Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Velitel českých stíhačů v Pobaltí odpovídal on-line

velikost textu:
vydáno 25.6.2009 10:00
Už druhý měsíc čeští piloti na gripenech chrání vzdušný prostor pobaltských zemí. Jde o historickou misi českého letectva. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru přímo z Litvy jejich velitel Jaroslav Míka.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. června 2009 do 10:35

OTÁZKA: Jak to funguje u nadzvukových stíhaček před odletem? Máte nějaké checklisty, co se odškrtávají, nebo se prohlídka nikam nezaznamenává a prostě letíte? Případně na co se u stíhaček podobné checklisty používají? zvědavec
ODPOVĚĎ: Gripen je letoun 4. generace, a tudíž máme tzv. checklisty na displejích v elektronické podobě. Samozřejmě se průběh letu od spouštění až po vypntí motoru zaznamenává na paměťová média 25.6.2009 10:03
OTÁZKA: Dobrý den, jak často ruská letadla narušují hranice pobalských zemí. Je to úmysl nebo jen náhoda ? Děkuji Mirek
ODPOVĚĎ: Ruská letadla od zavedení mise Air Policing v Pobaltí vědomě nenarušují vzdušný prostor pobaltských zemí. Dodržují stejně jako my 8 mil od státních hranic 25.6.2009 10:06
OTÁZKA: Dobrý den, držím Vám palce. Chtěl jsem se zeptat, jak tobylo s tím letadlem při vašem ostrém startu? Ví se už, co to bylo za letadlo a co tam ten pilot vůbec pohledával, když je to bezletová zóna? brunoslav
ODPOVĚĎ: Bezletová zóna platí pouze pro vojenská letadla. V konkrétním případě se jednalo o malé vrtulové letadlo se špatně vyplněným letovým plánem a v té době tam opravu nemělo co pohledávat. Pilot tohoto letadla udělal chybu, kterou řešl místní úřad civlního letectví. 25.6.2009 10:08
OTÁZKA: Tedy se odškrtává na dotykovém displeji a dříve se odškrtávalo ručně na papíře? Případně co všechno se odškrtává, že se zkontrolovalo? Díky za vysvětlení. zvědavec
ODPOVĚĎ: Nic se neodškrtává, většina položek z checklistu probíhá automaticky a pilot řeší jen případy, kdy sebekontrolní sytém letounu vykáže nějakou odchylku. 25.6.2009 10:10
OTÁZKA: Jaký máte jako pilot názor na nehodu letadla Air France při letu z Brazílie do Paříže? Děkuji a přeji příjemnou službu v zahraničí. Honza
ODPOVĚĎ: Každá letecká nehoda je souběhem více aspektů. Pokud se neudělá podrobná anlýza všech dostupných informací a důkazů, vždy budou závěry pouze určitou spekulací. Z lidského hlediska je mi líto obětí i pozůstalých. Létat komerčními letouny jako pasažer určitě nepřestanu. 25.6.2009 10:13
OTÁZKA: Bavila vás ta protiruská opičarna ???? Lotras
ODPOVĚĎ: Nechápu otázku. Prosím o bližší upřesnění. 25.6.2009 10:14
OTÁZKA: Kdo a co chrání náš vzdušný prostor???děkuju. Jenda
ODPOVĚĎ: Náš vzdušný prostor chrání 211. taktická letka s Gripeny i dnes. 25.6.2009 10:15
OTÁZKA: Dobrý den, jak udržujete fyzickou kondici? Co považujete za svoje vrcholné letecké "číslo"? Pěkný den přeje Pavel Pavel Kučera
ODPOVĚĎ: Fyzckou kondici piloti udržují pravidelným sportem (kolo, hokej, posilovna, squash, plavání...). Za svoje vrcholné letecké "číslo" považuji mé vystoupení na CIAF 2005 v Brně na letounu L-159 ALCA 25.6.2009 10:17
OTÁZKA: Nemám otázku, jen Vám a Vašim pilotům chci popřát pokud možno žádný úspěšný (ostrý) start. Ať se tam u vás vše vyřeší v klidu a bez nutbnosti zásahu. Závidím vám možnost létat :) Zdenek
ODPOVĚĎ: Děkuj za přání 25.6.2009 10:18
OTÁZKA: Dobrý den, hodně štestí v rámci Vaší mise a hlavně vždy hladké a bezpečné přistání na zemi. Chtěl bych se zeptat, s čím by jste si chtěl zalétat, kdyby jste si mohl vybrat - něco jako splnit si klukovský sen... Aleš
ODPOVĚĎ: Klukovský sen jsem si již splnil, protože létám na nazvukové stíhačce. Jinak bych se chtěl proletět na ruském letounu Su-27 a na amrerickém F-22. V říši snů je let do vesmíru 25.6.2009 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, měl jste možnost "porovnat" gripen třeba s eurofighterem nebo raptorem? Nebyl by pro naše letectvo vhodnější třeba eurofighter? michal
ODPOVĚĎ: Eurofighter je samozřejmě výkonější dvoumotorový letoun. Jeho pořízení a provoz je však třikrát dražší, než je tomu u Gripena a tři Gripeny už dokážou více, než jeden Eurofighter. Je to otázka peněz, priorit a politických rozhodnutí 25.6.2009 10:22
OTÁZKA: Má bojový pilot ještě šanci "prožít" si let, nebo je to více méně rutina a práce kde všechny předepsané postupy zaměstnají natolik, že na zbytek už moc času není. Dan
ODPOVĚĎ: Každý pilot, který opravu řídí letadlo, si let vždy svým způsobem let užije, ať už letí ve větroni nebo ve stíhačce. Samozřejmě, že let ve stíhačce klade na pilota větší mentální a fyzické nároky, ale je to pořád nádhera 25.6.2009 10:25
OTÁZKA: Dobrý den, která země bude následovat po nás? Případně, kdy znovu přijde na řadu ČR? Petr Bohdan
ODPOVĚĎ: Vystřídají nás kolegové z Německa. ČR nepřjde na řadu dříve, než v roce 2012, neboť je do konce roku 2011 přesný plán rotací jednotlivých zemí 25.6.2009 10:26
OTÁZKA: Dobry den, v pondeli dopoledne priblizne v 10.50 jsem projizdel mestem Siauliai a videl jsem tri stihacky letici ze zapadu na vychod. Byli jste to vy? pozorovatel
ODPOVĚĎ: Ano 25.6.2009 10:27
OTÁZKA: Zajímalo by mě v jakém vojenském letadle by jste se chtěl proletět a které letadlo je v současné době podle Vás tím nejmodernějším... děkuji Mirek
ODPOVĚĎ: Na podobnou otázku jsem již odpověděl, nejlepším sériovým se jeví F-22 Raptor, který je však současně nejdražším. 25.6.2009 10:28

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.