Rektor Univerzity Karlovy Václav Hampl

vydáno 6.2.2009 12:00
Vláda kývla na reformu vysokých škol. V takzvané bílé knize se řeší školné, systém půjček či větší autonomie škol. Některé školy mají k navrhované podobě reformy řadu připomínek. Nejhlasitěji se ozývá Univerzita Karlova. Hostem on-line rozhovoru bude v pátek od 12 hodin její rektor, Václav Hampl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. února 2009 do 12:17

OTÁZKA: Dobrý den, můžete shrnout, v čem vidíte největší přínosy bílé knihy? Pepa
ODPOVĚĎ: O skutečných přínosech lze hovořit poměrně špatně. Řekněme, že pozitivní by bylo rozpracování a realizace víceletého, kontraktového financování vysokých škol a zjednodušení investičního rozvoje. Za zmínku ještě stojí myšlenka diverzifikace vysokých škol a různé modely řízení a hlavně financování v závislosti na jejich typu. 6.2.2009 12:10
OTÁZKA: Jak byste řešil podfinancování vysokých škol vy osobně? Jana V.
ODPOVĚĎ: Kombinací zvýšení státního příspěvku na vzdělávací činnost, zlepšení legislativních a daňových podmínek pro spolupráci se soukromám sektorem, zjednodušení spolupráce v rámci Evropské unie, změna financování výzkumu a vývoje tak, aby více odráželo skutečně dosažené výsledky. 6.2.2009 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, můžete shrnout, v čem vidíte největší nedostatky bílé knihy? Děkuji, s pozdravem Petr Málek
ODPOVĚĎ: Dosud samosprávně autonomní fungování univerzit se má změnit tak, že o nich bude rozhodovat (prostřednictvím zejména vládní Rady pro terciární vzdělávání) politická moc, kraje a představitelé velkých firem. Ty navíc bývají většinově řízeny svými zahraničními vlastníky, a jejich zájem na rozvoji českých vysokých škol nelze zaručit. Není řešen hlavní problém českého vysokého školství ve srovnání s rozvinutými zeměmi, totiž chronická podfinancovanost. Spoléhá se v tom pouze na budoucí školné a na naivní předpoklad, že účast představitelů průmyslu ve správních radách zajistí přísun peněz školám. To je ostatně jedna z mnoha věcí v BK, která ignoruje specifickou situaci humanitních oborů. Obecně celá řada návrhů BK povede spíše ke zhoršování celkové kvality. 6.2.2009 12:16
OTÁZKA: Dobrý den. Mám zkušenosti z akademické samosprávy a nelíbí se mi, že připravovaná reforma připravuje akademické senáty o ten poslední zbyteček relevantních kompetencí, které ještě mají. Nadále už budou skutečně jen poradními orgány, které budou budit dojem jakési demokratické legitimity, zatímco skutečnou moc budou mít správní rady nebo se jak se ten orgán bude jmenovat. Také Vám tyto změny vadí? Petr Šesták
ODPOVĚĎ: Ano, vadí, považuji je za mimořádně nebezpečné pro kvalitu vysokého školství. 6.2.2009 12:16
