On-line s dopravním expertem Josefem Mikulíkem

Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík.
velikost textu:
vydáno 5.9.2006 13:00
Od 1. července začal platit nový silniční zákon. A zdá se, že je opravdu účinný. Během letošních prázdnin zahynulo při dopravních nehodách o 76 lidí méně než za stejné období vloni. Zda je za touto příznivou statistikou skutečně změna zákona, na to se v úterý od 13 hodin můžete zeptat ředitele Centra dopravního výzkumu Josefa Mikulíka.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 5. září 2006 do 13:17

OTÁZKA: Dobrý den, znáte i údaje z jiných zemí, kde platí bodový systém? - Jak se tam (ne)projevilo jeho zavedení ve snížení počtu nehod, a nevrátila-li se třeba po roce fungování zákona statistika nehod to téhož bodu, jako byla předtím? Alice Jirsova
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Samozřejmě, ve všech yemích, kde byl bodový systém důsledně zaveden přinesl výrazné snížení nehodovosti. Podrobný rozbor byl nedílnou součástí podkladových materiálů pro MD před návrhem tohoto opatření. 5.9.2006 13:59
OTÁZKA: Prý existuje výzkum, jehož závěry vyzněli tak, že marihuana pozornosti neškodí narozdíl od alkoholu. Mohu potvrdit. Jaký je Váš názor ? Loskutáček
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Marihuana je omamnou látkou a nepochybně ovlivňuje schopnost řízení a reakce řidiče. V ČR jsme zatím podobný výzkum neprováděli. 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že svícení během dne opravdu může zvýšit bezpečnost na silnicích? Přijde mi to stejné jako mít auta natřena výstražnou barvou. Neplýtvá se zbytečně benzínem? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Již bylo odpovězeno. 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, mohu jako cyklista přijít o body když mám řidičský průkaz? Milan
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ne 5.9.2006 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, čím mě mohou policisté postihnout, pokud nemám ve služebním autě knihu jízd, popř. ji mám, ale není řádně vyplněna. Díky Jarmil Jarmil Jezedák
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Není mi známo, že by policisté kontrolovali kniohu jízd, ale chcete-li mít úplnou jistotu obraťe se ještě obdobným dotazem na POlicii ČR. 5.9.2006 16:55
OTÁZKA: Myslíte, že je fér argumentovat hned prvními měsíci, kdy každý radši jezdí jak podělaný? Vsadím se, že brzy řidičům otrne, protože pravděpodobnost, že je policie chytí, zůstává stejná, a "úspěchy" zákona v počtu zachráněných životů budou minimální. Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Pochopitelně i já dávám přednost více odbornému vyhodnocení, které je možné dělat až na větším vzorku dat a alespoň s půl ročním odstupem, ale jedná se o téma, které se dotýká téměř celé populace a proto je neustále další tlak médií na nová a nová byť zatím předběžná data. Vzájemné srovnání jednotlivých měsíců s příslušnými měsíci minulého roku není ale nic nového, Ing. Tesařík z Generálního ředitelství Policie ČR tato data zveřejňuje už několik let, pouze tomu v minulosti nebyla věnovaná taková mediální pozornost. 5.9.2006 17:00
OTÁZKA: Dobry den, od 1.7.2006 doslo ko zmene financniho limitu pro povinnost hlaseni dopravni nehody, take hrozba prideleni bodu jiste vice ridicu motivuje ke vzajemne dohode a nevolani policie v pripade dn. Tez jsem cetl, ze doslo ke zmene vykazovani poctu umrti nasledkem dn (nyni do 24 hodin po nehode, drive jinak?). Je tomu skutecne tak? A existuje srovnavaci statistika poctu DN a pri nich usmrcenych osob od 1.7.2006 nezatizena touto zmenou metodiky, tedy pocty dn a usmrcenych osob podle metodiky pred 1.7.2006? Dekuji za odpoved Vaclav
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Metodika je neustále stejná a skutečně pokud se týče počtu usmrcených v silničním provozu existují dvě čísla. Jedno, které je sledováno v dlouhodobé řadě již více než 20 let a je základem české policejní statistiky je počet usmrcených do 24 hodin a druhé, které je sledováno v souvislosti s naším vstupem do mezinárodní databáze nehod v silničním provozu IRTAD je počet usmrcených, ale i těžkých a lehkých zranění do 30 dnů po nehodě. 5.9.2006 17:05
