Dopravní psycholog radí, jak předejít nehodě

vydáno 29.8.2008 10:58
Psycholog Martin Kořán je specialistou na chování řidičů. Působí na neurologickém centrum pražské nemocnice na Homolce. Zabývá se například psychickými následky po nehodách.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. srpna 2008 do 11:20

OTÁZKA: Dobrý den, jak na sobě člověk pozná, že by neměl vyjíždět, usednout na volant? Josef Hlína
ODPOVĚĎ: Dobrý den, záleží na tom, jak se cítí - zda je ve špatné fyzické kondici, např. po dlouhé nemoci, po nadměrném holdování alkoholu (pozor na tzv. zbytkový alkohol), po dlouhodobém užívání některých léků (na tlak či na cukrovku) či v určitém psychickém rozpoložení - např. po emočním rozrušení, stresu, hádce, přepracován, apod. V případě, že se necítí v dobré fyzické a psychické kondici, bvylo by lepší jízdu odložit 29.8.2008 11:02
OTÁZKA: Dobry den, co si myslite o ridicaku na zkousku, o kterem se posledni dobou mluvi? tonydoly
ODPOVĚĎ: Dobrý den, institut řidičského průkazu na zkoušku je zaveden v mnoha zemích Evropy a osvědčuje se, protože mladí řidiči vědí, že jsou pod určitým "drobnohledem" a proto se více věnují řízení - nesmějí např. jezdit vyšší rychlostí na dálnici, mají i další omezení a zejména jsou na ně kladeny vyšší nároky při přestupcích - tam, kde by měl starší řidič ještě určitou možnost pokračovat ve sbírání trestných bodů, jejich limit je poněkud nižší. Po uplynutí 12-24 měsíců bez výraznějších přestupků či nehod pak mohou tito řidiči požádat o normáloní řidičský průkaz. 29.8.2008 11:07
OTÁZKA: Dobry den, poslední dobou se mnozi clanky, ze cesti ridici jsou jedni z nejagresivnejsich a nejbezohlednejsich v Evrope. Ze nezastavi a nepomuzou „bliznimu“. Zamyslela jsem se nad tim a uvedomila jsem si, ze i ja sama bych nezastavila, pokud bych mela sama v aute nekolikamesicni dcerku. A to ani při nehode, ackoli jsem lekarka. Je to snad dukaz sobectvi a nebo strach ridicu? Dekuji kacka
ODPOVĚĎ: Dobrý den, jedna věc je agresivita za volantem, kdy mnozí řidiči zneužívají svých silnějších či rychlejších vozidel k tomu, aby demonstrovali své poněkud nadměrné ego. Totéž platí i o některých motorkářích, kteří zneužívají normální silnice k tomu, aby se na nich odreagovali agresivní jízdou, při níž často ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Pokud jde o bezohlednost při řízení - to se opakovaně testuje, za jak dlouho zastaví u dopravní nehody někdo, kdo se zajímá o osud a zdravotní stav osádky. Většinou jsou tyto časy delší. Dále, není otřesnější příklad hyenismu, než když někdo při dopravní nehodě okrade zraněného. Pokud jde o Vás, jako lékařku, vztahuje se na Vás tuším zákon o povinném poskytnutí pomoci, protože v případě neposkytnutí by jste mohla být teorticky i stíhána. 29.8.2008 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se stavíte jako expert na bezpečnost k akci dopravní policie, která proběhla koncem července v Rábí na Šumavě. Policisté zde obcházeli parkoviště a kontrolovali, zda mají lidé na zahrádkách, na kterých si přivezli kola, správně umístěnou nálepku potvrzující, že zahrádka má atest. Osobně si myslím, že tímto přístupem, skoro se mně chce jej nazvat šikanou řidičů, si policie respekt nezíská, právě naopak. Osobně bych uvítal spíše měření rychlosti u tramvajových ostrůvků a podobných potenciálně nebezpečných míst. Děkuji za Váš názor. J. Kopřivka
