Ptejte se expertů z Úřadu civilního letectví

vydáno 16.8.2005 12:00
Nedělní havárie kyperského letadla, při které zemřelo 121 lidí, je největší leteckou katastrofou v historii Kypru i Řecka. Příčina nehody stále není jasná, událost je opředena mnoha otazníky.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. srpna 2005 do 12:15

OTÁZKA: dobry den, mam nekolik otazek 1) v tisku se objevili informace, ze letoun tohoto typu pri poklesu tlaku v kabine automaticky klesne na nizsi letovou hladinu. je to opravdu tak, tj. bez zasahu pilota? 2) pokud totalne selze "klimatizace", muze se v nizsi letove hladine zvysit teplota/snizit tlak automaticky? letoun je prece stejne izolovan od okoli? a otvirat okna ci dvere prece nejde :-) 3) je mozne, ze pilot mel naprogramovaneho autopilota az k letisti v atenach? to by odpovidalo mistu dopadu letadla. jak se pak autopilot chova, pokud nedostane dalsi povel od kapitana? vymysli si dalsi trasu letu sam? :-) 4) a posledni otazka: byl by schopen laik s timto typem letounu pristat, pokud by mohl dostavat instrukce vysilackou? Diky, M.N. martin
ODPOVĚĎ: AD1)Ne neklesne automaticky, Ad2)V nižsí letové hladině se teplota vyrovná s teplotou okolního vzduchu a tlak se zvýší na úroveň tlaku v této hladině pouze v případě, že letoun je jakýmkoliv způsobem rozhermtizován. Ad3)Toto je dle typu autopilota - naprogramování letu až na letiště v Aténách je nepravděpodobné. Další trasu si autopilot sám nevymyslí. Ad4)Přistání laikem je velice nepravděpodobné. 16.8.2005 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, už se vím, proč to letadlo spadlo? Jsou takové nehody časté? Děkuji Plíca
ODPOVĚĎ: Zatím se neví proč letadlo havarovalo. Takové nehody nejsou časté. 16.8.2005 12:07
OTÁZKA: Jak je to s automatickým klesáním stroje v případě náhlé rozhermetizace kabiny? Piloti nemají oddělený systém klmatizace? dady
ODPOVĚĎ: Automatické klesání - neexistuje. Vzdy musí být vykonáno pilotem.Piloti nemají oddělený systém klimatizace - pouze oddělený systém nouzové dodávky kyslíku. 16.8.2005 12:09
OTÁZKA: Dobrý den, Mám dotaz jaké existují postupy, kdyby nekomunikující Boeing pokračoval v cestě do vzdušného prostoru dalších států. Jak by se tato situace pravděpodobně řešila? Děkuji Tomas Pokorny
ODPOVĚĎ: Každý let musí být podle letového plánu. Pokud se dodržují podmínky letového plánu předpokládá se pouze ztráta komunikace. Nenavázání komunikace není důvodem pro podniknutí zákroku. 16.8.2005 12:11
OTÁZKA: Dobrý den. Ví se v jaké výšce bylo lokalizováno letadlo stíhačkami? Předpokládám, že k závadě došlo při letu na autopilota v normální letové výšce. AP neumí sám od sebe při ztrátě tlaku v letadle zahájit nouzový sestup do bezpečné výšky? vlc
ODPOVĚĎ: Nemáme oficiální data ve které výšce bylo letadlo lokalizováno. AP tento krok zahájit neumí. 16.8.2005 12:12
OTÁZKA: Dobrý den, stalo se už někdy v historii, že by všichni na palubě letadla byli mrtví dříve, než letadlo spadne? Navíc více než dvě hodiny, jak se všude píše? refi
ODPOVĚĎ: Známe jeden takový obdobný případ v USA. 16.8.2005 12:12
OTÁZKA: Dobrý den, mám dvě otázky. Za prvé: ze zpráv vyplývá, že letadlo letělo dvě a půl hodiny jen s pomocí autopilota, celkem tedy let musel trvat bezmála tři hodiny – není to příliš dlouhá doba na let z Kypru do Atén? Za druhé: Jak mohlo letounu před Aténami dojít palivo, když směřoval právě tam…? Petr