OTÁZKA: Kdy se da rict, ze se zakazou auta bez katalizatoru ? Nejake realne datum dle Vas je kdy ? Pepa Z.
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Bohužel na tuto otázku zatím neexistuje přesná odpověď. 5.9.2006 17:06
OTÁZKA: Není pokuta 25 až 50 tisíc pro cyklistu, který spadne do škarpy a rozbije si ústa, málo? Pompo
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Už bylo dříve odpovězeno. 5.9.2006 17:06
OTÁZKA: Proč se pro větší bezpečnost nedodělá v místech, kde to jde poměrně snadno třetí pruh na D1 a kde jsou pruhy dva se nezakáže předjíždění vozidel nad 6t? Proč se řeší na Jižní spojce 100km/h v noci, kdy to dobu jízdy zkrátí na úseku cca 10km o 1,5minuty (nepodstatné = v noci je to průjezdné a 1,5 min.nehraje roli), proč se raději neřeší přes den snížení rychlosti na 70km/h = plynulejší tok a dodržování zákazu předjíždění kamiónů. R2
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Třetí pruh automaticky bezpečnost nezvyšuje. I dvoupruhová dálnice je nejbezpečnějším typem pozemní komunikace. Pojem poměrně snadno je navíc velmi relativní, mnohem snadnější by bylo řízení provozu na dálnici proměnným dopravním značením. Pokud se týče Jižní spojky obraťte se s dotazem na pracoviště ŘSD. 5.9.2006 17:14
OTÁZKA: Známý nám tvrdí, že za osobním vozidlem táhl přívěsný vozík bez STK a bez registrace. V obci ho zastavila hlídka PČR, zjistila, jak se věci mají a on nyní ve správním řízení prý přijde o 5-7 bodů a o řidičský průkaz na 1/2 roku. Domníváte, se že to je adekvátní trest? Děkuji za odpověď. Jiří Čech
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ano. Jedná se o nesplnění jedné ze základních povinností řidiče. Odebrání řidičského oprávnění na půl roku je spodní hranice přestupku. Přijít by měl o 5 bodů. 5.9.2006 17:19
OTÁZKA: Dobrý den, prosím Vás o názor, jak se díváte na zřizování informativních měřičů rychlosti v obcích. Např. "Jedete 52 km/h". Myslíte si, že je to pozitivní bezpečnostní pasivní prvek? Stanislav Kučera
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ano, ale preferujeme i modernější systém, který nezobrazuje skutečnou rychlost. Jede-li řidič do povoleného limitu nesvítí vůbec a v případě, že ho překročí bliká na něm v úseku dovolená maximální rychlost 5.9.2006 17:21
OTÁZKA: Nemělo by smysl se teď opravdu vrhnout na obhajobu nového zákonu proti těm všem, kteří jej chtějí zničit? Zahájit kampaň ve sdělovacích prostředcích právě s těmi skvělými čísly? Když si člověk představí, že je to možná právě jeho dítě, které díky novému zákonu přežilo... řidič
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Snažíme se dělat, co se dá, čehož důkazem je i tato anketa. 5.9.2006 17:22
OTÁZKA: Dobrý den, diskutoval jste někdy provádění dopravních staveb? Mám dojem, že řešení nadjezdů a podjezdů třeba u barrandovského mostu nebo na sjezdu z obchvatu z ruzyňského letiště a od Barrandova směrem na Karlovy Vary a do čtvrti Ruzyně museli dělat lidé, kteří se s rýsovacím prknem a řidičským průkazem potkali poprvé. Občas skutečně nevím, jak mám na těchto místech dodržovat pravidla, natož řidič, který je projíždí poprvé. Jana Rostová
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Provádění dopravních staveb je často diktováno omezenými prostorovými možnostmi v daném území, což je konkrétně právě příklad Barrandovského mostu. V mnoha případech by situaci výrazně zlepšilo častější a důslednější opakování dopravního značení, včetně značení příslušných směrů. 5.9.2006 17:29
OTÁZKA: Dobry den, novy silnicni zakon je urcite ku prospechu veci, ale nemyslite ze kdyz jsou ridici pokutovani za prekroceni rychlosti treba o 5 km/h, nemeli by byt pokutovani i ridici co brzdi provoz, mam na mysli ty co jedou v obci 35-40 km/h a mimo obec 70 km/h? Pawel
Ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. ODPOVĚĎ: Ne, ale s jednou podstatnou výjimkou, pokud zároveň nepoužívají na komunikacích s více jízdními pruhy jiný jízdní pruh, než pravý. 5.9.2006 17:31

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.