ODPOVĚĎ: Dobrý den, toto je otázka spíše na pana ředitele dopravní policie pana plk. Mgr. Červíčka. Asi máte pravdu, že tímto způsobem se dopravní bezpečnost výrazně nezlepší, ale někdo musel tuto akci navrhnout a schválit, takže tím, že nařídil tuto akci, nejspíše promeškal příležitost chytat hříšníky někde při přejíždění dvojité plné čáry, či při nedodržování nejvyšší povolené rychlosti... 29.8.2008 11:25
OTÁZKA: Dobry den, co soudite o zvyseni maximalni povolene rychlosti na nekterych usecich dalnic? Jiri Svoboda
ODPOVĚĎ: Dobrý den, s nejvyšší povolenou rychlostí na našich dálnicích si dnes málokdo láme hlavu. Nedávno vyěšel v renomovaných německých novinách článek o tom, že češi se na silnicích chovají jako Rambové a při návratu z víkendu si houkáním a světelným blikáním vynucují přednost při předjíždění i při rychlosti 150 km/hod. V Německu je na mnoha místech neomezená rychlost a přesto tam úmrtnost při řízení dosahuje přibližně polovinu (na počet obyvatel) toho, co v ČR. Čili nejde ani tak o absolutní rychlost, jako o určitou ohleduplnost, o přizpůsobení rychlosti i celé jízdy aktuální situaci na vozovce, apod. 29.8.2008 11:31
OTÁZKA: Dobry den, jak by dle vas mel clovek spraven reagovat v situaci, kdy jede podel rady zaparkovanych aut a najednou nekdo otevre dvere? Tato situace se mi stala dnes do prace a bohuzel jsem reagoval uhnutim do protismeru, kde jen diky rychle reakci protijedouciho auta nedoslo ke srazce. Dekuji. Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdysi dávno, když jsem nabíral řidičské zkušenosti, mne strýček Jaroslav poučil, že dobrý řidič musí brát v potaz chování dvou řidičů před sebou a dvou řidičů za sebou. V otevřené krajině se může stát, že někdo neočekávané "dupne" na brzdu (protože se na vozovce objeví nečekaná překážka - např v podobě zvířete) a kdo nedodržuje bezpečnou vzdálenost, zastaví až v kufru vozidla před ním. Ve městě se zase často vynoří náhlá překážka v podobě dítete, které se může snažit doběhnout míč, který se kutálí do vozovky a při své výšce (120-130 cm) nemusí být mezi stojícími vozidly vidět, leda až na poslední chvíli. Totéž platí i o náhle otevřených dveřích, i když trochu ohleduplnosti ze strany řidiče, který se nerozhlédne, když své dveře do vozovky otvírá, by jistě neškodilo... 29.8.2008 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat kdo představuje na cestě větší nebezpečí? Mladý "blbec" v silném autě nebo kmet v polorozpadlém vraku? Olda
ODPOVĚĎ: Dobrý den, nejspíše oba. I když kmet v polorozpadlém vraku může být třeba univerzitní profesor, který už nechce kupovat na stará kolena nový vůz, ale jeho výkonové schopnosti i vlastnosti osobnosti jsou někdy lepší než u toho mladého "blbce", který nedokáže předvídat a domnívá se, že i s trochou fetu (alkoholu) s dalšími kamarády odřídí z diskotéky těch pár kilometru domů. Pomníčky těchto "dárců orgánů" jsou v okolí silnic po celé republice... 29.8.2008 11:42
OTÁZKA: Dobrý den pane koktore, jak někomu vysvětlujete, že při dopravní nehodě přišel o blízkého? Jak "vyléčit" takové člověka? Luděk Dlouhý
ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem odpověděl. 29.8.2008 11:43
OTÁZKA: dobrý den, chci se zeptat na otázku alkoholu za volantem. ze svý zkušenosti vím, že kdy si dám 5 piv a nějakýho panáka, tak se na silnici už tolik nebojím. A řídím opatrněji a chovám se tak, abych nepřitahoval pozornost policistů. neměl by se alkohol zavést povinně? vver440
