Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ředitelka Muzea romské kultury Jana Horváthová

Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury
velikost textu:
vydáno 30.7.2009 10:00
Etnografka a muzeoložka Jana Horváthová vysvětlovala specifika romského etnika, rozdíly mezi českými, slovenskými a olašskými Romy. Se čtenáři hovořila i o rumunských Olaších, kteří přijeli do Prahy podpořit svého příbuzného, sedmnáctiletého chlapce, který leží v kritickém stavu ve Vinohradské nemocnici.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. července 2009 do 10:20

OTÁZKA: Vy Cikáni trpíte schizofrenií: tvrdíte, že máte stejné povinnosti a stejná práva jako Hanáci, Valaši, Chodové apod., ale současně chcete, aby tento stát vám něco z obecných povinností odpustil a jiná práva zase přidal; kdy se této schizofrenie zbavíte? Petr
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Je třeba každého člověka posuzovat individuálně. Já takovou schozofrenií určitě netrpím a chci, aby stát postihoval svými pákami Romy stejně jako všehcny ostatní, když překračují zákon. Možná je však nepochopení v jiné věci, což na Vás pak může působit právě dojmem naznačené schizofrenie. Romové jsou v situci - jejich jistá významná část - spočívá na naprostém dně společnosti. Z povahy jejich problému vyplývá, že tito lidé se sami z tohoto dna nedostanou. A problém je v tom, že jejich přítomnost na dně poškozuje nás všechny, společnost jako celek, jenže málokod ve svých úvahách dojde až k těmto důsledkům. Při vzbouřených emocích se zadrhne na tom, že by "cikáni měli mít výhody". 30.7.2009 10:05
OTÁZKA: DObrý den, chtěl bych se jen zeptat, zda ctíte rovnost před zákonem bez rozdílu narodnosti, pohlaví a rasy. Tak jak nám to zaručuje ústava ČR ? Děkuji za odpověď. cybermiky
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Naprosto. A k tomu ještě poznemenám, že možná víc než většinu společnosti mě zneklidňuje občasné nekonání policie v případě, že jim je nahlášena trestná činnost, která se týká právě Romů. Sama jsem některé případy hlásila-zahlédla jsem například kapsáře při činu, šly do outu. Toto je slabina, výkonná moc musí fungovat, ne se vymlouvat, proč nemůže konat. To je trestuhodné! Protože nejvíc se toto nekonání sveze zase jen po Romech, bohužel po těch slušných, co by v životě nic neukradli, nikomu naublížili, ale jsou Romové, po otci , po matce, kteří na tom byli stejně... Proč se stydět za své slušné rodiče? 30.7.2009 10:08
OTÁZKA: Kdo po olašských Romech uklidí výkaly a jiný nepořádek a zaplatí za nemocnici? wandering star
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jistě chápete, že to není otázka pro mě, máme snad fungující společnost se všemi pravidly. 30.7.2009 10:09
OTÁZKA: Považujete za zdravou a tolerantní společnost, která neposkytne několika kočovníkům kus louky, kde by mohli v klidu pár dní přespat? Pavel
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Zdá se mi to ještě trochu jako reziduum někdejšího sevřeného a k lidem necitlivého policejního státu. Také je to odraz jistě odraz jakési nejistotoyx a především naší neznalosti a neinformovanosti, kdo ti lidé vlastně jsou a co tím svým "divným" (rozumějte nezvyklým)chováním vlastně sledují. Je v tom i ona obava z neznámého, asi jako když jsem se brzy po převratu nedokázali chovat k handicapovaným, lůidem na vozíčku, kteří se najednou začínali objevovat volně v ulicích, na což jsem nebyli zvyklí. Řada z nás jim chtěla pomoct, ale nevěděla jak a přitom jsme se chovali možná spíš nevhodně, tak jak to sami postižení nemají rádi. 30.7.2009 10:12
OTÁZKA: Jak je možné přimět tuto skupinu olašských Romů, aby odešli z ČR, a zabránit přílivu dalších? wandering star
