Odpovědi šéfa Federace řidičů tramvají Antonína Duba

velikost textu:
vydáno 6.1.2003 14:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. ledna 2003 do 14:20

OTÁZKA: Podporuji Vaší snahu o spravedlivé ohodnocení práce řidiče tramvaje. Na stránkách DP, ale i v médiích, jsem se dočetl, že rozdíl mzdy řidiče tramvaje a autobusu je minimální. To tvrdí pan Houfek. Nechápu, proč je pro dopravní podnik takový tuto "směšnou" částku dorovnat. Myslím, že se pražané stávají rukojmími spíše DP a Magistrátu než řidičů tramvají. Před několika lety byly platy obou profesí vyrovnané. Co si o tom myslíte? Proč je ze strany úředníků tak velká neochota k narovnání platů? František Tesař, Praha
ODPOVĚĎ: Ano, přesně tak. V současné době nejde už o peníze, ale o princip. Celá záležitost je příliš zpolitizovaná, stejně jako celý Dopravní podnik a Magistrát. Jednotlivé politické strany si hájí předvším své zájmy. Zájmy cestujících jsou až na druhém místě. Pak není dlouho nic a teprve pak jsou zájmy zaměstnanců. 6.1.2003 14:51
OTÁZKA: Myslíte si, že by měl pilot dopravního letadla brát stejně jako řidič autobusu? A tramvaje? A koňského povozu? Petr
ODPOVĚĎ: To samozřejmě rozhodně ne. Nelze srovnávat vzdělání pilota letadla a jeho schopnosti s řidičem MHD. Jistě si dobře všichni pamatujeme, když piloti loni vyhrožovali stávkou za zvýšení mezd. Všichni říkali, že mají přemrštěné požadavky. Já si to nemyslím. Práce pilota není na celý život. 6.1.2003 14:56
OTÁZKA: Jeslize Vam, pane Dube, jde predevsim o princip a o poukazani na spatnou personalni politiku DP, pak je Vase vyhrozovani stavkou obyvatelum Prahy, kteri maji s DP spolecneho pouze to, ze mu plati, jeste vice zrudne a myslim, ze na miste odboroveho predaka nema takova "zruda" vubec co delat. Vypadnete!!! Sweltik
ODPOVĚĎ: Špatná personální politika znamená, že Dopravní podnik zaměstnává několik tisíc osob zbytečně navíc. Vzhledem k tomu, že mzdy tvoří více než polovinu rozpočtu Dopravního podniku, pak si uvědomte, že to zaplatíte především Vy jako cestující nebo daňový poplatník. 6.1.2003 14:58
OTÁZKA: Dobry den, co me odpovite na toto....Lekar, ktery studuje nekolik let ma nastupni plat zhruba ve stejne vysi jako ridic tramvaje je to spravedlive???.....Ostatne rizeni tramvaje je tak jednoduche ze by jej dle meho nazoru v pohode zvladnul i stroj....budte radi ze mate praci. jasnym prikladem je verejna doprava v Kuala Lumpur kde byl ridic jiz pred nekolika lety nahrazen strojem..... Doufam ze vam penize nikdo zvedat nebude...... Zdenek
ODPOVĚĎ: Nechci zpochybňovat práci lékařů. Pokud lékař operuje, má zodpovědnost za jednoho pacienta. Pokud řidič tramvaje řídí, má zodpovědnost za 300 cestujících. Pokud si myslíte, že je to tak jednoduché, pojďte si to vyzkoušet. Navíc po dvaceti letech má řidič tramvaje zničený zažívací trakt, páteř, zrak, nervy. Často pak skončí na dlažbě pár let před důchodem. Kdo ho zaměstná? 6.1.2003 15:03
OTÁZKA: Tvrdíte, že : "Při případné stávce by vůbec nešlo o peníze, ale o princip...". To jsme zase v obobí, kdy měli lékaři stejný plat jako uklízečky? Že jsem si nového revoluce zatím nevšiml... Julieta
ODPOVĚĎ: Omlouvám se, ale Vaší otázce nerozumím. 6.1.2003 15:04
OTÁZKA: Dobrý den, pane Dube. S Vasi stavkou sice nesouhlasim, ale uznavam, ze je v DP pekny bordel a ze tramvajaci asi zaslouzi vice penez. Nevim jenom, jestli srovnani s autobusovymi ridici neni zavadejici, ridit tramvaj bude urcite lehci nez ridit autobus, coz studie dokazou. Nicmene dovolte mi dotaz, jste opravdu schopni vest stavkovy boj za zvyseni platu a kam az? HBA
ODPOVĚĎ: Sám jsem si vyzkoušel jezdit s nákladním vozem. Asi uznáte, že rozdíl s autobusem v tomto případě žádný nebude. Když jsem začal jezdit s tramvají, myslel jsem si to samé. Sám jsem byl překvapen. Znám kolegy, kteří jezdili téměř se vším, než šli řídit tramvaj. Všichni mi potvrdili, že je to skoro ještě hoří, než řídit autobus. 6.1.2003 15:08
