Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek čelil otázkám čtenářů iDNES

velikost textu:
vydáno 4.2.2003 15:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. února 2003 do 15:20

OTÁZKA: Dobrý den, průběh stávky tramvajáků nebyl podle mého zcela v pořádku, a to především ze strany řidičů. Ale chci se Vás zeptat na trochu jinou věc. Někdy v září dostalo vedení DP od řidičů tramvají seznam míst, kde mají soupravy problém s plynulým provozem. Jedná se zvláště o křižovatky. Chtěl bych se Vás zeptat, co jste s tímto dokumentem udělali a zdali jste adekvátně reagovali. Jaké máte jako ředitel DP možnosti požadovat v širší míře preferenci tramvají na křižovatkách, která je podle mého nedostatečná nebo někdy neefektivní a jaký máte o podobné problémy zájem? Děkuji. Miroslav Grossmann
ODPOVĚĎ: Dokument se seznamem míst, které jsou podle FŘT problematické, DP projednal a dále začal projednávat s orgány hl. m. Prahy. Problematická místa preference tramvajové dopravy jsou známá a průběžně se projednávají. Praktickou realizaci jednotlivých křižovatek je nutno posuzovat z více pohledů, např. jestli jednoznačná preference tramvajové dopravy se nekříží s umožněním průjezdu autobusů stejného dopravního podniku v příčném směru. Každopádně lze říci, že preference je na úrovni DP a hl. m. Praha projednáván na pravidelných týdenních jednáních. Pan primátor slíbil a během těchto dnů bude realizováno založení skupiny pro řešení preference MHD, a to je z mého pohledu platforma k řešení reálných problémů. V minulých letech bylo pro preferenci MHD uděláno poměrně mnoho, což může každý cestující ale i řidič osobního auta denodenně především v centru vidět. 4.2.2003 15:08
OTÁZKA: Dobry den pane rediteli Dekuji za sebe ,a verim ,ze i za mnohe dalsi, ze jste neustoupil te amatersky pripravene protizakonne stavce srovnatelne s chovanim uminenych a nezbednych malych kloucku na piskovisti a ze jste ji takto razantne vyresili. Stejne tak dik patri i 80 % tramvajaku, kteri meli na rozdil od pana Duba rozum a teto saskarny za hodne penez se nezucastnili. Otazka : Pokud nekdo stavkuje tak nepracuje. To je v poradku , i kdyz nezakonnost je zrejma . Ale to neni podstatne - podstatnejsi je ,ze pokud nekdo pri tom vezme do rukou vec, ktera mu nepatri a brani s ni v praci tem, co pracovat chteji, pak se podle meho nazoru jedna prinejmensim o hrube poruseni pracovni kazne. Budete podle toho postupovat a propoustet konecne “na tvrdo” ty, kterych se to tyka ? Nejlepe s pane Dubem v cele ? Verim ,ze za 20000 mesicne najdete nahradniku, kteri si budou dobre placene prace vazit ,vice nez dost. Preji hezky den. Jindrich Dvorak. Jindrich Dvorak
ODPOVĚĎ: Dnes ve 14,23 hod. DP podal žalobu k Městskému soudu v Praze na určení nelegálnosti včerejší stávky. To, že nakonec vyjela většina řidičů tramvají, je jejich vyjádřením nesouhlasu s postupem nejužšího vedení FŘT a snaha vyřešit tuto vyhrocenou situaci smírnou cestou stejně jako všech osm ostatních odborových organizací DP. 4.2.2003 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Plánujete v průběhu jarních prázdnin v Praze oslabený provoz, anebo si užijeme týden v X-B namačkáni o něco méně? Chápu, že zajistit náhradní provoz namísto nefunkčního metra je složité, ale proč jako X-B jezdí také staré tramvaje s menší kapacitou, když je dost novějších, i „kloubových“ tramvají, které jezdí na jiných linkách, kde je přece jen méně cestujících? Už jste si někdy osobně vyzkoušel jet linkou X-B v době největšího provozu? A dovolte poslední otázku – bude po 17.2. obnovena linka 3 z Modřan? Děkuji za odpovědi. Daman
ODPOVĚĎ: V době jarních prázdnin nebude nijak provoz MHD omezen (kromě školních linek). Kapacita tramvají typu KT8, tzn. kloubových, je přibližně srovnatelná s kapacitou souprav 2x T6 nebo 2x T3. Kapacitnějšími tramvajemi DP v současné době nedisponuje. Po 17.2., tzn. se zprůjezdněním trasy B pražského metra, bude linkové vedení tramvají vráceno téměř (mimo tramvajovou trať Sokolovská) do původního provozu, včetně linky č. 3. 4.2.2003 15:16