OTÁZKA: Dobré poledne, vážený pane rektore. Dotazů mám hned několik. Budu je, s dovolením, posílat postupně. Na diskusi o Bílé knize bylo podle ministerstva školství více než rok, po tu dobu se pan Liška a pan náměstek Růžička účastnili mnoha debat a po celou dobu přijímali vyjádření jednotlivých institucí, kterých se reforma dotke. Ta, podle jejich slov, zapracovali do třetího znění Bílé knihy, kterému nyní dala požehnání vláda. Jak je potom možné, že se největší vzdělávací instituce u nás staví k BK takto odmítavě? Kde přesně je problém? Byly vaše připomínky přehlédnuty? Děkuji. Pavel Cyprich Pavel Cyprich
ODPOVĚĎ: Přesnější by bylo říci, že příprava Bílé knihy trvala více než rok. Je pravda, že pan ministr a pan náměstek se několika diskusí zúčastnili, stejně tak bylo možné připomínky k první verzi zaslat a UK tak také v rozsáhlém, expertně zpracovaném materiálu učinila. Problém je v tom, že nejenže nebyla takřka žádná z podstatných výhrad UK zohledněna, ale ani s námi nebyla o našich připomínkách vedena diskuse. Materiál, který tým Bílé knihy k připomínkám UK zpracoval, snad ani nebudu komentovat. A na závěr dodám, že výslednou verzi schvalovanou vládou jsme neměli před zasedáním vlády od MŠMT vůbec k dispozici. 6.2.2009 12:23
OTÁZKA: Sama UK bude pracovat na věcném znění zákona, stejně tak jako pan ministr Liška, který bude takto zpracovávat Bílou knihu. Jaký je váš plán na vlastní reformní text, co nejdůležitějšího přinese? Děkuji. Pavel Cyprich. Pavel Cyprich
ODPOVĚĎ: Nyní zpracováváme alternativní teze k budoucímu vývoji vysokoškolského sektoru. Naší ambicí je popsat skutečný stav v ČR v evrospkém kontextu a nabídnout základní směry, kterými by se případné změny měly ubírat. 6.2.2009 12:27
OTÁZKA: Dobrý den, studuju na LF. Moc se mi nelíbí, že téměř polovina mých spolužáků je ze Slovenska. Jsou sice hodně chytří a nadaní, ale stejně se jich po studiích vrátí většina na Slovensko. Navíc na nás pak nezůstávají koleje... Osobně si myslím, že by to školné částečně vyřešilo Katka
ODPOVĚĎ: Na předních světových univerzitách je běžné, že studenti z místa univerzity tvoří menšinu, větší část bývají mezinárodní. Myslím si, že je lépe mít na studium prostředí vytvářené dobrými studenty, ať jsou odkudkoliv, než hledět jen na národnostní složení. 6.2.2009 12:28
OTÁZKA: Proč se bráníte zavedení škoného. Myslím že i většina současných studentů se domnívá, že je to jediný možný způsob, jak skutečně RADIKÁLNĚ zvednout příliv financí do vysokého školství. Např. australský model je přitom i sociálně solidární a nikomu právo na vzdělání neupírá. máslo
ODPOVĚĎ: Mám za to, že nějaká forma finanční spoluúčasti studentů je celosvětovým i evropským trendem a v principu s ním nemám problém, pokud by bylo ze strany státu solidně ošetřeno, aby školné nepředstavovalo bariéru pro sociálně slabší studenty. Mám některé konkrétní výhrady a pochybnosti ohledně odložené formy navrhované v BK - zejména složitost a nákladnost systému, nejasnost, jak by školy vymáhaly dlužné částky apod. Radikální zvýšení příjmů univerzit díku školnému je těžko představitelné, např. na UK by i vysoké školné v žádném případě nepřineslo více než 15% navýšení. 6.2.2009 12:31
OTÁZKA: Dobrý den, jaký máte názor na rozšiřování kapacit VŠ? Nemá kvantita nepříznivý vliv na kvalitu? Barbora K.
