Dopravní psycholog radí, jak předejít nehodě

Doktor Martin Kořán
velikost textu:
vydáno 29.8.2008 10:58
Psycholog Martin Kořán je specialistou na chování řidičů. Působí na neurologickém centrum pražské nemocnice na Homolce. Zabývá se například psychickými následky po nehodách.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. srpna 2008 do 11:20

OTÁZKA: Čím si vysvětlujete, že řidiči u nás jezdí jak sami uznají za vhodné a po přejetí hranic s Německem nebo Rakouskem se naopak striktně drží předpisů ! Výší pokut to zřejmě není, ty už jsou srovnatelné, ne -li u nás vyšší. To znamená, že jsou i naší lidé schopni disciplíně, pokud ji vidí kolem sebe ? A nebo spoléhají na obstrukce typů osob blízkých a pod> ? A nebo je to od každého něco ? Jak také asi na mě má působit prohlášení premiéra, že sice jel 200 km po dálnici, ale že to bylo v sobotu, odpoledne za malého provozu a dobré viditelnosti ....! Jako by to v případě nehody za takových podmínek bolelo méně ...... Najdeme někdy sílu podobně prominetní manýry pranýřovat ?? Napřed by je někdo měl - třeba znalec v oboru jako vy - pořádně pojmenovat ...... a nebo je to boj s větrnými mlýny ? Vítek
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem na podobné otázky odpovídal. Samozřejmě řada řidičů uzpůsobuje své chování podle ostatních řidičů - to je princip sociální nápodoby. Když vidí, že ani ostatní řidiči či policie nedodržuje pravidla a zůstává nepotrestána, tak proč by měli dodržovat pravidla oni... 29.8.2008 17:09
OTÁZKA: Dobrý den, jaký máte názor na vzrůstající počet dopravních značek, nesmyslných omezení rychlosti (převážně v obcích - 40 km/hod, i když má obec dostatečné chodníky)? Ne má to také vliv na větší agresivitu jízdy a častější porušování dopravních předpisů (hlavně zevšednění dopravního přestupku - už si to ani neuvědomujeme)? Děkuji za odpověď anonym
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, již od dob pokusů akademika Pavlova (to byl ten s těmi slinícími psy) je známo, že když je nějaké chování odměňováno, udrží se, zatímco chování, které není ničím odměňováno, vyhasíná. Podobně je tomu i se zaplevelením našich silnic nadměrnými značkami, které možná v minulosti něco signalizovali, ale pak už ztratily smysl, leč někdo je tam zapoměl. A logicky uvažující řidič vidí, že je rozpor mezi aktuální situací a stavem dopravního značení. A když se to opakuje, pak může tuto situaci brát na lehkou váhu. Na druhou stranu se občas může přihodit i vážná dopravní nehoda, když někdo jezdí tzv. po paměti, tzn. ještě včera to byla obousměrná komunikace, tak novou značku pro jednosměrku ani nepostřehne. 29.8.2008 17:15
OTÁZKA: Dobrý den, překročení rychlosti je častý přestupek, ale jak se díváte na tzv. sváteční jezdce, kteří mi podle mě přijdou často nebezpečnější než ti rychlý řidiči? Jede v obci 30 a mimo 60 ... vím, že neporušuje žádná pravidla, ale je to nebezpečnější, než 50 respektive 90, děkuji. David
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, už jsem na podobné otázky odpovídal 29.8.2008 17:16
OTÁZKA: Dobrý den, jsem na silnici každý den, ráno 50km do práce a večer zpět , jezdím na trase Mělník -Praha a chování řidičů na této silnici je strašné - předjíždění na zákazech je asi tou nejhorší věcí a přesto tu nikdy nejsou vidět žádné kontroly. Nemyslíte si, že pokud by policie pravidelně sledovala tyto úseky, že by ubylo nehod způsobených těmito "závodníky", nebo jsou tito lidé neovlivnitelní represemi a nebylo by pak potřeba zaměřit se na hloubkové psychotesty ještě než dostanou řidičák? Děkuji za odpověď a přeji hezký den Jitka Jitka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby se podobní uchazeči (motorkáři)museli podobně jako ve Francii podrobit měsíční praxi na úrazovém oddělení (traumatologii), kde by přišli do styku s vážně zraněnými po dopravních nehodách, možná by se naučili více si svého života (i životů jiných) vážit. Nedostatečná práce policie při sledování nejvíce problematických úseků se dříve či později vymstí... 29.8.2008 17:19
