Ptejte se policejního prezidenta Jiřího Koláře

velikost textu:
vydáno 2.10.2003 10:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. října 2003 do 10:20

OTÁZKA: Policie má ze zákona dohlížet nejen na bezpečnost, ale také PLYNULOST provozu. Pokud udělá umělý zátaras na dálnici (děje se často na D1 u Velké Bíteše) s omezením do jednoho pruhu a svévoným omezením rychlosti, porušuje zákon. Včera to údajně bylo i na dalších 2 místech. Takový postup vytváří nebezpečné situace a v konečném důsledku je i proti bezpečnosti provozu.Domníváte se Vy, že policie postupuje v takových případech správně? Tomáš Gottschalk
ODPOVĚĎ: Musím říci, že těmto krajním opatřením na dálničních komunikacích přistupujeme jen zcela výjimečně a v odůvodněných případech. Na straně druhé platí, že bez takového opatření bychom nebyli schopni vozidlo bezpečně zastavit, komunikovat s řidičem a event. vyřešit přestupek. Jinými slovy nemohli bychom na dálničních tazích vůbec vykonávat svoji působnost v oblasti dopravy. Spíše se jedná o opatření výjimečná jako je nynější dopravní bezpečnostní akce. 2.10.2003 10:51
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s policejní akcí, ale jsou případy, kdy horlivost policistů hraničí s rizikem. Dám Vám příklad. V úterý zastavoval policista auto v levém pruhu v ulici Na Pankráci a během několika vteřin stačil zablokovat dopravu v obou pruzích a to není první příklad takového chování policisty. Myslím, že takový policisti jsou spíše postrachem než přínosem. David Vašák
ODPOVĚĎ: Máte pravdu. Policie při své práci nesmí být bezpečnostním rizikem, ani v souvislosti s řešením dopravního přestupku. V předhozí otázce jsem vysvětloval, že naše stanoviště musí být vždy voleno tak, abychom byli schopni bezpečně zastavit vozidlo a komunikovat s řidičem. 2.10.2003 10:53
OTÁZKA: Mám dotaz ke "směšným" měřením rychlosti na dálnicích... všichni známe typická místa na D1, kde se měří rychlost. Jsou to podle mne místa bezproblémová, najdete daleko horší. Nebylo by účinnější mít na dálnicích mobilní hlídky, které by agresivní řidiče a často bezohledné řidiče kamionů kontrolovaly po celé délce dálnice? Robert Pospichal
ODPOVĚĎ: Obdobu takové služby jakou vídáme na dálnicích v SRN, jsme vytvořili také a máme dobré zkušenosti. Jejich činnost dopadá na celé dálniční tahy včetně přilehlých parkovišť, odstavných ploch a dopadá také na všechny uživatele, tzn. i řidiče kamionů. 2.10.2003 10:55
OTÁZKA: Jak jste spokojen s novým přístrojem Lion na měření alkoholu? Marek
ODPOVĚĎ: Myslím si, že každý nový technický prvek, který usnadní práci policistům také zefektivní naši práci. Je výhodný nejen z orientačního, ale také z důkazního hlediska. 2.10.2003 10:56
OTÁZKA: Dobrý dne pane prezidente, Vaše mluvčí uvedla "I tak je vidět, jak se na silnicích nerespektují předpisy," To je ale přeci všeobecně známá věc a na to takovou akci je Kryštof nepotřebujete. Nebo ano? A proč policisté kontrolují obsah lékarničky a nahuštění rezervy, když o ulici dále používají řidiči tramvajový pás, jedou rovně z pruhu pro odbočování a podobně. Proč akce Kryštof, zejména v Praze není hlavně na křižovatkách? Tam by přece mohli být policisté stále, nebo alespoň v době dopravních špiček, jako tomu dříve bývalo. I tak za Kryštofa děkuji, jednou se ve městě jezdí opravdu 50km/hodinu a chodci jsou tošku bezpečnější. Vít Bedřichovský Bedřichovský
ODPOVĚĎ: Na to vámi uvedené konstatování o stavu na komunikacích bychom akci opravdu nepotřebovali. Jejím cílem je tento stav změnit, tj. ovlivnit postoje a chování řidičů, a to dlouhodobě. Aby si více uvědomili, že číslem tragické statistiky se mohou stát kdykoliv a že záleží jen na nich. Téměř 4 usmrcené osoby denně v souvislosti s dopravní nehodou je dostatečně výmluvný údaj. 2.10.2003 11:00
OTÁZKA: Jak je možné, že na silnicích potkávám každý den automobily typu trabant, wartburg? Myslíte, že tyto auta maji ještě jezdit. Koukněte se na technický stav těchto aut, korupce s STK známkami! Tady je to hodně špatné:-( Děkuji Jana Poláková Pelhřimov Jana Poláková
