Ptejte se dopravního experta Stanislava Humla

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. února 2009 do 10:12

OTÁZKA: Proč se nezruší instituce osoby blízké jako taková? Řidičský průkaz mám od roku 69 a v životě by mě nenapadlo se takto hloupě vymlouvat. Kdy vlastně tento termín vznikl? A proč? Stejně jako bodový systém, který je náhražkou za kupon v řidičáku. Ten byl přeci taky jasný a silniční kontrola i řidič věděli na čem jsou. Hasičák vozím i bez zákona, ale tester? Každý by měl být soudný a tresty za ohrožení, nebo nedejbože zranění takové, aby si to KAŽDÝ rozmyslel. Vystoupení pana poslance bylo opravdu, ale opravdu přesvědčivé. Dan Pelej
OTÁZKA: Co resi novelizace osoby blizke? Vzdyt vetsina lidi zaplati ty 2000,- a ma klid. S osobou blizkou si to jiz nejak vyresi. Je to jen tahani penez od lidi. Vy stejne budete tam, kde jste ted. Tj. nebudete vedet, kdo skutecne ridil. A jak vite, tak aby jste dostal pokutu za rychlost, tak nemusite byt zadny pirat silnic...Smyslem by melo byt prvorade zjistit skutecneho vinika prestupku, coz toto neresi! Kamil
OTÁZKA: Dobrý den pane Humle, chci se zeptat jestli nemají tyto věci, jako zahrnutí do povinné výbavy (alkoholtestery, popř.hasící přístruje), něco společného s řešením hospodářské (finanční) krize - berte to pochopitelně s nadsázkou! Přínosem by to bylo pouze pro distributory nikoliv pro zlepšení situace v silničním provozu! Děkuji Vám za odpověď. Johny
OTÁZKA: Pana Humle, jakákoliv změna v zákoně nezajistí snížení nehodovosti, nesednutí pod vlivem alkoholu za volant aj, pokud se nezměníme my lidé - řidiči. Tuto problematiku nevyřeší žádný dopravní expert. Na to stačí selský rozum, škoda utrácení peněz za takové profese. jara
OTÁZKA: Dobrý den, pořád se řeší nějaké hlouposti, ale co takhle třeba lepší zabezpečení a hlavně označení na silnicích? Kolikrát někde jedete a nevíte zda jste na silnici nebo na poli. Dopravní značení je u nás také někde katastrofální - vždy na poslední chvíli! Když se podíváte do sousedního Německa třeba na dálnice, to je i pro cizince naprostý rozdíl oproti nám. A kolikrát jde jen o maličkosti a jak dobře to funguje. U nás je řidič-detektiv. Tak jen doufám, že brzy k těm alkotestům taky nebude povinně nutný defibrilátor, ten by se asi více hodil. Milda
OTÁZKA: Vážený pane Humle, zajímal by mne Váš názor, zda dopravní policie koná tak, jak má. Dle mého soudu je zákon i ve stávající úpravě natolik dobrým, aby zklidnil českou dopravu. Nefunguje však z politických důvodů. To vše podporované bývalým šéfem dopravní policie, který jen nečině přihlížel tomu, co se děje na českých silnicích. Toto konání velmi odsuzuji. Pokud by se u nás tento stávající zákon vymáhal, pak nevěřím tomu, že by mezi slušnými řidiči existovali také ti, kteří bezostyšně zákon porušují. Děkuji za reakci. David Neckář
OTÁZKA: Proc nemame poradnej silnicni zakon a proc jse kazdou chvili meni? Za 20 let bylo dostatek casu ten zakon udelat. Proc necerpame ze skusenosti v zahranici napr. Anglie, Svedska nebo finska. Je opravdu tak vysoka korupce, nebo jsou tak neschopni politici? Dekuji za uprimnou odpoved. Lubos.
