On-line duel k výstavě Bodies

On-line DUEL k výstavě BODIES
velikost textu:
vydáno 24.5.2007 14:00
Výstava Bodies... vyvolala ostré protesty. Poslanec Boris Šťastný, který chce proti ní bojovat dokonce novelou zákona, se v on-line duelu iDNES.cz utkal s lékařem Davidem Marxem. Ten vnímá snahu poslance jako útok na individuální svobodu.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. května 2007 do 14:20

OTÁZKA: Dobrý den, jsem jeden z těch, kteří by chtěli výstavu vidět, a to ne z "uměleckých" ani z morbidních důvodů, ale prostě proto, že bych si chtěl udělat lepší představu o tom, jak vypadá lidské tělo zevnitř. Existuje nějaké jiné laikovi přístupné místo, kde by si mohl prohlédnout věrné modely orgánů, cévní a nervové soustavy apod.? Jestli ne, nemám jinou možnost než zaplatit 350Kč těmto cirkusákům. Magor
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ano, v případě skutečného zájmu o opravdové detaily anatomie lidského těla se lze obrátit např. na některou z lékařských fakult a jejich anatomická muzea. Pokud vím, spolupráce s nimi je v tomto ohledu bezplatná. 24.5.2007 14:05
OTÁZKA: jaký je rozdíl mezi kostrou v muzeu vystavenou i s celým vykopaným hrobem a plastinovaným tělem? zvědavec
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Velký. Kostry vystavované v hrobech jsou součástí tzv. pohřebišť. Jde o zákonem přesně specifikované místo, kde lidské pozůstatky jsou uloženy s náležitou pietou. 24.5.2007 14:07
OTÁZKA: Rád bych vzkázal všem co nehodlají na výstavu jít ať tam nechodí a nedělají zbytečný rozruch.Panu Poslanci Šťastnému bych řekl pouze ať se věnuje své práci a nezabývá se takovými hloupostmi jako zákaz výstavy apod. Lukas
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Domnívám se, že se věnuji své práci tím, že se zamýšlím nad zákony této země a jejich dodržováním. 24.5.2007 14:08
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, jaké by, dle Vás, byly důsledky uspořádání zcela stejné výstavy, pouze však s využitím plastových náhražek za lidské orgány? Myslíte si, že by se změnil zájem veřejnosti, případně postoje odpůrců? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Jan Pilát
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Jsem přesvědčen, že s využitím plastových modelů by účel poznání lidského těla pro laickou veřejnost byl zcela splněn. To potvrzují i přední anatomové. Otázka návštěvnosti je však druhou věcí, protože skutečnost, že jde o výstavu právě lidských těl, je na celé věci marketingově nejzajímavější. 24.5.2007 14:10
OTÁZKA: Vadí vám kusy mrtvol v řeznictví? A na talíři? A na výstavě? Nguyen
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: V řeznictví se neprodává maso z lidských těl. 24.5.2007 14:11
OTÁZKA: Nemyslíte že je to svobodná volba jestli člověk na výstavu chce jít nebo ne ? Já proti výstavě osobně nic nemám, dokonce se na ni i chystám, a myslím že v době kdy spousta lidí chce po smrti odkázat své tělo vědě, není nc špatného na tom pokud někdo chce vidět to co má sám v sobě. L4D4S
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ano, naprosto s vámi souhlasím, že je svobodnou volbou, jestli člověk na výstavu chce jít, nebo ne. Ale už není svobodnou volbou používat lidské tělo bez jakýchkoli omezení k libovolným, např. této výstavě obdobným způsobům. Marx Myslím si, že k problému specifikovanému kolegou Šťastným, se budeme během dnešního duelu vracet vícekrát - jedna věc jsou formální aspekty související s výstavou ( informované soouhlasy apod.), druhá je niternější, totiž kde jsou meze individuální svobody - liberální pohled ríká, že pokud se jedinec pohybuje v mantinelech zákonů a nenarušuje svobodu druhých, pak je "neomezeně" svobodný. Humanitární a spirituální pohledy jsou jiné. Domnívám se, že diskuse by se měla vést právě o odlišnostech těchto pohledů. 24.5.2007 14:11
OTÁZKA: Dobrý den, přečetl jsem si "bojovat dokonce novelou zákona". Jako poslanec ODS byste se měl zabývat především tím, co jste voličům slibovali ve volbách, tzn. především ekonomickou situací této země. Proč to neděláte a snažíte se zviditelnit touto formou? Děkuji. ucetni
