Pionýr internetových obchodů a zakladatel Vltavy odpoví on-line

Jiří Hlavenka
velikost textu:
vydáno 26.5.2009 10:00
Před pár dny se společnost Vltava kvůli platební neschopnosti ocitla v insolvenčním řízení. "Vltava přitom měla tu nejlepší šanci se stát "českým Amazonem" přinejmenším v knižním sortimentu," myslí si Jiří Hlavenka, podnikatel, který se podílel na vzniku řady firem.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. května 2009 do 10:20

OTÁZKA: Ale u volání přes internet mi přece nikdo nemůže zaručit spolehlivost, nebo se pletu? K.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Vidíte, to je právě jeden z oblíbených mýtů, které jsou už "zažrané pod kůží" díky miliardovým investicím do reklamy u mobilních operátorů. Jednoduchá odpověď zní: a u mobilního volání vám snad někdo spolehlivost zaručuje? Vrací vám peníze a hradí ušlý zisk, když spadne spojení? Skutečnost - daná rozsáhlými a vlastně nepřetržitými měřeními, tuším se publikují na xphonet.cz - je, že spolehlivost internetového volání je 99,9+%. Internetové spojení je pevnější a odolnější než když se to žene vzduchem (tj. u mobilů) - jen to málokdo ví. Není to vina mobilních operátorů, je to dáno povahou technologie - mohou za to atmosférické poruchy, fyzické překážky atd. - ale faktem je, že spolehlivost a trvalost mobilního spojení je nižší než u internetového volání. 26.5.2009 10:43
OTÁZKA: A firmě fayn.cz se tedy zatím daří dobře ? Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Děkuji za optání, přijatelně. Je to běh na dlouhou trať, tak jako ve všem v telekomunikacích a sami vidíme, že není lehké bojovat proti utkvělému názoru danému urputnou masáží telekomunikačních gigantů. Nicméně podíl internetového volání setrvale stoupá (nejenom naší zásluhou, firem poskytujících telefonování přes Internet je u nás víc), a to nás těší. 26.5.2009 10:45
OTÁZKA: Zdravím, připadá mi, že Vltava jela dobře, dokud se s lidmi dobře jednalo a na těch lidech celý podnik stál. Od té doby, kdy to bylo celé záležitostí velkých manažerských řečí a ještě větších špatných investic, bylo zle. To Vás jako nejvyššího nikdy netrklo, že odliv klientů způsobuje hlavně nespolehlivost a diletantství? Proč mi místo objednaných tužkových baterií přišla kniha - takových lidí jsou mraky, proč byl u osobního výběru jeden chudák kluk na mnohametrovou frontu? Kanceláře plné lidí a na skladě pomalu neměl kdo zboží vyhledávat. Je taková doba - manažersky mluvit, ale místo vzletných frází to chce použít obyčejný selský rozum: spokojený zákazník = příjmy a ne starat se o to, aby hezky vycházely tabulky - ty budou vycházet nejkrásněji, pokud budou lidi objednávat a platit penězi. By mě zajímalo, za jak dlouho se bude prodávat další Vaše podnikatelské dítě ... odhaduji tak 2 roky, možná méně. Venda
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Já jsem přesvědený, že jsem se svými lidmi nikdy špatně nejednal a souhlasím naprosto s vámi, že každá firma stojí na skvělých lidech. Ve firmě jsem byl spoluvlastník a věřte mě, že sám sebe jsem se nijak nesnažil uspokojit hezkými tabulkami, to by bylo asi hodně hloupé. Pokud jde o vlastníky, kteří přišli o mě, to už komentovat nemohu, ve firmě jsem nebyl. Jinak se samozřejmě nebráním prodeji dalších svých podnikatelských aktivit. Dobře prodat prosperující firmu dalšímu zájemci není žádná hanba. 26.5.2009 10:48
OTÁZKA: Sedíte "ve frontě" nebo doma ? Franta