ODPOVĚĎ: Dobrý den, v řadě evropských zemí je povolena hodnota 0,5 (0,8) promile alkoholu a dopravních nehod tam není statisticky více než v zemích, kde je tzv. nulová tolerance na alkohol. Toto je známá zkušenost, že člověk s nějakou hodnotou alkoholu v krvi se nebojí a řídí opatrněji. Ale bohužel čeští řidiči nejsou ochotni omezit se na jedno pivo či dvě deci po jídle a tak stále platí (zatím) nulová tolerance. I když mnoho našich zákonodárců a veřejných činitelů si již vyzkoušelo, jaké to je jet a být přistižen s určitým množstvím alkoholu v krvi.. 29.8.2008 11:48
OTÁZKA: Dobry den, mate zkusenosti s rizenim pod vlivem THC? Jak moc si myslite, ze THC ovlivnuje ridice? Dekuji za odpoved Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den, osobně nemám žádnou zkušenost s řízením pod vlvem THC. Během studia i později jsem studoval vliv nejrůznějších psychotropních látek na výkonové funkce a tak vím, že výrazně ovlivňují zejména pozornost, kvalitu a přesnost reakcí na nejrůznější podněty a rychlost rozhodování v časovém stresu. Nemán nic proto rekreačnímu "hulení", když to někomu dělá dobře. Ale na silnici nejsem sám a v "rauši" mohu zavinit něco, za což mohu být posléze potrestán.. 29.8.2008 11:53
OTÁZKA: Represe nefunguje (pokud tedy nebude co dvacet metrů stát policista a za libovolný přestupek zastřelení na místě, to by možná zafungovalo). Nemyslíte si, že je na čase zkusit opačný přístup - tedy ne onu "preventivní represi" ale postihování jen skutečně nebezpečného jednání (tj. někdo konkrétní byl omezen či ohrožen případně vznikla škoda). Nepůsobila by úvaha "někomu uškodím - budu mít obrovský průšvih, třeba přijdu v exekuci o dům" více než "přetáhnu někde rychlost a pokud tam budou stát, zaplatím tisícovku a přijdu o dva body"? A nemyslíte, že je na čase zásadně změnit systém pojištění zodpovědnosti (např. nevázat na auto, ale na řidiče a jeho historii)? JJ
ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte naprostou pravdu, že represe nefunguje tak, jak by měla. Když obyčejný řidič vidí, jak si to okolo řítí silný vůz podnikatele či veřejného činitele, když se osobnost vychloubá, jak zvládne jízdu z Prahy do Brna za 90 minut, když ve veřejnosti je takový "hrdina" veřejně oslavován, pak není divu, že i u běžného řidiče vznikne dojem, že "co je dovoleno bohovi, je dovoleno i volovi". Včera se v mediích probíral případ motorkáře, který srazil na přechodu podnapilého chodce, dostal 18 měsíců podmínku a odškodnění pozůstalým ve výši 735 tisíc Kč., Když se takový přístup rozšíří, může se stát, že řadě nejagresivnějších řidičů skončí ve vězení pro dlužníky, příjdou nejen o vůz, ale exekučně třeba i o dům. Systém bonusů i malusů je relativně dobře nastaven, bohuže by nesměli fungovat úplatní úředníci a policisté, kteří tuto instituci šikovně obcházejí. Ale už nynější praxe zabavování vozidla se osvědčuje jako velmi účinná. 29.8.2008 12:04
OTÁZKA: Zdá se mi, že platí pravidlo, že čím víc na evropský severozápad západ, tím se jezdí defenzivněji (a pomaleji), čím víc na jihovýchod, tím bezhlavěji, jakoby jihovýchodní národy měli nižší pud sebezáchovy. Je to jenom můj subjektivní pocit, nebo je takový trend prokázaný a čím to je? RobertR
ODPOVĚĎ: Dobrý den, dyž se podíváte na evroské statistiky dopravní nehodovosti, tak nejnižší počty usmrcených při dopravních nehodách jsou v Holandsku, Švýcarsku a Švédsku (a dalších severských státech), zatímco jihovýchod Evropy, ale i celé Rusko a pobaltské státy se těší smutnému "rekordu" téměř čtyřnásobku usmrcených. Když spadne letadlo a zahyne 160 pasažérů, plní tato událost stránky deníků několik dnů. Přitom přibližně 100 lidí je usmrceno na českých silnicích každý měsíc a nikdo se nijak výrazně nevzrušuje. Česko sice podepsalo smlouvu o snížení usmrcení při dopravních nehodách na polovinu do roku 2010, ale zatím se nám tento závaze nedaří splnit. Takže jsme asi přílišnými fatalisty a oběti nárůstu silniční dopravy bereme jako nutné zlo pokroku... 