Hostem iDNES.cz bude ministr školství Ondřej Liška

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. února 2008 do 10:12

OTÁZKA: Dobrý den, určitě je třeba hodnotit učitele více podle výkonů a ne čistě podle tzv. praxe (i když nechápu, jak je tím řešen problém nekompetentních ředitelů). Takže začínající schopný učitel by mohl mít oproti dnešním 15 tis. z tabulky třeba až o 3 tis. víc skrze osobní ohodnocení? Rozumím tomu správně? Nebo bude mít víc třeba o 6 tis.? Je to vše co ohledně mezd ve školství plánujete? Opravdu si myslíte, že touhle sice potřebnou redistribucí ale stále jen stávajícího objemu prostředků dosáhnete toho, abyste dostal do škol ty nejlepší? Čili má otázka je: jak se to má podle Vás mít s budoucím objemem prostředků na mzdy? Vztáhněte to ke stávajícímu stavu. Pokud má narůst, jak to uděláte? (Na okraj: fandím Vám, ale ministr, který alespoň nepřizná, že recept na strukturální řešení školství je jednoduchý: totiž výrazně zvýšit mzdy všech pedagogů, aby vytvořil na trhu práce zájem o učitelování, a tedy konkurenci, která vyžene ty špatné, je u mě buď nekompetentním nebo zbabělcem.) Zdravím. Petr ŽIžka
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jestli stejně jako Vaše předchůdkyně zamýšlíte osvobodit studenty starší 26 let od plateb zdravotního pojištění. Děkuji Marek Němec
OTÁZKA: Hezký pracovní den pane ministře, letošní rok je pro mne a mé (většinou kolegyně) plný práce ( ŠVP, RVP...), ale i deziluze ( platy stále menší a menší - např. u nás ve škole "přidání činilo od 1.1.08 cca 300,- Kč průměrně hrubého na osobu). Moc Vám držím palce, aby Vám zůstala síla rozbít zažité stereotypy ve školství a začít trochu jinak. Proto se ptám: Bylo by možné uvažovat o odlišné pracovní povinnosti ( počtu vyuč. hodin ) pro různé aprobace učitelů? Myslím, tím rozdíl v přípravě, opravování atd. mezi např. tělocvikáři a jazykáři apod. Nic proti tělocvikářům!!! Srdečně zdravím! Zdeněk Matějů
OTÁZKA: Dobry den. Mam porad pocit, ze nase skolstvi pripomina tezkopadny kolos z dob vice jak 15ti-lete minulosti. Mate plan na celkovou reformu skolstvi, vcetne vetsi financni spoluucasti studentu a jejich rodicu, nebo pripravujete jen dilci upravy? Dekuji NiHauMa
OTÁZKA: Pane Liško mužete nam zdělit v kolik hodin a minut jste se narodil? děkuji Arnošt Zeman
OTÁZKA: Proč na škole,kde pracuji od ledna nikdo nedostal přidáno ani korunu. Na co se teda stávkovalo.Platové tabulky jsou pořád stejné,tak kde je to zvýšení platů ? Jan P.
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda na rozdíl od pana prezidenta považujete hrozbu klimatických změn způsobených člověkem za reálnou a zda je to takový problém, že jste kvůli němu ochotni změnit i postoj k jaderné energetice, protože jiné opravdu účinné řešení neexistuje. Tokamak
OTÁZKA: Pane ministře, řadíte se také k protijaderným populistům jako rakouská matka Kuchtová nebo jste schopen akceptovat vědeckou a ekonomickou realitu? Pavel
OTÁZKA: Vážený pane ministře, všichni se zajímají o školství, ale do Vašeho resortu spadají i NNO pracující s dětmi a mládeží. Jsou mezi Vašimi finančními prioritami zohledněny i tyto NNO? A především vidíte možnost navýšení financí na obnovu nemovistostí (tábořišť), které tyto NNO získsli od FDM(L) ve velmi špatném stavu? Děkuji za odpověď a přeji Vám mnoho zdaru a a úspěchu v ministerské práci. Michael
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Každý ředitel školy by byl asi hodně bláhový, kdyby od svých kolegů učitelů nepožadoval kvalitní pedagogicko-výchovnou práci na svém pracovišti. Ta v sobě zahrnuje celou řadu každodenních činností – správnou metodikou výuky počínaje, přes přípravu na vyučování…. a dozory nad žáky konče. Jistě se mnou budete souhlasit, že se nejedná o nic mimořádného, jen o běžnou práci pedagogického pracovníka. Pro tu získal patřičné vzdělání na kvalitní vysoké škole. Tato práce je ohodnocena platovým tarifem, který bere v potaz délku praxe, tedy získávání zkušeností. To je také naprosto v pořádku, vždyť důležitost zkušeností připomněla v minulosti už řada uznávaných osobností. Za všechny např. Quintilianus: „Zkušenost bez vzdělání platí více než naopak vzdělání bez zkušenosti.“ Není tedy na místě přestat mluvit o nadtarifních složkách mzdy učitele, které mají jeho plat dostat prý na patřičnou výši, ale raději konečně ohodnotit učitelskou profesi jako takovou samu o sobě? kos
