Hostem iDNES.cz je Lukáš Humpl

Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje
velikost textu:
vydáno 11.8.2008 14:59
Záchranná služba Moravskoslezského kraje v pátek zvládla náročný zásah při tragické železniční nehodě u Studénky na Novojičínsku. Jak akce probíhala a co vše záchranáři zajišťovali se ptejte v on-line rozhovoru iDNES.cz jejího mluvčího Lukáše Humpla.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 11. srpna 2008 do 15:20

OTÁZKA: Od koho se vlastně záchranka dozvěděla první informaci o nehodě? Volal někdo z cestujících? Bimbo
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, první volání v 10.32 hodin bylo od svědka, jenž událost viděl. Následující telefonát byl pak od cestujícího - muže, který se nalézal v prvním vozu soupravy. 11.8.2008 15:05
OTÁZKA: Jak se určovalo, do jaké nemocnice bude zraněný odvezen? Kamil
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Snažili jsme se směrovat pacienty s nejtěžšími zraněními na Fakultní nemocnici v Ostravě a pak na Městskou nemocnici, v jednom případě i do FN Olomouc. Jsou na tyto zraněné nejlépe připraveny personálně i vybavením. Pacienti procházeli na místě neštěstí prvním tříděním, při němž se lékaři snažili určit závažnost stavu a rozhodnout, kam bude pacient transportován. Také rozhodovali, zda to bude pozemní cestou nebo vrtulníkem. 11.8.2008 15:12
OTÁZKA: Dle svědků udělal IZS velký kus práce. Aspoň touto formou bych Vám chtěl vyseknout poklonu a velké poděkování. Jarda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkujeme. Rád budu Vaše poděkování tlumočit našim záchranářům. 11.8.2008 15:13
OTÁZKA: Dobrý den pane Humpl, vždycky mne na záchranářích fascinovalo, že dokáží hledět na "rozbité" lidské tělo. Vždycky mám obavy, abych jako první nepřijel k dopravní nehodě a nepamatoval si pak ten okamžik celý život. To si na ten pohled prostě zvyknete nebo se Vám to také vrací ve snech? Díky Pavel. P.S. Musím stejně konstatovat, že všichni záchránaři jsou FRAJEŘI!!! díky Pavel V.
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den. Záchranáři se s lidským neštěstím setkávají ve své práci často. Ale i pro ně je pohled na těžce zraněného nebo umírajícího člověka těžký. Při zásahu však fungují řekl bych automaticky, jakoby měli zapojeného autopilota. Emoce a prožitky se vyplavují až později, s odstupem hodin či dnů. Proto i samotní zachránci potřebují ošetření, a to na psychické rovině. Je to jedním z úkolů psychologa, který v rámci MS záchranné služby pracuje. Přesto všechno si některé obrázky a okamžiky záchranáři pamatují po celý svůj život. 11.8.2008 15:18
OTÁZKA: Dobrý den,tato nehoda mě opravdu velmi zasáhla a zaskočila...O to víc,že jsem tímto vlakem měl ject,ale nakonec jsem jel o den dříve.Člověk is pak pokládá otázky,proč ta konstrukce spadla zrovna teď a ne dřív...ale to je jiná.Mě zajímá jaké je to z pohledu záchranářů.Někdo vám zavolá popíše co se stalo a vy přijedete,přinesou vám zraněné lidi,které se snaíte zachránit a ošetřit?nebo jste se jako záchranná služba podíleli i na vyprošťování,uklidňování,nezraněných a tak?...děkuji Petr Havel
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Prvotní byla pochopitelně záchrana životů, která probíhala v úzké spolupráci s Hasičským záchranným sborem. Hasiči se starali o vyproštění zraněných, ale pomáhali nám také s jejich ošetřováním, odnesením na místo třídění či do sanitek... Myslím, že jim za jejich ohromné úsilí patří také velký dík. 11.8.2008 15:21
OTÁZKA: Dobry den, byl to pro vas nejtezsi zasah v dosavadni cinnosti? Co bylo pro vas na tom celem nejhorsi? Vytahoval jste i mrtve?Opravdu vas obdivuji..... Dekuji za odpoved ela
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ano, pro naprosotu většinu z nás, kteří jsme byli na místě, se jednalo o nejrozsáhlejší hromadné neštěstí tohoto typu. Pro některé byl nejtěžší, například pro kolegy pracující přímo ve vagonech nebo pro ty, kteří byli nakonec pověřeni úkolem ohledat těla obětí. Myslím, že nejtěžší na zásahu byly první desítky minut, kdy na místo dorazily nejbližší posádky a začaly pracovat. Další postupně dojížděly s časovým odstupem, který byl dán vzdáleností. zpočátku tak vznikl veliký nepoměr mezi počtem záchranářů a množstvím zraněných. To bylo pro lékaře i sestřičky velmi frustrující. 11.8.2008 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, máte informace o počtu mrtvých a těžce zraněných v jednotlivých vagonech? LáDa
