On-line duel

Primátor Prahy v. první muž Brna

Pavel Bém

Pavel Bém

Roman Onderka

Roman Onderka
velikost textu:
vydáno 9.4.2008 15:00
Proč Brňané nesnáší pražské "zpívání" a Pražané zase "brněnské hantec"? Nejen rozdíly ale i výjimečnost obou metropolí jsou tématem středečního on-line duelu iDNES.cz pražského primátora Pavla Béma (ODS) s jeho brněnským protějškem Romanem Onderkou (ČSSD).

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. dubna 2008 do 15:15

OTÁZKA: Vážený pane primátore Béme, proč jste změnil svůj názor na stavbu knihovny v Praze bezprostředně poté, co se proti ní postavil prezident Klaus? To nemůžete alespoň jednou jednat jako chlap a svůj názor si obhájit? Jan Slabý
Pavel Bém Pavel Bém: Pěkné odpoledne všem čtenářům i-dnesu, zdravím také na dálku pana primátora Onderku.
S odpovědí na první otázku Vás pravděpodobně překvapím. Svůj názor na Národní knihovnu jsem od začátku nezměnil. Byl jsem a také budu jejím zastáncem. Považuji Národní knihovnu za symbolickou "kapličku" vzdělanosti našeho národa, byť nástroje vzdělávání se v posledních 20 letech zásadně s rozvojem počítačů a elektronické komunikace mění. Svůj názor na Kaplického "blob" mám také od začátku stejný, byť se řada českých médiíí snažila dokazovat opak. Do centrální části nejkrásnější památkové rezervace na světě se prostě nehodí. je příliš arogantní, bezohledný vůči svému okolí a upřímně řečeno, původně vytipovaný pozemek na Letné je pro tak velkorysou stavbu také nevhodný. To byl mimochodem důvod, proč se pro Národní knihovnu začal hledat pozemek jiný, pro který je nezbytná změna územního plánu. Doplním aktuální stav: v této chvíli posuzuje legitimitu soutěže a možnost čerpání řádově několik desítek miliard z veřejných zdrojů Antimonopolní úřad v Brně. V případě kladného vyjádření bude následovat lekce pro Ministerstvo kultury. Pakliže najde ve státním rozpočtu peníze, přijde ke slovu hlavní město Praha. V případě, že se ukáže, že veřejné zdroje podle problematické soutěže není možné čerpat, obávám se, že knihovna nebude. 9.4.2008 15:18

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, pánové primátoři. Jak se stavíte k nezávislosti Kosova? Odmítnutí nezávislosti Kosova je přece příležitost, jak plivnout do tváře USA a jejímu bezohledného šíření neoliberálního pravicového expanzionismu. DEmokrat
Pavel Bém Pavel Bém: Nezávislost Kosova považuji za mimořádně problematickou, už proto, že se odehrává za flagrantního porušení mezinárodních smluv. Česká republika nemusí být vzorným žáčkem v první řadě. Přesto, s velkou pravděpodobností, nakonec nezávislé Kosovo uznáno bude. 9.4.2008 15:22
Roman Onderka Roman Onderka: Dobrý den, zahraniční politika ČR je o kontinuitě názorů a sounáležitosti ČR, jakož to členského státu Evropské unie. Uznání nezávislosti Kosova je bezesporu problém, kterým měl být ale řešen na diplomatické úrovni, před vyhlášením nezvávislosti samotné.
OTÁZKA: Hezký den pane Onderko, pane Béme, co říkáte na věčnou rivalitu mezi Prahou a Brnem? Pane Béme, rozumíte hantecu? Helena H.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

Roman Onderka Roman Onderka: Dobrý den, rád přeložím. musím se přiznat, že že tuto rivalitu vnímám už jen při sportovních utkáních. je pozitivní, protože motivuje sportovce k lepším výkonům.Praha a Brno jsou dvě krásná města a každé z nich umí nabídnout něco jiného, lepšího. Myslím si, že každý Brňan, který přijede do Evropy a slyší o krásách našeho hlavního města, je na něj právem pyšný a doufám, že to platí i obráceně. Mluvíme stejným jazykem a brněnský hantec
OTÁZKA: Dobrý den, pane Béme, nedávno jsem u nás v práci četl rozhovor v E15, jsem taky sportovec a moc se mi vaše odpovědi líbili, přeji vše dobré. Honza
Pavel Bém Pavel Bém: Děkuji za ocenění, velmi potěší. Obvykle lidé spíše kritizují. Vážím si jej. 9.4.2008 15:23