OTÁZKA: Kdy plánujete vyřadit zbývající ruské vozy metra a nahradit je modernějšími? Bude ve skluzu otevření prodloužení trasy C do Ládví, nebo k tomu dojde v roce 2004? Děkuji Daman
ODPOVĚĎ: Otevření trasy C do Ládví závisí na finančních prostředcích. V současné době není žádný důvod k tomu, aby v polovině r. 2004 nebyla zprovozněna. Ruské vozy postupně DP rekonstruuje v rámci finančních možností a vyřazuje nejstarší z nich. Moderní vozy M1, v ceně cca 225 milionů korun za soupravu, definitivně nahradí staré ruské soupravy na trase C do konce 1. čtvrtletí r. 2004. Zbytek jich zůstane na trase B a budou postupně nahrazovány nebo vyřazovány po ujetí cca 1,5 milionů kilometrů. 4.2.2003 15:20
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, je opravdu takový nedostatek uchazečů o zaměstnání řidiče tramvaje? Odpovídá plat řidičů současnému vztahu mezi nabídkou a poptávkou po tomto zaměstnání? Jsou opravdu řidiči tramvají, autobusů a metra tak kvalitní, že jejich platy převyšují nejen medián, ale i průměr platů v ČR? Sám bych uvítal raději zdražení jízdného než velké dotace od státu nebo obce. Všechny náklady je však třeba vydávat uvážlivě, včetně mzdových. Přeji Vám mnoho dobrých rozhodnutí ve Vaší manažerské pozici. Jarda
ODPOVĚĎ: Práce řidiče autobusu, tramvaje a strojvedoucího metra je velmi náročná, odpovědná a velmi si jí vážím. V pražských podmínkách rozhodně odpovídá jejich odměňování náročnosti práce. Většina výše uvedených řidičů si je vědoma způsobu svého odměňování ale i náročnosti své práce, a proto je ochotna s námi vyjednávat o nárůstu mezd. To se projevilo minulý pátek 31.1. v podpisu mzdové dohody na r. 2003 ve výši 6,5% osmi z devíti odborových organizací. V žádném případě bych si nedovolil nikdy znevažovat náročnou práci těchto profesí. Velmi oceňuji nasazení velké většiny řidičů v době povodní a při odstraňování jejich následků. 4.2.2003 15:25
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se zeptat, zda uvazujete o zamestnani ridicu ze zemi jako Ukrajina/Slovensko/Belorusko, kteri by jiste byli ochotni pracovat za vyrazne nizsi plat. Pokud ano, mate jiz takove zajemce? Dekuji M42
ODPOVĚĎ: Jsem stále přesvědčen, že i v současné době najdeme způsob, jak uchovat v rámci DP sociální smír. Pro mě to znamená, že je nutné především jednat. O zaměstnávání cizích státních příslušníků DP zatím neuvažuje. 4.2.2003 15:28
OTÁZKA: Dobrý den jezdíte také někdy MHD? Děkuji David
ODPOVĚĎ: Ano, snažím se. Rád bych měl přehled o výkonu zaměstnanců a službách, které poskytujeme svým klientům, tj. cestujícím. 4.2.2003 15:30
OTÁZKA: velmi vám držím palce v boji proti Dubovi, rozhodně mu neustupujte, teroristům se prostě ustupovat nemá! Tramvajáci si prostě nezaslouží mzdy jako autobusáci - řidič autobusu si třeba nemůže dát nohu nahoru nebo za jízdy svačit, protože v ruce drží volant (u tramvajáků nic neobvyklého), tramvajáci také neprodávají jízdenky atd. Jsem s vedením DP spokojen, pražská doprava je na mnohem vyšší úrovni než v Plzni či jiných městech. jirka
ODPOVĚĎ: Pro srovnání náročnosti obou profesí si vedení DP společně se všemi devíti odborovými organizacemi působícími v DP nechalo zpracovat studii od nezávislé firmy Trexima. Zároveň jsme se všichni zavázali, že její výsledky budeme respektovat. O to se vedení DP a odborové organizace mimo FŘT snaží. Výsledek jsme mohli vidět během včerejšího dne a v průběhu všech jednání během konce loňského roku a začátku letošního, kdy FŘT odmítá i dohody uzavřené na nejvyšší úrovni hl. m. Prahy. 4.2.2003 15:34
OTÁZKA: Dobry den, tiskem probehla informace ze se jedna o zvyseni z 19 000Kc na 19 400Kc Je to pravdiva informace? Dekuji OndraG
ODPOVĚĎ: Ne zcela jsem pochopil tuto otázku. Průměrná mzda řidiče tramvají za rok 2002 byla cca 19500 Kč. Řidiče autobusu o 400 Kč více. Mzdová dohoda pro rok 2003 znamená navýšení o 6,5%, což je cca 1600 Kč za měsíc, případně téměř 20000 Kč za rok v průměru pro všechny pracovníky DP. 4.2.2003 15:37
OTÁZKA: Pane Houfku, je pravdou, že řidičům tramvají, kteří včera nestávkovali, slíbilo vedení DP tisíc korun prémií? Petr Zachoval, Praha 6 P.Z.
