Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Pilot Karel Mündel

Pilot Karel Mündel
velikost textu:
vydáno 19.4.2010 16:55
Mračna dýmu a popela, která vychrlila islandská sopka, připoutala ve většině evropských států letadla na několik dní k zemi. Co všechno se může stát při průletu vulkanickým prachem? Jak se na takové situace piloti připravují? I na tyto otázky odpovídal čtenářům předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. dubna 2010 do 17:20

OTÁZKA: Jak casto piloti trenuji na trenazeru kriticke situace jako vypadek vsech motoru atd... Jsou nejakym zpusobem prezkusovani ze zvladnuti techto situaci a pripade co pro ne znamena jejich nezvladnuti??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: PRAVIDELNÉ LETY NA SIMULÁTORU ABSOLVUJÍ PILOTI 2X ROČNĚ V ROZSAHU DVOU CVIČENÍ PO 4 HODINÁCH. CVIČÍ SE V PRAVIDELNÝCH CYKLECH V©ECHNY MIMOŘÁDNÉ SITUACE. NEZVLÁDNUTÍ TAKOVÉHO VÝCVIKU ZNAMENÁ OPAKOVÁNÍ ZKOU©KY A DOČASNÉ POZASTAVENÍ LÉTÁNÍ NA PRAVIDELNÝCH LINKÁCH. 19.4.2010 16:58
OTÁZKA: Maji widebody stroje jako A310 nebo B747 vetsi nachylnost dostat se do problemu po pruletu oblakem prachu nez mensi A320 nebo B737??? Zatim zname incidenty se tykaly predevsim velkych stroju...Je to pouze shoda okolnosti nebo je to zpusobeno vyssi cestovni hladinou ci rychlosti techto stroju??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: stroj mají podobné motory a létají ve stejných hladinách, takže šlo spíše o náhodu 19.4.2010 16:59
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč si myslíte, že se Islanďané nepokusili sopku nějakým způsobem zašpuntovat, aby tím zamezili chrlení popela? Děkuji za odpověď Dušan Lipavský
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: nemají tak velký a vysoké teplotě odolný špunt :-))))) 19.4.2010 17:00
OTÁZKA: Dobrý den, jak jsou na tom turbovrtulová letadla. Některé motory mají filtry na vstupu, navíc se pohybují menší rychlostí - jsou tedy odolnější proti sopečnému popelu? Ondřej Kolář
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: turbovrtulová letadla létají v menších výškách a mají obvykle odlučovače prachu na vstupech do motorů. V blízkosti erupce by jim to ale asi stejně nepomohlo. 19.4.2010 17:01
OTÁZKA: Dobrý den, je někde stanoveno, při jaké "hustotě" vulkanického prachu v atmosféře se létat dá a při jaké níkoliv ? Zdeněk Mareš
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Není. Je to skoro téma na disertační práci a vyžadovalo by to ředu experimentů. 19.4.2010 17:02
OTÁZKA: Dobrý den, všude se dočítáme, že Tu 154 je spolehlivé a dobré letadlo. Zaznělo to i z vašich úst. Přitom je nenasytné a hůře manévrovatelné. Stalo se s ním už 37 nehod s obětmi na životech. Vyšetřovatelé, zvláště ti (post)sovětští, většinou nehodu svedou na chybu pilotáže, ale není právě nehoda polského prezidentského speciálu důkazem, že lidský faktor může u Tu 154 selhat právě v důsledku horší manévrovatelnosti? .....Mám trošku pocit, že v postkomunistických zemích funguje jistá nostalgie po těch hlučných, čpících a nenažraných sovětských strojích, ale že jejich obhajoba je přehnaná. Nijak zvlášť dobrá letadla to přece nikdy nebyla, uznejte... Jan Lom
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: NEUZNÁM!! Právě Tu 154 byla čestná výjimka, dokonalý, tichý (splňoval ve své době první požadavky Annexu16 na hluk), vybavený moderní navigací (u ČSA počítač UNS). Pravda, trochu žíznivější než konkurence. Stále je to dobré letadlo. Okolnosti nehody u Smolenska se budou vyšetřovat ještě dlouho, věřím ale že se Závěrečná zpráva a poučení z ní k pilotům dostane. 19.4.2010 17:06
OTÁZKA: dobrý den, proč se dělá kolem té sopky taková umělá panika a teatrálně se zavírají letiště? Například marocký premiér přiletěl na pohřeb polského prezidenta úplně bez problémů... připadá mi, že bylo spíše cílem vyvolat ve společnosti umělou paniku...
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: To by byla teprve panika, kdyby žačaly padat letouny kvůli sopečnému prachu a bez předchozího vyrování. Prevence byla nutná, chybělo možná okamžité měření aktuálních koncentrací. Co se týče marockého letu, udělejte si "čáru do mapy", abyste viděl kudy letěli - mimo uzavřenou oblast. Přistání v Polsku bylo určitě hlášeno jako "státní let" a ty mají určité výjimky. 19.4.2010 17:09
