Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Odpovědi šéfa Federace řidičů tramvají Antonína Duba

velikost textu:
vydáno 6.1.2003 14:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. ledna 2003 do 14:20

OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by mne, proc si myslite, ze by ridici tramvaji meli byt ohodnoceni stejne jako ridici autobusu, kdyz maji rozhodne mensi kvalifikaci -- pokud vim na rizeni autobusu je minimalne potreba ridicsky prukaz skupiny C, coz neni zrovna otazka tydenniho skoleni. Dekuji. Richard
ODPOVĚĎ: Pokud je mi známo, k pořízení řidičského oprávnění skupiny D v současné době postačí řidičské oprávnění skupiny B. Nikdo nezpochybňuje, že kurz trvá déle než týden. 6.1.2003 14:01
OTÁZKA: Dobré odpoledne. Nemyslím si, že by řidiči tramvají měli srovnatelnou práci s řízením tramvaji jako řidiči s řízením autobusu ... už třeba jen proto, že v zimě autobus může havarovat mnohem častěji než tramvaj. To ale nechám na odbornících. Otázka: Proč by obyvatelé a návštěvníci měli doplácet a být rukojmí několika ( třeba desítek i set ) osob, kteří si nedokáží zjednat podmínky jinak než stávkou? Teroristi v Moskevském divadle na Dubrovce také měli požadavky a také to nedokázali. Pokud někdy k sáhnete k takovéto stávce, která nás cestující razantně postihne budete teroristi a pro mě jen banda slabomyslných jedinců. radio
ODPOVĚĎ: Nemyslím si, že v zimě může autobus havarovat častěji než v létě. I v létě můžou být značně nepříznivé podmínky pro řízení autobusu, tak i tramvaje. Vše záleží předvším na řidiči. 6.1.2003 14:05
OTÁZKA: Pane Dube, nejdřív mi dovolte říct, že jsem velmi ráda, že se žádná stávka dneska ráno nekonala. Ale slyšela jsem, že během stávkové pohotovosti, ve které celý měsíc budete, můžete vyhlásit stávku bez jakéhokoliv upozornění ….. Jsem již ve věku, kdy se musím také starat o své staré rodiče, kteří, jak už to u starých lidí bývá, nejsou příliš pohybliví a přizpůsobiví nenadálým okolnostem. Proto bych se Vás ráda zeptala: "Myslel jste někdy na to, jaké problémy svým nezodpovědným jednáním způsobíte starší generaci při jejich daleko dopředu plánovaných návštěvách lékařů? Myslíte si, že peníze, které si chcete vystávkovat, mohou Vaše zneužívání situace všech Pražanů omluvit?" Děkuji za odpověd. Klára Gayerová, Praha 5
ODPOVĚĎ: K žádné stávce nedošlo právě proto, že jsme si plně vědomi toho, jaké problémy by to Vám a Vašim rodičům mohlo způsobit. 6.1.2003 14:08
OTÁZKA: Myslim, ze vetsina zamestnacu v cesku by chtela mit vyssi plat. Ale malokdo z nich ma moznost byt takova "hyena", aby vydiral pomoci rukojmich, vetsiny obyvatel Prahy. Sweltik
ODPOVĚĎ: Při případné stávce by vůbec nešlo o peníze, ale o princip. Dorovnání na řidiče autobusů je částka tak zanedbatelná, že se bavíme o několika setinách procent rozpočtu celého DP určeného na mzdy. My jsme chtěli upozornit především na špatnou personální politiku DP a nerovné zacházení se zaměstnanci v oblasti odměňování a to nejen u řidičů. 6.1.2003 14:11