29.8.2008 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, v čem vidíte příčinu toho jak naše země vypadá? Je to v lidech-Češích a bylo to i před rokem 89? Nebo to je důsledek arogantní a lhostejné politiky především ODS, která tu vychovává bezcitné lidi, kterým nezáleží na druhých a tím pádem lidský život tu ztrácí hodnotu? Jak je možné, že ve vyspělých zemích jsou mnohem přísnější zákony pro jízdu pod vlivem alkoholu či drog a u nás se to ještě propaguje, schválně je tu levnější alkohol než nealko, vnucují tu lidem cigarety, narkomani mají vše zadarmo a v TV ještě ukazují piráty jako kdyby to byli hrdinové? Kde se stala chyba a proč se nenajde nikdo kdo by tomu udělal přítrž? Drogy a alkohol při jízdě
ODPOVĚĎ: Dobrý den, moje babička by řekla, že "ryba smrdí od hlavy" a měla by pravdu. V zemi, kde veřejní představitelé bez ostychu porušují pravidla silničního provozu s poukazem, že spěchají (tu na svou svatbu, tu na tenis, či fotbal - až je to kritizováno v zahraničním tisku), si prostý lid bere příklad z jejich chování a napodobuje je. Výsledkem je určitý nihilismus - značky se nerespektují, doporučené rychlosti se šmahem překračují a kdo dodržuje, je za blbce či troubu. Nevím, kde a kdy se dočkáme nějaké nápravy a zda-li vůbec... 29.8.2008 12:19
OTÁZKA: Dobrý den, mám zkušenost, že chovat se podle pravidel je často nebezpečné - v pondělí mě v úseku, kde byla kvůli práci na silnici třicítka, předjížděl člověk, který kvůli tomu sjel kolem u řidiče do výkopu a musel být vytahován. Pravda, bylo 8 večer, ale značky snad platí pořád? Ještě jsem se dověděl, že jsem hajzl a prý proč jsem nejel rychleji. Omezení rychlosti toho řidiče "nezajímalo". Jak se prosím zachovat v podobných situacích? (Myslím před nehodou.) Díky. Honza
ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že můžete mluvit o štěstí, že Vás třeba nezastřelil, že jste "zavinil" jeho nehodu, kvůli které se zdržel. V jednom rozhovoru ve zdejích novinách se jeden motorkář chlubí tím, že sebou vozí palcát a za jízdy "trestá" řidiče kamionů, kteří mu nějak ukřivdí při jeho jízdě (!) Jediná rada je, naučit se používat tzv. defenzivní styl jízdy - sledovat ve zpětném zrcátku provoz za sebou a snažit se podobným situacím vyhnout. Ale uznávám, že je to obtížné. 29.8.2008 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, osobně si myslím, že vše je otázka trestů. Bohužel u nás jsou tresty směšné a nemyslím teď jen ty finanční. Když někdo způsobí nehodu, nestojí ho to skoro nic a platí pojišťovna resp. Ti co jezdit umí. Pokud by se zavedlo např. monimální 10% spoluúčast, automatické zabavení řidičáku na dobu třeba od 1 měsíce až po třeba deset let atp., spousta lidí by si začala dávat pozor. Bohužel ruku v ruce s tím souvisí nekvalitní práce naší policie, která se neumí zaměřit na vysoce nebezpečné 1% řidičů, ale spíš parazituje na hloupostech... Určitě by pomohlo pravidlo třikrát a dost, neumíš jezdit bezpečně, nebudeš jezdit vůbec. InkTec
ODPOVĚĎ: Dobrý den, ale to by muselo pro takové tresty zdvihnout ruku více zákonodárců. Bohužel mnozí mají máslo na hlavě, takže se jim do podobných aktivit nechce. Ale strana, která by si něco podobného zvolila jako podstatnou část svého volebního zákona, by jistě mohla mít úspěch. To že dopravní policie nepracuje zatím ještě plně kvalitně a zaměřuje se spíše na jednodušší způsoby pokutování, je pravda. 29.8.2008 12:28