Odpovědi pražského primátora Jana Kasla

velikost textu:
vydáno 13.11.2001 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. listopadu 2001 do 13:40

OTÁZKA: Dobrý den, ve většině západních metropolí, které jsem navštívil poskytuje místní provozovatel MHD výraznou slevu (často cca 30-40 %) cestujícímu, který si najednou zakoupí určený počet jednotlivých jízdenek na MHD, tzv. karnet-obvykle se jedná o 10 ks. Proč není něco podobného možné i v Praze? Erik
ODPOVĚĎ: V Praze nepoužíváme systém karnetů, ale výrazně dotované denní, několikadenní, týdenní atd. jízdenky. Jedna jízdenka stojící 12,--Kč je dotována cca 36,--Kč. Každá sleva na jízdném je dotována hlavním městem Prahou. U slev pro děti, studenty, důchodce atd. tyto slevy činí 1,2 mld. ročně. Provozní dotace Dopravního podniku HMP letos činila cca 6 mld. Kč. Kromě toho město financuje s částečnou účastí státu rozvoj metra, tramvají a obnovu vozového parku. 13.11.2001 13:41
OTÁZKA: A ještě jeden dotaz - co udělal předchozí primátor Koukal (čirou náhodou hrabivec "náhodou" opět z ODS, kde má ale vzory stylu Kočárníka apod.), a to sice to, že se nechal zaměstnat u firmy, které předtím čile přiklepával městské zakázky, asi všichni víme. Jak se na to díváte? Už taky nenápadně podporujete firmu, která Vás po odchodu z funkce primátora zaměstná? P.
ODPOVĚĎ: Rozhodně nebudu následovat příkladu svého předchůdce. 13.11.2001 13:41
OTÁZKA: Pane Primatore, co rikate dnesni MF DNES? Objevily se zajimave spekulace o vasem vztahu ke starostovi P1 Burgermaisterovi. Muzete mi to konkretne vysvetlit a zaujmout stanovisko. Souhlasite s tim co se napsalo nebo ne? Dekuji. Obcan Prahy 1. Tomáš
ODPOVĚĎ: Myslím si, že pondělní MF DNES i dnešní anketa poměrně vystihly můj názor. 13.11.2001 13:42
OTÁZKA: Podle mě by se mělo urychlit budování nových tras metra (Letňany, Ruzyně, trasa D) bez ohledu na to jestli jsou zrovna peníze nebo ne. Metro je stejně nakonec nejlevnější a pro cestujícího MHD nejpřijatelnější. Jakej na to máte názor? Petr
ODPOVĚĎ: Souhlasím s vaším názorem, že by se mělo urychlit budování nových tras metra. Bohužel to nejde bez peněz. Pokud umíte stavět metro bez peněz, poraďte, prosím. Letos stát přispěl 912 miliony Kč, město cca 1 mld. Kč a více než 2 mld. Kč na nové vlaky metra a na modernizované vlaky. Víc neumíme. 13.11.2001 13:44
OTÁZKA: Muzete mi vysvetlit jak mohla radnice pridelit socialni byt v Soukenicke ul.(i kdyz ve spatnem stavu) podnikateli, ktery vlastni restaurace v centru mesta? Petra
ODPOVĚĎ: Ptáte se na špatné adrese, byt přidělila radnice Prahy 1. 13.11.2001 13:45
OTÁZKA: Pane primátore, je možné seznámit se s plánovanou trasou vnějšího okruhu Prahy (nejlépe na internetu). Děkuji Jan N.
ODPOVĚĎ: Ano, trasa silničního okruhu je obsažena několik let v územním plánu Prahy a ten je dostupný také na internetu - www.praha-mesto.cz 13.11.2001 13:46
OTÁZKA: Kdyby záleželo pouze na vás, jak byste řešil problém automobilismu v centru Prahy? Jste pro zákaz aut v centru (kromě zde bydlících a zásobování)? Nebo alespoň zavést mýtné? porky
ODPOVĚĎ: Jsem pro zavedení mýtného s tím, že rezidenti mají výraznou slevu. Všichni ostatní, včetně v centru pracujících občanů, musí více či méně platit za vjezd. Praha by měla být rozdělena do několika zón a vjezd zpoplatněn jinak pro podnikatele majícího provozovnu v centru a jinak pro turistu, který za každou cenu musí přijet na Václavské náměstí nebo líného zaměstnance, kterému se nechce použít MHD. Mýtné by bylo hrazeno pomocí čipových karet. Finanční omezení vjezdu je férovější než administrativní zákazy. Současně by řešilo parkování v centru. 13.11.2001 13:50
OTÁZKA: Pane architekte, byl jsem před časem v Letenském zámečku na Vaší akci na záchranu Karlova mostu. Celá akce se mi připadala velmi nešťastná. Nelíbila se mi organizace akce, časové prodlevy i to že jste byl většinu času ve VIP salonku a nebyl jste s lidmi, kteří přišli vydražit umělecká díla, aby podpořili Vaši sbírku. Zajímalo by mne kolik se zde vybralo, kolik akce stála, zda se vystupující umělci vzdali honoráře a v neposlední řadě kolik je v současné době na kontě sbírky a kdo jsou dárci a jaké mají obchodní vztahy s městem. František Šťastný