ODPOVĚĎ: Tato informace se objevila v dnešním deníku Právo a byla pro mě novinkou. Nic takového vedení DP ani odštěpného závodu ED neudělalo. 4.2.2003 15:38
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, chystáte se v budoucnu sloučit jednotlivé odštěpné závody a tím zjednodušit zbytečně komplikované (mnohastupňové) řízení podniku? Kolik zaměstnanců má ředitelství společnosti a kolik jednotlivé závody ? Milan
ODPOVĚĎ: Jak naznačila tato krizová situace, je nutné historickou větší či menší samostatnost odštěpných závodů redukovat. V současné době připravujeme restrukturalizaci DP, jejímž cílem by mělo být zeštíhlení především správního aparátu a zjednodušení řízení DP jako celku. 4.2.2003 15:40
OTÁZKA: Jaké jsou celkové škody způsobené včerejší stávkou Federace řidičů tramvají? Anonym
ODPOVĚĎ: Celkové škody se v současné době vyčíslují, přibližně 2 miliony korun stálo nasazení náhradních autobusů, dalších několik milionů ztratil DP na jízdném, k tomu je nutné připočítat náklady spojené s informováním cestujících. 4.2.2003 15:42
OTÁZKA: Jaká je hodinová mzda řidiče tramvaje a jaká řidiče autobusu? Jaké jsou jejich průměrné platy(ne za rok 2002)? Proč stále zveřejňujete jejich průměrné platy za loňský rok, když musíte vědět, že řidiči tramvají najezdili mnoho přesčasů za nefunkční metro? Není to od vás klamání veřejnosti? Jaký je tedy podle vás SKUTEČNÝ rozdíl v jejich platech bez různých příplatků? Martin
ODPOVĚĎ: Základní hodinová mzda řidiče tramvaje v r. 2002 byla 84 korun a 5% prémií, základní hodinová mzda řidiče autobusu je 93 korun bez další možnosti získat prémie jako např. řidič tramvaje. Mzda u obou těchto profesí je současně závislá na počtu odpracovaných let v DP, na příplatcích za směnnost, soboty, neděle, svátky atd. Přesčasové hodiny odpracované řidičem tramvaje za r. 2002 jsou v průměru o 3 hodiny vyšší než řidiče autobusu, tj. přibližně 20 hodin za měsíc. 4.2.2003 15:47
OTÁZKA: Pane řediteli, můžete vyčíslit, kolik z řidičů tramvají, kteří nastoupili do práce v době stávky, byli dispečeři, kolik bylo brigádníků a kolik řidičů na plný pracovní úvazek? Můžete potvrdit nebo vyvrátit, že vedoucí vozoven při schánění řidičů na mimořádné služby za stávkující řidiče vyhrožovali při odmítnutí použitím paragrafu 53 Zákoníku práce, vyhození pro zvlášť hrubé porušení pracovní kázně? A můžete potvrdit, zda řidiči, tkeří nastoupili do práce, dostanou zvláštní příplatky za tuto směnu? Vašek Votruba
ODPOVĚĎ: Jak už jsem jednou sdělil, řidičům, kteří nastoupili, nebyly přislíbeny žádné zvláštní příplatky. Jsem přesvědčen, že stávkujícím zaměstnancům nebylo ze strany vedoucích vozoven vyhrožováno. Podle mých informací zasedlo do tramvají přibližně 10% řidičů, kteří nebyli v předem plánovaných směnách, tzn. dispečerů či nenaplánovaných brigádníků. Rád bych sdělil, že brigádníci jsou v běžném provozu naprosto pravidelně rozepisováni na služby a jejich včerejší nasazení není nic výjimečného. 4.2.2003 15:50
OTÁZKA: Vy necítíte osobní odpovědnost za zatopení metra při povodních? Milan Dobrovský
ODPOVĚĎ: Necítím. 4.2.2003 15:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.