Ptejte se šéfa školských odborů

velikost textu:
vydáno 9.3.2004 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. března 2004 do 13:25

OTÁZKA: statut verejneho cinitele pro ucitele???? trochu mi unika smysl toho jak konkretne by tento statut pomohl uciteli ve Svitavach .. koala
ODPOVĚĎ: Nikomu určitě nezastaví ruku, jde o prevenci, právní povědomí. 9.3.2004 13:49
OTÁZKA: Dobry den, je mi lito, ze neprimereny utok jednoho studenta zaplatil zivotem clovek, ktery se pravdepodobne cely zivot venoval vzdelavani jinych. Zcela ale souhlasim s nazorem, ktery odsuzuje bezduvodnou sikanu ze strany vyucujiciho (osobni zkusenost s pedagozkou TV na gymnaziu v Praze 3). Ale! Dovedu se vzit do role reditele skoly, ktery ma dve moznosti - "pedagoga" pokarat a privrit nad jeho chovanim oci, nebo ho vyhodit ze skoly a hledat jineho. Coz pri platech ve skolstvi neni jednoduche. Kdy se odbory zasadi za zvyseni platu ucitelu (predpokladam alespon na uroven 80% platu soudcu)? Tomas Klima
ODPOVĚĎ: Víte, odbory nejsou všemocné. Samozřejmě máme určitý vliv, ale rozhoduje vláda a parlament. 9.3.2004 13:51
OTÁZKA: ¨v diskusi na Press.cz, týkající se školství (co s nevychovanými fakánky) je příspěvek studenta, stýskajícího si na šikanujícího profesora a vyjádření jeho matky - do školy chodí, stížnosti nepomáhají. Dále je tam pro mě otřesná věc, že profesor na střední škole si přímo řekl o hodnotný dar a byl to rovnou výlet do Alp. Dostal ho. Tento pán zesměšňuje chudé studenty za oblečení apod. Ředitelství školy nemá snahu řešit-jediná rada, změňte školu. Je proti tomu vůbec nějaká obrana, odvolání. Podotýkám, že pouze cituji z diskuse, osobně o tom nevím nic. Díky. mamina
ODPOVĚĎ: Někdy můžeme narazit na zdánlivě nepřekonatelné překážky. Boží mlýny ale melou. I ředitel se musí zodpovídat, ma nad sebou zřizovatele, radu města, obce, kraje. Neměli by být lhostejní. 9.3.2004 13:54
OTÁZKA: Není náhodou problém na obou stranách. Současní žáci a studenti jsou více sebevědomí a mají výrazně větší možnosti než dříve. Kvalita pedagogů se výrazně za poslední dobu neposunula (existují pochopitelně vzjímky). Většina kvalitních pedagogů (zejména mladých) školy opouští. Mnozí studenti již na VŠ dopředu neuvažují o učitelské profesi. Domnívám se, že za současnou situaci mohou do jisté míry i odbory. Jejich tlak na zvyšování mezd a tudíž kvalitnějšího ohodnocení pedagogů vede pouze k zakonzervování současného stavu. Větší část mzdy tvoří tarifní plat, který odbory vymohly. Ředitel má pak k ohodnocení (motivaci) jednotlivců jenom minimální možnosti a funguje platový automat. Představme si situaci, kdy ředitel může penězi motivovat kvalitní pedagogy a naopak nekvalitní nechat na základech. Školy se pročistí, přijdou mladí a vrátí se kvalitní a zkušení. Není to cesta? Jan
ODPOVĚĎ: Velmi ideální. Zastávám názor, že ředitel by nekvalitní učitele mít na škole neměl. Pokud by byl solidní tarifní plat, bylo by další o něčem jiném. 9.3.2004 13:57
OTÁZKA: Není náhodou problém na obou stranách. Současní žáci a studenti jsou více sebevědomí a mají výrazně větší možnosti než dříve. Kvalita pedagogů se výrazně za poslední dobu neposunula (existují pochopitelně vzjímky). Většina kvalitních pedagogů (zejména mladých) školy opouští. Mnozí studenti již na VŠ dopředu neuvažují o učitelské profesi. Domnívám se, že za současnou situaci mohou do jisté míry i odbory. Jejich tlak na zvyšování mezd a tudíž kvalitnějšího ohodnocení pedagogů vede pouze k zakonzervování současného stavu. Větší část mzdy tvoří tarifní plat, který odbory vymohly. Ředitel má pak k ohodnocení (motivaci) jednotlivců jenom minimální možnosti a funguje platový automat. Představme si situaci, kdy ředitel může penězi motivovat kvalitní pedagogy a naopak nekvalitní nechat na základech. Školy se pročistí, přijdou mladí a vrátí se kvalitní a zkušení. Není to cesta? Jan Ondroušek
ODPOVĚĎ: Už jsem se stručně k této cestě vyjádřil 9.3.2004 13:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.