Velitel českých stíhačů v Pobaltí odpovídal on-line

velikost textu:
vydáno 25.6.2009 10:00
Už druhý měsíc čeští piloti na gripenech chrání vzdušný prostor pobaltských zemí. Jde o historickou misi českého letectva. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru přímo z Litvy jejich velitel Jaroslav Míka.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. června 2009 do 10:35

OTÁZKA: Jakou přednost stroje Gripen byste z pilotního hlediska vyzdvihl? Jste Vy a Vaši muži se stroji spokojeni? Domníváte se, že co do manévového vzdušného boje by stroj obstál proti konkurenci v podobě současných nejmodernějších strojů, zejména polední generace letounů s technologií měnitelného vektoru tahu? Michal
ODPOVĚĎ: Gripen je vynikající v poskytování taktických informací pro pilota a to co do množství, tak i co do jejich přehledé prezentaci. Navíc se jedná o rozměrově maličký stroj, což ztěžuje jeho zachycení radarem a zrakem na menší vzdálenosti. Ve srovnání s letouny s vektorováním tahu by pilot Gripenu proti stejně vycvičenému protivníkovi neobstál, ovšem je zde již výše zmiňovaný faktor poměru výkon-cena a v tom je dle mého názoru Gripen bezkonkurenční 25.6.2009 11:13
OTÁZKA: Létali jste s ostrou municí, případně byla ostrá munice připravena k pohotovosti? Včetně střel AMRAAM a Sidewinder? A ještě jedna otázka - kdo nesl náklady na tuto akci? děkuji Arccos
ODPOVĚĎ: Při zajištění vzdušného prostoru jak doma tak i v Pobaltí se jedná o ostrou hotovost. To znamená, že létáme pouze s ostrou municí, konkrétně s kanónem a se Sidewindery. Protože se jedná o tzv. Peacetime Air Policing, neharašíme zbytečně se zbraněmi a střely AMRAAM si necháváme na "horší časy". Nebojte se, rozhodně máme pro jejich použití natrénováno. 25.6.2009 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jaké máte vzdělání a profesní minulost v armádě, případně i civilním letectví. Pokud je to moc osobní, prosím aspoň obecnou odpověď co je třeba. Díky dghd
ODPOVĚĎ: Vystudoval jsem civilní gymnázium s matematicko-fyzikálním zaměřením. Pak jsem pokračoval na vysoké letecké škole v Košicích po dobu dvou let a bakalářské studium jsem dokončil v Brně po rozdělení Československa. V roce 1995 jsem nastoupil k útvaru v Čáslavi a v letech 1998 - 2001 jsem si dálkově dodělal inženýra. Na přelomu let 2003 a 2004 jsem byl pět měsíců v USA na Squadron Officer School, abych mohl být povýšen na majora. Létal jsem začal v roce 1988 na větroních v aeroklubu v Příbrami a zde létám i s vrtulovými letadly dosud. U armády jsem létal postupně na Z-142, L-29, L-39, L-159 a JAS-39 25.6.2009 11:24
OTÁZKA: Můžte říci jak vypadá psychologická příprava vojenského pilata? Mám na mysli řešení krizových situací ve vzduchu a na zemi. Děkuji! Pedro
ODPOVĚĎ: Než je zájemce o vojenské létání vůbec připuštěn k přijímacím zkouškám na Universitu obrany v Brně, musí projít zdravotními prohlídkami, včetně komplexního psychiatrického vyšetření. Pak je během studia zařazena do programu přípravy letecká psychologie. Psychlogické ověření našich schopností se provádí každoročně v Ústavu leteckého zdraví v Praze. Samotná příprava pro řešení krizových situací ve vzduchu probíhá na simulátorech jednotlivých typů letounů a na tzv simulátoru iluzí za letu. K dalším stránkám přípravy musíme připočíst padákovou přípravu, přípravu pro katapultáž, přežití na moři i na zemi apod. 25.6.2009 11:31
OTÁZKA: Dobrý den. 1) Jaký je rozdíl mezi SU27 a SU35 ? 2) Jak se dělá manévr Kobra ? krakra
ODPOVĚĎ: Letoun Su-35 aerodynamicky vychází z letounu Su-27. Jedná se však o modernější letoun po stránce avioniky, motorů apod. Bližší informace si vyhledejte na internetu. Přesné provedení "Kobry" mi není kromě prudkého přitažení kniplu není známo. Gripen tento manévr nelétá. Z taktického hlediska současného boje není tento prvek až tak důležitý. Na airshow je však opravdu "cool" 25.6.2009 11:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.