ODPOVĚĎ: Ad1)Ano - přesná trasa letu bude známa po ukončení šetření LN. Ad2)Tuto informaci nemůže potvrdit ani vyvrátit - až po ukončení šetření LN. 16.8.2005 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, pokud 737 přeletí poslední fix v FMC, pokračuje stejným kursem nebo automaticky vstupí do vyčkávacího okruhu? Tipuji první variantu. Vzhledem k poloze dopadu předpokládím, že letadlo "vyčkávalo" po dokončení příletové tratě nad VORem Karistos a trojúhelníkový profil byl způsoben vysokou rychlostí. Je to možné? A ještě drobnost. Jak dlouho vydrží ve funkčním stavu ovládací prvky v kokpitu při teplotě -50 st. Díky za odpověď Petr
ODPOVĚĎ: Záleží na typu a nastavení AP. Ovládací prvky jsou certifikovány i na nižší teploty než -50 st. 16.8.2005 12:15
OTÁZKA: Z jakeho zdroje je cerpan vzduch do kyslikovych masek pro cestujici ? Je podle Vas myslitelne, ze by mohlo dojit k zavade na tomto systemu ? Petr
ODPOVĚĎ: Kyslíkové masky pro cestující - jsou individuálními chemickými vyvíječi kyslíku. Je možná závada individálního sedadla nikoliv celého systému. 16.8.2005 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak je to s černými skříňkami. Podle informací jsou prý dost poškozené a zkoumají se ve Francii. Jakou mají tyto skříňky výdrž, resp. z čeho jsou? Domnívala jsem se, že vydrží prakticky všechno, že jsou z nějakých speciálních materiálů. Jaké informace zaznamenávají po čas letu. Děkuji za odpověď. Jitka
ODPOVĚĎ: Havarijní zapisovače jsou certif. na komplikované situace. Jsou konstruovány tak, aby záznam byl zachován i při letecké nehodě. Zapisovače zaznamenávají desítky až stovky informací o letu a stavu letounu. 16.8.2005 12:19
OTÁZKA: Máte k dispozici nějaké statistiky kolikrát došlo k podobné nehodě(ztrátě přetlaku) a nebo ke katastrofě díky lidskému faktoru? Nedomníváte se, že je již na čase při dnešním stavu technologií jako určitou investici do bezpečnosti vyvinout systém dálkového řízení pro případ podobných situací? Předem děkuji za odpověď Jan Drahoš
ODPOVĚĎ: Podle nasich informací k podobné nehodě došlo pouze jednou v USA. V budoucnu bude možné o takové investici uvažovat. 16.8.2005 12:20
OTÁZKA: Dobrý den.Co se stane s člověkem v té situaci? Nejdřív omdlí nebo během několika vteřin umrzne?Děkuji zuzi
ODPOVĚĎ: Nejdříve ztratí vědomí a pak nastává podchlazení org. 16.8.2005 12:21
OTÁZKA: Jak často probíhsjí revize, kontrila veškerých přístrojů a zařízení u jednotlivých letadel. Mají letecké společnosti specializované úseky pro údržbu? Martin
ODPOVĚĎ: Revize probíhají podle stanoveného programu údržby stanoveného výrobcem a schváleného příslušným leteckým úřadem. Ano mají. 16.8.2005 12:22
OTÁZKA: Dobry den - z jineho soudku - otazka na pana Matouska - je podle Vas bezne, ze spravni organ neni opravnen zrusit AD (PZZ), ktery on sam vydal ? Ludek
ODPOVĚĎ: Tento případ je v současné době v řešení ve spolupráci s EASA. 16.8.2005 12:23
OTÁZKA: Zajímalo by mne, kolik procent závad je odhaleno při různých kontrolách letadel a kolik se projeví až během letu. A kolik připadá na špatně provedené či ignorované kontroly (což může být případ poslední havárie)? Michal
ODPOVĚĎ: Tento údaj nelze přesně odhadnout. To, že se závada projeví za letu neznamená vždy špatně provedenou údržbu, a toto ve většině případů neznamená ohrožení bezpečnosti letu. 16.8.2005 12:25