OTÁZKA: Proč se na technické neoznačí auta nálepkou s maximální rychlostí jak mají náklaďáky a přidat do techničáku . Staré nebo špatné auta na hranici technického stavu - nalepit 40 km/h a nepustit na dálnici a po dědině ať si jezdí jak chce . Zdeněk
OTÁZKA: Vážený pane Humle, zajímal by mne Váš názor, zda dopravní policie koná tak, jak má. Dle mého soudu je zákon i ve stávající úpravě natolik dobrým, aby zklidnil českou dopravu. Nefunguje však z politických důvodů. To vše podporované bývalým šéfem dopravní policie, který jen nečině přihlížel tomu, co se děje na českých silnicích. Toto konání velmi odsuzuji. Pokud by se u nás tento stávající zákon vymáhal, pak nevěřím tomu, že by mezi slušnými řidiči existovali také ti, kteří bezostyšně zákon porušují. Děkuji za reakci. David Neckář
OTÁZKA: Dobrý den! Měla bych návrh na zlepšení silnic pro nás všechny: 1.Krajnici silnice pořádně označit bílou čárou /v okolí Brna nejsou/ 2. Osvětlit za šera a v noci pořádně přechody pro chodce/to co svítí okolo cest v Brně nejsou světla,ale světlušky/ 3.Směrovky /tabule/vždy na poslední chvíli,řidič neví kam jede 4.povinná vesta pro chodce po kraji silnice...... a ne nějaké alkoholové testery,na co,ten kdo pojede s alkoholem pojede i bez řidičáku,a pokuta za to 2000,-kč směju se.Co vy na to ? Díky Hanka Hanka z Brna
OTÁZKA: Jaký máte názor na zákaz předjíždění pro kamiony? A co nedodržování rozestupů mezi kamiony - místo pro předjíždějícího? Nikde neřešená otázka zadních mlhovek při jízdě v koloně? Petr Š.
OTÁZKA: dobrý den.. pane huml.. myslíte si, že jako řidič po několika panácích půjdu do auta fouknu si do testeru a nepojedu ? vemte to opravdu logicky.. ale jestli zákon projde otevírám si internetový prodej testerů.. takže vlastně poslancům děkuji i přesto, že jsou tam k ničemu a náš národ je takový jaký jen.. přeji příjemný den.. antonín michalec
OTÁZKA: Dobrý den pane Huml, neuvažuje se o tom zda zda zavést místo 12 bodového systému 18 bodový? doktor
OTÁZKA: Zdravim pane Huml. Neprijde Vam alkohol tester jako zbytecnost? Za chvili by ridic musel pred kazdou jizdou absolvovat psycho testy, zda muze vubec ridit. Nemelo by se spis predchazet opilcum prevenci (leceni, vysoke tresty odebrani RP), nez timto zpusobem? JInak Vam fandim, mate jako jeden z mala v tomto odvetvi dobry pohled na vec. Chose
OTÁZKA: Co takhle namalovat bílé čáry po okraji silnice? Peníze bych ušetřil na výstavbě zbytečných obtěžujících retardérů. Mirek
OTÁZKA: Dobry den, je v novem silnicnim zakone i zakaz jiz nakladaku v patek? dekuji. Daniel
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že poslanec Šeich podal návrh novely silničního zákona ve střízlivém stvau? wayne
OTÁZKA: Dobrý den pane Humle, chci se zeptat jak vnímáte neřešení dopravních přestupků kamionů na dálnicích. Jejich vjíždění do levého pruhu před vozidly, předjíždění několik set metrů...najezdím toho relativně dost, ale nezažil jsem aby kvůli tomu kamioňáky stavěli policisté. díky matěj nožička
OTÁZKA: Proč budou muset abstinenti vozit tester na alkohol v autě . Bude mít ten alkotester certifikát stoprocentní spolehlivosti nebo stačí atrapa na ukázání policii ? Zdeněk
OTÁZKA: Chtěl bych se zeptat na Váš názor na problamatiku (v médiích nesprávně interpretovanou jako "osoba blízká"). V praxi jde o to, že již ústava, stejně jako patřičné paragrafy zákonů, dávají všem občanům právo odmítnout vypovídat, pokud by jim samým, či "osobě blízké" vzniklo riziko trestního stíhání, nebo postihu za přestupek. Pokud by jakýmkoli způsobem politici zrušili tuto možnost majitelům vozidel, stali by se tak vlastníci vozidel bezprecedentní skupinou občanů s menšími právy, než má třeba vrah. Jaký je Váš názor na tuto problematiku? Richard Kába
OTÁZKA: Dobrý den. Chci se zeptat, proč je elektronické omezení rychlosti automobilů až od 250 km/h, když se stejně smí u nás jezdit jen 130? Každý si myslí, že je závodník a mj. mladší ročníky jezdí jako blázni a ještě Vás vytroubí, když si dovolíte dodržovat předpisy. Neměl by být větší elektronický dohled nad vozidly navzdory "ječilům" hajícím lidské právo na blbost? Tomáš Křeček
