Jakubisko a Horváthová on-line

velikost textu:
vydáno 1.6.2004 10:05
Režisér Juraj Jakubisko s manželkou a producentkou Deanou Horváthovou budou odpovídat čtenářům iDNES. Hlavním tématem bude nový film Post Coitum, v němž hraje celá řada populárních českých herců a také Ital Franco Nero.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. června 2004 do 10:40

OTÁZKA: Dobry den, pry planujete nataceni o Cachticke pani. Bude film hodne krvavy? Iveta
ODPOVĚĎ: Bude to film nejen krvavý, nejen krutý, ale i plný lásky. Jeho pracovní název je Love story - Bathory. Bude to film o Evropě. 1.6.2004 11:15
OTÁZKA: Jak se Vám pracovalo s Luckou Vondráčkovou a R. Krajčem? Michaela
ODPOVĚĎ: Se všemi herci se mi pracovalo velice dobře. Svědčí o tom vyrovnané herecké výkony, místy až excelentní. Každá z těchto postav je hlavní postavou filmu. 1.6.2004 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, film jsem neviděla takže vlastně nevím o čem mluvím. A to dělám narada. Půjdu se podívat a udělám si vlastní názor. Často se totiž s Kritikou neshodnu. Zajímá mě, zda se Vám ještě chce vůbec pracovat? Po tom jak Vás znemožňují? Alena
ODPOVĚĎ: Jsem ráda, protože kritika byla velice potřebná za komunismu. Určovala jak má kdo socialisticky žít, pracovat. Kdo to nedělal a ten názor nesdílel, věděl, že bude mít problém. Mám pocit, že obdobně se snaží kritika vnucovat názory divákům - jak kdo se má dívat na film, jakou hudbu má poslouchat, kdo umí a kdo neumí. Tvůrcům chce určovat jak mají tvořit. Ve 3. tisíciletí, které je dobou komunikace až encyklopedistického systému informací, si každý může udělat na všechno svůj názor. Deana má pravdu. Z některý kritik na mě zavanul dech socialismu. Možná proto, že jsem vždy byl o kousek vpředu. Tak jsem byl zatracován i za filmy, které dnes tvoří zlatý font československé kinematografie. Neumíte si představit jaké peklo se rozpotalo kolem Tisícročné včely. Po natočení Sedím na konáry mi některé kritiky radily, abych přestal točit. Podobný proces jsem zažil už předtím na 13 celovečerních filmech, neprožívám nic, co by mi mohlo znechutit svou práci. Překvapila mě jenom malá vnímavost některý kritiků, o který jsem si myslel, že by filmu mohli rozumět,když navštěvuji zahraniční festivaly. V zahraničítotiž existuje výrazná čára mezi filmem a televizní inscenací, kterou se u nás některým filmařům podařilo zcela anulovat. 1.6.2004 11:24
OTÁZKA: Četla jsem ten rozhovor v lidovkách. Myslím, že si fakt můžete točit co chcete a jak chcete. Už jste myslím všem ukázal, že to umíte. Tak ať si trhnou nohou. Je to Vaše věc co si natočíte a na diváčích je aby si udělali vlastní názor. A páni od novin ať si píšou to je zase jejich práce. Hvězdička
ODPOVĚĎ: Děkuji. Správně jste pochopila moji skromnou prosbu, že když už nežijeme v totalitě rád bych si dovolil riziko točit svobodně a po svém, bez toho, abych musel opakovat donekonečna sám sebe. 1.6.2004 11:27
OTÁZKA: Pane režisére, samotného mě překvapila ta široká debata na téma Post Coitum. Všechny recenze Vás trhají na kusy. Nepamatuji si kdy takto naposled zničili nějakej domácí film. Leda snad Kameňák a ten jste snad nenatočil? Říkáte, že je ten film dobrej tak jak se to vysvětlujete? Jakub Pardubice
ODPOVĚĎ: ˇJe mi to velice líto, ale musím na to odpovědět já (Deana). Pravidelně se stává, že ti stejní kritici, kteří cupují Jurajovy filmy, přijdou za ním na bar, ho obejmou a řeknou:"tak teď jsme po deseti letech náhodou znovu viděl ten tvůj film. Překvapilo mě, jak je nadčasovej a jak funguje i po deseti letech". A začne o tom filmu říkat, že je to klasika. Já nevím, ale proč jim to trvá deset let, když diváci jsou schopní to poznat hned. Juraj: Já cítím, že je dobrej, protože se dotýká toho, co vnímám kolem sebe. Způsob mého vyprávějí je ovlivněný dobou. Picasso měl své modré, růžové odbobí, byll mnohokrát kritizován, že mění styl. To však neznamenalo, že by přestal být dobrým malířem. A nebo, že bych přestal umět malovat. 1.6.2004 11:32