OTÁZKA: Dobrý den možná to není otázka na Vás, spíše na pana Červíčka. Chtěl jsem se zeptat zeptat Vás jako dopravního experta. Proč si myslíte, že by měli řidiči mít k policistům respekt, když oni si ho nevytvoří ? Nebo myslíte, že respekt u řidičů se vytváří na 4 proudové silnici bez chodníků a kontrolování 80 km rychlosti ve 2 hodiny ráno ? nebo vytváření nebezpečných situacíh samotnými policisty na Strakonické tím, že v kopci mezi poli měří a pak skáčou pod kola aut ? proč nekontrolují dodržování rychlosti na Strakonické ulici o 500m blíže kde hrozí vysoké nebezpečí kvůli špatně vytvořenému nájezdu z Lipenců? Takto si Policie ČR sjednává respekt ? nebo jinak... jaký je policistům doporučován postup aby si zjednali respekt ? nápisem pomáhat a chránit kterými jsou pouze k smíchu ? Děkuji Acer.t
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu v tom, že některé akce dopravních policistů jsou méně vhodné. Oni ale jednají dle příslušných rozkazů a nařízení a často ne v duchu jejich hesla "Pomáhat a chránit". 29.8.2008 17:21
OTÁZKA: Máte pocit, že s bezohledným chováním řidičů na našich silnicích lze ještě něco udělat? Po 1.7.2006 se naše "silnice opravdu zpomalily", teď je situace možná ještě horší než před zavedením bodového systému. Máte pocit, že policie plní svoji úlohu na 100% a s přehledem? Vrátila jsem se po 5 týdnech ze států a byla jsem na silnici opět v šoku. Děkuji a příjemný víkend. Ali Ali
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby se využily zkušenosti z okolních států, pak by bodový systém mohl být opravdu užitečný, To by ale musel být důsledně vymáhán, nesměl by být od počátku torpédován některými politiky a vedle bodového systému by musel být dopracován též systém následné práce s řidiči, kteří se vybodují - tj. ne si pouze koupit "odpustek" v podobě odmazání tří trestných bodů absolvováním školy smyků na autodromu v Ústí, ale systematickou následnou prací s problematickými řidiči. A ani dopravní policie neplní všechny své povinnosti na 100%. 29.8.2008 17:26
OTÁZKA: Co si myslíte o značení na českých silnicích? Zejména mi jde o počtu omezení rychlosti na úplně nesmyslných místech, případně omezení na příliš malou rychlost - často je 30kmh tam, kde se dá bezpečně projet 60-70 kmh (např. v Praze na Zlíchově v křížení Strakonická - výjezd z Mrázovky ve směru z centra). Přitom značka doporučená rychlost se už téměř nevidí. Neměl by se stát spíš soustředit na výchovu řidičů? Ale trestat je vždycky jednodušší. Pete
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, na podobné otázky jsem již odpovídal. 29.8.2008 17:26
OTÁZKA: Jo a jako psychlog byste měl vědět, že čím víc zákazů, omezení často na nesmyslných místech, tím menší respekt k nim. V zahraničí, tam kde řidiči vidí, že to omezení tam není jen tak, protože nějakou ouřada si myslí co kdyby tam není problém, případná omezení a cedule respektovat. To samé obecně o preventivních represích... ac97c
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, na podobnou otázku jsem již odpovídal. 29.8.2008 17:27

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.