Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Cykloaktivista: Každý řidič by měl projet městem na kole

Michal Křivohlávek
velikost textu:
vydáno 3.8.2006 12:55
Nový silniční zákon nezměnil jen život motoristů, ale i cyklistů. Pražského propagátora jízdy na kole Michala Křivohlávka jeho výsledky příjemně překvapily, situaci cyklistů v českých městech přesto dál považuje za velmi špatnou. Problémem jsou podle něj i vztahy mezi cyklisty a řidiči.

Michal Křivohlávek bohužel nestihl odpovědět na všechny dotazy. Učiní tak během několika dní.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. srpna 2006 do 13:20

OTÁZKA: Dobrý den, v článku se píše o projektu Růžové kolo, ale nikde jsem nenašla, o co jde. Můžete to popsat? Díky Zuzana
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Růžové kolo je kampaň na podporu cyklistiky stavěná zdola: lidé, kteří jezdí na kole po městě si barví kolo na reflexní růžovou a říkají tím: jezdím na kole a dělám dobře, protože kolo do města patří! Růžová je také symbolem citlivosti vůči městskému prostředí: ticho, čisto a klid, to je co přináší růžoví jezdci. Druhým aspektem je ochrana proti krádeži: kola jsou registrována a uživatelé si je navzájem i díky jejich výraznosti sami ohlídají. Základním požadavkem Růžových kol jsou lepší podmínky pro cyklisty v Praze. 3.8.2006 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, můžou mi dát policisti body, když udělám nějaký prohřešek na kole? Jakub
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Bodový systém se týká řízení motorových vozidel a nikoli bezmotorové dopravy. Na kolo ani k chůzi naštěstí nepotřebujete Oprávnění (řidičák). Cyklisté musí dodržovat pravidla silničního provozu jako cyklisté, nejsou však auta. 3.8.2006 13:08
OTÁZKA: Je v CR, resp v Praze realny rozvoj - vystavba komunikaci pro cyklisty?Chodniky, jizdji pruhy...etc, podobne jako treba ve Vidni? Zdenek
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Cyklistika je reálnou alternativou pro většinu měst. Přiklady ukazují, že i kopcovatá či severská města - pakliže o cyklistiku skutečně stojí - dokáží vytvořit takové prostředí, ve kterém lidé kola hromadně využívají. Stejně tak je to s Prahou. Praha má v zásadě dvě částečná omezení, místy kopce a rozlohu. Znamená to, že síť cyklostezek musí logicky vystavěna: páteřní stezky by neměli vést nahoru-dolu, musí sledovat toky, údolí a hřebeny. Velikost znamená, že pro úspěšné rozvinutí kol je přínosné nabídnout kolům i část prostoru ve veřejné dopravě. Např. tak, jak to udělal DP v případě metra. 3.8.2006 13:17
OTÁZKA: Jsem z Brna, a tady je to dost s cyklistama podobný, ale vůbec se mi nelíbí tyhle akce. Např. jestli si myslíte že něco změníte, když protestní jízda je v pátek, kdy končí veletrh a zacpe se tím teda celý město??? Tohle není žádný rešení a radní na cyklstezky stejně nepřidají... Spíše by to chtělo, aby i řidiči si začali myslet, že cyklista si zaslouží svůj vůastní pás. V Brně je to jen na málo místech a přitom jsou silnice dostatečně široký... nebylo by to lepší než stavět krásné, ale úplně zbytečné cyklostezky někde mimo mětsa, kde se to dá objet po okrskách a kde ten provoz je malý?? Drbča
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Cyklojízda nemá za cíl zablokovat dopravu a také to nedělá. Uvědomte si, že cyklojízda jede právě po ulicích, kde jsou často dopravní zácpy. Kdo však blokuje dopravu běžně? Komu za to přičíst vinu? Reálná doba zdržení, která může vznikout řidičům činí asi 10min. Kolik času ztratí v zácpě denně? V zahraničí existují docela přesné ekonomické propočty ztrát vlivem dopravních zácp. 3.8.2006 13:23