OTÁZKA: Pane Dube, jako asi všichni obyvatelé Prahy jsem velmi ráda, že na dnešek ohlášená stávka se nekoná. Chtěla bych se od Vás touto cestou dozvědět na jakou adresu mám v případě, že stávka přece jen bude – máte přeci stávkovou pohotovost – poslat účet za taxíka tak, jak nám bylo doporučeno JUDr. Lžičařem v deníku Blesk. Předpokládám, že všechny tyto postupy, které se stávkou souvisí máte již řádně ošetřeny s Vašimi právníky. Věřím, že s tímto požadavkem nejsem zdaleka sama a že tuto informaci požaduje řada dalších cestujících. Předem Vám děkuji za Vaši odpověď. P.S. Chci Vám připomenout, že stávky organizované z jediného důvodu – finance – jsou u veřejnosti přijímány s velkými rozpaky a těžko najdete příznivce z jiných řad než vlastních. Jaroslava Egermaierová
ODPOVĚĎ: generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ing. Milan Houfek Sokolovská 217/42 Praha 9, 190 22 6.1.2003 14:13
OTÁZKA: Dobrý den. Jsem obyčejný cestující. Myslím si, že Vaše požadavky jsou naprosto legitimní. Podle zákoníku práce mají být všichni za stejnou práci odměňováni stejně (v rámci jednoho podniku) a řidič tramvaje a autobusu je naprosto stejně odpovědná a obtížná činnost. Poukazování na to, že autobusáci točí navíc volantem je demagogie. Podle ní by pak strojvůdci měli mít taky méně, než autobusáci. Držím Vám palce a nedejte se. Kamo - Ostrava
ODPOVĚĎ: Děkuji za všechny řidiče tramvají. Nedáme se, protože víme, že naše požadavky jsou legitimní a oprávněné. 6.1.2003 14:14
OTÁZKA: Pokud výsledky studie ukáží, že řidiči tramvají, autobusů a metra mají stejné ohodnocení práce, budete prosazovat zvýšení platů DP-ED a DP-A na plat DP-M? Zdeněk
ODPOVĚĎ: Samozřejmě. Metro bylo vždy protěžováno na úkor odštěpných závodů DP-A a DP-ED. Mzdové ohodnocení strojvedoucího metra je ve srovnání s Evropou nadhodnoceno o několik desítek procent k průměrné mzdě v průmyslu. Pro Vaši představu, průměrná mzda strojvedoucího metra dosahuje bezmála 25.000,- Kč 6.1.2003 14:17
OTÁZKA: Preji dobré odpoledne, vazeny pane jak hodnotite činnost pana generálního reditele, mel by byt odvolan. Dekuji Druha otazka, pozadavek srovnaní mezd povazuji za opravneny, stavku za legitimni.Jak hodnotite jednani ridicu autobusu? Dekuji. Jan Kralik
ODPOVĚĎ: Domnívám se, že pan generální ředitel by měl zvážit své setrvání ve funkci. Řidiči autobusů dostávají prostřednictvím svých odborových předáků zkreslené informace, že peníze pro tramvajáky budou na úkor řidičů autobusů. To není pravda a nikdy jsme to nechtěli. 6.1.2003 14:22
OTÁZKA: Zdravím Vás, zajímalo by mě, zdali se opravdu hodláte řídit výsledkem studie, která má zhodnotit náročnost práce řidičů autobusů a tramvají? Nebo si najdete jinou záminku jak vydírat Prahu? Romeo
ODPOVĚĎ: Pokud výsledky studie budou založeny na objektivním zjištění, budeme je akceptovat. 6.1.2003 14:23
OTÁZKA: Dobry den, co se tyka narocnosti prace tramvajaku, o te jsem se presvedcil cca pred dvema mesici pri jizde mezi zastavkami Smichovske Nadrazi a Lihovar, kdy ridic jel jako by tu tramvaj ukradl, a v ruce vesele drzel zapalenou cigaretu. Ano, je skoda, ze jsem v tu chvili nemel po ruce fotak, urcite by to byl zajimavy dokument, ze i mezi lidmi, kterych se tak zastavate, jsou drogove zavisli, kteri ohrozuji zivoty ostatnich. Michal
ODPOVĚĎ: Nemohu tuto záležitost objektivně posoudit. Pokud řidič tramvaje jede rychle, často dohání zpoždění způsobené bezohlednými řidiči. Na konečné pak nemá ani čas na cigaretu. Za jízdy by samozřejmě kouřit neměl. 6.1.2003 14:25
