Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Odpovědi šéfa školských odborářů

velikost textu:
vydáno 3.9.2003 10:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. září 2003 do 10:25

OTÁZKA: Dobrého dne přeji, proč bojujete za plošné zvedání platu? Kdy konečně skončí v Čechách falešné rovnostářství? Proč má špatný učitel s dvacetiletou praxí dostávat víc než dobrý učitel s dvoletou? Proč nebojujete za to, aby ředitelé mohli rozhodovat třeba o 1/3 učitelova platu, podle jeho výkonu? Za stejné mzdové náklady by si lepší polepšili a špatní ať berou málo. Otec Breburda
ODPOVĚĎ: Taky přeji dobrý den. Usilujeme o navýšení prostředků na platy pro regionální školství. V současné době je dostatek prostředků na osobní ohodnocení a záleží na řediteli, pokud uplatňuje falešné rovnostářství. Dovolím si říct, že výše tarifního platu má být jistotou pro učitele. Myslíte si, že navrhovaný plat začínajícího pedagoga v 11. platové třídě 11.870,-- Kč je dostatečně motivující? 3.9.2003 10:14
OTÁZKA: Dobrý den pane Dobšíku, mám na Vás úplně nejzákladnější a banální otázku: "Čeho Vaším jednáním dokážete, když v tomto státě nejsou peníze ale vůbec na nic !?!" To by společně s Vámi muselo stávkovat taky: zravotnictví, kultura, doprava, státní zaměstnanci, atd ... Jinak hezký den. Petr
ODPOVĚĎ: My jsme chtěli naší výstražnou stávkou upozornit na problémy ve školství. Dovolím si říct, že kvalita vzdělávání závisí i na výši platu pracovníků ve školství. Vláda se závazala ve svém prohlášení, že navýší platy pedagogických pracovníků na srovnatelnou úroveň se zeměmi EU. Máme velké obavy, pokud v příštím roce nezajistí dostatečný nárůst, tak své prohlášení nesplní. Objevilo se záhadně 11 mld. ve státním rozpočtu, které jsou k rozdělení, takže prostředky jsou. Záleží na vládě, jak rozhodne. 3.9.2003 10:17
OTÁZKA: Včera 2.9. redaktorka Maixnerová v Plzeňském deníku ostře odsoudila drzost učitelů, kteří stávkovali, přestože třeba archiváři či pracovníci muzeí mají nižší platy. Navíc podle p.redaktorky učitelé mají 2 měsíce prázdnin plus další prázdninová volna, v poledne odchází z práce domů, přípravu si udělají jednou a pak z ní žijí zbytek pracovní kariéry apod. Co tomu říkáte ? (P.S. Já jsem samozřejmě jako manžel učitelky takovou nestoudnou demagogií zhnusen.) Jan
ODPOVĚĎ: Opakovaně musím reagovat na mýty ohledně vytíženosti učitelů. Zobecňování, že stačí jedna příprava na zbytek pracovní kariéry, je velmi nepravdivý. Není to jenom o přípravách. Práce související s vyučováním doplňují pracovní dobu, kterou mají učitelé taky 8 hodin jako všichni ostatní. A je na řediteli, jak ji kontroluje. Nechci se pouštět do srovnávání s jinými profesemi, ale psychické zatížení u pedagogů rok od roku narůstá a osm týdnů dovolené je právě tak akorát, aby se dali dohromady. Ostatní prázdniny, tzv. vedlejší, je povinnost ředitele je zaměstnat těmi souvisejícími pracemi s výukou - např. sebevzdělávání, příprava pedagogických dokumentů atd. 3.9.2003 10:22
OTÁZKA: dobry den, muj osobni nazor je ten, ze stavkou a kolektivem sly problemy resit mozna za soudruha Lenina, dnes jsou organizace jak odbory prezitek, jen davaji te neschopne vetsine na ukor tech schopnych aneb o nicem jinem tabulkove platy nejsou. Stejne tak stavka 99,9% zucastnenych nepomuze, maximalne si jeji hlava prijde pri jednanich na neco bokem pro uklidneni situace......takze moje otazky, ceho jste stavkou docilil? ....co z toho mate osobne?:o) flash
ODPOVĚĎ: Osobně z toho nic nemám. Organizovat stávku mi nečiní žádné potěšení. Pracovníkům ve školství se už mnoho let slibuje, že se jim zlepší postavení ve společnosti a máme nožnost uplatnit své ústavní právo na stávku. Pokud se podíváme do ostatních zemí EU, učitelé se o svá práva hlásí i formou stávky a s Leninem to nemá nic společného. 3.9.2003 10:25