ODPOVĚĎ: Bohužel jediným limitem pro provozování těchto vozidel je v současné době jejich technický stav, který také velmi frekventovaně kontrolujeme. Nevylučuji vaše úvahy týkající se jejich bezproblémovým projitím STK, zejména pokud jde o ekologický aspekt uvedených typů vozidel. 2.10.2003 11:03
OTÁZKA: je možné zpětně zjistit,kdo měl tenkrát ten dobrý nápad zrušit policistům pravomoc odebírat řidičáky?A nemyslíte si,že by bylo dobré znovu zavést přezkušování řidičů z testových otázek v případě závažných porušení dopravních předpisů?Myslím,že v mnohých případech by takový trest byl účinější než finanční postih. Pavel
ODPOVĚĎ: První část otázky je poměrně jednoduchá. Předkladatelem zmíněného zákona bylo ministerstvo dopravy a jinak ho schválil náš parlament. I přes četné připomínky a pozdější pozměňovací návrhy, které současný stav mohly alespoň učinit přijatelným. Na druhou část otázku - máte pravdu, že nejúčinější sankcí za přestupky v dopravě je zákaz činnosti, event. zadržení řidičského průkazu. V tomto smyslu je připravena také novela příslušných zákonů. 2.10.2003 11:06
OTÁZKA: Nemelo by to na silnich z pohledu policejnich kontrol vypadat takhle stale. Priznam se ze se mi za tohoto stavu jezdi mnohem lepe, neb je valna vetsina ridicu ukaznenejsi?! Martin
ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že ano, nicméně musím konstatovat, že takovou enormní koncentraci policistů v terénu, kteří by se věnovali pouze dopravě, nejsme schopni z kapacitních důvodů dlouhodobě udržet. Jinak sdílím váš názor, že by se jezdilo lépe. 2.10.2003 11:08
OTÁZKA: Preji dobry den. Jak se divate na pouzivani neoznacenych policejnich vozidel s radarem v provozu (nemam nic proti mereni v klidu, ale jak muze takove neoznacene vozidlo po zjisteni prekroceni povolene rychlosti zastavit vinika - vzdyt ten se musi domnivat, ze jde o podvodniky) ? Druha otazka - mam pocit, ze pri mereni rychlosti stoji policiste vzdy na stejnych mistech, a to takovych, kde nejde o bezpecnost provozu, ale spis o moznost pohodlneho zastaveni pripadneho prestupce. Je mozne to zmenit ? Dekuji za odpovedi. fija
ODPOVĚĎ: Postup, který uvádíte, není z hlediska PČR standardní. Měření nepřiměřené rychlosti je prováděno zcela transparentně, o čemž svědčí mnohé relace ve sdělovacích prostředcích o přítomnosti policistů v terénu. Je to kombinace policejní prevence a represe. Bezpečnostní rizika při zastavování vozidel jsem již vysvětloval. 2.10.2003 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli jsou u policie běžné kontroly neosvětlených ciklistů(resp.sebevrahu), na silnicích jich je pořád dost. Martin
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že neosvětlený cyklista je velkým rizikem na komunikaci a kolize s ním většinou končí tragicky. Kontroly těchto účastníků silničního provozu jsou sice běžné, ale nemohu říct, že tak frekventované, jak by si tento problém zasloužil. 2.10.2003 11:14
OTÁZKA: Předem chci ocenit práci nového policejního ředitele v Brně, ale v oblasti dopravy policie stále vyhledává "snadnější" práci. Na brněnské křižovatce u Nové Sady, kde dochází k dopravnímu přestupku tak jednou za 30 vteřin, jsem viděl policejní hlídku pouze kontrolovat neukázněné chodce přecházející na červenou. Policii zřejmě nezajímá že na této křižovatce se jezdí na červenou, automobily najíždějí do chodců kteří přecházejí na zelenou, případně je vůbec nenechají přejít, automobily vjíždějí do křižovatky ačkoliv ji nemohou opustit - a stojí pak na tramvajových kolejích a zdržují dopravu. PROČ jsou automobilisté nepostižitelná kasta? L. Dubský
ODPOVĚĎ: Nový policejní ředitel v Brně zvolil v mnoha směrech netradiční metody policejní práce a jsem rád, že je vnímáte pozitivně. Označenou křižovatku v Brně dobře znám, ale nemohu teď posoudit, zda je tam takový stav, jaký popisujete. Ujišťuji vás, že váš text předám kompetentním složkám v Brně, aby na něj reagovali, zejména při své každodenní práci. 2.10.2003 11:18