OTÁZKA: Dobrý den, nezlobte se , ale připadá mi to z Vaší strany vydírání. Nedokážu si představit, že by jiná organizace šla do stávka z důvodu, který mimo jiné uvádíte ,, upozorňujeme na špatnou personální politiku DP" .Mimochodem jak jezdíte -se dopravujete - do práce VY??????? Jitka
ODPOVĚĎ: Zvláštní, že? Najednou je tu odborová organizace, která je jiná než ty ostatní. Najednou je tu odborová organizace, která především myslí na zájmy zaměstnanců a cestujících. Do práce jezdím autem. Dostat se ve tři hodiny ráno do práce nebo ve dvě hodiny v noci z práce, je pro mě jinou formou velmi obtížné. 6.1.2003 15:13
OTÁZKA: Myslím, že by bylo správné, aby každý řidič měl svého sponsora a u jeho místa byla tabulka se jménem fotem, odkud pochází atd... Určitě by jim to vylepšilo platové podmínky a lidé by jim mohli poukazovat i peníze na účet. Inspirovala mě k tomu návšetěva ZOO a myslím, že je to skvělý nápad. Začal bych propagačním heslem "občané Prahy, vyberte si svého řidiče". Josef
ODPOVĚĎ: Když už jste zmínil to ZOO, někdy to tak v salónu pro cestující vypadá. 6.1.2003 15:18
OTÁZKA: A poslední poznámku - citlivý rozjezd a brždění s tak velkým kolosem hmoty, jakým tramvajová souprava je, je mnohem obtížnější, než u autobusu. Poznat to je právě když tramvaj řídí nezcelá zkušený řidič a cestující padají i při mírně necitlivém rozjezdu či zabrždění a to si také málokdo uvědomuje ve srovnání s autobusy. To těm, kdo budou dělat tu nesmyslnou analýzu obtížnosti řekněte taky. Nashle. :-) Kamo - Ostrava
ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi. 6.1.2003 15:19
OTÁZKA: Chcete-li stejné platové podmínky jako mají řidiči autobusu, tak jaké je vaše srovnání těchto dvou odlišných způsobů řízení dopravy. Řidiči tramvají max. sešlapují pedály a přehazují výhybky (pokud nejsou automatické), skoro všude mají přednost, jezdí jen po trasách jím určených (koleje) a ještě jsou schopni způsobit hromadné srážky bez logiky - viz. loňská hromadná srážka tramvají v Braníku. Jana Koubková
ODPOVĚĎ: Pokud bych měl vyčerpávajícím způsobem odpovědět na tuto otázku, byl bych tu velmi dlouho a možná by jste se divila, co má řidič tramvaje za spoustu povinností, o kterých vůbec nemáte ponětí. Nejenom, že musí sledovat dění na vozovce nebo v kolejích, ale i trolej. S tou předností nemáte úplně pravdu. A právě výhybky jsou poříčinou nejčastějších nehod. Nehoda v Braníku logicky souvisí právě s odpovědností. Tramvaj se díky své velké setrvačnosti sama nezastaví dříve, než o jinou tramvaj. 6.1.2003 15:28
OTÁZKA: Zajímalo by mě kolik už dalo řidičů tramvají výpověď z důvodu nedostatečného ohodnocení. I pracovní nabídka a poptávka by se podle mě měla řídit normálními, tj. kapitalistickými zákonitostmi. Takže až bude tramvajáků nedostatek, tak radnice zcela určitě bude muset nové pracovníky nějak motivovat, tak už to v normální (ne socialistické) společnosti chodí. A nejedná se o peníze radnice, ale o peníze daňových poplatníků. BaudyšVladimír
ODPOVĚĎ: Právě u řidičů tramvají je největší fluktuace. Každý přichází s pocitem snadno vydělaných peněz. Po dvou nebo třech letech to nemalé procento lidí vzdá. Zdánlivě slušná mzda je vykoupena nepravidelným režimem, ničením zdraví a odpracováním mnoha hodin přesčasové práce. Téměř žádné svátky nebo volné víkendy. Tramvaják je nedostatkové zboží. K plnému stavu stále schází skoro 300 řidičů tramvají. Stav u strojvedoucích metra je naplněn, stejně jako řidičů autobusů. Nemyslím si, že se DP chová v oblasti personální politiky tržně, když řidič tramvaje bere 17.200,-, řidič autobusu 19.000,- a strojvedoucí metra skoro 25.000,- Kč. Nejvíce přesčasů odpracují řidiči tramvají (na hranici limitu zákoníku práce), pár přesčasů řidiči autobusů a téměř bez přesčasů jsou strojvedoucí metra. 6.1.2003 15:38

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.