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Oni jen čekají na uzdravení svého blízkého, v tomto je velmi chápu a soucítím s nimi. 30.7.2009 10:14
OTÁZKA: romové vyžadují od okolí respekt ke své kultuře, proč tedy nectí kulturu ostatních a neberou na ty okolo žádné ohledy ... u nás v kocourkově
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: I mně to někdy vadí. jenže se snažím pochopit, proč tomu tak je. Zkuste si představit, že musí něco dohánět, že mezi nimi a majopritou je stále obrovská bariéra. Svým historickým vývojem mají spoždění v tom, že s majoritou se pokoušejí žít prakticky posledních 50 let, zpravidla nemají možnost navazovat v harmonické soužití s majoritou na zkušenosti svých předchozích generací, přitom každý člověk od svého narození pořád jen navazuje. Ve vzdělaneckých rodinách je vazba na intelektuálno jasná, v rodinách dělníků už to mají děti přeceš jen trochu stíženější , u Romů je v tomto směru prázdno, takže prorazí jen ti, kteří jsou výjimečně nadaní, málokdy průměrní. 30.7.2009 10:17
OTÁZKA: Dobrý den, dle pána, který zachránil topícího se "prince", ho následně romové místo poděkování napadli. Následně se snažili napadnout i přivolané záchranáře, aniž by sami uměli dát první pomoc. Tyto případy bohužel nejsou ani u ostatních romů ojedinělé. Zajímalo by mě, proč se takto romové chovají? Dle zkušeností se pak nemůžeme divit, když příště nikdo radši nepomůže z obavy o své zdraví. Kristýna Kl.
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Jistě, chápu Vás. Je možné, že to může souviset s obrovským emocionálním vypětím, kterému Romkové v takových chvílích podléhají, které jim trochu zatemňuje jasné smysly. Chovají se iracionálně, ostatně takové jednání se neobjevuje jen u Romů, ale obecně, u lidí, kterým absence rozhledu a myslím, že i vzdělání, hlavně v exaktních oborech, brání, aby zapojili mozek a chovali se chladně racionálně. Býváme u Romů často svědky velmi iracionálního chování, kdy pouze podehnou své emoci. člověk běžně fungující v naší společnosti dejme tomu na jejíc vyšších příčkách, byl už nucen omezit své emoce, nedávat jimtakový průchod, protže by se na své pozici neudržel. Romové k tomuto zatím nedospěli. Ostatně i já mívám problém udržet emoce na uzdě, ale spoň vím, že když je neudržím, je to moje prohra. 30.7.2009 10:22
OTÁZKA: Olaši funují na úplně stejných principech jako mafiánské rodiny na Sicílii, mají stejné interní zákony, olaši jsou ze své podstaty velmi agresivní. Proč by m měla většinová společnost tolerovat a být jejich obětí? (žiji ve stejné ulici jako oni v jednom panelákovém vchodě jich žije 200) Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Bohužel generalizujete, Olaši je velmi široký pojem, v rámci celé Evropy žije řada rlznýc skupin, které se počítají k těmto Romům, ne všihcni se takto chovají. Jejich zákony obecně přiřovnávat k mafiánským praktikám je velké zjenodušení. Ale máte problém, že u nás je s velkou částí těchto Romů problém, ale řada z toho, co praktikují, už s jejich tradicí nemá nic společného!!! 30.7.2009 10:25
OTÁZKA: Olaši funují na úplně stejných principech jako mafiánské rodiny na Sicílii, mají stejné interní zákony, olaši jsou ze své podstaty velmi agresivní. Proč by m měla většinová společnost tolerovat a být jejich obětí? (žiji ve stejné ulici jako oni v jednom panelákovém vchodě jich žije 200) Trautenberg
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: již jsem na tuto otázku odpovídala 30.7.2009 10:25
OTÁZKA: Zdravím, nemám otázku, jenom vyjadřuju podporu. Vlastně mám otázku, není lepší odejít z tohoto zlého prostředí? Vím, že to není jednoduché, sám nad tím uvažuju. Měj(te) se pěkně. Tomáš Hájek. Tomáš Hájek (Brno, Olomouc)