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, proč jsou v záležitosti tzv. "osoby blízké" stále navrhovaly nejrůznější okliky a zlehčování a není žádná vůle tento problém vyřešit nekompromisně. Proč to nemůže fungovat jednoduše jako v jiných zemích - "Prozraď, kdo řídil, nebo poneseš plnou odpovědnost ty." Místo toho se navrhují směšně nízké pokuty. Přitom je jasné, že "osobu blízkou" využije hlavně ten, kdo je v opravdovém průseru a 2000 Kč je pro něj velmi snadné vykoupení z vlastní odpovědnosti. Děkuji za odpověď a přeji mnoho úspěchů v další Vaší práci, které si vážím. Honza z Ostravy
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o změnách ve slovenském silničním zákoně? Je to krok správným směrem, jen zvyšovat represe? Nemyslíte, že je potřebnějš spíše poslat víc policistů do terénu, aby se lidé začali "bát", že mají opravdu reálnou šanci být chyceni? Martin
OTÁZKA: Dobry den, navrhuji zmenit casovani semaforu podobne jako v Nemecku a Rakousku, kde nejdrive zacne 3 vteriny blikat zelena a pak teprve naskoci na 3 vteriny orznzova pred cervenou. U nas je pouze oranzova 3 vteriny, coz je prilis kratka doba na reakci, pokud sledujete i provoz za sebou a okole a nedivate se jen uprene na semafor pred sebou. To je duvod, proc mnoho aut projizdi na zacatek cervene, hlavne kamiony. Kdyby opravdu zacali vsichni ridici intenzivne brzdit, tak je zase spousta tukancu zezadu. Co vy na to? PremekC
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jaká by podle Vás měla být povinná výbava ve vozidle. Připadá mi, že současná výbava kromě žárovek a lékárničky, kterou polovina lidí neumí použít a druhá polovina ji použije špatně je vcelku rozumná? Nedovedu si představit, že bych měl investovat tolik peněz do has. přistroje a alkohol testeru, když při dnešní byrokracii se můžou za rok nebo za 2 znelíbit a budou zrušeny. Děkuji za odpověď. Stanislav
OTÁZKA: Co se týče návrhu zahrnout do povinné výbavy alkoholtestery – považuji to za absolutní nesmysl. Mrzí mě, že s návrhem přicházejí osoby jako je p. Šeich – vysokoškolsky vzdělaný člověk, snad natolik vzdělaný, že by neměl podceňovat českou populaci (cituji IDNES.CZ: „požil před jízdou 2dc vína a nadýchal 2,4 promile" - v případě průměrného člověka by to bylo asi takto… před jízdou (v průběhu 2 hodin) požil 7 skleniček vína 2dc (tedy 1,4 l)! Promiňte, mi za tento příklad nicméně v tomto případě by mohl usednout za volant až po 17 hodinách! Myslím, že detekční trubička popř. alkoholtester by v tomto případě neplnil danou funkci! A pokud p.Šeich neumí adhadnout svou míru, ať si pořídí tester (detekční trubičku) on sám- tomu stejně nezabrání usednout za volant! Doporučení – zahrňte testery (popř. trubičky) do výbavy ale ne do povinné ale doporučené. Doplácela by na tom většina slušných řidičů - a těch zbylých několik % (co si budeme nalhávat) moc dobře ví o svém počínání! Děkuji Johny
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, zda jsou Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikací, které vydal CDV nějakým způsobem závazné, či si může každý (stát, magistrát, úřad, apod.) vytvářet dopravní značení dle svého uvážení (počet dopravních značek na jednom sloupku, vzdálenosti dopravních značek od sebe apod.) Děkuji. Procházka
OTÁZKA: Dobrý den, neodpustím si pár otázek, spíše porýpnutí. Proč se zruší povinnost mít rezervu, když s nimi výrobce počítá a všechny automobily je mají? Místo toho mi nalinkujete povinnou výbavu na opravu a dojezd - 3000 CZK. Povinný hasičák - 500 CZK + určitě povinnost mít pravidelně obnovovaný atest (další stovky). Povinný alkotester. Zase sta až tisíce. Kdo ví, co tam ještě máte? Násobeno několika miliony registrovaných vozidel, .... za to už pár vilek bude, že. TOM