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, většina z nich byla v prvních vozech soupravy. V prvním byli podle mých informací čtyři mrtví, jedna oběť pak ve třetím vagonu a jedna mimo vlak mezi vozy. 11.8.2008 15:34
OTÁZKA: jak se stane z vojaka tiskovy mluvci zachranky? jsi pysny na "sveho starsiho spoluzaka z opavske zizkarny" - pana premiera? jeste hravas hokej? off topic
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ahoj, po vojenském gymnáziu jsem vystudoval zdravotnickou školu, byla ze mně sestřička. Práce v nemocnici, pak na záchranné službě jako operátor (dispečer) a záchranář. Distančně psychologie na FF v Olomouci, no a v poslední době coby psycholog a tiskový mluvčí. Cesta docela klikatá... Hokej chodíme hrát pro zábavu :-) 11.8.2008 15:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak dlouho se může záchranář věnovat této profesi? Bezesporu je velmi náročná na psychiku. Každopádně mají záchranáři můj velký obdiv. Lenka
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, znám záchranáře, kteří zasvětili záchrance celý svůj pracovní život. Náročná profese to ale bezesporu je, záleží hodně na osobnosti a psychické odolnosti každého z nás. Znám i záchranáře, kteří odešli za klidnějším zaměstnáním nebo lepším výdělkem. 11.8.2008 15:40
OTÁZKA: Dobry den, diky vam vsem za skvely zasah - pomerne me rozcilila veta v tisku "skoda, ze se zachranny system musel dozvedet o nestesti az z medii"... Byl jsem totiz v dobe zasahu porubske nemocnici a vim, ze 15 minut po nestesti uz si personal mohl nohy ubehat, aby zajistil prijem spousty zranenych z nestesti... Preju co nejmene podobnych zasahu v budoucnosti Jarek
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Zdravím Vás, záchranný systém se o události dozvěděl z telefonátů lidí, kteří byli na místě neštěstí bezprostředně po jeho vzniku. 11.8.2008 15:42
OTÁZKA: Hezký den, kolik lidí (záchranářů, hasičů, ...) odhadem ve Studénce zasahovalo? Petr
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Záchranářů bylo okolo osmi desítek, a to z okresů NJ,FM,OP a z Ostravy, dále pak i ze zlínského a olomouckého kraje. Hasičů bylo na místě přes stovku. O počtech policistů nemám relevantní údaje. 11.8.2008 15:46
OTÁZKA: Jak se při takové nehodě koordinuje, kdo koho bude ošetřovat a v jakém pořadí budou lidé odvážení do nemocnice? Kačka19
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Na shromaždišti zraněných je vedoucí lékař zásahu, nebo jiný jím pověřený lékař, který činnost organizuje. Je třeba si uvědomit, že v počtu postižených, který přesahuje číslo sedmdesát, je to velmi obtížné. Důležitou roli má také operační středisko, které je ve spojení s nemocnicemi a na koordinaci se podílí. 11.8.2008 15:51
OTÁZKA: Byl jste osobně na místě? Co vás tam překvapilo? Tamiflu
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ano, byl. Množství posádek, které se na místo sjely, včetně záchranářů povolaných z domovů. A pak to, jak vypadalo čelo vlakové soupravy s prvními vagony. Připadalo mi to úplně neskutečné, nikdy předtím jsem nic takového neviděl. 11.8.2008 15:56
OTÁZKA: Soudě z fotek byl zejména první vagon totálně zdemolován. Jak se do něho lékaři dostali? Jarda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Nejsem si zcela jistý, protože jsem na místo dorazil až po několika desítkách minut od vzniku neštěstí a pak jsem plnil své úkoly. Mám však zato, že pravděpodobně okny a za asistence a pomoci hasičů. 11.8.2008 15:58
OTÁZKA: Byl jste na miste nestesti? Jaka byla Vase prace? Dekuji. Morgan
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Moje práce spočívala jednak v kontaktu s medii a podávání aktuálních informací a pak také v organizaci následné psychosociální pomoci přímým obětem a jejich blízkým. V první fázi zajišťování krizových linek, na kteréá mohli lidé volat, s kolegy z Hasičského záchranného sboru, krizového centra a dalšími pak fungování týmů, které byly připraveny podpořit a ujmout se příbuzných v nemocnicích, kam byli zranění odváženi. Volaly také např. zastupitelské úřady jiných zemí, které se ptaly po svých občanech, jež měli ve vlaku cestovat. Přicházely mi také nabídky pomoci z jiných organizací, které jsem předával dál... 11.8.2008 16:05

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.