Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Šéf pražských strážníků Vladimír Kotrouš

velikost textu:
vydáno 26.6.2008 13:00
Poslanci při bouřlivé debatě schválili zrušení radarů k měření rychlosti aut v rukou městských strážníků. Na to, jak by se mohla tato změna projevit v bezpečnosti dopravy, odpovídal on-line šéf pražských strážníků Vladimír Kotrouš.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. června 2008 do 13:20

OTÁZKA: Dobrý den, Čím si myslíte, že je způsobeno to, že vás jako policii nemá nikdo rád ? Je to jen špatná propagace v médiích nebo dokážete přiznat tu skutečnost, že k policii se hlásí téměř každý, kdo nic jiného neumí a potom pod záštitou odznaku se chová jako nadřazenec a magor. Děkuji za upřímnou odpověď. Mirek
Vladimír Kotrouš: Vnímání policie je dáno především její represivní úlohou ve společnosti. Bohužel porušování zákona musí někde stíhat a trestat a tomu se policie nikdy nevyvinní. Je pravda, že se k policii jako do každého zaměstnání hlásí různí lidé, ale v případě městské policie musí projít poměrně náročným přijímacím řízením, která má psychologickou a fyzickou část a následně musí projít zkouškou svých schopností a znalostí před MV. Jen takový strážník může sloužit v řadách Městské policie. 26.6.2008 13:07
OTÁZKA: Pracuji jako strážník u MP a rozhodnutí vlády mě mrzí. Velitelé i starosta investovaly do radaru a teďka se vše vyhodí. Přitom jsme přinášely do městské kasy spoustu peněz a např. na třicítce skoro každý řidič překročil, tam jsme přinesly vždy nejvíc a byly i pochvaly za vzornou službu. Na rozdělení vždycky měření bylo za odměnu, dobrá práce. Co dude dál? Tomáš B.
Vladimír Kotrouš: Legislativní proces je po odsouhlasení v Poslanecké sněmovně ČR pouze ve své třetině. Musí následovat ješě schválení zákona v senátu a podpis prezidenta ČR. Myslím že v tuto chvíli je velice předčasné dělat závěry, neboť starostové mají povětšinou jiný názor než poslanci v Poslanecké sněmovně ČR. 26.6.2008 13:09
OTÁZKA: 1. Nemyslíte že toto je důsledek chování některých starostů a jimi zřízených MP, když někteří bez skrupulí do televize řeknou že peníze z radarů potřebují na opravy obce (viz Moravské Budějovice) či umísťují radary na místa jako v Mělníku či Měcholupech? 2. Jak je v Praze při měření rychlosti MP konkrétně zajištěna součinnost PČR vyžadovaná silničním zákonem? ZS
Vladimír Kotrouš: Ano můžete mít pravdu, pokud mohu mluvit za Prahu, bylo vybráno sto míst na území Hl.m. Prahy ve shodě s dopravními odborníky, které jsou zveřejně na webových stránkách Hl.m. Prahy a na kterých strážníci měří. Náklady vyložené na poměrové i mobilní měření se nerentují, protože nákup zařízení je věc jedna a obsluha věc druhá. Důležité je snížení nehodovosti či snížení následků z dopravních nehod, tak jak tomu bylo v Praze. 26.6.2008 13:13
OTÁZKA: Co říkáte na to, že státní pčr si utahuje a uráží městskou a jak si to vysvětlujete ? A také mě zajímá, jak se díváte na to, že k policii nyní vezmou každého kdo má ruce a nohy ? Potom to dopadá jak to dopadá ... Mirek
Vladimír Kotrouš: Každý budoucí strážník musí projít řadou psychologických a fyzických testů. Poté jeho schopnosti a znalosti ověří MV ČR. Policie ČR a Městská policie spolu nekonkurují, ale spolupracují. Utahování si je opravdu krátkozraké. 26.6.2008 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, už jste udělili nějaké postihy za nezastavení chodci na přechodu nebo telefonování za jízdy? Myslím, že hlídat tyto věci by bylo potřebnější než třeba postihovat řidiče, kteří při parkování přesahují o pár cm za značku zákazu stání v místech, kde ten zákaz je poněkud nesmyslný. Jiří
