Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se na Karlův most rektora AVU Jiřího Kotalíka

velikost textu:
vydáno 19.2.2001 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. února 2001 do 13:35

OTÁZKA: Myslíte, že oprava mostu je opravdu akutní? Most tu stojí několik století a jistě byl i několikrát opravován (po povodních). Proč by měl být "na spadnutí" zrovna teď? Karel Macháček, Praha 7
ODPOVĚĎ: To je o¨tázka směrovaná především k technickým specialistům. Znám jejich argumenty a myslím, že je velmi prozíravé investovat nyní a předejít možným těžkým devastacím v budoucnu. Hlavní problém je nekvalitní oprava na začátku 70. let, nutnost sanace podvodních částí a destrukční vlivy prostředí a chemie (sole, kyselý déšť, spad). 19.2.2001 13:16
OTÁZKA: Myslíte, že máme dost vajíček na opravu Karlova mostu? Karel von Barack
ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen o tom, že na dnešní ani budoucí opravu nebudeme žádná vajíčka potřebovat. 19.2.2001 13:17
OTÁZKA: Byl byste pro národní sbírku na opravu mostu? Přispěl byste? Jaromír Sladký
ODPOVĚĎ: Rozhodně bych i já přispěl, ale domnívám se, že národní sbírka není cestou k úspěchu. Oprava tak významné památky je klasickým příkladem nutnosti vícezdrojového financování. 19.2.2001 13:18
OTÁZKA: V minulosti jezdily po mostě dokonce automobily. Podepsala se i tato skutečnost na jeho současném stavu? Pavel S., Bráník
ODPOVĚĎ: Po mostě dokonce jezdily tramvaje a tanky, naštěstí to netrvalo dlouho a věřím, že současný stav mostu to zásadně neovlivnilo. 19.2.2001 13:19
OTÁZKA: Proč by se Karlův most nemohl třeba na rok zavřít? Kdyby se přece zgruntu opravil, nemohl by na tom nikdo prodělat. Jindřich Vokoun
ODPOVĚĎ: Z hlediska harmonogramu oprav se nabízí dvojí varianta: Za prvé etapizace, která se jeví jako méně konfliktní a provozně přijatelnější, na druhé straně je evidentně dražší a delší. Druhá varianta soustředěné rekonstrukce je nesporně efektivnější, ale nesmírně náročná na přípravu a koordinaci. Ve finální fázi musí rozhodnout hlediska optimální z pohledu mostu, a nikoli z pohledu domácí i zahraniční veřejnosti. 19.2.2001 13:23
OTÁZKA: I když asi nejste odborník - stavař, kolik by asi oprava mostu stála? Kuba
ODPOVĚĎ: Grantový projekt vypracovaný odborníky z ČVUT pod vedením kolegy Witzanyho hovoří o 400 milionech. 19.2.2001 13:24
OTÁZKA: Já žádné peníze Pražákům nedám! Ani ve sbírce, ani z daní! Opraví nám snad někdo Špilberk, kurňa? Radim Brňák
ODPOVĚĎ: Poznámka: I na Špilberk jsme v nedávné době všichni přispěli prostřednictvím dotací z ministerstva kultury. Pokud nebudeme respektovat princip všeobecné participace a solidarity, neopravíme nikdy nic. 19.2.2001 13:26
OTÁZKA: Proč památkáři nechtějí připustit alespoň dobrovolné vstupné na tento historický a kulturní skvost? Ivanka Holešová
ODPOVĚĎ: Je třeba se zeptat památkářů. Je však třeba vzít v úvahu, že Karlův most není jenom památkou, ale živou částí města. 19.2.2001 13:27
OTÁZKA: Byl byste pro privatizaci Karlova mostu? Ať si to kdyžtak ten soukromník zrestauruje, ne? Linda
ODPOVĚĎ: Nikdy! 19.2.2001 13:27
OTÁZKA: Opravu prosazují primátor Kasl a rektor Witzany. Architekt Lukeš ale v MF Dnes prohlásil, že za vším je tlak stavebních firem. Co si teď i panu Kaslovi a Witzanym myslíte? Kapucínek
ODPOVĚĎ: V případě konfrontace dvou odlišných názorů je třeba vážit argumenty a pro klid duše zajistit nezávislé posouzení, vzhledem k významu mostu jako památky UNESCA nepochybně na mezinárodní úrovni. Nemyslím si, že pánové Kasl a Witzany klamou, platí zde však zásada zdravého selského rozumu: Dvakrát měř a jednou řež. 19.2.2001 13:30