OTÁZKA: Ve Vašem boji za vyšší platy postrádám o zmínku o dalších profesích, např. pracovnících dep, kteří vám tramvaje připravují. Znamená to, že si myslíte, že jejich mzdy jsou dostatečně vysoké nebo skutečně hájíte zájmy pouze úzké skupiny lidí, jak máte v názvu? Co budou řidiči tramvají dělat až nebudou mít s čím jezdit, protože depa začnou stávkovat za zvýšení mezd. A to si určitě zaslouží, neboť na rozdíl od vás elektrikáři dělají kvalifikovanou práci. Děkuji Radim Petrouš
ODPOVĚĎ: Federace řidičů tramvají je profesní odborová organizace, která hájí především řidiče tramvají. Zaměstnanci dep jsou odborově organizováni v druhé odborové organizaci působící na DP-ED. Samozřejmě si velmi dobře uvědomuji, že problém rozdílných mezd se netýká jen řidičů tramvají, ale i dispečerů, mechaniků, elektrikářů, THP apod. Proto Federace řidičů tramvají prosazuje jednu kolektivní smlouvu. Problém rozdílných mezd na jednotlivých odštěpných závodech je nutno řešit komplexně. Bohužel nás druhá odborová organizace v požadavku jedné kolektivní smlouvy nepodpořila. 6.1.2003 14:31
OTÁZKA: Je vidět, že jste se asi nechal školit na toto "klání", ale mě se jen tak nezbavíte. Neodpověděl jste mi na otázku: Proč by obyvatelé a návštěvníci Prahy měli doplácet a být rukojmí? A dodatek nesrovnaval jsem nehody autobusů v létě a v zimě, ale tramvaje a autobusy v zimě.... třeba ... Copak tramvaj může sjed po uklouznutí na kolejích ze silnice ( z kolejí) a srazit se s jiným vozidlem. Ano pouze za předpokladu nějaké překážky ...pak vykolují, ale autobusu stačí mnohem méně na uklouznutí.... Tak proč nedokážete aspoň v tomto případě řiznat, že práce řidiče tramvaje je v tomto případě lehčí? radio
ODPOVĚĎ: My si nikoho za rukojmí nebereme. My dáváme přednost vyjednávání. Řekněte, co nám zbývá, když generální ředitel neplní své sliby? Možná by jste se divil, že tramvaj může uklouznout daleko snáze než autobus. Pak se z ní stávají neovladatelné sáně. A uklouzne na jaře, v létě, na podzim stejně jako v zimě. Odstranit smyk, když před Vámi stojí autobus, jiná tramvaj nebo třeba chodec není snadné. 6.1.2003 14:40
OTÁZKA: Pane Dube,to jste mi tak akorát krásně namazal "med kolem úst", ale aby Vám ta ohleduplnost vydržela. KLára Gayerová, Praha 5
ODPOVĚĎ: Vážená paní, Federace řidičů tramvají vznikla proto, aby hájila zájmy řidičů. Zájmem řidičů je vozit spokojené cestující. 6.1.2003 14:41
OTÁZKA: A ještě dovolte poznámku. Podle mne tato diskriminace mezi tramvajáky a autobusáky leží hluboko v minulosti, kdy řidiči autobusů byli většinou muži a tramvají zase ženy. Od té doby (aspoň podle mého nzoru) pochází tato mzdová disproporce - jinými slovy je to pozůstatek klasické diskriminace v odměňování mužů a žen, se kterou se potýkáme dodnes. Ještě jednou držím palce. Nashledanou. Kamo - Ostrava
ODPOVĚĎ: Ano, s tím mohu souhlasit. Diskriminace u Dopravního podniku hl. m. Prahy je hluboce zakořeněna nejen ve vztahu muž a žena. Je to určitý nástroj vedení podniku, jak držet zaměstnance a odborové organizace v neustálém konfliktu. 6.1.2003 14:45
OTÁZKA: Na základě Vašeho osobního varování/loni zjara/ před špatným technickým stavem tramvají jsem tento způsob dopravy přestal využívat - proč požadavek na zvýšení platů řidičů, když zároveň varujete cestující před cestováním tramvají? Leonard
ODPOVĚĎ: Já jsem nikdy nikoho nevaroval před cestováním tramvají. Pokud byla někde zmínka o špatném stavu tramvají, tak především proto, aby se o tom mluvilo, aby se stav zlepšil. 6.1.2003 14:46

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.