OTÁZKA:
Represe nefunguje (pokud tedy nebude co dvacet metrů stát policista a za libovolný přestupek zastřelení na místě, to by možná zafungovalo). Nemyslíte si, že je na čase zkusit opačný přístup - tedy ne onu "preventivní represi" ale postihování jen skutečně nebezpečného jednání (tj. někdo konkrétní byl omezen či ohrožen případně vznikla škoda). Nepůsobila by úvaha "někomu uškodím - budu mít obrovský průšvih, třeba přijdu v exekuci o dům" více než "přetáhnu někde rychlost a pokud tam budou stát, zaplatím tisícovku a přijdu o dva body"? A nemyslíte, že je na čase zásadně změnit systém pojištění zodpovědnosti (např. nevázat na auto, ale na řidiče a jeho historii)?
JJ
ODPOVĚĎ:
Dobrý den,
máte naprostou pravdu, že represe nefunguje tak, jak by měla. Když obyčejný řidič vidí, jak si to okolo řítí silný vůz podnikatele či veřejného činitele, když se osobnost vychloubá, jak zvládne jízdu z Prahy do Brna za 90 minut, když ve veřejnosti je takový "hrdina" veřejně oslavován, pak není divu, že i u běžného řidiče vznikne dojem, že "co je dovoleno bohovi, je dovoleno i volovi". Včera se v mediích probíral případ motorkáře, který srazil na přechodu podnapilého chodce, dostal 18 měsíců podmínku a odškodnění pozůstalým ve výši 735 tisíc Kč., Když se takový přístup rozšíří, může se stát, že řadě nejagresivnějších řidičů skončí ve vězení pro dlužníky, příjdou nejen o vůz, ale exekučně třeba i o dům.
Systém bonusů i malusů je relativně dobře nastaven, bohuže by nesměli fungovat úplatní úředníci a policisté, kteří tuto instituci šikovně obcházejí. Ale už nynější praxe zabavování vozidla se osvědčuje jako velmi účinná.
29.8.2008 12:04