OTÁZKA: Dobry den pane Kolari, Rad bych se zeptal, 1) nemyslite ze prave probihajici akce je maloucelna. cela republika o teto akci vi jiz dopredu. lidi si budou davat tyden pozor a pak zacnou opet jezdit jako .... Myslim si ze by melo takovych akci pribyvat a to nejen narazove 2) Jak se chystate bojovat proti silene velke kriminalite v Praze. DIKY Mejte se fajn a pevne nervy MORROW
ODPOVĚĎ: Celkovou bilanci této akce zejména z hlediska důsledku dopravní nehodovosti a přestupkovosti zveřejníme po jejím skončení. Ale už teď mohu říci na základě dílčích výstupů, že jsem spokojen, a to zejména se změnou chování řidičů. Máte pravdu, že Praha zaujímá, pokud jde o kriminalitu, zcela mimořádné postavení, neboť na sebe váže celých 28%, což je dlouhodobý trend. V posledních dvou letech však zaznamenáváme i v Praze zvýšenou účinnost policejní práce při reakci na kriminalitu, např. v loňském roce bylo v Praze objasněno 98% všech spáchaných vražd. 2.10.2003 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím vás. Mám obsáhlý problém, zkusím ho stručně popsat a prosím o stručnou obecnou odpověď. V našem středočeském městě působí jeden člověk ( 21let ). Pracuje u policie, ve večerních hodinách vysedává po hospodách coby skinhead a terorizuje některé obyvatele ( už byly zaznamenány újmy na zdraví, hospitalizace napadených atd. bohužel občas přítomná policie vždy vše vyřešila pouze pozorováním a čekáním až incident skončí. Co je možné proti tomu udělat. ( trestní oznámení? atd. ) Prosím poraďte. Děkuji. A přeji hodně úspěchů. Radim X.
ODPOVĚĎ: Pokud jde skutečně o policistu, je to skutečně závažný problém. Pakliže máte zájem o důsledné řešení, doporučil bych vám, obrátit se na mě nebo na mé kontrolní pracoviště s vaším individuálním podáním, abychom mohli záležitost prošetřit. 2.10.2003 11:28
OTÁZKA: Je neuvěřitelné, jak tolerantně se přistupuje ke stánkařům s pašovaným či padělaným zbožím. Několik let se nechávali být úplně. Teď se dělají okázalé šťáry, kdy je ale jen zabaveno nějaké zboží, zaplatí se pro formu nějaká ta pokuta, ale dotyční "podnikatelé" vůbec nejsou hnáni k trestní odpovědnosti příp. vyhoštěni - jak by to řešil každý civilizovaný evropský stát. ER
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že stánkový prodej je zvláštním fenoménem posledních desíti let. Chci vás ujistit, že PČR s dalšími kompetentními orgány jako je ČOI a celní správa zcela pravidelně věnuje tomuto prodeji pozornost - zejména prodej pašovaného zboží, porušování autorských práv a ochranných známek, hygienické a další podmínky. Musím ovšem konstatovat, že k výraznému omezení této formy prodeje zatím nedochází a že nelze spoléhat jen na represi. Jestliže našim občanům nevadí, že si kupují "značkové" zboží firmy Adidas, Boss, Lacoste atd. za 200 kč, tak je to o tom, že poptávka provokuje nabídku a tudíž to není jen policejní problém. 2.10.2003 11:33
OTÁZKA: Pane rediteli, kazdou chvili slysime ze Policie nama penize atd... Proc nepostavite stabilne na KAZDY vetsi exit z mesta kontrolu a jen na rychlosti vyberete za tyden na kazdem stanovisti na nove policejni auto, ze lidi jezdi jako cunata kazdy vi, a takto by se zabily dve mouchy jednou ranou, zlepsila by se kazen nna silnicich i zvysil rozpocet, kdyz o tom mluvim s policisty tak mi reknou ze to delat nebudou, protoze vybrane penize jsou stejne nekam "nahoru" a tito milostive rozhodnou kolik sluzebne vrati, vetsinou temer nic..... a druhy dotaz, policie ma obecne velmi nizky resspekt, jsou spis pro srandu, jak mate v planu toto zmenit?? diky Martin
ODPOVĚĎ: 1) Musím vás ujistit, že finanční prostředky utržené za pokuty v žádném případě neplynou ani zprostředkovaně do rozpočtu policie. Ani si nemyslím, že by tato forma řešení byla pro obě strany (jak pro přestupce, tak pro policisty) přínosem. 2) Máte pravděpodobně na mysli bezzubost policie v dopravní oblasti podle současné právní úpravy. V současné době je připravena novela příslušných právních předpisů tak, aby došlo k obnovení sankčního systému a došlo k znovunavrácení repsektu PČR. 2.10.2003 11:39

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.