Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Hostem iDNES.cz bude bývalý ministr Milan Šimonovský

Milan Šimonovský
velikost textu:
vydáno 19.6.2007 12:55
Před rokem začal platit nový silniční zákon. Za jeho otce lze pokládat tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského. Na to, jak je s ním po roce účinnosti spokojen, odpovádal čtenářům iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. června 2007 do 13:06

OTÁZKA: Už máte nějaké body? Bivoj
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Žádné body jsem zatím nedostal, ani předvolání k projednání. 19.6.2007 12:57
OTÁZKA: Ministerstvo vnitra zveřejnilo oficiální statistiku dopravních nehod za období od ledna do května 2007. V porovnání s loňským rokem (tedy před bodovým systémem) STOUPL počet mrtvých o 35, počet těžce zraněných přitom klesl pouze o dva, zatímco počet lehce zraněných STOUPL o 296. Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu STOUPL o 193. Kontrolní otázka: STOUPLA zavedením Šizáka bezpečnost na českých silnicích? Pompo
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Roční srovnání po zavedení nového zákona ukazuje výrazné snížení počtu nehod i úmrtí na následky nehod. Doufám, že tento trend se udrží i v letošním roce. 19.6.2007 12:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá (asi nejen mne) zda si pamatujete na svůj výrok, že bodového systému se nemusíme bát, protože v Německu se za rok vybodovalo jen 5 řidičů. Při pohledu na statistiky stovek vybodovaných u nás po roce fungování "bodů" mi připadá trochu zcestný, nemyslíte ? Počítali jste při zavádění systému s množstvím přestupků, které nyní úřady ani nestačí evidovat, natož udělovat "výchovné" body ? Zvláště když si řidiči cím dále častěji přepisují auta na manželky a dědečky bez řidičáků aby zkomplikovali jejich vyřízení a přežili prekluzní lhůtu. Josef Augusta
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Ten můj výrok se týkal Irska, kde se za rok vybodovalo pouze pět řidičů. Situace na našich silnicích je asi podstatně horší než v Irsku. 19.6.2007 13:00
OTÁZKA: Předchozí zákon nebyl nedostatečný, pouze policie nedokázala vymoct jeho dodržování, protože zkrátka byla velmi malá pravděpodobnost, že bude řidič přistižen. Tato pravděpodobnost se přijetím nového zákona pochopitelně zvýšit nemohla. To se mohlo stát jedině zvýšením počtu policistů v terénu, což nemá s novým zákonem nic společného. Měl tedy Šizák situaci na silnicích skutečně řešit, nebo jen populisticky vytvořit dojem, že se pro řešení situace něco dělá? A jestliže jí skutečně řešit měl, a přitom zjevně neřeší, nejednalo se o neuvěřitelnou politickou naivitu, za kterou byste měl nést osobní odpovědnost? strýček
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Předchozí zákon byl prakticky nevymahatelný, což předvedl náměstek policejního prezidia Antl. Současný zákon dává policii vyšší pravomoci a správním úřadům umožňuje účinnější projednávání přestupků. Samotný zákon je pouze nástrojem, musí být doprovázen vyšším počtem policistů na silnicích i větším počtem úředníků na správních úřadech, kteří projednávají přestupky. Stejný zákon platí i v sousedních zemích a nejsou s ním žádné problémy. 19.6.2007 13:04
OTÁZKA: Dobrý den bývalý pane ministře, minulý rok hlásaly palcové novinové titulky: Bodový systém zachránil 40 životů za 2 měsíce a podobně. Podle statistik mvcr za leden až květen 2007 zahynulo o 10 procent více lidí, než za stejné období v předchozím roce, kdy ještě neplatil nový silniční zákon a zvrátil se tak pozitivní trend nastartovaný v předchozích letech. Svedete to na počasí, sváteční řidiče, nebo na větší agresivitu řidičů, kterou mohl vyvolat neodborně napsaný silniční zákon, který vůbec nezohledňuje závažnost spáchaného přestupku, řidiče nevychovává, pouze trestá? Sledujete tyto statistiky a jaké jsou vaše pocity nyní? Michal Vašíček
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Sleduji statistiky. Statistika za uplynulý rok platnosti nového zákona dokládá, že na silnicích zahynulo o 300 lidí méně než byl stav v uplynulých letech. Letošní rok je skutečně mimořádně tragický, doufám, že dojde ke zvratu. Očekávám, že policie si uvědomuje, že bez nich nelze situaci na silnicích zlepšit. 19.6.2007 13:06
OTÁZKA: Bodový systém mi nevadí, a snad alespoň někdo kvůli němu zpomalil. Co mi ale vadí jsou kamiony. Vy sám byste omezil jejich provoz nebo jim zakázal předjíždění? Karel Procházka
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Podal jsem novelu zákona, která omezuje jízdu kamionů o víkendu. Věřím, že se projeví také vyšší zpoplatnění silnic, které motivuje přepravovat náklady po železnici. Předjíždění kamionů by neměl vymezovat zákon, ale místní značení na příslušné komunikaci, které je v kompetenci správců komunikace. Jsem zastánce většího omezení předjíždění kamionů. 19.6.2007 13:09
OTÁZKA: Myslíte si že se něco zlepšilo?? Já myslim že jde pouze o "buzeraci" řidičů - možná to bylo dobře myšleno, ale dopadlo to jako dycky všechno - špatně! Díky fraze
