského letadla ODPOVĚĎ: Ano teoreticky to možné je. 16.8.2005 13:18

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.