Jan Kučera, náměstek šéfa Drážní inspekce

Náměstek generálního inspektora Jan Kučera
velikost textu:
vydáno 3.10.2008 11:00
Vyšetřování železničního neštěstí v Moravanech nabralo ve čtvrtek nečekaný směr. Drážní inspekce podala trestní oznámení, vyšetřování prý chtěl ovlivnit úředník z ministerstva dopravy. Také se diví, že ministerstvo vydalo vlastní zprávu o nehodě bez podkladů od inspektorů. Čtenářům odpovídal náměstek šéfa inspektorů Jan Kučera.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. října 2008 do 11:26

OTÁZKA: Dobrý den. Zajímalo by mne, zda-li se podobná situace na železnici objevila letos poprvé (nehoda v Moravanech), zařízení ESA se přeci nepoužívá až nyní a písek se sype na koleje již dlouho nebo veřejnost jen dříve nebyla informována a lidé na příslušných místech si jen řekli: "že se tenkrát nic tak hrozného nestalo..." Děkuji. imisa
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Oficální odpověď: Ano, bylo to poprvé Neoficiální: prý se to stává, ale nikdo nám to nehlásil. O tom případu v Hulíně jsme se dověděli až od redaktora TV Nova... 3.10.2008 11:43
OTÁZKA: Nebojíte se, že Vás (DI) zrušej, nebo aspoň odvolají z funkcí. Většinou to v tomto státě takhle chodí. Vy jste si totiž dovolili dost, Vy jste šlápli vrchnosti na nohu. Držím Vám palce . sapouch
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Díky za podporu. Otázka obav není na místě - na odvolání z funkce není zas nic hrozného, čeho by se člověk měl BÁT. Jsou horší věci v životě (nemoci, úrazy)... A DI zrušit nemohou, porušili by přístupové dohody ČR k EU. 3.10.2008 11:45
OTÁZKA: Jak závažný byl nedostatek v systému ESA11? kylchap
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Viz naše závěrečná zpráva (www.dicr.cz) 3.10.2008 11:45
OTÁZKA: Zabýváte se bezpečností železničního provozu i preventivně, tedy ještě před tím než se něco (nejlépe něco vekého) stane? Obávám se, že jsem někde četl, že ze zákona nesmíte. Nechápu! Kontrolujete třeba reálnost, proveditelnost a bezpečnost výlukových rozkazů? Nebo spoléháte - stejně jako odpovědní železniční zaměstnanci - že "tentokrát to vyjde"? Zvláště při větších akcích (koridor...) se jedná o takový chaos, že je skutečně s podivem, že se nehody nedějí častěji. Děkuji Úsmyčný kolíček
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Ano, provádíme i tzv. státní dozor ve věcech drah (stejně jako MD a DÚ). Šetření nehod má ale prioritu, takže pokud je hodně závažných nehod a nehod (podle definic z legislativy), tak se prostě věnujeme více šetření. Pokud Vás to zajímá, najděte si na naše webu výroční zprávu za rok 2007 (v sekci Tiskový servis), pochopíte, že zejména loni bylo nehod požehnaně. Ale nechci, aby to vyznělo, že se zříkáme kontrol. Bohužel se systemizací 55 lidí a počtem 4 284 mimořádných událostí za rok (údaj za rok 2007) moc času nezbývá, nemůžeme být všude. Pamatuji si, že někdy v roce 2004 (tuším) jsme u nás měli personální audit, který vyčíslil počet zaměstnanců (vzhledem k objemu práce) na cca 137 (plus, mínus, už přesně nevím, bylo to těsně pod 150). V té době jsme měli 57 systemizovaných míst a pak nám 2 ubrali. Holt, počty státních úřadníků se musí redukovat... 3.10.2008 11:50
OTÁZKA: Inspektory nemám rád, zvlášť, když zdržují, ale to nebude váš případ. Konečně někomu záleží na tom, kde je pravda a co je pro lidi potřebné a dobré. Jen si myslím, že vás stejně brzy odvolají, protože jste začali až moc šťourat vosám v hnízdě Stano
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Díky za podporu, nejsme tu od toho, aby nás někdo měl rád, ale abychom si plnili své povinnosti. Holt to někdy není zcela slučitelné :-) 3.10.2008 11:51
OTÁZKA: Dotaz na pana Milana Janovského: koukám, že na dnešní diskusi jste se dobře připravil, hádám, že s jediným cílem a to, zdiskreditovat pana Mgr. Kučeru. Kdo vás platí? Jde to také z našich daní?:-) Stano
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: :-) Díky za podporu 3.10.2008 11:55
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jeli vůbec možnost v případě potvrzení nedostatečného zabezpečení tratí pomocí zařízení ESA11 firmy AŽD Praha vůbec možnost svěřit zabezpečení našich tratí jiné firmě s ohledem na monopolní postavení této firmy u tratí v ČR? Petr Lábus
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Toto je první otázka, na kterou opravdu neumím odpovědět, neboť nemám čas sledovat, jaký výrobce kde působí a jaké má dodací lhůty. DI totiž žádná výběrová řízení na zab. zař. nezadává, nenakupuje je ani neudržuje. Omlouvám se, nemůžu odpovědět, prostě to nevím. 3.10.2008 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, 1) Zajímalo by mě, kolik let už funguje zařízení ESA a používá se s kolejovými obvody jaké jsou dnes používány na koridorech. Zajímalo by mě totiž, po jak dlouhé době k takovéto závadě došlo, případně jestli už k podobné dříve došlo. 2) Mnoho zemí v Evropě používá podobné systémy. Byly podobné případy hlášeny i ze zahraničí a jak byly řešeny? 3) Pokud by k podobnému "obelhání" KO došlo u SZZ staršího typu (tedy bez zásobníku cest), v čem by se lišily následky? Je tedy riziko podobné nehody i ve stanicích bez ESY? Děkuji a držím Vám palce. Martin Flohr
