Hostem iDNES.cz bude ministr školství Ondřej Liška

vydáno 7.2.2008 10:00
Jednatřicetiletý Ondřej Liška je dva měsíce ministrem školství za zelené. Do funkce nastoupil v období, kdy se resort potýkal s mnohými problémy. Na dotazy týkající se českého školství bude ministr odpovídat v on-line rozhovoru iDNES.cz ve čtvrtek od 10 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. února 2008 do 10:12

OTÁZKA: Vážený pane ministře, HN včera zveřejnily zprávu, že podle Analyticko-koncepčního odboru MŠMT činí minimální životní a studijní náklady pro studenta denního studia 5600 korun, tedy ročně 60 tisíc. „Výpočtové roční stipendium“ pro studenta interního doktorandského studia je 86190 korun, reálné měsíční stipendium studenta prvního ročníku této formy studia je kolem 5000 korun, ovšem z této částky je třeba odečíst asi 1100 korun na zdravotní pojištění. Výsledná suma tak činí 3900 korun na měsíc. Myslíte si, že jde o dostatečnou částku umožňující soustředěnou práci na nejvyšší formě studia? Rád bych podotkl, že pokud je toto studium míněno vážně (tedy jako příprava na akademickou činnost), neumožňuje „vedlejší“ úvazek. Děkuji za odpověď. Rudolf Havelka, stud. religionistiky na FF MU Rudolf Havelka
ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi. Nemyslím si, že jde o částku, která by vytvářela dobré podmínky pro studium. Proto připravujeme systém výhodných studentských půjček, o něž by podle našeho průzkumu mělo zájem až 40% studentů. Stejně tak jednáme s ministerstvem práce a sociálních věcí o tom, jak umožnit studentům práci při studiu, aniž by se jim a jejich rodičům do určitého limitu snižoval nárok na sociální dávky a daňové zvýhodnění. S mým nástupem se práce na odstraňováí sociálně ekonomických bariér akcelerovala, chtěl bych aby tento systém mohl začít fungovat již od roku 2010. JInak zdravím brněnskou religionistiku, jejímž jsem také absolventem... 7.2.2008 10:13
OTÁZKA: Dobrý den Pane ministře, chtěl bych vědět, zda funkce ministra školství změnila vaše plány a osobní angažovanost ve věci trestání naprosto nevinných lidí, kteří nikomu neubližují – jen se léčí konopím. Před nástupem do funkce jste chtěl navrhnout změnu trestního zákoníku, který půjde v blízké době do parlamentu. V březnu je summit OSN o drogách ve Vídni. Budete se v této věci i nadále angažovat? Vaše pozice ministra školství s tím má dle mého hodně společného: děti by měly být vedeny k demokratickým hodnotám a úctě k druhému člověku a výuka by se měla opírat o odborné poznání, nikoli předsudky a ideologii. Jinak nám opět vyrostou nevzdělaní poslanci, kteří navzdory vědeckým zjištěním trestají naprosto nevinné lidi. Děkuji a přeji hezký den, Dušan Dvořák Dušan Dvořák
ODPOVĚĎ: Návrh trestního zákoníku, který nyní putuje do Sněmovny, skutečně znamená pozitivní posun v dekriminalizaci a ja to kvituji s uspokojením. Je to pro mě nadále téma, které sleduji a snažím se v něm o změnu. Nutno dodat, že naše školství trápí mnohem zásadnější problémy a jim dávám ve své nynější funkci také prioritu. Nicméně chci zdůraznit, že snaha zelených o dekriminalizaci (nikoliv legalizaci!) je vedena především zájmem dětí, z nichž už dnes se třetina ve školním věku s mariuanou setká. Na základě názoru odborníků na tuto problematiku jsem přesvědčen, že namísto abychom z těchto dětí dělali kriminálníky, je třeba jim nabídnout jinou a mnohem bohatší životní perspektivu. Tím nástrojem je prevence, lepší spolupráce škol s rodiči, systematické vedení ke zdravému životnímu stylu a nemateriálním hodotám. 7.2.2008 10:21
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, můžete nám sdělit, jak byl posílen rozpočet pro školství na platy? Zatím máme výplaty stejné a k žádnému navýšení nedošlo. Děkuji Michal Benda