OTÁZKA: Možná se ptám hloupě, ale bude už někdy víc policistů na silnicích, jak je stále slibováno? Jejich neviditelnost , je podle mě hlavní problém současného stavu. Zákony není třeba stále měnit. Katka19
OTÁZKA: Co rikate na novy slovensky silnicni zakon? Nemeli by se u nas take ke slovu konecne dostat odbornici? http://www.sme.sk/c/4032992/male-mnozstvo-alkoholu-za-volantom-budu-asi-tolerovat.html Ministerstvo pri návrhu vychádzalo zo zistení expertov, ktorí predložili svoje stanovisko aj Európskej komisii. Podľa neho koncentrácie pod 0,3 promile alkoholu v krvi sú nespoľahlivé a nemusia vždy znamenať, že vodič pil alkohol. Takúto hladinu môžu spôsobiť aj potraviny, ktoré obsahujú alkohol. „Ide o niektoré dezerty, mäsá pripravované na víne, kompóty, ktoré skvasili, flambované potraviny, toaletné vody, niektoré lieky alebo väčšie množstvo nealkoholického piva,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Silvia Horváthová. anonym
OTÁZKA: Dobrý den, Stando. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Uděláte si letos čas a vyrazíte do jarní přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
OTÁZKA: Vrátím se ještě zpět k dopravním nehodám, výši škody a volání policie. Zajímá mě, kdo se postará o řízení dopravy v místě nehody, pokud nebudu kvůli "malé" škodě volat policii. Mám na mysli nehody ve městech, na frekventovaných silnicích, na dálnici atd. Jan Šrůt
OTÁZKA: Dobrý den, položím Vám otázku ale nejdříve uvedu příklad – srovnání testeru s např. rychlostí. Každé osobní vozidlo je vybaveno ukazatelem rychlosti - řidič je tudíž „dle vyhlášky“ povinen se podle toho chovat (předepsaná rychlost) – je si také vědom, že namísto 90 km/h jede např. 130 km/h (a to v těch lepších případech). Srovnání = každý opilý řidič si je vědom svého počínání (i kdyby mu tester ukázal, že byl pozitivní)! Přesvědčte mě o opaku, já si totiž nemyslím, že by to mělo přispět ke snížení počtu opilých za volantem. Pokud testery, tak jedině ne jako povinná výbava ale jako doporučená výbava (pro ty kteří si chtějí být jisti, že nemají zbytkový alkohol – a ne pro ty kteří jako viz p.Šeich si dají před jízdou 2dc vína a je jim naměřeno 2,4 promile). Děkuji Vám za odpověď a přeji pěkný den. Johny
OTÁZKA: Dobrý den. Pane Huml nezdá se vám,že více jak o bezpečnost v dopravě, jde ministerstvu dopravy více o soukromé kšefty. Milena
OTÁZKA: K osobě blízké... Tuším, že je osoba blízká i v zákoně 500/2004 (správním řádu), nepůjde její odstranění ze silničního zákona proti správnímu řádu? martin vozka
OTÁZKA: Dobry den, jak byste popsal typickeho silnicho pirata co si pod timto oznacenim ma neexpert predstavit? hm
OTÁZKA: Dobry den .chtel jsem se zeptat jak se bude posuzovat braneni v predjizdeni . Casto se stava za na konci obce zacinam zrychlovat a a auto za mnou cca 5-7 vyhodi smerovku a vjede do protismeru jako ze predjizdi . Ale jeho auto je fyzicky 5-7 metru za mnou je to braneni predjizdeni pokud zrychlim ?, nebo musim pustit kazdeho kdo vyhodi blinkr ? dekuji za odpoved. Marcus Aurelius
OTÁZKA: zajímalo by mě, jak se můžu stát dopravním expertem. Děkuji Buryšek Vladislav
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal jaký je problém,z hlediska legislativy, zanést do zákona následující doplnění: „Pokud daná situace (v silničním provozu) nedovoluje (neumožňuje) prokázat osobu, která je zodpovědná za danou skutečnost, která nastala - je za provoz vozidla zodpovědný vlastník vozidla. V případě že se jedná o právnickou popř. fyzickou osobu, kde je vozidlo používáno k účelům pro podnikání – v těchto případech existuje ze zákona záznam jízd. Z toho vyplývá buď postih dané osoby v zaměstnaneckém vztahu (doložené-z hlediska zákona-záznamy), popř. 2.varianta u „nemožnosti“ prokázání ale v tomto případě by byl podnik přísně sankcionován (přísně=tak, aby to pocítil tzn. v desítkách tisíc Kč–na úkor nemožnosti odepsání bodů). Myslím, že postihy v prostředí českých silnic jsou stále mírné! Co se týče soukromých osob je zodpovědná „jednoznačně“ osoba vlastnící vůz (osoba, která způsobila škodu se z hlediska etického k osobě, od které měla vůz půjčen by měla příjmout sankci za něj)! Jan