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: jak vidíte budoucnost tištěných médií? skončí s nástupem webu? Ivana
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Vidím ji dosti bledě. U odborných médií dokáže být dnes Internet nesrovnatelně kvalitnější, pestřejší a obsahově bohatší než tištěné médium - to je krásně vidět i u nás (počítače, mobily, auta, cokoli z hobby..). U médií založených na aktuálním zpravodajství (noviny) je Internet samozřejmě rychlejší. Snad jsou zatím trochu odolné ženské časopisy nebo časopisy pro děti. Ale začínají se objevovat elektronické čtečky, které vypadají "jako časopis", data přijímají ze vzduchu, můžete si je brát na dovolenou či na čtení do postele... jsem si jistý, že tento svět čeká už jenom postupné zmenšování. Často to ilustruji na jednom příkladě: všechny tištěné časopisy o počítačích u nás čte měsíčně asi 250 000 lidí, zatímco internetová média zabývající se stejnou problematikou sleduje desetkrát více lidí, 2,5 miliónu. To už je dnes velká převaha hovořící pro Internet. 26.5.2009 10:52
OTÁZKA: Zdravím Vás, musím říci, že koukám kam to Vltavou směřuje. O té výkladní skříni, jak to píšete na svém blogu, kterou se vltava chce stát, cituji "Veškeré své komodity kromě obchodu Cybex.cz (a málo významného Musickatalog.cz a ztrátového Allmusic.cz) se rozhodla „prodávat přes partnery“, tedy vlastně být jenom jakousi výkladní skříní, ve které vystavují své zboží a realizují prodej jiní internetoví prodejci", nebo i tím omezením, zpoplatněním, či zrušením možností osobních odběrů. Achjo :-( Ale nu což, problemy s nákupy na obchodech Vltavy jsem nikdy neměl, (až teď nedávno se objevil jeden, který jsem po pár telefonátech vyřešil ) i přes to už jsem si našel několik nástupců vltavy, u kterých nakupuji. Neodpustím si to, ale nějak mě z toho všeho vychází že jste se na tu možnost připravoval, že to jednou půjde s Vltavou ke dnu, snad i v tom okamžiku kdy jste odcházel do toho podnikatelského důchodu. Neuvažujete o novém vydání nebo druhém díle "Dělejte byznys na Internetu ? " :-) Jiří G.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Už jsem na to částečně odpovídal, ale doplním: v době, kdy jsme Vltavu prodávali, měla obrat přes 400 mil. Kč a rostla o 40% ročně, a dosti silně jsme rozšiřovali sortiment, vše samozřejmě vlastním prodejem, ne "z cizích skladů". Jsem přesvědčen, že při kvalitním řízení by Vltava pokračovala tímto směrem nahoru, i když to tempo růstu by se určitě zpomalilo. Nový díl "Dělejte byznys na Internetu" v plánu nemám, ale uvažuju o jakýchsi obecných, (snad) vtipně a živě podaných podnikatelských a manažerských radách... dnes je to podnikání na Internetu už tak pestré a široké, že by to jednou knihou nebylo možné podat. 26.5.2009 10:54
OTÁZKA: co si myslíte o propojování různých médií a technologií, jak bude trend pokračovat? Eva K.
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Konvergence médií je už dnes běžnou realitou. Na (dříve textovém) webu jsou fotky, hudba a video. V tisku být hudba a video "na kliknutí" nemůže, tak se aspoň přikládají cédéčka a dévédéčka. Televize směřuje k interaktivitě, jak se kdosi pěkně vyjádřil "už to není TV, je to další velký monitor v domácnosti". Kam dál? Nevěřím moc nějakým domácím integrovaným centrům zábavy (vize Microsoftu), spíš je pravděpodobnější existence spolu se domlouvajících koncových zařízení. Jakmile se stane běžnou realitou (domácnosti, firmy, veřejné prostory) "rychlý internet ve vzduchu", tak se s tím roztrhne pytel. 26.5.2009 11:00
OTÁZKA: add prodávání pod cenou : no, u internetových obchodů tomu tak právě je. Proto jste taky všichni v minusu. náklady nula, vše jede po webu, ale ztrátu vyprodukujete Franta
Jiří Hlavenka ODPOVĚĎ: Kdepak, náklady nejsou nula, proto nikdo pod nákupku neprodává. Měli jsme spočítané, že jsme schopní dělat stejný obrat se zhruba polovičním počtem zaměstnanců (a s tím spojených nákladů) jako kamenný obchod se stejným sortimentem. A pokud vím, tak velká většina českých internetových obchodů je v zisku. Závěrečným dotazem a závěrečnou odpovědí se loučím se čtenáři Idnes.cz, děkuji za zajímavé dotazy, které mě přinesly zpětnou vazbu a pár nápadů pro další podnikání, přeji všem příjemný den a žádnou bouřku :) Jiří Hlavenka 26.5.2009 11:50

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.