Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se ministra vnitra Františka Bublana

velikost textu:
vydáno 3.8.2006 10:30
Jak je ministr vnitra František Bublan s policisty spokojen? Co by chtěl změnit na bodovém systému, díky kterému se snížil počet mrtvých na silnicích? Obstáli podle něj policisté během asistence na CzechTeku?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. srpna 2006 do 10:40

OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, mám dotaz ohledně silničního zákona. Pojedu např. v noci a omylem přehlédnu značení obce a budu dále pokračovat např. rychlostí 92 km/h. Než si svého omylu všimnu, budu změřen radarem, dostanu 5 bodů, šílenou pokutu a přijdu o řidičák. (stačí 5 bodů, nikoli 12) Příští týden zároveň přijdu o práci, při nepříznivé shodě náhod se takový člověk může stát i bezdomovcem. Nemyslíte, že člověk je omylný? Žijete úplně odtrženi od reality. Silniční zákon, který ČSSD s KDU schválila trestá jinak slušné řidiče za méně závažné přestupky často více, než pachatele trestných činů. Promiňte mi to, ale pro zákon v této podobě nemůže žádný rozumný člověk hlasovat. Přestože nerad poukazuji na to, co mají jiné státy, v Německu je systém nastaven dobře, stačilo ho jen s menšími úpravami převzít. Petr Novotný
František Bublan ODPOVĚĎ: Nedostatek nového silničního zákona je také v tom, že Policie ČR nemůže některé přestupky řešit pouze domluvou podle aktuální situace, což může být i třeba přehlédnutí některé dopravní značky. Ve Vámi popisovaném případě by to mohla být situace, kdy dopravní značka označuje obec, ale nejsou ještě vidět nějaké domy, a proto může dojít k omylu či přehlédnutí. 3.8.2006 10:36
OTÁZKA: Dobrý den. Vy si jako bývalý disident a nyní bezpartijní ministr také myslíte, že normální kvalifikovaný dělník nebo zaměstnanec, který vydělává více protože skutečně více pracuje (například dělá přesčasy v prodloužených směnách nebo o sobotách a svátcích), si od státu zaslouží "odměnu" ve formě progresivního zdanění příjmu? Prosím odpověď krátce a k věci. Depek
František Bublan ODPOVĚĎ: Podle současné daňové úpravy se progresivní zdanění týká platů, které přesahují 35.000 měsíčně. Progrese je postupná, takže vyšších částek dosahuje až při platech sto a více tisíc. 3.8.2006 10:38
OTÁZKA: Dobrý den, pane ministře. Myslím, že se všeobecně ví, že řidiči kamionů nedodržují předepsané přestávky v jízdě (mají na to spoustu fíglů) a je běžné, že kamiony jezdí přetížené. Podepisuje se to na stavu silnic a nehodovosti. Platíme za to všichni. Předpokládám, že policie je natolik informovaná, že o tom ví taky. Co by se s tím dalo dělat a proč se v tom během Vašeho působení nic nezměnilo? Magor
František Bublan ODPOVĚĎ: Na každý předpis se dá najít nějaký fígl, nicméně je to krátkozraké řešení, protože tím řidič ohrožuje nejen sám sebe, ale i ostatní. Stejně tak i přetěžováním kamionů dochází k poškozování vozovek, na což může každý z nás doplatit. Takže tím vlastně škodíme sami sobě. Policie i celníci se již zaměřují na vážení kamionů. Zvláště po zavedení mýtného na dálnice bude tato oblast velmi pečlivě sledována. 3.8.2006 10:42
OTÁZKA: Dobrý den, se ženou bydlíme v Jimranicích u Nestelokluk na Branicku. Jsme postarší důchodci a žijeme z penze. Kupuji pivo v supermarketu za 3.90 a na chleba skoro nemáme. Nehodláte vyměnit prezidenta Husáka dřív, než to udělá pan Langer? Jan Byšava a Karla Vyhnětalová
