Dopravní psycholog radí, jak předejít nehodě

Doktor Martin Kořán
velikost textu:
vydáno 29.8.2008 10:58
Psycholog Martin Kořán je specialistou na chování řidičů. Působí na neurologickém centrum pražské nemocnice na Homolce. Zabývá se například psychickými následky po nehodách.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. srpna 2008 do 11:20

OTÁZKA: Jak reagovat, když se v protisměru v zatáčce objeví auto/nakladak. Nekde jsou svodidla, neni možné uhnout na krajnici. Karel
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to záleží na dané situaci - ve zlomku vteřiny vyřešit, zda je lepší poškrábat lak na boku tím, že strhnu volant až do svodidel (či sjedu do příkopu), či budu trvat na tom, že jsem na své polovině vozovky, protijedoucí řidič tam nemá co dělat (i když třeba má infarkt, epileptický záchvat i náhle usnul) a budu nákladním automobilem převálcován... 29.8.2008 12:31
OTÁZKA: Dobry den pane doktore, Chci se zeptat,zda-li si nemyslite,ze problem vysoke nehodovosti u nas je take zapricinen nerespektovanim a mozna nekdy pohrdanim jeden druheho na silnici a jak by jste tento mozna celospolecensky jev poradil resit. Dekuji Vam. Franta
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, problém je již v autoškolách: Mladí řidiči se naučí rozjet, zastavit, zacouvat, rozjet do kopce, vyřešit nejběžnější křižovatky, ale že by měli brát ohled na ostatní účastníky silničního provozu, to se nikde neučí. Tomu se věnuje již zmiňmovaný defenzivní styl jízdy. 29.8.2008 12:34
OTÁZKA: Opravdu je rychlost tak zásadní faktor? Nejde spíš o to, že lidé neumí předvídat, chovají se za volantem chaoticky atd? Proč u nás není dovoleno např. 120 kmh na vybraných úsecích I.třídy jako třeba v Rakousku? Pete
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě není pouze rychlost zásadní faktor nehodovosti. Ve hře je celá řada faktorů - stav vozovky, počasí, značení, stáří vozidla, výcvik řidiče a jeho psychický a fyzický stav, včetně zmiňovaného předvídání chování ostratních účastníků silničního provozu. 29.8.2008 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak se má zachovat řidič, který omylem vjede na dálnici do protisměru? Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, asi by bylo nejrozumější, poté co je ostatními řidiči blikáním, troubením a ukazováním na čelo upozorněn na tuto skutečnost, co nejrychleji zajet ke krajnici, tam zastavit a děkovat velebné matce přírodě, že ho někdo "nesestřelil". Zaplatí sice pokutu, příjde o nějaké body, možná i o ŘP, ale bude žít, něž kdyby se pokoušel projet v protisměru k dalšímu exitu, který by ho vyvedl z tohoto problému. 29.8.2008 12:40
OTÁZKA: Myslíte si, že mají význam pro bezpečnost tyto huráakcce zaměřené na kontroly lékárniček, stáním za bukem s radarem u cedule začátku obce, cedulí s omezením rychlostí tam, kde by spíše bylo namístě v rámci plynulosti povolit rychlost vyšší a obecně tam kde je šance, že někoho přistihnou jet rychleji, páč ten úsek je natolik bezpečný, že snad ani není důvod aby tam omezení bylo? A nebylo by lepší než za buzeraci řidičů za bagatelní překročení rychlosti, zapomenuté pásy... raději skutečně po celý rok byla policie tam, kde často řidiči nebezpečně předjíždí, nenajíždí do protisměru v levotočivé zatáčce kde mnoho řidičů snad není schopno držet se svého pruhu, jestli se někde někomu někdo nelepí na kufr, zda včas řidiči dávají blinkr, zda pomalejší vozidla neblokují levý pruh, když je pravý volný, zda chodci přechází pouze na přechodech a na zelenou...? Zase to je jen o tom postavit se s velkou slávou někam s radarem a kontrolovat jestli někdo nejede 55 km/hod nebo má zaplé pásy... ac97c
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je celý problém dopravní policie, jejího smyslu a účelu. Jedna věc jsou nárazové akce typu Kryštof, které mnoho efektu neměly, jiná věc, že skutečně dopravní policie není tam, kde jsou možná nebezpečná místa, zvýšená míra rizika, apod. Ale to by musel někdo těm policistům takové kontroly na nebezpečných místech nařídit. 29.8.2008 12:43
OTÁZKA: přečetl jsem si článek a chci se zeptat,jestli vůbec máte řidičák? situace na našich silnicích není totiž způsobena pouze řidiči,ale z velké části stavem našich silnic vzhledem k počtu automobilů.Rovněž nikdo neřeší krátké intervaly žluté barvy na semaforech,mám na mysli,že za tuto dobu nelze technicky ubrzdit 20ti tunový kamion z padesátikilometrové rychlosti.Vše je sváděno pouze na řidiče vymrzovač
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte naprostou pravdu. Celý problém skutečně není pouze v řidičích, ale je i ve stavu komunikací, v dopravním značení, kvalitě dopravní policie, apod. K vašemu dotazu - mám ŘP od roku 1968. 29.8.2008 12:46
OTÁZKA: Proč policisti nejsou vůbec na silnicích? Třeba přes léto jsme je neviděli ani jednou. V TV pořád mluví o akcích Kryštof a přitom to by mělo být automaticky každý den. A hlavně proč jsou tak nízké tresty? Stejně se nic nezmění, je to asi úmysl a počty mrtvých nikoho nezajímají:-((( anonym
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je otázka nikoliv pro dopravního psychologa ale pro pana ředitele dopravní policie plk. Mgr. Červíčka či pro pana ministra vnitra Langera. Představitelé se předhánějí v tom, kolik jakých akcí se uskutečnilo, počty mrtvých a zraněných tomu však bohužel neodpovídají. Ale na druhou stranu je pravda, že za chování některých řidičů skutečně dopravní policie nemůže... 29.8.2008 12:49
