Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
velikost textu:
vydáno 12.4.2013 14:00
Policejní prezident Martin Červíček pověřil po odchodu Leoše Tržila řízením dopravní policie Tomáše Lercha. Ten ihned po nástupu do funkce deklaroval, že hodlá bojovat především proti tzv. silničním pirátům. Jaká opatření proti nim chystá? Tomáš Lerch odpovídá čtenářům iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. dubna 2013 do 14:13

OTÁZKA: Se zájmem jsem poslouchal rozhovor s Vámi po Vašem jmenování. Zaujala mě pasáž o „pirátech“, kteří podjíždějí zprava. Zkuste mi jako běžnému řidiči poradit, jak mám řešit následující situaci (15 km D1 směr Praha minulý pátek ráno)? Jel jsem po dálnici a dojel jsem vozidlo. Situace byla taková, že v pravém a prostředním pruhu nejel nikdo a v levém pruhu si to šine paní rychlostí cca 100 km/h. Jak mám postupovat podle Vašeho názoru? Paní jednoznačně porušila ustanovení zákona 361/200 Sb § 12 odst. 1 a 2 o jízdě v jízdních pruzích. Když já použiji pravý nebo prostřední pruh k předjetí takového vozidla a to i přes to, že jedu ve volném pravém pruhu, tak jsem podle Vašeho vysvětlení pirát a tak by se mnou mělo být zacházeno. Děkuji za odpověď. Petr Šesták
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, když jsem hovořil o silničních pirátech a konkrétně o nebezpečném mánevru spočívájícím v předjíždění zprava, měl jsem na mysli zejména případy, kdy řidič předjíždí v odstavném pruhu. Co se týká Vámi uváděného příkladu, souhlasím s Vámi, že takový řidič se dopouští přestupku. Pokud jedete stále ve stejné jízdním pruhu, tj. neměníte směr jízdy, nejedná se v daném případě o předjíždění. 12.4.2013 14:07
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o zvýšení rychlosti na dálnicicích? A vlastně i o nedávném případu poslance Šeicha, který navrhoval zvýšit rychlost na dálnicích až na 160km/h a teď dostal trest za to, že jel dvoustovkou...? Děkuji. Jan Karban
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, nebráním se do budoucna širší diskusi na toto téma, nicméně v současné době stanovené rychlostní limity zcela odpovídají stavu na dálnic a rychlostních komunikací. Každé zvýšení limitu rychlosti s sebou přináší i zvýšené riziko vzniku dopravní nehody. 12.4.2013 14:11
OTÁZKA: Dobrý den, jste aktivní sportovec a jaký sport nejraději sledujete v TV. Komu fandíte ve fotbale? Jaké konkrétní změny mohu vidět o dopravní policie po Vašem nástupu do funkce? Hodláte nějakým způsobem řešit ty zastavovače aut a nabízeče falešného zlata? Co všechno nám připraví oprava D1. Omlouvám se za tolik otázek. Stačí stručně. Děkuji Karel
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, sportu se v poslední době věnuji jen rekreačně, a to především lednímu hokeji a lyžování. Co se týká fotbalu, nemám žádný tým, který bych upřednostňoval. Jak už jsem avizoval, chtěl bych pokračovat v započaté práci svého předchůdce. Chceme se především mimo jiného zaměřit na riziková místa, kde dochází k vážným dopravním nehodám, a to jak z hlediska cíleného zaměření dohledu na BESIP, tak i na případná dopravně inženýrská opatření. "Nabízeči falešného zlata" se bohužel i přes naší snahu tento problém odstranit, stále objevují. Proto bych i touto cestou apeloval na širokou veřejnost, aby nás o těchto případech neprodleně informovala prostřednictvím linky 158. Rekonstrukce dálnice D1 sebou pravděpodobně přinese komplikace v plynulosti silničního provozu. Naší snahou bude řešit vzniklé problémy v co nejkratší možné době. Každý, kdo se rozhodne využít dálnici D1, by měl s těmito omezeními počítat a průbežně sledovat dopravní zpravodajství. K informování řidičů budou sloužit nejen již dnes dostupné informační kanály, ale napříkladi i mobilní portály umístěné v blízkosti rekonstruovaných úseků nebo speciální aplikace do mobilních telefonů. 12.4.2013 14:25
OTÁZKA: Budete podporovat i opatření na ochranu chodců a cyklistů? Policisté jsou často proti stavebním opatřením jako lepší přechody a cyklopruhy v Praze s tím, že by došlo k omezení individuální automobilové dopravy. Jakoby pěší a cyklisté nebyli také doprava, jakoby neplatitli daně a neměli žádná práva. Mirek Trejtnar