ODPOVĚĎ: Celou akci jsem neorganizoval, jejím průběhem jsem také nebyl nadšen. Na zřejmě dobré myšlence se podepsalo i počasí. Nevím bohužel také nic o ekonomickém zázemí. Děkuji všem umělcům, kteří věnovali svá díla ve prospěch sbírky. V současném okamžiku je na sbírce něco méně než 8 milionů. Pokud dárce znám, nemají žádné obchodní vztahy s městem. ČP a.s. naopak svých budoucích 50 milionů daru nabídla jako prémii za koupení První městské banky od města zcela otevřeně. Já jsem přispěl jednou měsíční výplatnou ve výši 65.000,-- Kč. Je to obchodní vztah? 13.11.2001 13:53
OTÁZKA: Hypoteticka situace: Kdyby Prahu postihla podobna tragedie, jako NY 11. zari, jak by se mel podle Vas zachovat primator? Priznam, ze v pripade utoku (bio, chem, jad.) bych nevedel, co delat. Dostal by nekdo plynovou masku? Jsou vubec jeste nejake kryty, apod? Da se na to pripravit? Diky Jan Rehak
ODPOVĚĎ: Především pražský primátor nemá takové pravomoci jako primátor NY. Přesto se domnívám, že bychom situaci zvládli, byť naše možnosti (počty hasičů, sanitek, policistů atd.) nejsou srovnatelné s NY. Kryty existují, jejich seznamy jsou na www.praha-mesto.cz a na městských částech. Na teroristický útok se dá připravit velmi těžko. Jsem rád, že se občané začali více zajímat o civilní ochranu, protože nejde jenom o ochranu proti teroristům, ale i v případě živelných pohrom atd. 13.11.2001 13:56
OTÁZKA: Pane primatore, rada bych vedela kdy dojde na jizni obchvat. Dopravni situace ve spickach v Libusi a Pisnici je neunosna. Tuto komunikaci vyuzivaji vsechny primestske casti smerem na jih a jihovychod. Vystavba se rozsiruje a zvetsuje, stavajici kapacita uzke a rozbite silnice absolutne nestaci. Dekuji za odpoved. Jitka Vackova
ODPOVĚĎ: Já bych stavěl jižní část Pražského silníčního okruhu okamžitě, ale nejsme investorem. Tím je Ředitelství silnic a dálnic. Připravují dokumentaci pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí a pevně věřím, že se okruhu dočkáme kolem r. 2010. 13.11.2001 13:58
OTÁZKA: Proč nejste schopen komunikovat s lidmi a veškeré problémy řešíte přes média a to jak mezi členy ODS na radnici tak i v soukromí, kdy se Vaše manželka o rozchodu dozvěděla z tisku ? Novotný
ODPOVĚĎ: Kde jste vzal informaci o mé bývalé manželce? Mohu vás ujistit, že to není pravda. Nevěřte všemu, co čtete v novinách nebo vidíte v TV Nova. 13.11.2001 14:00
OTÁZKA: Dnes je úterý proč nesedíte raději na zasedání rady? Jana
ODPOVĚĎ: Vážená paní, odešel jsem o polední přestávce a do jednání rady se právě teď vracím. 13.11.2001 14:01
OTÁZKA: Jake je Vase stanovisko k rychlodraze na letiste. Pokud ji podporujete tak proc ? TK
ODPOVĚĎ: Rychlodráha viz níže – nejde o alternativu metru, je to svébytný druh spojení města s letištěm, navíc s výrazným významem pro Kladno. měla by to být soukromá investice, nikoli veřejná. problém je návratnost. Jsem trochu skeptik ohledně brzké realizace 14.11.2001 10:20
OTÁZKA: K noclehárně ve Spytihněvově ulici. Minulý týden však novináře informoval Otto Kechner, že tato nocelhárna bude zprovozněna 3.prosince a provoz bude ukončen 25.března. Tvrdíte ale, že je již otevřena. Která informace je tedy pravdivá, že by se pan Kechner spletl ? Zuzana
ODPOVĚĎ: Omlouvám se, ale asi jsem špatně poslouchal. nabyl jsem dojmu, že už funguje. Dotaz na odboru sociálním a zdravotnictví to vyřeší. 14.11.2001 10:20
OTÁZKA: Co si myslíte o zrušení strážníků (tedy jak říká pan Charvát, zařazení strážníků pod republikovou policii)? A jak vypadá nyní aktivita ředitele PČR v souvislosti s tímto jeho tvrzením? Zvědavý
ODPOVĚĎ: Žádný starosta se nevzdá dobrovolně jediného nástroje, který má k udržení veřejného pořádku. Jiná věc jsou kompetence MP (projednává se novela zákona) a efektivita vynaložených prostředků. Teoreticky by nejlepším modelem byla metropolitní policie po vzoru amerických, ale nejen amerických, měst, svěřená pod starostu, s jasnými pravomocemi, obsahující pořádkovou policii, dopravní policii, mravnostní policii atd. Stát by si ponechal pouze speciální služby, kriminálku, cizineckou policii atd. Města by ovšem musela být větší podíl na výnosu daní. 14.11.2001 10:20

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.