OTÁZKA: Jaký je poměr platu učitele k platu průměrnému v zemích EU ? Jak je to v ČR ? Situace v platech učitelů potřebuje systémové řešení, zatím je to jen příštipkaření a to i z hlediska odborů. Jinak držím palce ! Ron
ODPOVĚĎ: Existují srovnání v rámci zemí OECD, kde např. kupní síla přepočtená na USD učitele v Peru je vyšší než v ČR. Právě výstražnou stávkou chceme docílit, aby vláda nepřistupovala příštipkařením k platům pedagogických pracovníků, ale investovala do nich. 3.9.2003 10:26
OTÁZKA: Pane Františku Dobšíku, nezdá se Vám podivné stávkovat kvůli absurdním požadavku na plat za dva měsíce, které vlastně neexistují? Po celou dobu přípravy stávky i během ní jsem na naší škole četl pouze oznámení STÁVKA. Chybí mi jasný seznam vašich požadavků, vždyť tomu vašemu nesmyslu s měsícem knihy a bezpečnosti silničního provozu nikdo nefandí, vždyť vy stávkou a hrozbou další stávky jen odrazujete veřejnost, myslím tím hlavně rodiče žáků. Vládu stávka vůbec nepostihla! Otázka: 1. Přemýšlíte o jiné formě protestu proti postupu vlády, abyste dosáhli svých požadavků? 2. Jak budete rodičům kompenzovat ztráty, zaviněné vaší stávkou? Absolvent
ODPOVĚĎ: Polovina 13. a 14. platu, který příští rok nemá být vyplacen výrazně snižuje celoroční příjmy pracovníků ve školství. Snad mimo učitelů ZŠ, kteří mají být přeřazeni z 9. platové třídy do 12. platové třídy podle nového katalogu. Všem ostatním nenaroste plat ani do míry předpokládané inflace. Jde tedy o objem prostředků na platy pro příští rok, který je podle nás nízký. 1) Samozřejmě přemýšlíme o jiných protestech, některé jsme si již v minulosti vyzkoušeli , ale bohužel ti, kteří rozhodují, na ně nereagovali. 2) Existují rozsudky Vyššího soudu, že stávka za ekonomické a sociální požadavky je naprosto legální. Kompenzovat ztráty bychom museli jedině v případě, kdyby byla naše stávka prohlášena za nezákonnou. 3.9.2003 10:32
OTÁZKA: Stávka byla polovičatá a vzhledem k žákům je diskutabilním řešením. Je žádoucí zajistit maximální účast na demonstraci v mimopracovní den a hromadnou petici. Jaký je Váš názor ? Ron
ODPOVĚĎ: Demonstrace se uskuteční 13.9., peticí už jsme podepsali mnoho a na petice nikdo nereagoval. 3.9.2003 10:33
OTÁZKA: A ještě jednu otázku bych měl: nepřipadá Vám schyzofrenní chtít zvednout platy a zároveň podporovat odborářskou histerii kolem navrhované reformy? A to by byla třeba podstatně tvrdší, než ta navrhovaná levicovou vládou. Kde hcete na platy vzít? Otec Breburda
ODPOVĚĎ: Například vláda podle odborů nemusí tak výrazně snižovat daň z převodu nemovitostí, která se tím stane jednou z nejnižších v Evropě. Proč se vláda vzdává těchto příjmů do státního rozpočtu? 3.9.2003 10:35
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda-li se odbory zamyslely i nad faktem, že plošné navýšení platů může ve svých postech TAKÉ utvrdit neschopné, kteří už budou rezistentní k jakékoliv pozitivní změně. Nedomníváte se, že mnohem katastrofalnější je absence motivačního (ale přísného)karierního řádu? Oddělte zrno od plev například náročným atestačním systémem (včetně fungujícího povinného celoživotního vzdělávání)platící pro ovšechny bez rozdílu;schopné a zapálené po zásluze odměnte. Považuji za zásadni tyto kroky spojit s reformou vzdělávacího systému ČR! Jaký máte na to názor Vy? Mart
ODPOVĚĎ: Souhlasím, že motivace by se mohla odvíjet i od kariérního řádu. POkud jsou na školách neschopní, měl by o nich rozhodnout ředitel. Pokud ovšem tarifní plat není dostatečně motivující, asi obtížně bude hledat náhradu. Bohužel máme potvrzeno, že na hodně školách se např. osobním ohodnocením motivují pouze oblíbení spolupracovníci pana ředitele a soudně není nic vymahatelné. Kariérním řádem by se tato subjektivnost rozhodování o platech jednotlivců dala minimalizovat. 3.9.2003 10:39