OTÁZKA: How are you, expert? John Coffey
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Hi, thank you. And how are you. I am trying to answer some questions of our readers to help them to return home this weekend safely, alive and kicking. 29.8.2008 12:53
OTÁZKA: Dobrý den, policisté už disponují možností, jak zjišťovat v organismu řidiče nejen alkohol ale také ostatní drogy. Existuje také nějaká stupnice ovlivnění ( analogicky s promilemi v krvi ) např marihuanou ? Údajně je marihana v těle zjistitelná ještě po mnoha týdnech nebo snad i měsících. Dokdy je takový řidič pořád považován za ovlivněného ? Obávám se, že pokud by to bylo striktně ano nebo ne, tak by mohla především nejmladší generace na řízení úplně zapomenout...... Vítek
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, opravdu již existují detekční postupy na zjištění přítomnosti omamných látek např. ve slinách řidičů (přesnější samozřejmě v moči a krvi a jsou k tomu i příslušné stupnice. Na rozdíl od alkoholu je možnost detekce THC poněkud delší a proto by (při určité pravděpodobnosti záchytu) měli zejména mladší řidiči zpozornět a konzumace marjány před jízdou se vyvarovat... 29.8.2008 12:57
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych prvně otázku na vás a to: Kolik máte najeto KM, jakým jezdíte autem (uveďte prosím obsah)? Jinak osobně mám zkušenost s ježděním v zahraničí a největší rozdíl je v klidu a ohleduplnosti (když pominu silnice a značení, které u nás stojí absolutně za prd).Je škoda, že se u nás nemůže jezdit v klidu... Holt Češi furt někam spěchají (teď nenarážim na rychlost, ale na nervozitu, vztek, neohleduplnost...).Takže má poslední otázka je, kolik nehod dle vás zaviní nervozita, vztek a jiný psychické jevy ? Michal
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, jezdím se 406 Peugeot, mám najeto několik set tisíc km za přibližně 40 let svého aktivního řízení. Máte naprostou pravdu v tom, že klid a ohleduplnost a tolerance k druhým našim řidičům výrazně chybí. Psychické rozpoložení (psychická labilita, zvýšená míra agresivity, zhoršené ovládání emočních impulsů nedostatek sebeovládání, zvýšená tendence k hazardnímu chování při řízení, nedostatek sebekritičnosti, apod.) stojí za většinou dopravních nehod. 29.8.2008 13:02
OTÁZKA: Před časem se změnil odborný názor na držení volantu. Místo "za 10 min 2" se nyní doporučuje "9:15". Má se podle Vašeho přeškolovat i řidič, který má zažité držení 20, 30 let a naje tak stovky tisíc km? ferybac
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, není tak úplně podstatné, jak řidič drží volant, ale aby ho pokud možno držel oběma rukama-tj. bez telefonování, psaní SMS, čtení novin, ovládání rádia či přehrávače, apod. 29.8.2008 13:04
OTÁZKA: co si myslíte o včerejším případu,kdy se řidič náklaďáku po celkem banální nehodě na místě oběsil? Pravděpodobně si uvědomil,že až mu dají body nebude již moci uživit rodinu,nehledě na hrozící více než padesátitisícovou pokutu? narozdíl od toho jsou u nás zloději téměř nepostižitelní. vymrzovač
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, jako dlouholetý soudní znalec v oboru dopravní psychologie jsem se setkal s jednáním řidičů, kteří po zaviněné dopravní nehodě ukončili vlastní život. Podle mne se jedná o zkratkovou reakci, která by po důkladnějším rozboru situace a zvážení možností mohla být řešena jinak - pokuta se může zaplatit, není jen povolání řidiče a uživit rodinu lze i jinak. Ale k tomu musí být člověk na živu... 29.8.2008 13:07
OTÁZKA: Proč není povinnost při každé dopavní nehodě vyšetřit účastníky dopravní nehody i na jiné látky než alkohol. soukup
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, toto je otázka pro dopravní policii a naše zákonodárce. Jedním z možných důvodů může být zatím relativně vyšší cena detekčních setů pro zjišťování přítomnosti psychotropních látek v organismu (ve slinách) - údajně cca 700,- Kč. 29.8.2008 13:10
OTÁZKA: Dobry den, rychlostni omezeni beru pouze informativne, kdyz danou cestu neznam. Osobne si myslim ze tito lide zpracovani prapagandou muzou za vetsinu nehod, kdy clovek dlohou a pomalou jizdov v kolone otupi, prestane se soustredit a pak udela nejakou chybu z nepozornosti. Jaky na to mate nazor vy? A jak se branit ridicum kteri jedou neadekvatne pomalu? Prosim o uprimnou odpoved. ninja
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, proto se doporučují určité bezpečnostní přestávky - např. napít se kávy, protáhnout se, popř. jinak osvěžit. Proti řidičům, kteří jedou nepřiměřeně pomalu se moc bránit nedá - vyčkat vhodné míst k bezpečnému předjetí a nechat je jejich stylu jízdy. 29.8.2008 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, dokáže řidič, který jezdí opatrně a trochu u řízení přemýšlí, ovlivnit chování agresivních řidičů přímo v provozu za volantem? Petr Cohorna
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, moc takové chování ovlivnit nedokáže, musí se spolehnout na práci policie, popř. na neviditelnou ruku osudu, že se takoví jedinci vyeliminují sami. 29.8.2008 13:16

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.