OTÁZKA:
Vaše Magnificence, ve svém inauguračním projevu jste citoval pana Knížáka, dle kterého zvyšování počtu studentů degraduje VŠ na lepší učiliště, s čímž jste se částečně stotožnil. Na straně druhé představitelé vlády ČR deklarují snahu neustále zvyšovat počet vysokoškolsky vzdělaných lidí a to navýšením kapacity VŠ. Jak sám jako fyzik dobře víte, studentů fyziky a technických oborů ubývá, zato lidí studujících ekonomické školy a filozofické fakulty přibývá. Zajímal by mne tedy Váš názor, zda neustálé navyšování přijímaných uchazečů na "zbytečné" obory, jejichž absoloventi stojí fronty na úřadech práce, má význam pro společnost, pominu-li ekonomickou výhodnost vysokého počtu studentů pro VŠ. Také bych se Vás rád zeptal, zda neuvažujete o zvýhodnění Lékařské a Přírodovědecké fakulty, kde se opravdu studenti učí a jsou schopni vědecké práce, kdežto na např. Pedagogické fakultě se učí, že okraje se nemusí dělat jednotlivě na každé stránce, stačí přeložit stránky v sešitě a zatlačit... Stačilo by na přínosných oborech zavést výrazná prospěchová stipendia či chytré studenty automaticky zapojit do grantových projektů, i takové dva tisíce měsíčně z grantu udělají své a zvýší prestiž vědeckých pracovníků.
student fyziky UP
ODPOVĚĎ:
Vaše otázka je spíše komentářem, s nímž v mnohém souhlasím. Přesto si myslím, že žádné vysokoškolské vzdělání není zbytečné už proto, že zvyšuje flexibilitu absolventa při hledání zaměstnání (i mimo vystudovaný obor).
LF a PřF (ale i některá pracoviště jiných fakult) jsou schopné se "zvýhodnit" tím, že formou projektů, výzkumných aktivit, spolupráce s praxí atd. získávají prostředky nad rámec běžných dotačních titulů, které pak mohou využít ke svému rozvoji. Samozřejmě bych byl rád, kdyby obdobná situace byla na naprosté většině pracovišť UP. Při vytváření vhodných podmínek mohou všichni počítat s podporou vedení univerzity.
Domnívám se však, že Vaše hodnocení PdF je příliš příkré, organizujeme setkání s vedeními všech fakult, při kterých, jak věřím, budeme mít příležitost si ověřit, že reálná situace je jiná.
22.5.2006 11:41