OTÁZKA: Na cyklisty jsem skutečně alergická. není bezohlednějšího účastníka silničního provozu než je cyklista! Každý den jezdím po Roztocké silnici, kde je pro tyto "individua" vybudovaná cyklostezka.....žádný z nich ji však nepoužívá a směle si jezdí po silnici!!! Nejlépe 2 - 3 vedle sebe!!! Hrůza! Eva
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Dokáži si představit, že vás někteří cyklisté rozčilují. Ježdění na kole, tak aby kola mohla fungovat jako dopravní alternativa, musí mít svoje pravidla. V řadě zkušenějších měst se v zásadě ustálil princip fungování třech druhů dopravy: motorové (ve které má prioritu veřejná), cyklistické a pěší. Každá z nich má své principy, pěšáci bývají hájení nejvíce a řidiči osobních aut nejméně. Není to nahodilé, je to rozvržení podle toho, jaké reálné náklady na prostředí ta která doprava má. V tomto pohledu bohužel osobní auta většinou prohrávají. 3.8.2006 13:32
OTÁZKA: Zdravím ... Proč se Praha nepřidá "pořádně" k Evropskému dni bez aut? Jaký je Váš názor na "mravenčí" osvětovou práci typu Evropský týden mobility, Na kolo jen s přilbou? Jak se Vám líbí cesta kterou se vydalo vedení města Č. Budějovice? Mikasek
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Praha se přidává k Evropskému Dni Bez Aut, protože cítí, že je to něco moderního. Bohužel za prohlášením se skrývá velká opatrnost, aby město nešláplo řidičům na kuří oko. V současnosti v politickém uvažování převládá logika volič= řidič. Že ten samý řidič je často zároveň cyklisty a vždycky i chodec, zůstává skryto. Akcím typu Den Bez Aut jde právě o to, odhalit toho chodce a cyklistu v nás. I když jsme často také řidiči. 3.8.2006 13:36
OTÁZKA: Chapu, ze mate rad cyklistiku, ja mam zase rad automobilismus. Ale zavadet regulace? Prosazovat se na ukor jinych? Asi zalozim hnuti na podporu aut v metropoli a budu pozadovat regulaci a omezeni cyklistu. Co vy na to? Tudy cesta prece nevede... inosh
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: dobry den, pokud se shodneme na tom,že automobilismus kromě výhod pro ty, kdo osobní automobil využívají, přináši i omezení a negativa pro všechny ostatní, stane se regulace možná srozumitelnější. Hluk, znečištěné ovzduší, prostorové bariéry, zranění a mrtví...to jsou důsledky nadměrného automomobilismu. I proto např. všecna velká západní města nějakým způsobem regulují automobilismus - tedy pokouší se nastavit pravidla hry tak, aby pro lidi bylo výhodnější použít veřejnou dopravu. Zpoplatňují parkování, vjezd do centra, omezují rychlost ve městě. Hnutí za omezování cyklistů zatím není potřeba: vždyť Praha investuje do rozvoje cyklostezek cca 20 milionu ročně, kdežto do výstavby a pravy silnic kolem 3 miliard. Srovnejte též počet aut a cyklistů v pražských ulicích... 3.8.2006 13:38
OTÁZKA: Preferujete silniční nebo horské kolo? Bimbo
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: S výběrem kol jsem trochu "staromilec". Milé kolo je mi takové, které mi neukradnou a na kterém dobře dojedu. Došel jsem k přesvědčení, že do Prahy je nejlepší horské. Vždy to ale záleží na cestách, po kterých jezdíte. 3.8.2006 13:39
OTÁZKA: Co jako cyklista říkáte novému silničnímu zákonu? Franta