Vladimír Kotrouš: Ano udělili. MP se zabývá širokým spektrem přestupků. Nejen měřením rychlosti nebo špatným parkováním. V případě, že strážník zjistí, že značka je nesmyslná, má dost možností ve spolupráci se silničním správním úřadem navrhnout její zrušení či přemístění 26.6.2008 13:22
OTÁZKA: Neměli by strážníci spíše kontrolovat klid ve městě než být zalezlí u cedule města v křoví a měřit? Michal
Vladimír Kotrouš: Určitě měli, ale dodržování dopravních předpisů přeci mezi klid ve městě patří. 26.6.2008 13:23
OTÁZKA: Je to opravdu jen byznys pro města a nehorázná šikana od strážníků. Postaví si radar na začátek města nebo na bezvýznamné místo,jen aby něco dělali. Jestli měřit rychlost ,tak jedině za cenu toho,že jim určí místa státní policie,souhlasíte?? Martin
Vladimír Kotrouš: Nesouhlasím, ale máte pravdu, místa pro měření by měla mít logiku, aby byla obhajitelná, jak je tomu v Praze. 26.6.2008 13:29
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli. Domnívám se, že momentální situace je pro Vás značně nepříjemná. Mám několik otázek. Nedomníváte se, že za zrušením radarů stojí několik osob, které by se daly označit "potrefená husa nejvíc kýhá"? Jak se Městská policie a vůbec hl. m. vyrovná s obrovskou investicí do radarů, nemluvě o proškolených zaměstnancích? Poslední otázka, jaký vliv podle Vás bude mít zrušení možnosti strážníků měřit na dopravní situaci a bezpečnost na silnicích v Praze? Děkuji Helena D.
Vladimír Kotrouš: Máte pravdu, dnešní den je trochu hektický. ale situace pro nás zas až tak nepříjemná není. O hodně více je nepříjemná pro starosty města obcí, kterým se podařilo díky měření snížit dopravní nehodovost nebo zachránit lidské životy. MP se v rámci svých rozpočtů investovaly do měření rychlosti nemalé prostředky, ale co jsou peníze proti záchraně jednoho života. Pokud by MP přišla o měření rychlosti, neznamená to, že by jakékoli zaměstnance propustila, prostě budou jen dělat něco jiného, ale na jejich místo určitě nenastoupí policie ČR, protože to není v jejích kapacitních možnostech. V konečném důsledku si myslím, že by takovéto opatření vedlo k ohrožení bezpečnosti silničního provozu a ještě ke zvýšení již tragických čísel úmrtí na našich silnicicíh. 26.6.2008 13:34
OTÁZKA: Vynucování zákona,v tomto případě dodržování nejvyšší povolené rychlosti,nemůže být i při striktním vyžadování považováno za šikanu.Např. ve světle dnešního článku v MfD ,jak nás vidí německý Die Welt,to považuji za nepochopitelný krok zpět.Jezdím každý týden na Slapy a mnoho let jsem nezažil kontrolu rychlosti.Věříte náhle obavě poslanců ze "šikany" řidičů nebo připouštíte i jiné motivy? Jindřich Herejk
Vladimír Kotrouš: Nechci a nemůžu hodnotit myšlenkové pochody poslanců, kteří se s tímto návrhem ztotožnili, faktem zůstává že předpis, který v ČR není vynucován prostřednictvím represivních složek, jakoby nebyl. 26.6.2008 13:37
OTÁZKA: Dobry den, jak vnimate spolecnost Czech Radar a.s., ktera pronajima radary mestu za % provizi z vybranych pokut. 1) Myslite ze toto jednani pomaha zlepsit situace na ceskych silnicich? 2) Napriklad obci Mecholupy vedl takovyto radar, umisteni na nejprehlednejsim miste v obci, ke 400% zvyseni nehodovosti, jak toto vnimate? e-na-x