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Mojí specializací je zdravotnictví a i v politice se touto oblastí intenzivně zabývám. Do mé působnosti patří tedy i otázka legálnosti výstavy Bodies. 24.5.2007 14:16
OTÁZKA: Proč tolik protestů proti této výstavě v zemi, kde k odběru orgánů z těla zemřelých není potřeba souhlasu ani pozůstalých, ani nebožtíka? Kšeftíky? Pepa
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Mýlíte se. Tzv. transplantační zákon stanoví přesné podmínky využití orgánů pro lékařské účely. Mimo jiné každý člověk má právo znemožnit odběru orgánů ze svého těla v případě smrti. Příslušné dokumenty shraňuje tzv. registr dárců. Marx Čtenář se nemýlí - transplantační zákon nevyžaduje jednoznačný a průkazný souhlas osoby s darováním tkání či orgánů po smrti( tzv. předpokládaný nesouhlas jako má např. V. Británie), ale naopak - aktivně vyjádřený nesouhlas, což je jistě situace analogická řadě zemí ve světě. 24.5.2007 14:18
OTÁZKA: Dobrý den pane Šťastný, chcete bolovat proti výstavě těl, ale eutanázii byste povolil. Osobně v tom vidím velký rozpor. Co Vy na to? Děkuji. Vilém Pokorný
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Naopak. Tato dvě témata spolu úzce souvisí. Totiž ve věci jasného souhlasu, či nesouhlasu, respektive rozhodnutí člověka s tím, co se s ním samotným v době života nebo po jeho smrti děje a jak je s ním nakládáno. Marx Základní souvislost vidím i na podstatně vyšší úrovni - tedy na úctě společnosti k jedinci i v situaci, kdy tento není "přínosem". 24.5.2007 14:19
OTÁZKA: Pane Šťastný, když Dr. Jesennius provedl před 400 roky veřejnou pitvu, setkal se zejm. ze strany katolického duchovenstva s obdobnou reakcí, jakou předvádíte vy. Jste si jistý, že jste se svým postojem nezamrzl někde ve středověku? Svobodný občan
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Také se pálily knihy a ženy byly prohlašovány za čarodějnice. MarxMyslím si, že není na místě tak vyhrocená diskuse - jsitě, že je nutné věci posuzovat v kontextu m.j. i historickém - proto nás některé dnes nepohoršuje vystavování ostatků svatých, ale pohoršuje zmíněná výstava. 24.5.2007 14:21
OTÁZKA: Ve středověku se za otvírání mrtvol popravovalo. Budete tento postup následovat? Glumik
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Ne. Marx Bez komentáře. 24.5.2007 14:22
OTÁZKA: Jeste dve drobne otazky. 1. Co umíte a čemu skutečnš rozumíte pane poslanče? 2. Proč se vystavují kosti představitelů církve? Je to etické? Proč? Tom Sykora
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Hodnocení toho co umím, či neumím nechám na druhých. Pokud vím, lidské pozůstatky v Čechách se vždy vystavovaly důstojným způsobem v místech pohřebišť. 24.5.2007 14:23
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jestli je horší veřejná pitva člověka nebo výstava vypreparovaných těl. Myslím, že něco podobného proběhlo v Německu. Neplánuje se veřejná pitva v ČR. Děkuji za názor. Kermit
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: O veřejné pitvě nic nevím. Marx Ani já ne. 24.5.2007 14:23
OTÁZKA: Etika a moralka jsou subjektivni? Zajimave. Potom tam nechodte a ostatnim to nezakazujte. Trocha konzistence by neskodila. Jinak souhlasim. Ale je to hnus objektivne. Co rikate na to, ze do duelu o etice byl vybran politik a lekar? Proc ne kominik a kuchar? Kompetence zarucena. anonym
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Etika a morálka může být věcí subjektivního názoru každého z nás. Zákony jsou však objektivní, nebo by alespoň měly být. K druhé části dotazu, nejsem jen politik, jsem i lékař. Marx Etika i morálka jedince jistě jsou subjektivní, stejně jako vnímání hranic individuální svobody. 24.5.2007 14:25
OTÁZKA: Nejste na pravičáka příliš konzervativní? Mě, rovněž pravicově založené osobě takováto výstava ničím nevadí. Protesty bych čekal spíše od lidovce... pravičák
On-line DUEL k výstavě BODIES ODPOVĚĎ: Šťastný: Dodržování zákonů není o konzevativnosti, nebo liberálnosti. Marx Nemyslím si, že pořádání této výstavy je v rozporu s právním řádem ČR, bylo by dobré argumentovat konkrétně - nepochybně i stanoviskem právních autorit. 24.5.2007 14:26

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.