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Ačkoli nejsme příznivcem tvrdých opatření, musím říci, že efekt nového zákona mě příjemně překvapil. Polovina mrtvých a těžce zraněných je číslo, které mluví za sebe. Mám k tomu ale také osobní poznámku: Nedávno - poprvé za dobu platnosti nového zákona - jsem řídil po delší době auto. A byl jsem skutečně překvapen. Oproti očekávání na mě ježdění v rychlostech 50/90/130 kupodivu zapůsobilo silně uklidňujícím dojmem. Vědomí, že v daný okamžik dělám pro svoji přepravu maximum, co mohu, mě zbavilo stresu ze spěchu. Doba cesty z jednoho města do druhého přestala být výsledkem šílených závodů, jakou že rychlostí se mi podaří úsek projet. Cesta z Prahy do Brna nyní trvá minimálně dvě hodiny a to je dané. Je to podobné, jako s jízdní řádem vlaku, který také nelze uspěchat. Jakoby chování na silnici dostalo svoji ztracenou normu. 3.8.2006 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, jaké aktivity proběhnou v rámci Evropského týdne mobility? Díky. Jitka
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: díky podpoře hlavního města, Evropské unii, Ministerstva životního prostředí a několika nadací budeme moci letos nabídnout Pražanům opravdu výjimečný program. Podrobný program bude od poloviny srpna k dispozici na strankách www.auto-mat.cz. Zde jenom to nejdůležitější Sobota 16.9. (Smetanovo nábřeží) od 18.00 vernisáž 6 výtvarných instalací Luna Nera – UK, neformální hudební produkce večerní provoz pouličních kaváren, noční videoprojekce na budovy FAMU, FSV Neděle 17.9. (Smetanovo nábřeží) Od 10.00 - 16.00 Snídaně na ulici : proměna Smetanova nábřeží v nedělní bulvár Vystoupení divadelní skupiny Goat Island (USA) – výrazová pohybová performance Výtvarné instalace Luna Nera (UK) – objekty, projekce a živé divadelní výstupy šesti mezinárodních konceptuálních umělců. TORZO/KORZO - živý kreslířský happening na téma proměny života na Smetanově Nábřeží Zábavně osvětový program pro děti Cyklozóna - mobilní opravna kol, stojany na kola, prezentace firmy Homeport, iniciativa Projekt Růžové kolo, festival životního prostředí (Zelený kruh ) Stánky spolupracujících organizací (Pražské matky, Centrum pro zdravotně postizene, projekt Auto*Mat, WorldCarFree Network) PÁ 22. 9. Mezinárodní den bez aut Andělé v dopravě: Dne bez aut se zůčastní také andělé strážní. Na přechodech, u silnic, na křižovatkách budou bdít nad bezpečím chodců a cyklistů - nejzranitelnějších účastníků automobilového provozu. Velká slavnostní cyklojízda k mezinárodnímu Dni bez aut spontánní bezmotorová projížďka městem (začíná 18h, Jiřího z Poděbrad). 3.8.2006 13:48
OTÁZKA: Dobrý den, setkal jste se někdy vy sám osobně s netolerancí řidiče vůči své osobě, jakožto cyklistovi, přímo na silnici? Jak to vypadalo? Jak jste zareagoval a jak doporučujete reagovat ostatním na podobné "xenofobní" útoky? Co byste vzkázal těmto netolerantním řidičům? Děkuji a přeji pěkný den. anique
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Vztahy mezi řidiči a cyklisty jsou složité. Rozboru chování řidiče auta se věnuje řada výzkumů, méně pak už chování cyklistů mezi auty. Vypadá to, že v autě za volantem dochází u řidiče ke specifickému "vidění" okolí. Auto je jakousi ulitou, soukromým prostorem který se posouvá veřejnou ulicí. Cyklisté můžou být z kabiny auta vnímáni jako narušitelé nerespektující logiku provozu aut. Auta jsou v zácpách pomalá a neohrabaná, cyklistovi překáží. To vyvolává napětí i na druhé straně. Určitým řešením je, když řidič i cyklista má zkušenosti toho druhého. Snáze si pak dokáže představit, co je pro toho druhého nebezpečné i nepřijatelné. Osobně konflikty s automobilisty mívám zřídka. 3.8.2006 13:55