OTÁZKA: Dobry den, BA 009 je prikladem z minulosti, nicmene mel jsem pocit, ze veskere soucasne restrikce provozu jsou jednak zalozene spise na odhadech a pocitacovych modelech sireni prachoveho mracna nez na realnych problemech; jednak byly patricne nefouknuty medii. Jaky je Vas nazor na vec? Petr Novak
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Preventivní opatření byla správná, chyběly mi měřící lety meteorologických balónů, nebo dokonce leteckých speciálů s aparaturou, které by dohady potvrdily. Takhle to musela vzít "do svých rukou" Lufthansa. 19.4.2010 17:11
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by bylo rozhodnutí o startu do aktuálních podmínek pouze na Vás jako kapitánovi letadla - odstartoval byste? Děkuji
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Dnes bych asi odstartoval, zajímal bych se ale o aktuální informce o intenzitě sopečné činnosti a změnách postupu mraku oproti včerejšku, abych věděl, jestli nehrozí nové zamoření letových oblastí v dráze mého letu 19.4.2010 17:13
OTÁZKA: Dovolíte-li, mám ještě jeden dotaz. S jakými letadly a v jakých výškových hladinách je bezpečné létat při takových podmínkách, jaké přivodila islandská sopka? Viděli jsme, že do Krakova na pohřeb prezidenta Kaczyńského přicestoval marocký premiér nízko letící cessnou, německý prezident rovněž nízko letící helikoptérou a ruský prezident rovnou vládním speciálem. Přitom u nás měly zákaz vzlétnou i vrtulníky záchranné služby. Nebyl ten všeobecný zákaz létání v Evropě poněkud přehnanou reakcí? Jan Lom
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: viz předchozí odpovědi 19.4.2010 17:14
OTÁZKA: Je možné že havárii polského letadla způsobil sopečný prach??? Václav Šimánek
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: O nehod ě u Smolenska panuje řada pochybností, ale je jedna jistota: Sopka za to nemůže! 19.4.2010 17:15
OTÁZKA: Má popel na našem území vliv na životnost motoru aut ?
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Neměl by mít. Pístové motory jsou mnohem méně náchylné na poškození od prachu, mají sací filtry a do válců se tak prach nedostane. Navíc při zemi je mnohem víc to "obyčejného" prachu ze silnice. 19.4.2010 17:17
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze letecke spolecnosti budou v nejblizsi dobe kvuli svym obrovskym ztratam riskovat a vysilat dopravni letadla i kdyz bezpecnost pred sopecnym popelem jeste nebude sto-procentni? Predem dekuji za odpoved
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Říká se: Myslíte-li si, že náklady na bezpečnost jsou vysoké, zkuste si jednu leteckou nehodu! Pochybuji, že dnešní evropští dopravci toto úsloví neznají. 19.4.2010 17:18
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě proč byl nejprve otevřen letový prostor nad ČR pro přelety ve výšce nad 7500 (nejsem si jist přesným číslem)? Do takové výšky popílek nevystoupá? A co by se dělo v případě nutnosti nouzového přistání např. na Ruzyni, přistálo by se i přes riziko poškození motorů při sestupu? Václav Johanna
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Oblak popela se vznáší v různých výškách v závislosti na výškovém proudění a síle erupce, která jej do výšky vymrští. Popel stoupá i vlivem své vysoké teploty - ohřívá okolní vzduch a ten jej nese výš a výš. Záleží na moc vlivech. Letoun v nouzi by nepochybně přistával na prvním vhodném letišti a i uzávěra vzdušného prostoru měla na takovéto situace výjimku. 19.4.2010 17:21
OTÁZKA: Dobrý den. Kdybyste si měl osobně tipnout, myslíte, že od zítřka se provoz začne vracet k normálu, nebo očekáváte opětovné uzavření letiště / koridoru? Děkuji JS Jan Sotona
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Nebudu tipovat, ale doporučuji se zeptat islandských sopek. Momentálně nás mají trochu v hrsti. Vše záleží na tom, jestli už se dost vyřádily, nebo jestli je to teprve začátek. 19.4.2010 17:23

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.