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Prosím, udělejte něco s dopravou ve velkoměstech. Nejen v Praze je to katastrova. Zaveďte daň z osobních automobilů a peníze dejte na MHD. Jde to? Eva
Pavel Bém Pavel Bém: Doprava v Praze je absolutně prioritní téma. Myslím, že podobná situace bude i v Brně. Před 14 dny jsem se probíjel přes Brno dobrou hodinu. Řešení není triviální, ale existuje. V Praze je představováno třemi klíčovými okruhy: 1. Auta musí zmizet pod zem. Historické centrum musí být chráněno zpoplatněním vjezdu, tedy mýtným. Hustě osídlené rezidenční zóny pak vnitřním městským okruhem, tedy tunely (ty právě stavíme). 2. Transitní doprava musí být vyvedena z centra města na vnější transitní Pražský okruh (především kamionová doprava). 3. V amaximální možné míře musí být podporována městská hromadná doprava. Mimochodem, v Praze existuje jedna z nejhustších sítí MHD v Evropě, za suverénně nejnižší náklady (jízdné, a to i přes jeho zdražení) a v přepravních objemech, kdy MHD poráží automobilovou dopravu (opět v Evropě zcela vyjímečný jev.) Praha dotuje Dopravní podnik z více jak ze 70% z vlastních rozpočtových prostředků. 9.4.2008 15:30
Roman Onderka Roman Onderka: O tzv. mýtném ve městech se uvažuje a dokonce v některých evropských městech tyto poplatky již existují. Tomu, aby mohly být zavedeny, musí předcházet velice pečlivá příprava. A to nejen v souvislosti v MHD, ale také v souvislosti se statickou dopravou a následně s kvalitně rozpracovanou politikou města. V Brně se dopravou silně zabýváme. Podpora MHD je v našem městě samozřejmostí. Z rozpočtu města Brna dotujeme Dopravní podnik města Brna a.s. částkou vyšší než 10 procent celkového rozpočtu města na kalendářní rok.
OTÁZKA: Dobrý den, dotaz na pana Béma. Jak se vyvíjí problematika zavedení parkovacích zón? Jaké jsou ohlasy u řidičů? Budeme mít kde zaparkovat, až přijedem do Prahy na návštěvu? Pane Onderko, co parkovací místa v Brně, jak jste daleko? Petr Pazdera
Pavel Bém Pavel Bém: Ohlasy u řidičů-rezidentů vesměs kladné, ohlasy řidičů-návštěvníků zatím nic moc, ohlasy podnikatelů asi tak napůl. Mámke ještě co zlepšovat, ale jsem přesvědčen, že se jednalo o správné rozhodnutí. 9.4.2008 15:32
Roman Onderka Roman Onderka: V tomto volebním období počítáme s výstavbou 1 parkovacího domu a dvou parkovacích podzemí v historickém jádru města. Celkem pro cca 900 osobních automobilů. První z těchto parkovacích domů mají již vydáno územní rozhodnutí a k započetí stavby by mělo dojít ještě do konce letošního roku.
OTÁZKA: Zdravím, jak to vypadá s obchvaty kolem Brna a Prahy, zlepší se nějak situace na silnicích v Praze a v Brně? David
Pavel Bém Pavel Bém: V roce 2010 bude zprovozněna podstatná část obchvatů na JZ a JV části Prahy, předpokládám, že kolem roku 2012 pak obchvat téměř celý. Velmi se na ten okamžik těším, Praha se konečně zlehka nadechne. Absence obchvatů a tunelů je největší politickou chybou předchozích politických reprezentací. 9.4.2008 15:34
Roman Onderka Roman Onderka: Předpokládám, že myslíte Velký městský okruh, který již jsem dnes zmínil. Jen na doplnění - dostavbou Dobrovského tunelů v Brně by měla být dokončena severní část tohoto okruhu a to do roku 2011.
OTÁZKA: Pane Béme, vy jste otočil s panek Kaplickým, bylo to velmi viditelné, v poslední době působíte i televizi nejistě a točíte se jak potřebujete. Topolánek je možná jednoduchej, ale alespoň si stojí za svý. To jste sportovec? Jana
Pavel Bém Pavel Bém: Podléháte, bohužel, grandiozní mystifikaci českých médií. S knihovnou jsem neotočil, už jsem na to, koneckonců, odpovídal v první otázce. Národní knihovna s novou budovou ano, Kaplického "blob" v centru Prahy ne. To je můj názor od samotného začátku. Může Vám to potvrdit každý z členů mezinárodní poroty. Názor prezidenta republiky na tom nezměnil a nezmění vůbec nic. A sportovec skutečně jsem. A co Vy? 9.4.2008 15:39

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Pane primátore Béme, jak to vypadá s "krtkem" (metrem) směr letiště? Kdy už? hawediäre
Pavel Bém Pavel Bém: Čile projektujeme, příští rok zahájíme stavební práce, v roce 2010 bude první stanice, přibližně o 3 roky později se dostaneme na přestupní terminál Dlouhá míle u ruzyňského letiště. 9.4.2008 15:40