OTÁZKA: Nemyslíte si, že je více srovnatelně hodnotných památek, které jsou ve skutečně havarijním stavu (např.Kuks), které nakonec dopadnou hůře nejen kvůli tomu, že třeba nestojí v Praze, ale prostě proto, ž enejsou tak na očích turistů s fotoaparáty na jedno použití? Luboš K.
ODPOVĚĎ: Nepochybně máte pravdu. Ale právě skutečnost, že některá památka je příliš na očích vede i k jejímu masivnějšímu opotřebování a nutnosti častějších oprav. 19.2.2001 13:32
OTÁZKA: Nemělo by se už přestat s tím vyměňováním originálů soch za kopie? Vypadá to fakt divně, ta světlá Luitgarda proti těm původním ztmavlým sochám. japonka
ODPOVĚĎ: Vypadá to asi divně, ale za čas se to srovná. Neni možné změnit za pochodu přijatou strategii, která naprosto uvážlivě a správně konstatuje, že cenné originály jsou do budoucna na mostě v akutním ohrožení. 19.2.2001 13:33
OTÁZKA: Karlův most je přece NÁRODNÍ památka a pokud je státní pokladna prázdná, měli by pomoci firmy, lidé... Když přijedou moraváci do Prahy taky po něm chodí. Navíc jsou dost zazobaní, takže by to měla být pro ně povinnost ze zákona. Co Vy na to? Ještě vzkaz pro Brňáka Radima, Špilberk nikde nikdo ve světě nezná a vlastně ani Brno nikdy nedosáhne pražské slávy. Petra
ODPOVĚĎ: Naprosto souhlasím, jde o klasický příklad solidarity, participace a vícezdrojového financování i komerčního sektoru a zahraničí. 19.2.2001 13:34
OTÁZKA: Toto téma se aktuálně objevuje již několik posledních let, kromě znesnadnění života Malostraňákům, by přinesla komplikaci i na královskou cestu vázaném turistickém trhu. Podle již zpracovaného projektu by mněla oprava probíhat ve třech fázích, z toho I.-schody na Kampu je již hotova a II. část opravy od Malostranské mostecké věže po schody na Kampy alespoň po podstatnou dobu zachovala průchodnost. Vždyť v této II. části se počítá i z rozsáhlou výměnou hustých inženýrských sítí a to nebude hotovo za pár měsíců. Domníváte se že tlak na úplné zavření na takřka dvě turistické sezóny je výhodný právě jen pro stavební firmy? Dále bychom rádi věděli Váš názor na umístění kasiček dobrovolného vstupného na vstupech na Karlův most, s patřičnou legendou, které by spravovalo v místě působící a pro most a jeho výzdobu nemálo dělající neziskové Sdružení výtvarníků Karlova mostu? Vždyť 1Kč v průměru vybraná od každého turisty by bohatě za nějaký čas na rekonstrukci vydělala. Roman Kotrč
ODPOVĚĎ: Úplné uzavření mostu na dvě sezóny, by jistě bylo katastrofou. V zadání musí být jednoznačně požadován minimální termín. Musí však v první řadě naplnit odborné a technické požadavky jako základní prioritu. Tyto požadavky si však nemohou určovat investoři a dodavatelé, ale skutečně objektivní a nezávislí odborníci. Nemám nic proti kasičkám, ale nevěřím v jejich efekt. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby jenom zlomek výnosu z pražského cizineckého ruchu se vracel do opravy památek, nebylo by co řešit. 19.2.2001 13:40
OTÁZKA: Ad privatizace: "Nikdy!" není odpověď. Máte argumenty? Linda
ODPOVĚĎ: Karlův most není jenom most a není ani jenom kulturní památkou. Je symbolem města, symbolem setkávání staletí a i symbolem kultury ve smyslu definice Karla Čapka. Ten kdysi napsal, že kultura je tradováním a užíváním jednou již vytvořených hodnot. To je přesně případ právě Karlova mostu nebo panoramatu, které prostě privatizovat nelze z ohledem na jejich duchovní a nikoli materiální podstatu. 19.2.2001 13:44

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.