OTÁZKA: Dělám v reklamě a mě to docela potěšilo! Product placement snad poprvé v českém filmu normální a neruší. Vzpomeňme třeba na Básníky a jejich TETU!! Děs běs! Jinak pane režisére chystáte se s filmem někam do zahraničí. Jak myslíte, že bude přijat? Je CZ divák jiný než ve světě? Tereza Ostrava
ODPOVĚĎ: Pokud jsem měl možnost sledovat diváky na celém světě, nikdy bych neuhodl, v kterém kinosále se nacházím, protože reakce na lidské momenty byla stejná. Na podzim mám mít retrospektivu v Los Angeles a přemýšlím, zda uvést Post Coitum, kvůli tomu, že americké publikum se zdá příliš puritánské a pokritecké. Jim nevadí, když zabijete 20 lidí, ale vadí jim, když ve filmu umře pes. Post Coitum bude pro ně možná problematické, protože všechny duchovní i neduchovní hodnoty a vášně pudové i citové jsou si rovné ... 1.6.2004 11:36
OTÁZKA: Které věci ve filmu jste osobně zažili? Myslím sex i vztahy? Sexman
ODPOVĚĎ: Většinou, když o těchto věcech hovořím ve společnosti, musíme před tím uvést kouzelnou formulku - to, co vám budu teď vyprávět, se stalo před tím, než se Deana narodila. Vedle mě sedí moje manželka, který 20 let lžu, že miluji jenom ji. Takže jsem nezažil ani jednu sexuální scénu, které jsou v každém mém filmu. 1.6.2004 11:39
OTÁZKA: Mě se Kameňák líbil a Post koitum taky. Jenom ten Nero? To nemáme dost dobrejch domácích herců? Třeba Zedníček nebo Mrkvička a hodně dalších. kamenožrout
ODPOVĚĎ: Deana: Hledali jsme do filmu herce, který je evidentně ve věku, ale nedá se mu přesně určit věk = muž, který má na první pohled pozici profesionálního svůdníka. Jako žena jsem si dovolila trvat na tom, že Nero je muž, kterému by podlehla dáma od 17 do 50, i víc. 1.6.2004 11:41
OTÁZKA: Jo jsem maldej (26) zblblej jsem ze všech těch superstár a reklam a taky z ženskejch. Třeba taková Bočanová. Z té jsem zblbnul už dávno a ona se mi vdala potvora! To nebyla kritika. Já jsem věděl o čem to je. Jen mě zajímá jestli moralizujete nebo v tom s náma jedete taky? Malík Michal
ODPOVĚĎ: Jediné, co je trnem v očích kritiky, je, že nemoralizuji. Dokonce jsem šel ještě dál, nesnažil jsem se ukazovat světýlko naděje na konci tunelu, ani určovat, jak kdo má žít. Bylo by to falešné, protože já sám neumím na mnoho otázky, které film nastoluje, odpovídat. Takže jedu v tom s vámi. 1.6.2004 11:43
OTÁZKA: Byla jsem se podívat na webu Post Coitum. Je tam diskuze, ale spíš o sexu než o filmu. Není i to důkaz, že jste trefil do černého? Zvolil jste téma sex protože je pro všechny přitažlivé? Chamomila
ODPOVĚĎ: Zvolili jsme téma sex, protože sex je dominantní v životě u každého člověka, jestli je schopný ten pud korigovat nebo ne. Toto téma je zvlášť pro dnešní dobu důležité, protože v chaose sexuální svobody každý hledá hranice mezi skutečnou láskou a jenom sexuálním pudem. Myslím si, že jsem pootevřel ještě více dveře 13. komnaty a že můj film rozvíří tuto polemiku u dalších filmových tvůrců. Pamatujte si - byl jsem první. 1.6.2004 11:48
OTÁZKA: Takže podle Vás je celá kritika blbá, protože nepoznala jak geniální dílo jste natočil. To je trochu divné, že se nelíbí nikomu ne? Teda divák je schopen chodit na všechno a nemusí to mít zrovna uměleckou kvalitu viz. zmiňovaný Kameňák. kritik