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Zákon je jen nástrojem, který umožňuje policii postihovat bezohledné řidiče. Bez její denní přítomnosti na silnicích je nový zákon neúčinný. Otázkou je, proč stejní řidiči jezdí v Rakousku a Německu ohleduplně, zatímco u nás se navzájem vraždí. 19.6.2007 13:11
OTÁZKA: Dobrý den, nemáte poslední dobou ten dojem, že zákon schválený poslanci, kteří ani nevědí, o čem hlasují a rozhodují pouze na základě počtů koalice – opozice, bez jakýchkoli odborných hledisek, je právě váš nový silniční zákon? M. Michna
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Tento zákon byl projednáván velmi podrobně a bylo k němu podáno přes 800 pozměňovacích návrhů. Ne každý byl naštěstí přijat, ale debaty se zúčastnila prakticky celá Sněmovna bez ohledu na politické kluby. 19.6.2007 13:13
OTÁZKA: na jaké úrovni podle Vás je politická kultura v této zemi taksijaksi
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Politická kultura v této zemi je na nízké úrovni. 19.6.2007 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč byl přijat zákon v této vyloženě perzekuční podobě bez motivačních prvků, které obsahuje např. zákon platící v Německu a jestli stále trpíte pocitem, že pouze Váš názor na problematiku silničního provozu je ten jediný správný? pepan
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Zákon ve stávající podobě je velkým kompromisem, který byl ve Sněmovně přijat. Základem zákona jsou obdobné předpisy z Německa, Rakouska a Velké Británie, kde zákon funguje bez problémů. Motivační prvek v zákoně je odečítání 4 bodů za 12 měsíců bez přestupků. Připojuji se k názoru, že bychom měli zavést ještě další motivaci v podobě školení bezpečné a defenzivní jízdy. Příslušná novela zákona již je v hospodářském výboru Sněmovny. 19.6.2007 13:16
OTÁZKA: Zdravim vas, vite o tom, ze mnohe mestske policie si z prestupku udelali dobrou zivnost a cele dny cihaji s radarem na vypadovkach za znackou zacatek obce ? I statni policie se soustredi jenom na snadno dokazatelne (nejlepe od stolu v kancelari) prestupky a ty nejhorsi (agresivni predjizdeni...) neresi nikdo, protoze by to bylo mnohem vic prace a penize stejne. Cely bodovy system se tak, dle meho nazoru, omezil jen na mereni 50ky ve mestech a vybirani pokut. Vychovny efekt nevidim a statistiky to i potvrzuji. Frantisek
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Statistiky zjištěných přestupků ukazují, že škála přestupků je podstatně větší než jen přestoupení povolené rychlosti. Práce obou policií se podle mého názoru musí změnit, aby policie jen neměřila rychlost na místech, která jsou jinak bezpečná. Policie musí být denně přítomna v provozu a svou přítomností odrazovat nás řidiče od přestupování zákona. V současné době vidíme policii jen u vyšetřování nehod nebo při bezpečnostních velkoakcích. To je velký rozdíl proti práci policie v sousedních zemích. 19.6.2007 13:19
OTÁZKA: Myslíte si, že někdo dokáže vyřešit problém s chováním řidičů na silnicích a kdy? Pořád je dost pirátů silnic, policie s tím nic nedělá, body evidentně nepomohly. Je nějaké řešení jak dosáhnout bezpečných silnic? Jan
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Práci policie pokládám za zásadní pro zlepšení bezpečnosti na našich silnicích. Sebelepší zákon sám o sobě nic nevyřeší. Bodový systém působí v dlouhodobějším horizontu, věřím, že se situace bude postupně zlepšovat, aspoň tak jako za loňský rok, kdy bylo o 300 mrtvých na silnicích méně. 19.6.2007 13:22
OTÁZKA: Řídíte nebo se necháváte vozit? ridic
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Řídím si sám. 19.6.2007 13:23
OTÁZKA: Přimlouvám se za zmírnění bodového systému. Např. při překročení rychlosti o méně 20 km/hod by nemusely být udělovány body, ale stačila by peněžitá pokuta. Výrazně by se tak snížilo zatížení úřadů a bezpečnost na silnicích by to výrazně neovlivnilo. Připadá mi nesmyslné, že za současného stavu můžeme přijít o body, když na "padesátce" jedeme 51km/hod, silnice je suchá a prázdná, nikoho neohrožujeme ani neomezujeme. Erika
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Tam, kde je bezpečná vyšší rychlost, by měli správci komunikací vyznačit vyšší povolenou rychlost dopravním značením. Rychlost musí být stanovena jednoznačně tak, aby všichni řidiči věděli, jaká je nejvyšší povolená rychlost. 19.6.2007 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, není vám líto, že celý systém je zcela nefunkční? Ty největší piráty nepostihuje, ale postihuje (spíše buzeruje) normální lidi, kteří kvůli překročení rychlosti na nesmyslných omezeních. Houmr Simsn
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Sankce a bodové ocenění mohou dostat jen ti, kteří překročí zákon, ať se jedná o piráty nebo "normální lidi". Zvlášť bezohlední řidiči sčítáním bodů směřují k odebrání oprávnění řídit vozidlo. 19.6.2007 13:28

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.