Vladimír Kotrouš: To to není způsob, který by hlavní město Praha použilo, proto chápu, že některé obce, které mají problém s menším rozpočtem, použijí tuto formu. Myslím že věcně i formálně nejčistší způsob, je přímý nákup obcí a následné provozování MP. Například v Praze, při srovnání měsíců Leden až Květen, 2007 a 2008, došlo při zvýšení průjezdu vozidel o 20%, snížení počtu přestupků o 25%. Z těchto čísel vyplývá větší respektovanost úseků, ve kterých se rychlost měří. 26.6.2008 13:41
OTÁZKA: souhlasim se zrusenim mereni rychlosti, protoze jste se vetsinou zamerovali na mista kde je vyber jisty, a kde omezeni nema opodstatneni. vzdelani strazniku je o tridu niz nes statnich policistu a mnozi z vasich podrizenych si leci ruzne komplexy. vase misto je u prechodu kdyz jdou deti do skoly a zpet a reseni konfliku s vetsinou neprizpusobivou minoritou. mereni prenechte statni policii, je s nimi i lepsi domluva (tim nemyslim vsimne). ruda straka
Vladimír Kotrouš: Asi nečekáte, že bych s Vámi souhlasil. Rozdíl mezi policistou a strážníkem není téměř žádný, navíc každý musí každé tři roky prokazovat svou odbornou způsobilost před komisí MV, ve kterých převážně sedí policisté ČR. KDyž bysme zúžili pravomoci, tak jak říkáte, mohli bychom mít několik policií, aby každou problematiku řešila každá jiná. To však zřejmě není správný postup. 26.6.2008 13:45
OTÁZKA: Dobrý den. Pročítal jsem na internetu duskuze k měření rychlosti. V některých příspěvcích uváděli pisatelé, že byli MP pokutováni za překročení rychlosti v obci třeba o 2Km/h. (t.j. na 50 jeli 52Km/h). Myslíte si že to je pravda, nebo se jedná o výmysly pisatelů? Máte informace z jiných měst? Jak to funguje v Praze? Pokud mám správné informace, tolerují strážníci cca 10Km/h (Pardubický kraj). Co dál, pokud projde změna zákona a strážníci nebudou v obcích provádět dohled na dodržování stanovené rychlosti? Děkuji za odpověď. Kamil
Vladimír Kotrouš: Pokutování překročení o dva km bych téměř vyloučil. Myslím, že za statutární města mohu hovořit s naprostou jistotou, protože jsme se na společném jednání usnesli o minimální toleranci 10%. V Praze předvoláváme vozidla, která o 10 a více km rychleji nad povolený limit. Osobně myslím, tato změna těď neprojde, neboť starostové a primátoři vyvinou patřičný tlak na horní komoru sněmovny, aby tento zákon neprošel. V krizové variantě se samozřejmě uvažuje o předání technických zařízení v zůstatkové hodnotě policii ČR, ale pochybuji, že ta bude mít dostatek personálních kapacit, aby je mohla provozovat. 26.6.2008 13:49
OTÁZKA: Dobry den, jaky je prumerny vydelek straznika MP v Praze? Jaka je nejcastejsi kvalifikace novych uchazecu o praci u MP ? hm
Vladimír Kotrouš: Nejčastější kvalifikací je ÚSO, zakončené maturitou. Průměrný plat u MP u Hl.m.Prahy byl v loňském roce 22 638 hrubého. 26.6.2008 13:51
OTÁZKA: Dobry den, minuly tyden jsem vecer v 22:30 zaparkoval v oranzove zone, bohuzel jsem casti vozidla zasahoval do rezidentske casti a to mene nez 40cm, druhy den rano jsem nalezl za steracem "listecek" ... vypalne jsem nakonec zaplatil. Domnivate se, ze je takovato horlivost na miste ? hm
Vladimír Kotrouš: Každý přestupek lze posoudit pouze na místě, takhle těžko soudit. Mohlo to dopadnout hůř:-). odtažené vozidlo. .. . 26.6.2008 13:53
OTÁZKA: Spíš by jste měli zrušit trapné odtahy, náklady na odtah 300 a zbytek 1100 jde vám a radnici do kapsy, to je byznys!!! Byl jste někdy na ulici??? Karel
Vladimír Kotrouš: Nevím, kde berete tuto kalkulaci. Náklady zahrnují také hlídání na parkovišti odtaženého vozidla apod. Na ulici jsem denně. 26.6.2008 14:01

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.