Ptejte se šéfa školských odborů

velikost textu:
vydáno 9.3.2004 13:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. března 2004 do 13:25

OTÁZKA: Dobrý den, mám tři otázky. 1) Jak je možné, že učitel místo výuky bezdůvodně šikanuje žáka? 2) Jakou šanci na postih pedagoga za takové hrubé a neprofesní chování mají rodiče? Je všeobecně známo, že Školská inspekce nefunguje a stížnosti vrací ředitelství školy a to – jak bylo vidět i v tomto případě – se zastane učitele. 3) Jak je možné, že pedagogové – absolventi pedagogických fakult - neumí zaujmout výkladem látky a sjednat si u žáků respekt? Eva
ODPOVĚĎ: Vaše otázky problematiku velmi silně zevšeobecňují a v podstatě dopředu učitele obviňují z naprosté nekompetentnosti. Každý konkrétní problém má své konkrétní řešení. Nejsem přesvědčený, že Česká školní inspekce nefunguje. Znám inspektory, kteří jsou velmi odpovědnými pracovníky. Stejně tak učitele velmi schopné, co se týká pedagogické práce. Pokud máte jinou zkušenost, je to o komunikaci se školou a chtít nalézt řešení. Z vaší strany cítím pouhé odsuzování. 9.3.2004 13:09
OTÁZKA: Dobry den, Ja bych se vas rad zeptal na jednu vec. Myslite si, ze student najde ve skole zastani, kdyz se dostane do situace kdy ho kantor psychicky depta a ponizuje pred tridou a dela si z nej takoveho "otloukanka"? Ptam se proto, ze jsem to sam zazil. Ten "muj" kantor mel velmi podobny vyzor jako ten ubodany kantor ze Svitav a ja si naprosto presne pamatuji, jakou nenavist jsem k nemu citil a kolikrat jsem si behem tech tri let, co me ucil, pral, aby umrel. V mem pripade nepomohlo ani to, ze jsem sel za svou tridni profesorkou, ktera byla shodou okolnosti jeho byvala manzelka a tudiz nespis nemela duvod mi neverit. Stejne se nic nestalo, nic nezmenilo. A ja pokud jsem chtel dostudovat gymnazium jsem toho dotycneho proste musel prezit. Chci tim vsim, ze nekteri kantori mnohdy zneuzivaji sve moci nad detmi a misto toho aby je neco smysluplneho naucili, uci je jak nenavidet. Ing. David Labanc
ODPOVĚĎ: Jste velmi otevřený ve své výpovědi a pokud jste neuspel u třídní profesorky, mohl jste se obrátit na ředitele školy. Co vaši rodiče? Může se stát, že někdo může mít zájem problémům se vyhýbat.Ale kompetentní lidé na svých místech určitě nikoho nenávidět neučí. 9.3.2004 13:13
OTÁZKA: Předchozí tazatelé si vůbec neuvědomili, že zde byl brutálně zavražděn učitel během své vyučovací hodiny a otáčejí problém. Myslíte si, že v rámci prevence by pomohl opakovaný apel na rodiče během třídních schůzek, popř. větší tresty žáků za nošení zbraní do školy? Luboš
ODPOVĚĎ: Třídní schůzky? Bohužel si učitelé z praxe stěžují, že kontakt a komunikace s rodiči žáků, kteří mají problémy, bývá velmi málo častá. Rodiče takřka neprojevují zájem. A někdy je velmi obtížné napravovat chyby. 9.3.2004 13:17
OTÁZKA: Dobry den preji, zdravim Vas, dobre odpoledne preji! 1) Co si myslite o castych sexistickych narazkach pedagogu v CR - na studentky a studenty 2) Co si myslite o tom, ze casto se do skolstvi dostanou velmi podivne existence - viz pripad pravicove a levicove orientovaneho extremisty, obdivovatele Bin Ladina, byvaleho sladkovce a cloveka stihaneho pro sex. delikt Mgr. Patricka Ungermanna, ktery ucil na SPS stavebni v HK? 3) Ucitele casto nezvladaji boj s alkoholismem, tabakismem a drogami, co s tim? 4) Ve skolstvi je rada osob levicove extremisticky (UHK, MU, UK) ci postkomunisticky ladenych a nezdrave liberalnich, co s tim? Diky za odpoved a jsem s pozdravem, hezky, prijemny a uspesny den.. (xxt) XRadim J. StechovskyX(t)
ODPOVĚĎ: Kdyby existovaly objektivní odpovědi na vaše otázky a řešení, potom vaše přání hezkých, příjemných a úspěšných dnů by mělo opravdu povznášející charakter. Myslím např., že úspěšná škola se odvíjí od úspěšného ředitele. Bohužel se zatím nepodařilo vybudovat systém, který by v 99% umožnil, aby ředitel byl řídící osobnost. 9.3.2004 13:22
OTÁZKA: Dobrý den! Myslíte si, že rozum a chtíč mohou být v opozici natrvalo? Freud
ODPOVĚĎ: Dobrý den, opozice má svůj význam. Chtíč do školy nepatří. 9.3.2004 13:23
OTÁZKA: Dobry den, prodavam parky a hodne se tedy pohybuji na verejnosti. Skoro kazdy mesic jsem fyzicky napaden. Verim, ze mne ochrani kdyz budu mit status verejneho cinitele, nemohl byste mi ho take zaridit? Dekuji Lukas Mokry