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, ochrana nemotorizovaných účastníků silničního provozu patří mezi naše priority. Jedním u opatření je i vytváření bezpečného dopravního prostoru. Při těchto aktivitách úzce spolupracujeme s odborníky a organizacemi zabývajícími se touto problematikou. Veškerá dopravně inženýrská opatření musí být vyvážená, jak ve vztahu k nemotorizovaným účastníkům, tak samozřejmě i k řidičům motorových vozidel. každý si musí uvědovat svou vlastní bezpečnost v silničním provozu. Všichni účastníci silničního provozu se musí navzájem respektovat a být k sobě ohleduplní. 12.4.2013 14:31
OTÁZKA: Jaká bude "politika" radarových měření, bude PČR měřit na značkou s radarem označených místech (důraz na gen.prevenci a bezpečnost provozu na místech označených) nebo naopak (těžiště v inkasu pokut, důraz na "strach" z celoplošných měření)? jave
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jsem ji předem avizoval není naší prioritu za každou cenu postihovat protiprávní jednání. Místa, na kterých kontrolujeme dodržování stanovených rychlostních limitů, jsou vybírana vždy ve vztahu k mísní dopravně bezpečnostní situaci tak, aby byla zajištěna bezpečnost jak kontrolovaných osob, tak samotných policistů. Jedná se především o místa, kde nedodržování předepsané rychlosti mívá za následek vznik dopravní nehody. Je však nutné si uvědomit, že pravidla silničního provozu jasně definují rychlostní limity a každý řidič je povinen je dodržovat. Zároveň bych chtěl upozornit na skutečnost, že finanční prostředky vybrané za pokuty nejsou příjmem Policie ČR, ale putují přímo do státního rozpočtu. 12.4.2013 14:40
OTÁZKA: Co je pravdy na tom, že bude povinné přezouvání zimních a letních gum v daném období. Jsem spíš letní chatový řidič a v zimně nejezdím, v lednu jsem musil na pohřeb a protože zrovna bylo období kolem 10 st. využil jsem toho a jel autem na letních gumách, takto bych musil autobusem i s rodinou. Miloš
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, užívání zimních pneumatik je dnes upraveno § 40a zákona o silničním provozu, kde jsou stanoveny podmínky, za kterých je řidič povinen mít na vozidle zimní pneumatiky. Každy by si měl uvědomit svou bezpečnost a odpovědnost za své chování v silničním provozu. Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami je všeobecně známý, stejně jako jejich bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti vozidla. V zimním období může velmi rychle dojít ke změně klimatických podmínek v souvislosti s ujetými kilometry. 12.4.2013 14:47
OTÁZKA: Deklaroval jste, že nepodporujete zvýšení rychlosti na dálnici na 160 km/h. Nutit řidiče jezdit 130km/h na nových úsecích dálnice není o tom, zda budou řidiči jezdit pomaleji, ale zda je někdo chytí nebo ne. Připadá mi to zbytečné a naprosto bez významu. Stejně se dnes běžně touto rychlostí jezdí. Rizikem je agresivní jízda a nepřizpůsobení se podmínkám. Na to ale maximální limit stejně nemá vliv. Myslíte, že by jste v této otázce mohl změnit názor ? Jaroslav
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, k rychlostní limitů jsem se vyjadřoval výše. Kontrola rychlosti je pouze jednou z několika oblastí, kterým se chceme věnovat. V rámci dohledu na silniční provoz se chceme zaměřit na veškeré rizikové chování účastníků silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod. Jedná se především o agresivní způsob jízdy, nebezpečné předjíždění a v neposlední řadě i jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog. 12.4.2013 14:54
OTÁZKA: Všichni teď panikaří kvůlí omezením na D1, nebylo by moudřejší řidiče spíše naučit, jak se před kolonami správně chovat ? Nejde o to co je v zákoně, ale připomenout jim to na místě třeba i vtipnými cedulemi - nejen onen ZIP, ale hlavně, že se má v koloně dvou pruhů nechávat mezera mezi jízdními pruhy pro záchranáře !! Tu mezeru dělám v kolonách snad jen já a nikoho za mnou netrkne, proč popojíždím při kraji. Jan Slovík
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji Vám za tento dotaz. Na základě požadavku ředitelství služby dopravní policie budou v místech dopravních omezení umístěny dopravní značky IP 29 znázorňující řazení vozidel do tzv. zipu. Vzhledem k šířkovému omezení jízdních průhů na rekonstruovaných usecích D1, nebude možné vytvořit pruh pro IZS. Z toho důvodu jsou připraveny krizové scénáře včetně náfraních tras pro složky IZS. Souhlasím s Vámi, že ne všichni řidiči si při jízdě v koloně uvědomují své povinnosti. Snažíme ve spolupráci s médii tyto skutečnosti řidičům neustále připomínat. Děkuji a nashledanou. 12.4.2013 15:02

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.