OTÁZKA: Jsem abstinent. Proč mne zákon bude nutit koupit si něco co URČITĚ nikdy v životě nepoužiju. To už spíše ty prezervativy. Richard
OTÁZKA: Není ten alkohol tester nebo detekční trubička trochu trest pro abstinenty. Ti opravdu nepijí a nepotřebují tak zjišťovat, zbytkový alkohol. Bimbo
OTÁZKA: Dobrý den, stále slyšíme, že se řidiči vymlouvají na osobu blízkou, ale vím i o případech, o kterých se nepíše, kdy v některých rodinách, možná už dnes vyjímečných, není zvykem se vzájemně udávat. Trestní zákoník, jak víme toto jednání legalizuje. Otázka zní: Myslíte si, že majitel vozidla, který využije svého práva neudat osobu blízkou, by měl být za toto své jednání, které mu umožňuje zákon potrestán. Děkuji za jednoznačnou odpověď. Buryšek Vladislav
OTÁZKA: Pane Humle, 1. domnívám se,že represe jsou z větší části způsobem,jak odstranit důsledky,nikoliv příčiny. Proč dovážíme např.většinu mléčných výrobků z ciziny a nekonzumujeme své vlastní,kterých máme nadbytek?To budeme raději snižovat rychlost na 30km/hod v místech s vyjetými kolejemi od kamionů?, 2. navrhl někdo,aby v rámci EU byly sjednoceny dopravní předpisy alespoň v zásadních věcech ,jako je značení,rychlosti,svícení a pod.?Nemáme snad k tomu v rámci předsednictví v EU dostatečný prostor?Slušných řidičů je většina,neměli by doplácet na zbytečné nedostatky v předpisech.Výměna průkazů po čtyřech letech není prioritní, 3.evidence hříšníků v rámci bodového přestupkového systému umožňuje progresi v pokutování „výtečníků“ tak,aby na přemrštěně přísné předpisy nedopláceli všichni.(Mimochodem dnes se hnal ulicemi Bratislavy tamější ministr vnitra rychlostí 115 km/hod.) A.Bartoš,Kunovice A.Bartoš
OTÁZKA: Dobry den, s velkou slavou policie uvedla do provozu VW Passat R36, ze pry jsou potreba na stihani silnicnich piratu, v tv byla reportaz kdy s policisty stravili sluzbu za tuto sluzby stihali policiste 4piraty kteri nejeli vice nez 160 a vsichni takto jeli na poloprazdne dalnici... Toto maji byt ti pirati o kterych se neustale mluvi? hm
OTÁZKA: Dobry den, neustale se mluvi o tom jak na silnicich umira hodne lidi, ale kdyz se kouknu na opatreni vlastne jen represivni, ktera udajne maji toto zlepsit tak to uz roky nefunguje a z odpovednych mist slysime stale stejne "Kdepak, to se jen pozitivní efekt ještě nestačil projevit" kolik casu je potreba, aby se o necem reklo, ze to bylo k nicemu a ze by bylo patrne na case zmenit pristup? hm
OTÁZKA: Dobry den, kde skonci podle vas neustale zvysovani represe za takovych 15let, myslite si ze v te dobe bude mozne mluvit jeste o nejakych pravech, soukromi a svobode jednotlivce? hm
OTÁZKA: Pane Humle, zatímco už i na Slovensku oficiálně tolerují 0,2 promile při dechové zkoušce,my budeme zavádět povinné testery.Ty stejně řidiči žádnou,natož právní jistotu neposkytnou,protože pro trubičky a levné detektory je často 0,2 promile rovno nule a naopak.Ono to taky v normálních zemích platí.To celé navrhuje poslanec na kterého sedí "vrah o morálce káže" - a zaštiťuje se to vaším jménem.Není to už skutečně absurdní? Jan Novak
OTÁZKA: Pane Humle.proč chcete pořád řešit nějakou "povinnou výbavu"? Když nebudu mít v autě rezervu nebo jinou pomůcku, v případě defektu pneu si pak budu muset zavolat odtahovku a bude to jen a jen můj problém. To jsou všechno zástupné pseudoproblémy...ale ke "zviditelnění" dobré, ne? :-) Vladimír Tylšar
OTÁZKA: Dobry den, kdy uz skonci potreba "kazdeho" menit co rok veci tykajicise takzvaneho silnicniho zakona, nestacilo to uz? hm
OTÁZKA: Dobry den, kde jsou nejaka cisla kolik lidi pouzilo ustanoveni obsahujici i vec tykajici se osoby blizke (by jim sobe) a a u jakych prestupku v jake mire se tak deje? hm

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.