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: 1) Přehled o tom, kde bylo jaké zab. zař. uvedeno do provozu, má majitel dráhy, nikoliv DI. V případě Moravan byl pro tamní zab. zař. vydán Průkaz způsobilosti dne 6. června 2001 s prodlouženou platností do 21. května 2008 (nehoda se stala 19. 5. 2008). 2) Na pravidelncýh setkání všech "drážních inspekcí z Evropy" jsme se touto problematikou zabývali až "díky" MU Moravany. Ostatní inspekční orgány velmi pozorně případ sledovaly, protože se z něj mohou použit. To je koneckonců smyslem celé Evropské železniční agentury. 3) Na "pokud" neragovat nemůžu, byly by to spekukulace. Pokud pochybí člověk, nehoda se může stát de facto kdekoli. Jenže v tomto případě člověk (výpravčí) viděl, co se děje, a nemohl nehodě zabránit (protože neměl k dispozici tzv. generální stop), takže mohl jen zkoušet kontaktovat strojvedoucího vysílačkou a dávat návěst "Stůj, zastavte všemi prostředky". A teď si představte, že by to byla dálkově řízená trať, tak by tu návěst ani nikdo dávat nemohl. 3.10.2008 12:02
OTÁZKA: Dobrý den, nejsem železničář ani neznam detaily nehody, jen mi při pohledu na tuto "kauzu" tak nejak prijde, ze se obe instituce (Min. dopr i draz. inspekce) chovaji jako kluci na pisku co se hadaji o babovicky... dotaz, proc spolu tyto dve instituce, ktere obe tvrdi, ze jim jde o bezpeci na zeleznici, nedokazou podle Vas komunikovat... opravdu by ta válečná sekyra nešla zakopat a pracovat v klidu a bez zbytecnych emoci? děkuji za Váš názor pane náměstku Pavel Průcha
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Máme stejný názor. Jenže když náš generální inspektor chtěl pár dní po nehodě informovat podrobně MD, nikdo z MD neprojevil zájem (můžeme dokázat). Naopak bez znalostí skutečných faktů náměstek Kocourek mj. kostatoval, že (výtah): - bylo poškozeno dobré jméno Českých drah; - je nutno vyslovit zásadní výhrady vůči práci DI, která nerespektuje základní skutečnost, že ESA 11 byla řádně schválena, splňuje všechny požadavky a jaho činnosti NEBYLA příčinou závažné nehody. Tyto výhrady proti DI sdělil na jednání bez toho, aniž by se před tím vůbec podrobně seznámil s tehdy zjištěnými poznatky. DI i přes to nabízela, že chce komunikovat, aby se případ co nejrychleji vyřešil, ale nikdo nereagoval. Samozřejmě, celá medializace byla zbytečná, ale musíme se ptát, kdo se o to postaral, kdo dával pár dní po nehodě na web tiskové zprávy, v nich hovoří o scestných závěrech Drážní inspekce... DI nikdy neměla problém komunikovat, nicméně v tomto případě (prokazatelně) o to MD nestálo. Proč? Zeptejte se někoho jiného. A rozhodně to není DI, kdo vyhlašuje nové výběrové řízení na šéfa MD :-) 3.10.2008 12:11
OTÁZKA: Dobrý den, držím palce a doufám, že vládou neprojde žádný návrh na odvolání R. Šiguta. Naopak si myslím, že by měl být odvolán někdo jiný. Honzajs
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Díky moc za podporu, naštěstí nejste sám, což nás hrozně moc těší. 3.10.2008 12:11
OTÁZKA: Drážní inspekce odvedla dobrou práci a za tu je třeba poděkovat. Její lidé jsou na pravých místech. Držte se. Zdeněk
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: Díky moc Vám i všem, kdo nám drží palce, je to pro nás známka toho, že svou práci děláme dobře, což evidetně mnoho lidem (skupinám?) v této zemi vadí. Děkuji za otázky a přeji všem příjemný víkend (a bez nehod!) 3.10.2008 12:12
OTÁZKA: Jakou máte odbornou způsobilost z hlediska zákona o drahách? Tonaš
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera ODPOVĚĎ: ??? Zase otázka na vzdělání??? Kterou část zákona myslíte? Tam se totiž o vzdělání náměstka generálního inspektora vůbec nehovoří. A dokonce ani o vzdělání generálního inspektora. Takže můžu mít základní školu a nikomu nic do toho není. Je vidět, že je třeba na DI útočit ze všech stran. Kdo Vás platí? Ale protože nemáme co tajit, tak: já (a samozřejmě generální inspektor) máme odpovídající vzdělání (VŠ), zároveň jsme zdravotně způsobilí (preventivní prohlídky) a vykonali jsme na MDzkoušky z příslušných právních předpisů (jinak bychom neobdrželi pověření k výkonu státního dozoru ve věcech drah). Co Vám chybí za informaci? Ptáte se také lidí v jiných státních organizacích? 3.10.2008 13:33

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.