František Bublan ODPOVĚĎ: Být Vámi, tak bych vyměnil chleba za pivo. 3.8.2006 10:43
OTÁZKA: Jaká je nálada mezi poslanci ve Sněmovně? Vyhovuje poslancům ten stav, že vlastně nic nedělají? Doubravka
František Bublan ODPOVĚĎ: Zcela určitě nevyhovuje, ale dle mého soudu je lepší si důkladně sestavit orgány Sněmovny i vládu a potom nastolit normální práci, než se celé čtyři roky potácet v patové situaci. 3.8.2006 10:44
OTÁZKA: Pane Bublane, nový silniční zákon se všemi jeho důsledky a různočteními nepůsobí jako promyšlené koncepční dílo. Výsledkem takové zákonodárné činnosti jsem hluboce zklamán, neboť se domnívám, že rozumně uvažující průměrně inteligentní člověk by celý systém vytvořil lépe. Moje otázka zní, zda-li by nebylo možné ten zákon prohlásit za zkušební např. na 1 rok a teprve po odladění chyb jej uvést v plnou platnost? Děkuji za odpověď a přeji léto bez nehod. M.Horák
František Bublan ODPOVĚĎ: Nový silniční zákon je dílem ministerstva dopravy. Na jeho konečné podobě se také podepsala poslanecká sněmovna, kde se projevily různé zájmy a lobbing, nicméně zákon je účinný a platný. Jediná cesta jak vylepšit jeho aplikaci je vyhodnotit zkušenosti a provést novelizaci. Již nyní soustřeďujeme poznatky z praxe a budeme se snažit o to, aby zákon splnil svůj účel, tzn. aby se zlepšila bezpečnost a současně se odstranily věci, které jsou nelogické. 3.8.2006 10:48
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Co říkáte na letošní průběh CZECHTEKU ??? Michal
František Bublan ODPOVĚĎ: Jsem spokojený. 3.8.2006 10:49
OTÁZKA: Dobrý den, nesouhlasím se současným zněním silničního zákona. Nutí jinak slušné občany pokud náhodou sjedou autem do strouhy a lehce se zraní, aby zalezli do křoví a doufali, že jim nikdo nezavolá sanitku. Mohli by tak přijít o pár desítek tisíc korun. No co, vás to nezajímá, s vaším ministerským platem (to není míněno nijak závistivě). Když jedu na kole, bojím se, abych náhodou nespadl, brzy my mě mohl navštívit exekutor. Je něco takového v souladu se sociálním cítěním sociální demokracie? Víte, proč jsou statistiky nehod tak příznivé? Lidé je pokud možno nehlásí. Marcel Dvořák
František Bublan ODPOVĚĎ: Situace, které popisujete, patří do oblastí, které bychom chtěli změnit. Zákon jasně nestanoví stupeň zranění a v podstatě nutí, aby byli potrestáni účastníci silničního provozu i za drobné zranění. Je to jedna z prvních věcí, které jsem uslyšel od policie, že by se mělo změnit. 3.8.2006 10:51
OTÁZKA: Je opravdu nutné, aby policisté mohli jezdit nepřipoutaní a za jízdy telefonovat? Myslíte, že takovéto výjimky vrhají na policii dobré světlo? Magor
František Bublan ODPOVĚĎ: Policisté musí jezdit připoutaní, avšak zákon jim umožňuje, aby v situacích, kdy je to nutné, tento předpis nemuseli dodržovat. Např. chystá-li se policista z útvaru rychlého nasazení k nějakému zákroku, připoutaný být nemůže, naopak musí být připraven co nejrychleji opustit vozidlo. To se týká i telefonování nebo používání policejní vysílačky. 3.8.2006 10:53
OTÁZKA: Je podle vašeho názoru policejní prezident Husák pirát silnic? Postačí jednoduchá odpověď ano nebo ne. Vanguard