OTÁZKA: Dobrý den ... neuvažujete o tom, že studenstké výhody budou platit i pro studenty nad 26 let? Nemám na mysli "věčné studenty", ale třeba ty, co studují v doktorských studijních programech. Po překročení věku 26 let si musí platit zdravotní pojištění, nemají nárok na slevu ve vlaku atd. Eso Rimmer
OTÁZKA: Máte vzteklinu ? Velká hlava
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, chtěl bych Vám říci, že i přes Váš "mladý" věk si myslím, že jste správná osoba na správném místě a velice Vám fandím. Mám jen jednu malou otázku. Jak je možné, že se na Ministerstvu školství kouří na chodbách a co stím budete dělat. Děkuji Jaromír Přerovský Jaromír Přerovský
OTÁZKA: Proc je témer nemozná odvolat reditele/reditelku skoly? Jak mohou mít záci respekt pred spatným reditelem? Karel Svoboda
OTÁZKA: Dobry den pane ministre! Rad bych vedel jaky je Vas nazor na platy ve skolstvi. Celorepublikovae prumery jsou totiz strasne zavadejici. Ja jako zacinajici asistent na vysoke skole mam i s os. ohodnocenim necelych 18 000 hrubehe, coz mi prijde jako vysmech. Obzvlast v souvislosti s tim, ze jako student na vysoke jsem si bez problemu vydelal vic, nebo take z toho toho pohledu ze prakticky kazdy kdo u nas zkonci skolu, tak bere vic. Kdy se tedy nejen prumerne platy ucitelu dostanou na lepsi uroven? Jarda
OTÁZKA: Pane ministře, dobrý den.Současný stav sítě škol v pohraničí je dosti zoufalý.Tam kde je méně dětí se školy zavírají, obce jsou bezmocné protzože to samy financovat nemohou.Jste ochotenn s tím něco dělat??? Vlada
OTÁZKA: Financování vědy v ČR. Plánujete nějak změnit oponentury vědeckých projektů, které na univerzitách financuje MŠMT? Jste si vědom toho, že v Čechách je hlavní problém ten, že se všichni se všemi znají a nikdo si netroufne schodit špatný projekt, protože je velmi pravděpodobné, že recenzovaný se stane recenzentem a vše mu zase pěkně vráti v opačné roli, i když to nebude objektivní. Takže všechny projekty se tváří jako světové, ale realita je bohužel jiná. Stejně tak hodnocení výzkumných záměrů, kdy rozhodovaly setiny procent celkového skóre, bylo dost šílené. outlier
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás prosím zeptat, zda podporujete zavedení školného na vysokých školách a pokud ano, pak jak vysoké by mohlo toto školné být a jakou formu by mělo? Děkuji Červinka Rudolf
OTÁZKA: diky ta huse Katerine jste ztraily muj hlas a celkove simpatie otazka:co si myslite o cele te kauze s katka versus cermak jirka
OTÁZKA: Zdravím! Chystáte nějaké novinky v oblasti domácího (individuálního) vzdělávání? Michal Semín
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře, myslím, že školství se nezmění, pokud se nezmění příprava učitelů. Moje maminka prošla obyčejným "učitelákem", možná neměla takové kvantum odborných znalostí z češtiny, matematiky a dalších předmětů. Ale měla vztah k dětem, dokázala si poradit s běžnými problémy a děti chodily do školy rády. Sama jsem poznala, že dnes se klade důraz především na hluboké odborné znalosti a didaktická stránka je opomíjena. Mě osobně učila na didaktiku doktorka, která absolvovala obor didaktika na FF, ale v životě na základní škole, s výjimkou praxe, neučila. A nás učila, jak máme učit, tedy teoreticky. Nebylo by lepší a levnější zaměřit se tímto směrem? Děkuji. Jitka
OTÁZKA: Je dokazan vliv CO2 produkovany clovekem na GO? P
OTÁZKA: Komedie pana Bursíka ohledně veřejné volby prezidenta je už přípravou na koalici Zelených s Paroubkem a komunisty? chachris