OTÁZKA: Dobrý den, když chcete zvyšovat ohodnocení učitelů, co chcete dělat pro zaručení zvýšení úrovně jejich práce? Ještě jsem neslyšela o vyhození nebo potrestání špatného učitele, vaše povolání má pokud se mezi vámi náhodou nenajde někdo schopný,kdo si sežene uplatnění mimo školství, definitivu, které valná část zneužívá stagnací a možná i snižováním úrovně výuky. Toto neřešíte. Chcete jen brát. Učíte 6 h po 45 minutách denně a chcete za to plat vyšší než průměrná mzda za 8 h práce. Dobře, ale s takovouto kvalitou? Přeji vám, aby se vám spalo dobře a nemusel jste vstávat v noci k dítěti, které se vám neuroticky budí ze strachu z dalšího dne, kdy má mít zase svou "oblíbenou" paní učitelku... petra
ODPOVĚĎ: Posuzování práce učitele je samozřejmě na řediteli. Setkal jsem se s mnoha soudními rozhodnutími, kdy soud dal řediteli za pravdu. I naopak. POkud víte, že učitel nepracuje 8 hodin denně, já takového osobně neznám. Pokud máte nedobré zkušenosti, musíte je řešit vy za vaše dítě. To není náplň činnosti odborů. 3.9.2003 10:42
OTÁZKA: Učitelství je snad poslání. Zajištění ošacení a stravy zajišťují stávající platy snad s dostatečnou rezervou ? Na rozdíl od minulosti nevidím, že by učitelé ekologicky vychovávali žáky společným odklidkem papírků, igelitů apod. z veřejných prostranství ? To je mj. právě to poslání - vykonávat ho s planoucím srdcem. Ivan
ODPOVĚĎ: Srdce vám může plát, ale co dělat s poloprázdnou peněženkou? Já jsem rád, že doba brigád, kdy učitelé museli po sobotách s dětmi uklízet veřejná prostranství je dávno pryč a že se nevrátí. 3.9.2003 10:44
OTÁZKA: Dobrý den, jste učitel? jestli ano, tak, kde a co učíte? Děkuji Venca
ODPOVĚĎ: Byl jsem učitel, učil jsem na několika školách v Brně, konkrétně na ZŠ Bakalovo nábř., ZŠ Svážná, ZŠ Vedlejší a nikdy jsem se za své výsledky nestyděl. Funkce předsedy odborového svazu je plně uvolněná a chci pro pedagogy získat takové platy, aby se za ně slušně uživili a po volebním období se do školy rád vrátím. 3.9.2003 10:46
OTÁZKA: Proč veřejnost tak popuzují tzv. 13. a 14. platy (nešťastné označení) u učitelů a nikoli u soudců či politikůs mnohem vyššími platy ? Pracují snad soudci či politici mnohonásobně lépe ? Ron
ODPOVĚĎ: Když v r. 1992 vznikal současný platový systém pro veřejné služby, kam školství patří, nebyl dostatek finančních prostředků. V rámci zachování sociálního smíru vznikl návrh na zavedení 13. a 14. platů v nejbližší možné budoucnosti, aby byl zajištěn dostatečný celoroční výdělek. Jsou to tedy v podstatě nárokové odměny, prémie, které příští rok nemají být vyplaceny a o to se sníží celkový plat zaměstnance ve veřejných službách. 3.9.2003 10:48
OTÁZKA: Nechcete se spis zasadit o zmenu vyucovaciho procesu - aby na skolach neucili stari ucitele starymi metodami a podle stareho usporadani frontalne? Helena
ODPOVĚĎ: Změna vyučovacího procesu je podmíněna schválením školských zákonů, které jsou předloženy MŠMT do vlády. Usilujeme o zvýšení platů, protože současná úroveň odměňování není motivující pro pedagogy. Pokud se vám nelíbí frontální způsob vyučování, hned tak se nezmění, pokud se vláda nerozhodne do školství investovat. 3.9.2003 10:51
OTÁZKA: Co byste řekl tvrzení v Denících Bohemia, že "učitelský plat se po odpracování 10 až 15 let praxe pohybuje podle tabulek mezi 15 a 16 tisíci hrubého ?". Opravdu je na Praze 6 průměrný plat učitele ZŠ přes 18 tisíc, jak tvrdil pan Klaus ? Yeah
ODPOVĚĎ: Přiznám se, že jsme neměli čas prověřovat údaje na Praze 6. Podle tabulek je průměrný plat učitele do 15 let praxe něco kolem 12 tisíc. Vaše čísla vycházejí možná z toho, že jsou tam započteny i další složky platu, jako je osobní ohodnocení či příplatek za třídnictví. 3.9.2003 10:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.