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Častokrát o tom uvažuji, ráda bych, ale nejsem sama, rodina je pro mě víc, než místo, kde žiju. 30.7.2009 10:26
OTÁZKA: Dobrý den, považují nás Olaši za méněcenné a předurčené k tomu, abychom po nich uklízeli? Qíteček
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Někteří velmi jednoduší to takto primitivně bohužel cítí, ale nemyslím, že by to měli být rumunští Romové čekající na udzravení svého blízkého. Osobně je neznám, ale nemyslím si to, z toho, co jsem pouze četla v tisku. 30.7.2009 10:27
OTÁZKA: Dobrý den, čím se tito Olaši živí? Qíteček
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Sama nevím o jakou přesně jde skupinu, žádný novinář se dosud s nimi o totm nebavil, my z muzea se za nimki chystáme. je možné, že jsou zpracovatelé kovů, ale opravdu nevím. 30.7.2009 10:28
OTÁZKA: Dobrý den paní Horváthová, měl bych na Vás pár dotazů: 1. Jaké mají olašští romové pocity v Praze? Jsou například nějak vystrašení? Kdyz jsou ve své zemi zvyklí na kočovný způsob života, je v jejich silách vůbec pochopit, že zde je volné kempování zakázáno a že porušují zákony ČR? 2. Vědí, jak na jejich chování reagují a co si myslí občané ČR? 3. Přijde mi, že se k lidem mimo svou komunitu chovají nepřátelsky, že jsou velmi nedůvěřevý a dávají ostatním najevo jakousi nadřazenost. Čím je možné si toto jejich chování vysvětlit? 4. Když by došlo k nejhoršímu a mladík by zemřel, nehrozí z jejich strany nějaké nepokoje nebo problémy v nemocnici? Ostatní pacienti z toho mají obavy. Děkuji Vám za odpověď. Hynek
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: ad 1.- myslím, že jsou vyplašení a náš systíém nechápou, jwe pro ně těžké pochopit že nemůžou stanovat u rybníka, doma je to u nich běžné. ad 2. Myslím, že ne. Pokud vím, je tam velká komunikační bariéra, jak se ukazjuje právě z tisku, kde jsou i nformace o nich velmi řídké. 30.7.2009 10:30
OTÁZKA: Jak se v současnosti cítí cikáni v ČR? Žije se jim s "bílými" lépe, hůře, nebo stejně? Změnily něco události posledních dnů? Bydlím na Žižkově, kde je situace týden od týdne horší a horší....obávám se, že se časem stane něco nepříjemného. Tolerance obyvatel není bezmezná. Petr
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Emigrace jsou odpovědí. Dobře se necítí, napětí eskaluje, majorita ve všec svým vrstvách od nejnižší po nejvyšší patra, se na Romy dívá skrz prsty a i vzědlaní lidé mají problém odlišovat jednoho Romy od druhého, negeralizovat. Zatímco v jiných otázkách by si vzědlanec nedovolil zjednoušení, u Romů možná i nevědomě přebírá rozšířený způsob hodnocení. 30.7.2009 10:32
OTÁZKA: Zajímalo by mne, zda žijí kočovným způsobem po celý rok i v zimě? V čem bydlí? Sem přijeli pouze převážně v autech, stany mají minimálně. Mirka
Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury ODPOVĚĎ: Znovu připomínám, že nevím, o jakou konkrétní skupinu se jedná, čím se živí což je u romských skupin vždy podstatní i pro určení způsob života a další pravidel. Předpokládám, že tito Romové kočují jen od jara do podzimu, kdy patrně touto formou, tedy s úpomocí aut, jezdí a poskytují své výrobky či služby, patrně. V zimě pak zůstávájí ve svých domovech, které zpravidla vždy mají a vyrábějí produkty zase na léto. Za tepla kočují rádi, zstaví se s autem, případně i stanem či jen plachotu, kde se jim tolíbí, u vody, to považují za svobodu, volné nebe nad hlavou a volná cesta před sebou. Někteří dokonce tvrdí, že se na to vždy moc těší, v domě někteří spávají neradi. 30.7.2009 10:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.