OTÁZKA: Ktere z politickych stran na prazskem magistratu podle vasich jednani podporuji cyklistiku a ktere nikoli? (komunalni volby se blizi:-)) Ondra
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Současné zastupitelstvo cyklistiku v Praze po pravdě řečeno moc nepodporuje a ani nevím o konkrétním zastupiteli, který by měl cyklistiku jako svoji prioritu. V rozpočtu města se sice pomalu navyšují částky na budování cyklostezek (letos 32 milionů), ale ve srovnání s jinými kapitolami rozpočtu je to pořad žalostně málo. Dobrou vůli s věcmi pohnout má pracovní skupina pro cyklistiku (vedená panem Polákem), která pracuje na popud primátora Béma, ale tato skupina nemá žádné pravomoce, vlastní rozpočet a je čistě poradním orgánem města. Doporučuji proto všem cyklistům pročíst si volební programy kandidujících stran, případně se zúčastnit velké podzimní cyklojízdy, kam pozveme lídry všech hlavních stran. Na velkou jarní cyklojízdu přišli z politiků jen členové Strany zelených, včetně předsedy Bursíka. Ostatní se omluvili. 3.8.2006 13:57
OTÁZKA: Dobrý den, co se mi může stát, pokud na kole překročím povolenou rychlost? Karel
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Pokud se ptáte na postih od policie, tak ten nehrozí - kolo totiž nemusí mít tachometr a ani v praxi to asi nebývá problém. Jinak ale platí: jezdětě ohleduplně a přiměřeně stavu vozovky. 3.8.2006 14:04
OTÁZKA: Dobrý den, jsem také občas cyklista a z principu jezdím nerad po městě (někde nesmyslně vyznačí na chodníku cyklostezku, máme ve městě příklady i podivné značky "Cyklisto, sesedni z kola!"). Myslíte, že mohu někde něco udělat, aby se situace zlepšila? A jaké největší chyby obecně radnice dělají? Díky a přeji šťastné kilometry v sedle bicyklu. HBA
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Odpovím na více otázek ohledně pražských cyklostezek najednou. Ano, cykloSTEZKY v Praze jsou naprosto nedostatečné. Dosavadní úsilí magistrátu i městských částí se soustředí na jednoduše prosaditelné a na papíře efektní stavby: vyznačení cyklostezek na nepoužívaných komunikacích, širších chodnících, v parcích a na okraji města. Výsledkem jsou pak útržky cest, které k dopravní obsluze neslouží. Druhým "úsilím" jsou cykloTRASY. Cyklotrasami jsou často ony "ocedulkované" silnice s provozem motorové dopravy. Nemyslím, že by byly pro praktické využití k užitku, cyklistům dávají morální právo na místo na silnici, pro politiky však slouží jako alibi. Pro rekreační účely oceňuji "zelené výpadovky"; víkendové cyklotrasy vedoucí ven z města, kudy lidé mohou odjet na pár hodin z města. Ty jsou dobré, je to ale jiná věc, než jízdní kolo jako funkční doprava ve městě. 3.8.2006 14:08
OTÁZKA: Nazdárek! Snažím se využívat kolo jako dopravního prostředku maximálně, ale narážím na problémy jak v dopravě (bezohlední řidiči), tak s přístupem institucí (škol, úřadů,..) - zcela chybějí např. BEZPEČNÁ místa pro odkládání kol. U každé budovy je pamatováno na parkoviště pro auta, v lepším případě i na bezbariérovost, ale kam s kolem nikoho netrápí. Myslíte ve svých aktivitách i na tento problém? Díky Petr
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Ano - i tento problém vnímáme a je jedním z požadavků, které průběžně tlumočíme politikům a úředníkům hlavního města. Např. chceme, aby každá veřejná budova měla povinně cyklostojany. První vlaštovky už jsou - na FAMU a jiných vysokých školách pomalu vznikají oficiální místa pro parkování kol. 3.8.2006 14:11

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.