OTÁZKA: Je mi 60 let a ve skolstvi jsem cely zivot. Na zacatku kariery jsem pocital s kariernim rustem podle oducenych let. To me motivovalo po cely zivot. Nyni jsem jiz 7 let v posledni platove tride, ktera se nemeni. Pocitate s rozsirovanim platovych trid vzhledem k pozdejsim odchodum do duchodu? Letos poprve mam mensi realny plat vzhledem k inflaci a vasi koncepci. Jak to bude nadale? Miloslav Stupka
OTÁZKA: Máte jistý vzor školství ve Skandinávii? Rovné šance všem, školy podle místa bydleiště, důraz na individualitu. Tam by se nemohlo stát, že séf Čezu dá 100 miliónů pouze na školu syna Klause. A ještě vás chci poprosit abyste neustupovali ODS a trvali na veřejné volbě. Stop korupci a novou šanci pro tuhle zem! Jana
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře, opravdu si myslíte, že zvýšení nástupního platu pro začínající učitele bude natolik motivující, že přiláká mladé absolventy VŠ do školství, pokud neuvidí perspektivu dalšího výrazného platového postupu, který je v ostatních sférách (u všech absolventů VŠ) zcela běžný? Eva
OTÁZKA: kdy vyrazite tu katerinu jaquess myslim ne vy osobne ,ale vy jako zeleni a jinak jsem nas---ranej jak svina na celou vladu a na just budu volit komouse a myslim si ze nebudu sam jste jen vsivak vedle druheho a pokud neodpovite tak si to aspon prectete petr
OTÁZKA: Jaka je vase koncepce vzdelavani v CR? Planujete nejake zmeny v systemu vzdelavani na ZS a SS? Petr
OTÁZKA: vážený pane ministře, opravdu jste zastánce nových výukových metod, kdy žáci spíše polehávají po koberečcích než se učí? výsledky už se pomalinku dostavují, zkuste navštívit nějakou průmernou střední školu 1. ročník a sám uvidíte jaké vědomosti mají absolventi takových to základek. squashista
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Proč všichni vysokoškoláci nastupují s platem nad 20 tisíc ( většinou více) a učitelé ne? Krekulová
OTÁZKA: kdy bude zacinat skola az v 9 hodin? dik budik
OTÁZKA: Také nám ředitel sdělil, že letos očekává až o 100 000 Kč méně na pomůcky (snížení ONIVů). Já učím matematiku děti na ZŠ z osm let starých rozpadajících se učebnic. Přitom z těchto peněz nepokryjeme ani náklady na prvňáky. Michal Benda
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, můžete nám sdělit, jak byl posílen rozpočet pro školství na platy? Zatím máme výplaty stejné a k žádnému navýšení nedošlo. Děkuji Michal Benda
OTÁZKA: Dobrý den Pane ministře, chtěl bych vědět, zda funkce ministra školství změnila vaše plány a osobní angažovanost ve věci trestání naprosto nevinných lidí, kteří nikomu neubližují – jen se léčí konopím. Před nástupem do funkce jste chtěl navrhnout změnu trestního zákoníku, který půjde v blízké době do parlamentu. V březnu je summit OSN o drogách ve Vídni. Budete se v této věci i nadále angažovat? Vaše pozice ministra školství s tím má dle mého hodně společného: děti by měly být vedeny k demokratickým hodnotám a úctě k druhému člověku a výuka by se měla opírat o odborné poznání, nikoli předsudky a ideologii. Jinak nám opět vyrostou nevzdělaní poslanci, kteří navzdory vědeckým zjištěním trestají naprosto nevinné lidi. Děkuji a přeji hezký den, Dušan Dvořák Dušan Dvořák
OTÁZKA: Vážený pane ministře, HN včera zveřejnily zprávu, že podle Analyticko-koncepčního odboru MŠMT činí minimální životní a studijní náklady pro studenta denního studia 5600 korun, tedy ročně 60 tisíc. „Výpočtové roční stipendium“ pro studenta interního doktorandského studia je 86190 korun, reálné měsíční stipendium studenta prvního ročníku této formy studia je kolem 5000 korun, ovšem z této částky je třeba odečíst asi 1100 korun na zdravotní pojištění. Výsledná suma tak činí 3900 korun na měsíc. Myslíte si, že jde o dostatečnou částku umožňující soustředěnou práci na nejvyšší formě studia? Rád bych podotkl, že pokud je toto studium míněno vážně (tedy jako příprava na akademickou činnost), neumožňuje „vedlejší“ úvazek. Děkuji za odpověď. Rudolf Havelka, stud. religionistiky na FF MU Rudolf Havelka

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.