ODPOVĚĎ: Muselo by se analyzovat, jaký je přínos pro společnost prodávání párků a vzdělávání dětí. Nemyslíte si, že vám vážně odpovím? 9.3.2004 13:25
OTÁZKA: Mnoho lidí tvrdí, že mimo pachatelů trestné činnost jsou na vině málo odrazující tresty. Dokonce se zdá, že naši zákonodárci svojí nečinností v oblasti trestní legislativy nahrávají zločincům. Zvyšující se brutalita tomu odpovídá. Jaký je Váš názor? Jan Novák
ODPOVĚĎ: Nebyl jsem v Americe. Všichni, co znám a byli tam, vzpomínají právě na tvrdší policejní přístup. Já osobně věřím na kultivaci člověka vzděláváním a všeobecným rozhledem. I když vysokoškolák taky může být pěkný kriminálník. Soudnictví spíše u nás "funguje" velmi pomalu. 9.3.2004 13:29
OTÁZKA: Dobrý den, to co se stalo, je samozřejmě strašné, ale teď mám otázku krapet bokem - připouštíte si Vy osobně, že by mohla být na českých školách šikana ze strany učitelů vůči studentům či nikoliv? (Pozn. tím nechci říci, že zrovna tento případ se k tomu vztahuje) Děkuji. Bear
ODPOVĚĎ: Asi nic nelze v lidské společnosti vyloučit. Česká škola bude jistě obrazem společnosti. Zastávám názor, že problémy se musí řešit a vytvalost se musí vyplatit. Tedy i taková šikana ze strany učitelů se musí pojmenovat, osobně jako žák i pedagog jsem se s tímto nesetkal. 9.3.2004 13:32
OTÁZKA: Chcete opravdu získat pro učitele statut veřejného činitele? Není to trochu přehnané, když většinou pracujete pouze s dětmi? S. Dvořák, Pelhřimov
ODPOVĚĎ: Nepracujeme pouze s dětmi, jsou to i "skoro" dospělí žáci a chovanci ústavů. Současná politická reprezentace není tomuto řešení nakloněna. Budu usilovat o iniciování jiných legislativních řešení. 9.3.2004 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám vhodné po diskusích ohledně "kvalit" daného "pedagoga" vyvěšovat černé vlaky? Diskuze se žáky střední školy ohledně velkého problému kvality výuky a násilí na školách tímto gestem získává na trapnosti. Miroslav Široký
ODPOVĚĎ: A co je podle Vás vhodné? Trapné by bylo, kdyby taková tragédie zapadla a lhostejná společnost by fungovala dál. Trapné mi připadají diskuse svádět vinu na pedagogy. 9.3.2004 13:38
OTÁZKA: Dobry den, naprosto nezpochybnuji neprimerenost a brutalitu toho utoku. Zajimalo by mne ale, zda jste vubec ochoten pripustit, ze se ten ucitel choval s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto neprofesionalne a nejspis i zneuzival sveho postaveni? Doufam, ze mi nodpovite stejne jako jste odpovedel na podobny dotaz CTK: "My se ozyvame za zamestnance, za deti se musi ozvat rodice", protoze jestli jste nekdy neco takoveho rekl, tak je to dost smutne... Michal
ODPOVĚĎ: Asi vás nerozveselím, dostal jsem dotaz jako představitel pedagodů odborářů a tak jsem odpověděl. 9.3.2004 13:41
OTÁZKA: Ten pripad se samozrejme nemel stat. Ale na druhou stranu nemelo by mit spise zatstvo ochranu pred pedagogy? Nemeli by spise k psychologum dochazet ucitele? Nepodileji se ucitele na depresich zatstva vice nez by bylo unosne? eMir
ODPOVĚĎ: To asi neposoudí důvěryhodně nikdo z nás. Nikdy se nezavděčíte 25 žákům ve třídě. Po velkém třesku svobody v nedávné době minulé velmi zapadla výchova k odpovědnosti. Tady by měli zafungovat rodiče, škola není všemocná. 9.3.2004 13:44
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte si, že již zmiňovaný útok studenta měl reálný důvod šikany ze strany jeho kantora? Děkuji. Jirka
ODPOVĚĎ: Nemám informace o šikaně ze strany kantora. Nemůžu se tedy objektivně vyjádřit. 9.3.2004 13:45
OTÁZKA: Vsiml jsem si, ze pouzivate v odpovedich pojem profesor, tridni profesor a to jako na zaklade ceho? Mindraku stredoskolskych a hlavne ucilistnich pedagogu-ucitelu? Profesor je snad nekdo jiny a to Vy jiste vite. eMir
ODPOVĚĎ: Reagoval jsem na dotazu. Jsem dalek někoho poučovat, ale vím. 9.3.2004 13:46
OTÁZKA: Pane Dobšíku, máme konkrétní zkušenost se ztížností na šikanujícího a chybujícího pedagoga. Neuspěli jsme u ředitele a po předání na Školskou inspekci u něj znovu přistála jak bumerang. Výsledek byl neuvěřitelný a pro nás a našeho syna opravdu velmi stresující - šikana se zintenzivnila, přidalo se několik kolegyň. Prostě jsme se na této škole "proslavili". Eva
ODPOVĚĎ: Nebudu psát, že Vám nevěřím. Obraťte se prosím na nadřízené ředitele i ČŠI má své nadřízené. Nenechte se odradit, jde o Vaše dítě. 9.3.2004 13:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.