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Proč většina semaforů má zelenou pro chodce tak krátce, že senioři a postižení ani nestihnou přejít? Lenka
Pavel Bém Pavel Bém: Díky za informaci. Ocenil bych možná konkrétnější údaj, kde. prioritou musí být jak maximální možná plynulost silničního provozu, tak bezpečná doba na přechod chodců, včetně vozíčkářů. 9.4.2008 15:42
Roman Onderka Roman Onderka: Pokud se tento dotaz týká města Brna, poprosím o sdělení místana můj e- mail, který najdete na webových stránkách města. P.S. Jen si dovoluji upozornit, že dle platných předpisů každý chodec, který vstoupí na zelenou do vozovky, má právo přecházení dokončit a to i přes to, že se naa světelné signalizaci rožne červené světlo.
OTÁZKA: Dobrý den, v čem vidíte hlavní klad Brna a hlavní klad Prahy? Otázku myslím tak nějak všeobecně zpohledu "v čem je město dobré pro lidi" ať už zde bydlící či turisty.. Lucie
Pavel Bém Pavel Bém: Praha je fantastickým městem s obrovskou nabídkou pracovních míst, s neuvěřitelnou ekonomickou silou (vytváří se zde téměř polovina HDP celé ČR) i s jedinečnou kulturní nabídkou pro domácí i turisty. Brno je podle mého klidnějším časoprostorem se svými zvláštnostmi, jedinečnou "brněnskou" atmosférou a velkou budoucností. Rád do Brna jezdím. Na "bahno", "hodit kus hantecu", podívat se na "kocóra". 9.4.2008 15:46
Roman Onderka Roman Onderka: Dle mého názoru je Brno městem vědy a výzkumu, je městem akademickým, kde při 366 tis. obyvatelích se zde nachází 80 tis vysokoškolských studentů. Brno je tedy městem mládí a příležitostí. Prahu vnímám jako značku kvality naší země. Kdybych měl tyto města přirovnat k dobrému vínu, řekl bych, že Praha je kvalitním archívem a Brno vínem mladým a svěžím , tedy jak na jižní Moravě říkáme vínem svatomartinským.
OTÁZKA: Co myslíte, spojí obě města někdy metro? Bimbo
Pavel Bém Pavel Bém: Metro ne, rychlodráha ano. Doba na přesun v roce 2024 v době konání letní olympiády v České republice? 45 minut. 9.4.2008 15:47
Roman Onderka Roman Onderka: V některé kvalitní sci fi literatuře určitě.
OTÁZKA: Budete konečně někdo řesšit bezohlednost řidičů k chodcům? Část jich ignoruje přednost chodců na přechodu a strážníky MP jsem u přechodů ještě neviděl. lékař
Pavel Bém Pavel Bém: Souhlasím s Vámi. Pražští řidiči (ne všichni( jsou velmi často dost bezohlední vůči chodcům i cyklistům. Snažíme se jim to ztížit. 9.4.2008 15:48
Roman Onderka Roman Onderka: V Brně tuto situaci řeší strážníci MP, kteří např. denně kontrolují přechody na komunikacích přilehlých k základním školám. Pokud máte na mysli konkrétní případ pravidelného porušování silničních předpisů, prosím o sdělení konkréta.
OTÁZKA: Dobrý den oběma. Pro pana Béma - proč se neřeší rychlospoje mezi Prahou a přilehlými většími města. Vím, že se dloooouho mluví o Kladnu, ale co např,Beroun,Příbram,Dobříš,Benešov apod..???Děkuji a přeji oběma hodně sil. Jirka
Pavel Bém Pavel Bém: Příměstská železniční doprava je jednou z priorit rozvoje dopravních systémů v Praze. Už proto, že do Prahy jezdí denně za prací více než sto tisíc Středočechů či obyvatel dalších českých regionů. Vlaky v Praze patří a budou patřit do systému PID (pražská integrovaná doprava) a jejich budoucnodt vidím optimisticky. Hodně na projektu spolupracuji s ministrem Řebíčkem, jeho náměstkém Hodačem i generálním ředitelem Českých drah Žaludou. 9.4.2008 15:52
Roman Onderka Roman Onderka: Děkuji
OTÁZKA: Pane Onderko, proč máte pocit, že Brno musí být stejné jako Praha, vždyť jsou odlišné, každý má svojí atmosféru, to je jako srovnat N.Y a Moskvu. I mentalita je jiná. Zůstaňte svoji. A Kaplického knihivnu si určitě postavte, je to ostuda, že pražáci to nedokázali. Souhlasíte? Karla
Pavel Bém Pavel Bém: Přeji hodně štěstí. 9.4.2008 15:52
Roman Onderka Roman Onderka: Rozhodně si nemyslím, že Brno musí být stejné jako Praha. Právě naopak. Onu zmíněnou odlišnost vnímám velmi pozitivně a přínosnou pro obě tato krásná města.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.