ODPOVĚĎ: Ne, celá kritika je úzkoprsá, zkostnatělá a má pomalý reflex rozpoznávání (deset let). Není to divné, že se to nikomu z kritiků nelíbí, protože i klasik Čapek řekl, že kritik je člověk, který píše jak by to udělal, kdyby to uměl. Divák se chodí do kina bavit a já nesnáším, když někdo říká, že divák je hloupý. Divák se pobavil i na Kytici, což jsou zfilmované básně. Zajímavý moment byl, že kritika chválila ten film do doby, kdy ,měla pocit, že to bude jenom umění pro pár diváků. Když návštěvnost za 3 týdny dosáhla první stotisícovku, kritika obrátila a urážela diváka, že proto chodí do kina, že je to kýč. Asi měla pravdu, film navštivilo 700 tisíc diváků. 1.6.2004 11:54
OTÁZKA: Přiznávám na začátek, že jsem Váš velký fanda. Z Post cota jsem byl v šoku to přiznávám také. Zezačátku jsem si říkal, že jste to nemohl točit vy. Sice obrazově Váš rukopis byl poznat, ale látka to prostě nebyla Vaše. Pak se mi to rozleželo a trochu mi to připomíná Zbehy a půtníky (po 30 letech). Taková karika doby. Myslel jste to tak? Poláček Praha 45
ODPOVĚĎ: To, co říkáte, je pravda. Já vám děkuji, že jste si toho všiml. Jako tehdy i teď je jasné, že člověk nepřekročí svůj vlastní stín. Podobně jako za mlada i teď jsem karikoval dobu, ale způsobem´, který promlouvá k dnešnímu divákovi. K divákovi 21. století. 1.6.2004 11:57
OTÁZKA: Opravdu si myslíte, že je Postcoitum lepší než Všela? To snad né? Nedáte kritice za pravdu vůbec v ničem? Kde je slabé místo tohoto Vašeho filmu? Nějaké má přece každej film! Noname
ODPOVĚĎ: Včela byl epický film dotýkající se třech generací našich otců a dědů. Těžko ho srovnávat s Post Coitem, protože je to jiný žánr, který vyžaduje i jiné výrazové prostředky. Vzpomínám si, že Federico Feliny miloval film Hlas měsíce a stejně tak bojoval s kritikou, která ho napadala, že dělat film o ekologii není hodné jeho talentu, protože ekologie je politický výmysl východní Evropy. Ale on to musel udělat, protože se díval kolem sebe a ač věkem starý, byl v duši mlád .... Já se cítím podobně. Slabé místo? Každý můj film má spoustu slabých míst, které vidím jen já. Ale o tom vám raději nebudu říkat. Jsem rád a směju se, že kritici na tato místa vůbec nepřišli!!! 1.6.2004 12:02
OTÁZKA: Proč se u nás o sexu netočí, a když tak strašně trapně? Takové to hihihi to je, ale legrace ten sex. Nebo zase takovej ten romantickej kýč. Doufám, že do tohohle jste nezabřednul. Neviděl jsem to. Otas
ODPOVĚĎ: Vlastně to, o čem mluvíte, rozhodlo, že jsem se pustil do tohoto ožehavého problému. Mnoho z mých mladších kolegů, kteří začínali velice odvážně, se časem obrací k retropříběhům a stávají se z nich klasici. Nebylo to jenom v zájmu zachování rovnováhy, ale proto že jsem si uvědomil, že tento problém tady je a že pro film je zajímavější než pokoušet o veselohru, která je plná hihihi sexu a skutečnost kolem sebe nevidí. Otázka promiskuity je otázkou toho, jak žijeme. Zdá se nám, že život, který je nám daný, je příliš krátký a proto chceme stihnout všechno. Jako u televizoru, kdy jsme schopni přepínáním sledovat několik programů najednou, aby nám nic zajímavého neuteklo. Je to syndrom doby a moje ikony v tomto filmu jako v počítačové hře, mají v životě ještě množství jiných podob a možností .Jediné, o čem vás můžu ubezpečit, že to není romantický kýč. Moji "hrdinové" však žijí v prostředí, kde nacházíte banality,falešnou romantiku, kýč, řeč SMS a bilboardů, prostě vše, co je součástí našeho života. To všechno karikuji v obrovské nadsázce. 1.6.2004 12:12
OTÁZKA: Viděl jsem nějaké záběry co někdo ukradl a posílá je po netu. Dokonce má i stránky kde je to volně dostupné. Naštvalo Vás to? Budete to nějak vyšetřovat? netíííík
ODPOVĚĎ: Samozřejmě, že mě to naštvalo, protože to bylo před premiérou. Chtěla jsem to řešit, ale zjistila jsem, že nemáte žádné prostředky, abyste našli pachatele ani majitele těch stránek. Tak jsem to vzdala. Když jste to byl vy - tak dnes bych s vámi už šla i na kafe. 1.6.2004 12:13

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.