ODPOVĚĎ: V závěru roku byl rozpočet školství navýšen o částku téměř jedné milardy korun určenou na platy. Nic tedy nebrání tomu, aby krajské úřady ve svých krajských normativech zajistily obdobné růstové trendy jejich mzdových složek, tzn. že minimální růstový trend mzdové složky krajských normativů se zvýší na 2,8%. Pro jednotlivé krajské a obecní školy a školská zařízení, u kterých buď ve školním roce 2007/8 nedošlo k výraznějšímu úbytku v počtech dětí, žáků či studentů, ale i pro školy a školská zařízení u kterých sice k úbytku „výkonů“ došlo, ale tento úbytek byl odpovídajícím způsobem promítnut do organizace vzdělávání či poskytování školských služeb (tzn. byl doprovázen odpovídajícím snížením počtu zaměstnanců), by tedy měl být mzdový nárůst v roce 2008 o minimálně 2,8% v podstatě samozřejmostí. U takovýchto škol MŠMT rozhodně neshledává žádný důvod, proč by měl ředitel pouze z titulu „očekávání věcí příštích“ na počátku roku přistupovat např. k nějakým negativním změnám v přiznaném osobním ohodnocení zaměstnanců. Vzhledem k předpokládanému demografickému vývoji pak očekáváme celkový nárůst o 4%. Pokud se tedy na Vaší výplatní pásce nárůst minimálně o 2,8% neprojevil, leží to na vedení Vaší školy - dostatečné nástroje k tomu má k dispozici. 7.2.2008 10:29
OTÁZKA: Také nám ředitel sdělil, že letos očekává až o 100 000 Kč méně na pomůcky (snížení ONIVů). Já učím matematiku děti na ZŠ z osm let starých rozpadajících se učebnic. Přitom z těchto peněz nepokryjeme ani náklady na prvňáky. Michal Benda
ODPOVĚĎ: Výpadek financí na pomůcky v tomto roce je samozřejmě nepříjemný. Bude však v několikánobné míře kompenzován možností čerpání evropských fodů právě na tyto účely. Usilovně pracujeme na tom, aby se tak stalo co nejdříve a co nejkomfortněji pro příjemce těchto prostředků. 7.2.2008 10:31
OTÁZKA: kdy bude zacinat skola az v 9 hodin? dik budik
ODPOVĚĎ: Obávám se, že se toho nedožiji ani já, ani Vy. Ale vstupte do politiky a vemte si to jako svoje hlavní téma. Sám/sama uvidíte, jestli uspějete. :-) 7.2.2008 10:33
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Proč všichni vysokoškoláci nastupují s platem nad 20 tisíc ( většinou více) a učitelé ne? Krekulová
ODPOVĚĎ: Protože současné podmínky ve školství nedovolují ohodnotit mladé učitele a učitelky podle jejich kvalifikace a schopností, nýbrž podle odučených let. Nelze se pak divit, že do škol nejdou, případně v nich nezůstávají. Průměrný věk učitelů stoupá. Je to téma, kterým se intenzivně zabýváme a připravujeme soubor opatření, která by měla tento trend zvrátit. Řešení neleží jen ve zvýšení jejich platů, ale ve změně podmínek, za kterých učitelé vůbec pracují a mají možnost se rozvíjet - osobně i profesně. 7.2.2008 10:36
OTÁZKA: vážený pane ministře, opravdu jste zastánce nových výukových metod, kdy žáci spíše polehávají po koberečcích než se učí? výsledky už se pomalinku dostavují, zkuste navštívit nějakou průmernou střední školu 1. ročník a sám uvidíte jaké vědomosti mají absolventi takových to základek. squashista
ODPOVĚĎ: Ne vše,c o se tváří jako moderní, liberální a alternativní je také ve skutečnosti správné a efektivní. Je potřeba rozlišovat. Dnešní děti budou konfrotnovány na trhu práce a ve spoečnosti se značně jinými potřebami a úkoly a na ně je potřeba je připravit. Rozhodně jsem zastáncem kurikulární reformy, která dětm poskytne nejen znalosti, ale i schopnosti a dovednosti potřebné v moderní globalizované společnosti. To, že klesá úroveň znalostí je ale nežádoucí, pokud není kompenzován právě schopnostmi a dovednostmi. Cílem by mělo být obojí. Tímto trendem se zabýváme, včetně setrvale neuspokojivé úrovně čtenářské gramotnosti. 7.2.2008 10:41
OTÁZKA: kdy vyrazite tu katerinu jaquess myslim ne vy osobne ,ale vy jako zeleni a jinak jsem nas---ranej jak svina na celou vladu a na just budu volit komouse a myslim si ze nebudu sam jste jen vsivak vedle druheho a pokud neodpovite tak si to aspon prectete petr
ODPOVĚĎ: Přeji vše dobré i do dalších let. 7.2.2008 10:43
OTÁZKA: Jaka je vase koncepce vzdelavani v CR? Planujete nejake zmeny v systemu vzdelavani na ZS a SS? Petr
ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz, ale bohužel mi formát chatu neumožňuje Vám v takové šířce odpovědět. Dovolím si Vás tedy odkázat na několik interview v denících (HN, LN, Právo) v minulých týdnech a na stránky MŠMT, kde je umístěna i PP prezentace mé koncepce, kterou jsem zveřejnil ještě před Vánoci těsně po svém nástupu na ministretsvo. Díky za pochopení. 7.2.2008 10:45
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře, opravdu si myslíte, že zvýšení nástupního platu pro začínající učitele bude natolik motivující, že přiláká mladé absolventy VŠ do školství, pokud neuvidí perspektivu dalšího výrazného platového postupu, který je v ostatních sférách (u všech absolventů VŠ) zcela běžný? Eva
ODPOVĚĎ: Samozřejmě, souhlasím s Vámi. Ovšem trvám na tom, že do systému ohodnocení msuí být ve větší míře zahrnuto hledisko kvality. A to dokážou nejlépe vyhodnotit ředitelé/lky škol. A kariéra učitele by měla v neposlední řadě obsahovat i perspektivu odborného růstu a s tím spojenou společenskou prestiž. To je úkol na desetiletí. 7.2.2008 10:47
OTÁZKA: Máte jistý vzor školství ve Skandinávii? Rovné šance všem, školy podle místa bydleiště, důraz na individualitu. Tam by se nemohlo stát, že séf Čezu dá 100 miliónů pouze na školu syna Klause. A ještě vás chci poprosit abyste neustupovali ODS a trvali na veřejné volbě. Stop korupci a novou šanci pro tuhle zem! Jana
ODPOVĚĎ: Děkuji za Vaši podporu našeho postoje. Ukázalo se na základě posledního vývoje, že veřejná volba zabrání "nakupování" hlasů a spekulacím o údajné korupci s tím spojené. Od toho se zcela distancujeme. Věříme, že prof. Švejnar má šanci být zvolen a děláme vše pro to, aby příští volba hlavy státu už byla přímá. Jinak ve Skandinávských systémech školství vidíme velkou inspiraci pro svou práci, jsem rád že jste to zmínil/a. 7.2.2008 10:52
OTÁZKA: diky ta huse Katerine jste ztraily muj hlas a celkove simpatie otazka:co si myslite o cele te kauze s katka versus cermak jirka
ODPOVĚĎ: Myslím si o tom to, že ve slově "sympatie" se píše tvrdé Y. 7.2.2008 10:54
OTÁZKA: Financování vědy v ČR. Plánujete nějak změnit oponentury vědeckých projektů, které na univerzitách financuje MŠMT? Jste si vědom toho, že v Čechách je hlavní problém ten, že se všichni se všemi znají a nikdo si netroufne schodit špatný projekt, protože je velmi pravděpodobné, že recenzovaný se stane recenzentem a vše mu zase pěkně vráti v opačné roli, i když to nebude objektivní. Takže všechny projekty se tváří jako světové, ale realita je bohužel jiná. Stejně tak hodnocení výzkumných záměrů, kdy rozhodovaly setiny procent celkového skóre, bylo dost šílené. outlier
ODPOVĚĎ: Česká věda a vůbec vysoké školství má velké rezervy co do otevřenosti. Existují sice příklady špičkové práce, ale v průměru máme co dohánět. Proto připravujeme reformu financování vědy, jejíž návrh by měl přijít již tento rok. Stejně tak to, jak se v ČR získávají odborné tituly, hodnotí vědecká práce, nakolik je tento proces otevřený... tam na nás čeká velký kus práce. V průběhu tohoto roku představím veřejnosti návrhy změn v této oblasti. Zatím probíhá fáze přípravy a konzultace, která se v příštích měsících rozšíří na univerzity, studenty a další partnery. Považuji tuto oblast za svou zcela zásadní prioritu a pokud mi bude umožněno v této funkci setrvat do konce volebního období, chci v ní dosáhnout podstatných změn. 7.2.2008 11:00
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, chtěl bych Vám říci, že i přes Vᚠ"mladý" věk si myslím, že jste správná osoba na správném místě a velice Vám fandím. Mám jen jednu malou otázku. Jak je možné, že se na Ministerstvu školství kouří na chodbách a co stím budete dělat. Děkuji Jaromír Přerovský Jaromír Přerovský
ODPOVĚĎ: Děkuji Vám za podporu. Nevím o tom, že se na chodbách MSMT kouří, děkuji za upozornění! 7.2.2008 11:01
OTÁZKA: Máte vzteklinu ? Velká hlava
ODPOVĚĎ: Nemám, ale raději si dávejte pozor. 7.2.2008 11:01