ODPOVĚĎ: To je potenciálně vážný problém, který hrozí. Cestou z této pasti je diverzifikace vysokých škol - to je ostatně jeden z cílů ambiciózní boloňské reformy evropských vysokých škol, jehož se české VŠ od začátku aktivně účastní. BK o diverzifikaci pojednává, celkově v ní však efekt na systém a konkrétní školy není dostatečně rozpracován. 6.2.2009 12:32
OTÁZKA: Co si myslíte o (podlě mě nesmyslné) myšlence dr. Ratha vybudovat novou univerzitu ve středočeském kraji? Nemáme už univerzit dost? Marek
ODPOVĚĎ: Pokud by šlo o neuniveriztní vysokou školu pokrývající některé chybějící segmenty v nabídce bakalářských oborů, tak proč ne. Zřizovat kompletní univerzitu s doktorskými studijními programy a s hodnotnou vědeckou činností rozhodně nedoporučuji. Mezinárodní srovnání ukazují, že optimální je jedna kompletní univezita na jeden milion obyvatel. 6.2.2009 12:37
OTÁZKA: Dobry den, pri zachovani rovnovahy mezi nezavislosti vysokych skol a ingerenci statu vidim prinos ve zmene volby dekanu. Mam za to ze takova zmena by mohla trochu rozvirit stojate vody, ktere pripomina personalni substrat nekterych fakult. Myslim ze soucasny stav ma spatny vliv treba na cinnost vedeckych rad a nepruhlednost hlasovani v habilitacnim rizeni (PF UK). Proc se tomuto opatreni tak branite? Diky a preji pekny den. Josef
ODPOVĚĎ: Rozhodně se nebráníme případným dobře zváženým a prodiskutovaným modifikacím současného stavu. Ale představa BK, že děkani budou přímo určováni správní radou univerzity, je naprostým protikladem akademické samosprávy. Vliv politiků a nejrůznějších lobby by zasahoval nejen do vedení vysokých škol, ale až do konkrétního chodu jednotlivých součástí. 6.2.2009 12:38
OTÁZKA: Už je rozhodnuto, jestli se UK zapojí do boje proti plagiátorům a využije server Masarykovy univerzity? Pokud ne, tak se ptám: proč ne? Děkuji a přeji pěkný víkend Honza B.
ODPOVĚĎ: UK se již přihlásila k projektu v části seminárních prací a po vyhodnocení zkušeností a dořešení některých sporných otázek předpokládám, že bychom se mohli následně připojit, i pokud jde o práce diplomové a bakalářské. 6.2.2009 12:42
OTÁZKA: Dobrý den, pane rektore, můj dotaz je následující - jste pro uzákonění možnosti zpětného odebrání akademického titulu v případě prokázání plagiátorství např. při tvorbě diplomové práce, bakalářské práce apod.?? Již jste někoho v minulosti vyloučili z UK v návaznosti na prokázání tohoto poklesku? Předem děkuji za odpověď tequiladrinker
ODPOVĚĎ: Pokud by vše bylo legislativně pečlivě ošetřeno a v případě, kdy plagiátorství by bylo prokázáno, tak bych s odebíráním titul souhlasil. Takováto změna zákona však nemůže být ušita horkou jehlou. K druhé otázce: ano, v rámci disciplinárního řízení jsme již několi studentů z toho důvodu ze studia vyloučili. 6.2.2009 12:45
OTÁZKA: Chtěl bych se zeptat na zahraniční studenty na universitě. Zdá se mi, že jich je u nás ve srovnání se světem naprosté minimum. Hodlá se universita nějak více otvírat světu? Poskytuje dostatek přednášek v angličtině a ostatní "servis" nezbytný pro cizí studenty? anonym
ODPOVĚĎ: UK patří v kontextu Evropy ke školám s poměrně vysokým počtem zahraničních studentů (skoro 13 %), to ale dělají skoro z poloviny studenti ze Slovenska. Kromě toho máme přes 1400 zahraničních studentů studujících kompletně celé studijní programy v angličtině - to je víc, než mají některé české VŠ celkový počet studentů. Za zmínku v tomto kontextu také stojí, že UK je jednou z nejaktivnějších evropských VŠ ve výměnném programu Erasmus - např. v počtu přijíždějících profesorů jsme podle oficiální statistiky Erasmu na prvním místě. 6.2.2009 12:46
OTÁZKA: Dobrý den pane rektore, v minulém roce jsem zaznamenala diskuzi na téma reforma univerzitních nemocnic. Jak tyto diskuze pokračují s novým vedením Ministerstva zdravotnictví – s paní Filipiovou? Anna
ODPOVĚĎ: Zatím nijak, ale to je pochopitelné, paní ministryně je ve funkci teprve několik dní. Nicméně žádost o setkání na toto téma jsem jí již zaslal a doufám, že budeme mít brzy příležitost toto zásadní téma probrat. Současný model fakultních nemocnic se přežil a změnit se musí, avšak ne směrem, který prosazoval bývalý ministr. UK na podzim zveřejnila vlastní návrh zákona o univeriztních nemocnicích a právě o jeho využití bych s paní ministryní rád primárně hovořil. 6.2.2009 12:50