František Bublan ODPOVĚĎ: Připomenu několik historických momentů, kdy se ze španělských pirátů stali moudří vládcové. Doufám, že pan prezident Husák už je na této cestě. 3.8.2006 10:54
OTÁZKA: Dobrý den, není to výsměch vyjádření pana Kvíčaly, když řekl do televize, že oni prostě mohou jezdit jako prasata a my se s tím máme akorát smířit a nic nám do toho není? Mě to přijde jako výsměch občanům a ztratil u mě vše co mohl. Tato hra na vyvolené mě fakt nebaví. pan Rudolf
František Bublan ODPOVĚĎ: Pokud si dobře pamatuji, pan ředitel Kvíčala řekl, že ochranná služba musí plnit své úkoly, a to jest ochrana a bezpečná přeprava ústavních činitelů. Pokud to situace vyžaduje a ochranná služba si ji vyhodnotí jako nebezpečnou, může v těchto situacích přiměřeně porušit dopravní zákon. Vzpomínám si na nedávné setkání ministrů vnitra EU v New Castlu ve Velké Británii, kde nám ochranná služba při přepravě nařídila, že nesmíme opustit autobus, takže 25 ministrů evropských zemí čekalo hodinu v autobusu, než ochranná služba provedla určitá opatření. I přes naše protesty se s námi nikdo nebavil. Pány v té situaci byla ta ochranná služba. Nechci dělat z ústavních činitelů nějaké nadlidi, většina z nich nemá ani možnost zasáhnout do způsobu přepravy a musí se spolehnout na profesionalitu a zkušenosti těch, kteří zajišťují jeho přepravu. Ze své zkušenosti vím, že ochranná služba nezneužívá té výjimky v zákoně a používá ji pouze v případech, kdy se jí situace zdá nejasná nebo potencionálně nebezpečná. 3.8.2006 11:00
OTÁZKA: Dobrý den,chtěla jsem se zeptat jestli bude od nového roku ( 2007 ) platit nový Zákon o služebním poměru Policie ČR.Moc děkuji a přeji hezký zbytek dne. Zuzana
František Bublan ODPOVĚĎ: Zákon o služebním poměru je již platný. Jeho účinnost byla odložena na 1.1.2007. Mou ambicí je, aby zákon účinný byl a současně aby došlo k navýšení platových tarifů. 3.8.2006 11:02
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, myslíte si, že je správné, když policisté porušují nový silniční zákon a jsou jen pokáráni?? A to samé by mohlo platit pro politiky! Děkuji za Vaši odpověď Bára D.
František Bublan ODPOVĚĎ: Z právního hlediska jsem neměl jinou možnost, než policejního prezidenta pokárat, protože jsem neměl v ruce jediný relevantní důkaz, který by se dal použít bez právního řízení. Ostatně další pokusy o uplatnění amaterské fotografie ve správním řízení byly neúspěšné. Proto jsem přivítal postoj policejního prezidenta, který tu situci vyřešil známým osobní rozhodnutím. 3.8.2006 11:04
OTÁZKA: Co říkáte na to, že se smějí Husákovi, když jezdímetrem, Budete také používat MHD? Jan Býtešský
František Bublan ODPOVĚĎ: Jezdit metrem je normální a někdy i pohodlnější a rychlejší, docele se těším, až budu moci svodněji využívat tento dopravní prostředek. 3.8.2006 11:06
OTÁZKA: Prý jste kdysi studoval s p.Václavem Malým na kněze ? Je to pravda ? Jinak nemusel by jste jezdit tak rychle, jak pak vídáme ve zprávách v TV, je to špatný příklad pro občany. Ale jinak bych řekl, že jsem s Vámi jako ministrem vnitra spokojen. Toshua
František Bublan ODPOVĚĎ: Ano, studoval jsem s Václavem Malým. Dodnes jsme velmi dobří přátelé. Děkuji Vám za Váš vstřícný postoj. 3.8.2006 11:07

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.